• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
هم‌زمان با تحولات در بازارهای آسیا،

فعالیت شرکت «South32» در معدن منگنز «GEMCO» متوقف شد

  • کد خبر : 44220
  • 17 اردیبهشت 1403 - 15:58
فعالیت شرکت «South32» در معدن منگنز «GEMCO» متوقف شد
برخی از فعالان بازار مطرح کردند که توقف فعالیت شرکت «South32» در واحد سنگ معدن منگنز متعلق به شرکت «Groote Eylandt Mining Co» در استرالیا، الگوهای تقاضا را در بین خریداران سنگ معدن منگنز در آسیا تغییر داده است و این موضوع می‌تواند به نفع سایر شرکت‌های معدنی فعال در بخش استخراج و تولید این ماده اولیه تمام شود.

برخی از فعالان بازار مطرح کردند که توقف فعالیت شرکت «South32» در واحد سنگ معدن منگنز متعلق به شرکت «Groote Eylandt Mining Co» در استرالیا، الگوهای تقاضا را در بین خریداران سنگ معدن منگنز در آسیا تغییر داده است و این موضوع می‌تواند به نفع سایر شرکت‌های معدنی فعال در بخش استخراج و تولید این ماده اولیه تمام شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، واحدهای ذوب منگنز در قاره آسیا از اواخر ماه مارس ۲۰۲۴ به دنبال منابع جایگزین برای تامین سنگ منگنز مورد نیاز خود هستند.

شرکت «South32» در روز ۱۸ مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد که فعالیت خود در واحد سنگ معدن منگنز متعلق به شرکت «Groote Eylandt Mining Co» را پیش از آغاز به کار سامانه آب‌و‌هوایی حاره‌ای مگان در شمال کشور استرالیا به حالت تعلیق در خواهد آورد.

روز ۲۱ آوریل ۲۰۲۴، شرکت «South32» حدود یک ماه پس از آغاز روند تعلیق خود، در یک گزارش سه ماهه اعلام کرد که روند فروش محموله‌های صادراتی از واحد مذکور و عملیات انتقال آن‌ها به اسکله باربری ممکن است تا سه ماهه ژانویه تا مارس ۲۰۲۵، در وضعیت تعلیق باقی بماند.

لازم به ذکر است که واحد سنگ معدن منگنز متعلق به شرکت «Groote Eylandt Mining Co»، یکی از منابع اصلی تامین‌کننده مواد اولیه برای واحدهای ذوب منگنز در قاره آسیا به شمار می‌رود. از جمله مواد اولیه تولید شده در واحد شرکت «Groote Eylandt Mining Co» می‌توان به سیلیسیوم منگنز، فرومنگنز و منگنز الکترولیز شده اشاره کرد که به کشورهایی مانند چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی، اندونزی و مالزی صادر می‌شوند.

جایگزین سنگ معدن منگنز شرکت «GEMCO» کیست؟

برخی منابع آگاه به وضعیت بازار بیان کردند که واحدهای ذوب منگنز در آسیا درصدد جایگزینی منبع سنگ منگنز مورد نیاز خود به جای سنگ معدن منگنز واحد تولید تعلیق شده شرکت «GEMCO» هستند. به علاوه، آن‌ها قصد دارند میزان سنگ معدن منگنز پرعیار مورد استفاده در تولید محصولات خود را کاهش دهند.

بر همین اساس، آن دسته از واحدهای ذوبی که در انبارهای خود سنگ منگنز ندارند یا حجم آن بسیار کم است، باید به دنبال جایگزین منبع تامین سنگ معدن منگنز جدید باشند و یا فرایند تولید خود را متوقف کنند.

یکی از واحدهای ذوب فعال در منطقه جنوب شرقی آسیا مطرح کرد: این واحد احتمالا مواد اولیه مورد نیاز خود را از یک واحد تولید سنگ منگنز در کشور گابن تامین خواهد کرد. با این حال قبل از انجام آن، مسئله کاهش حجم استفاده از سنگ معدن پرعیار و افزایش حجم به‌کارگیری از سنگ معدن کم‌عیار در تولید محصولات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در همین راستا، برخی از مصرف‌کنندگان نهایی اخیرا به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که از ترکیب سنگ معدن منگنز در حجم پایین و کم‌عیار در حجم بالا که از واحدهای تامین‌کننده در آفریقای جنوبی خریداری شده‌اند، در تولید محصولات خود استفاده خواهند کرد.

