تشریح روند اجرای پروژههای توسعه آهنسازی
رضا خادم کیمیائی، مدیر اجرای پروژههای آهنسازی اذعان کرد: این پروژه در حال حاضر به پیشرفت کلی بیش از ۶۰ درصد و پیشرفت اجرایی ۷۸ درصد رسیده است و مهمترین فعالیتهای انجام شده در آن شامل ریلگذاری جهت نصب ماشین ریکلایمر پارک شماره یک است که به طور کامل انجام شده و ریلگذاری ماشین استاکر پارک شماره دو دارای پیشرفت ۹۵ درصدی است. همچنین فونداسیونهای مربوط به ماشین استاکر، سیستم آبپاش پارک یک و نوار نقالهها به پایان رسیده است و عملیات تسطیح پارک شماره دو دارای پیشرفت حدود ۸۶ درصدی بوده و فعالیتهای نصب و تنظیم مکانیکال نوارهای نقاله چهار و پنج در حال انجام است.
وی ابراز کرد: علیرغم مشکلات ناشی از تحریمهای ظالمانه، برخی از اقلام عمده پروژه نظیر نوارنقالهها، موتور، گیربکسها، ویبرو فیدرها و سیستمهای توزین و سایر اقلام ضروری تامین شده است.
خادم کیمیائی در ادامه از پیشرفت ۲۵ درصدی نصب ماشینآلات جدید انباشت و برداشت ناحیه آهنسازی خبر داد و گفت: به موازات انجام پروژه توسعه، نصب ماشینآلات جدید انباشت و برداشت ناحیه آهنسازی در پارکهای انباشت و برداشت موجود و جدید واحد شهید خرازی در حال انجام است. پلها و سازههای اصلی و چرخهای ماشینآلات و بخشی از پلتفرمهای دسترسی نیز نصب شده و پیش مونتاژ و جوشکاری سازهها در حال انجام است.
مدیر اجرای پروژههای آهنسازی در ادامه به روند اجرای پروژه کامیون ریز ناحیه آهنسازی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پروژه دارای پیشرفت کلی بیش از ۲۰ درصدی است و مهمترین فعالیتهای انجامشده برای این بخش شامل فاز مهندسی پروژه دارای پیشرفت ۹۲ درصد است. قراردادهای تامینکنندگان اصلی و پیمانکاران دست دوم منعقد شده و عملیات احداث و معماری اتاق برق پروژه دارای پیشرفت ۸۸ درصدی است. همچنین نصب راهپلهها و دسترسیهای مخازن ذخیره و اسکلت فلزی در حال انجام است.
اجرای پروژه احداث گمرک اختصاصی و گیت محصول فولاد مبارکه
مهران سعیدی، مدیر اجرای پروژههای جنبی و پشتیبانی فولاد مبارکه نیز به تشریح روند اجرای پروژه احداث گمرک اختصاصی و گیت محصول فولاد مبارکه و رختکن و رستوران کمپ پیمانکاران پرداخت و گفت: پروژه احداث گمرک اختصاصی و توسعه گیت محصول در زمینی به وسعت ۲۶ هکتار در سایت قراضه در مجاورت درب زرینشهر در دو فاز تعریف شده است.
وی ادامه داد: هدف از این پروژه، حذف یا کاهش هزینههای انبارداری گمرک جمهوری اسلامی، کاهش یا حذف هزینههای دموراژ (عدم برگشت و تخلیه کانتینرها)، کاهش زمان ترخیص کالا، کاهش هزینههای حمل کانتینرها از طریق حمل ریلی و دسترسی سریع و چابک به کالاهای استراتژیک و مورد نیاز بهرهبرداری و تولید است.
مدیر اجرای پروژههای جنبی و پشتیبانی فولاد مبارکه در خصوص مزایای اجرای این پروژه اظهار داشت: اجرای این پروژه میتواند تا بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان در سال کاهش هزینه و بازگشت سرمایه برای فولاد مبارکه در بر داشته باشد. همچنین ایجاد گمرک اختصاصی با این ظرفیت در مجموعه استان اصفهان به عنوان یکی از استانهای صنعتی کشور، کمک شایانی به گسترش و رشد صنایع به ویژه فولاد خواهد کرد که بخشی از آن، مقدمه تعریف مناطق آزاد تجاری در منطقه مرکزی ایران خواهد بود.
سعیدی تاکید کرد: فاز اول این پروژه در روز ۱۸ بهمن ماه سال گذشته با تحویل زمین شروع شد و پیشبینی میشود در پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد. در فاز اول، عملیات اجرایی احداث سولههای انبار سرپوشیده با متراژ تقریبی چهار سوله هشت هزار و ۵۰۰ مترمربعی در مجموع سه هزار و ۴۰۰ مترمربع و در حدود دو هزار و ۲۴۰ تن اسکلت فلزی، احداث ساختمان اداری گمرک، انبار انتظامات، سالن انتظار و ساختمانهای باسکول گیت محصولات انجام خواهد شد.
وی مطرح کرد: تامین ورقهای اسکلت فلزی سولهها و پوشش سقفها، تجهیزات مکانیکی و الکتریکی این پروژه شامل سکوهای بارانداز «DOCK LEVELER»، روشنایی سولهها و کل محوطه بارانداز گمرک، سیستم نظارت تصویری محوطه، سیستم اعلام حریق انبارها، سیستم توزین ۶۰ تنی باسکولهای گمرک و گیت محصول و تامین تجهیزات برقی جهت نصب در پستهای برق مهمترین اقلام این پروژه هستند.
مدیر اجرای پروژههای جنبی و پشتیبانی فولاد مبارکه در توضیح فاز دوم این پروژه خاطرنشان کرد: فاز دوم این پروژه شامل انبارهای بارانداز به صورت روباز و خط راهآهن در دست پیگیری و الحاق به این قرارداد بوده و اتمام آن برای سال ۱۴۰۳ پیشبینی شده است.
به گفته سعیدی، بر حسب ضرورت و توان فنی موجود و همچنین به منظور متمرکز ساختن و بهبود سرویسدهی به پیمانکاران در مجموعه کمپ پیمانکاران (کمپ لوکوموتیو)، احداث عملیات اجرایی پروژه رختکن و رستوران کمپ پیمانکاران به صورت دستور کار به این قرارداد ابلاغ شده است که عملیات اجرایی و تحویل زمین این پروژه نیز با زیربنای تقریبی هفت هزار و ۲۰۰ مترمربع و در دو طبقه شامل رختکن با ظرفیت یک هزار و ۸۰۰ نفر در تاریخ ۲۰ آذر ماه امسال آغاز شده است.
وی یادآور شد: از ویژگیهای بارز و شاخص این مجموعه میتوان به استفاده از ورقهای تولیدی فولاد مبارکه در طراحی و ساخت اسکلت فلزی آن با استفاده از سیستم متداول عرشه فولادی با اتصالات درختی پیچی اشاره کرد. پیشبینی میشود عملیات اجرایی این پروژه به صورت سفتکاری تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۲ پایان یابد. فاز نازککاری و تکمیل کارهای دسترسی و محوطه در دست تدوین اسناد و برگزاری مناقصه است.
انتهای پیام//