یکی از معامله‌گران بین‌المللی سنگ منگنز اظهار داشت: بعضی از واحدهای ذوب منگنز در منطقه جنوب شرقی آسیا که عمدتا از سنگ منگنز استرالیا استفاده می‌کنند، اعلام کرده‌اند که به زودی فرایند تولید خود را متوقف خواهند کرد.

به گفته برخی از منابع، به نظر می‌رسد تعدادی از خریداران در کره‌جنوبی و ژاپن به دلیل دسترسی مناسب به ذخایر انبار سنگ معدن منگنز در بنادر چین، احتمال جایگزینی آن با سنگ معدن منگنز واحد شرکت «GEMCO» را به عنوان گزینه‌ای محتمل اعلام کرده‌اند.

به گفته معامله‌گر بین‌المللی مذکور، کره‌جنوبی و ژاپن به خبر تعلیق واحد سنگ معدن منگنز متعلق به شرکت «Groote Eylandt Mining Co» که در ماه مارس ۲۰۲۴ منتشر شد، واکنش نشان دادند و از سوی دیگر معامله‌گران فعال در انبارهای ذخایر بنادر چینی نیز نگران کاهش عرضه سنگ معدن منگنز در بازار هستند.

این معامله‌گران از ارائه پیشنهادات قیمت در بازار اجتناب می‌کنند و بر همین اساس خریداران سنگ منگنز در کره‌جنوبی یا ژاپن باید به دنبال جایگزین‌های دیگری باشند.

به گفته برخی منابع آگاه، با توجه به تعلیق فعالیت واحد سنگ معدن منگنز متعلق به شرکت «Groote Eylandt Mining Co» که به نظر می‌رسد بیش از آنچه انتظار می‌رفت ادامه پیدا خواهد کرد، واحد‌های ذوب منگنز در چین با وجود اینکه حجم ذخایر سنگ معدن منگنز پرعیار و کم‌عیار زیادی در انبارهای خود دارند، اقدام به خرید حجم بیشتری از سنگ منگنز کرده‌اند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن سنگ معدن منگنز آفریقای جنوبی، ۷۸۰ هزار تن سنگ معدن استرالیا و ۸۲۰ هزار تن سنگ معدن گابن در بندر تیانجین چین در روز ۲۲ آوریل سال ۲۰۲۴ موجود است.

پر کردن شکاف بازار سنگ معدن منگنز آسان نخواهد بود

خبر کاهش حدود یک‌ ساله عرضه سنگ معدن منگنز واحد شرکت «GEMCO» به دلیل تعلیق اعلام شده، باعث رشد قیمت‌ها در بازار سنگ منگنز به نفع دیگر تامین‌کنندگان و افزایش رقابت میان آن‌ها شده است. انتشار این خبر، پخش شایعاتی در بازار مبنی بر آغاز فرایند تولید مجدد در برخی از واحدهای سنگ منگنز که فعالیت آن‌ها متوقف شده و یا افزایش میزان تولید در برخی از واحدهای دیگر را به دنبال داشته است.

یکی از مشارکت‌کنندگان بازار در همین راستا عنوان کرد: اگرچه بخش عمده‌ای از سنگ معدن منگنز تولیدی واحد شرکت «GEMCO» به چین منتقل می‌شود اما با این حال، مصرف‌کنندگان این مواد اولیه در مناطق دیگر جهان باید سنگ معدن منگنز مورد نیاز خود را از جای دیگری تامین کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه انتقال محموله‌های سنگ معدن منگنز تولید شده در واحد شرکت «GEMCO» به انبار ذخایر چین متوقف شده و این انبارها از ارائه پیشنهاد قیمت‌های فروش خودداری می‌کنند، به همین دلیل مصرف‌کنندگان باید به فکر تامین سنگ معدن منگنز مورد نیاز خود از منابع تامین‌‌کننده دیگر باشند. این شرایط موجب شده قیمت سنگ معدن منگنز روندی صعودی به خود بگیرد.

در همین راستا، قیمت سنگ معدن منگنز پرعیار و کم‌‎عیار در هفته‌های اخیر و پس از پذیرش پیشنهادهای قیمتی بالا از سوی مصرف‌کنندگان در آسیا افزایش را تجربه کرده است.

موسسه «Fastmarkets» شاخص هفتگی سنگ منگنز پرعیار، با شرط تحویل محموله در بندر تیانجین چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را حدود ۴٫۸۶ دلار در هر واحد تن خشک (dmtu) در روز ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ ارزیابی کرد. این شاخص نسبت به قیمت ۴٫۸ دلار به ازای هر واحد تن خشک سنگ منگنز پرعیار گزارش شده در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۲۴، حدود ۱٫۲۵ درصد و نسبت به قیمت ۴٫۲۹ دلار به ازای هر واحد تن خشک سنگ منگنز پرعیار اعلام شده در روز پنجم آوریل سال مذکور، حدود ۱۳٫۲۹ درصد افزایش را به ثبت رساند.

به علاوه موسسه «Fastmarkets»، شاخص قیمت هفتگی سنگ منگنز با محتوای حدود ۳۷ درصد منگنز، با شرط تحویل محموله در بندر تیانجین چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را رقمی حدود ۴٫۲۲ دلار به ازای هر واحد تن خشک در روز ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ گزارش کرد که نسبت به شاخص قیمت ۴٫۲۱ دلار به ازای هر واحد تن خشک اعلام شده در روز ۱۲ آوریل سال میلادی جاری، حدود ۰٫۲۴ درصد و نسبت به قیمت ۳٫۹۳ دلار سنگ منگنز پرعیار تعیین شده در تاریخ ۵ آوریل ۲۰۲۴، حدود ۷٫۳ درصد افزایش را تجربه کرد.

یک منبع آگاه مستقر در مالزی خاطرنشان کرد: حتی اگر قیمت سنگ معدن منگنز پر عیار تولید شده در کشور گابن به سرعت افزایش یابد، خریداران در هند به منظور تامین محموله‌های مورد نیاز خود از این کشور منصرف نخواهند شد.

به نظر می‌رسد واحدهای تولیدکننده سنگ معدن منگنز در برزیل و ساحل عاج پیشنهاد پرداخت پریمیوم را به خریداران چینی ارائه کرده‌اند. پیشنهاد پرداخت پریمیوم از سوی واحدهای تولیدکننده مذکور در حالی مطرح می‌شود که این واحد‌ها در عرضه محصولات خود در بازار با مشکل روبه‌رو هستند.

به گفته منبع مذکور، زمان رفع مشکلاتی چون یافتن جایگزین برای تامین سنگ معدن منگنز واحدهای ذوب و نامعلوم بودن زمان لازم برای افزایش میزان تولید سنگ معدن منگنز در واحدهای تازه تاسیس هنوز مشخص نیست.

یکی از مصرف‌کنندگان سنگ معدن منگنز که مواد اولیه مورد نیاز خود را از یک پروژه سنگ معدن منگنز در جنوب استرالیا تامین می‌کند، اظهار داشت: با وجود اینکه فرایند تولید در این پروژه از ابتدای سال جاری میلادی متوقف شده اما تاکنون تصمیمی برای از سرگیری مجدد فرایند تولید در پروژه مذکور گرفته نشده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=44220

نوشته‌های مشابه

16اردیبهشت
عملیات اجرایی پروژه فروآلیاژ شیروان آغاز شد
گامی بلند در راستای توسعه صنعتی؛

عملیات اجرایی پروژه فروآلیاژ شیروان آغاز شد

04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

14فروردین
درخشش مجتمع فروکروم جغتای در سال ۱۴۰۲
مدیر مجتمع فروکروم جغتای عنوان کرد:

درخشش مجتمع فروکروم جغتای در سال ۱۴۰۲

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.