سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۹:۳۸ /دوشنبه/۷ خرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:29 /دوشنبه/17 اردیبهشت 1403

در ادامه سال جاری میلادی،

آیا روند افزایش تدریجی قیمت نیکل ادامه خواهد یافت؟

قیمت نیکل پس از پشت سر گذاشتن چندین دوره روند نزولی قیمت در سال ۲۰۲۳، روندی به شدت افزایشی در ماه آوریل ۲۰۲۴ به خود گرفت.

قیمت نیکل پس از پشت سر گذاشتن چندین دوره روند نزولی قیمت در سال ۲۰۲۳، روندی به شدت افزایشی در ماه آوریل ۲۰۲۴ به خود گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، روز دوشنبه ۲۹ آوریل ۲۰۲۴، قیمت سه ماهه نیکل بورس فلزات لندن (LME)  به حدود ۱۹ هزار و ۷۷۵ دلار در هر تن رسید که بالاترین رقم از ماه سپتامبر ۲۰۲۳ تاکنون محسوب می‌شود.

رقم اعلام شده در مقایسه با قیمت ۱۹ هزار و ۴۵ دلار در هر تن اعلام شده در ابتدای سال ۲۰۲۴، حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است که نشان از عملکرد مثبت فلز نیکل به همراه دو فلز پایه قلع و مس در سال میلادی جاری دارد.

لازم به ذکر است که روند نزولی قیمت نیکل در سال ۲۰۲۳ باعث شده بود مشکلاتی برای برخی از تولیدکنندگان این فلز ایجاد شود. علاوه‌براین، چندین شرکت به دلیل افزایش سریع میزان تولید نیکل در اندونزی و عرضه آن با قیمتی پایین‌تر در بازار، مجبور به کاهش ظرفیت تولید یا توقف فعالیت خود در واحدهای تولیدی شده‌اند.

شرکت «BHP» که در حال بررسی وضعیت پروژه نیکل تحت مدیریت خود در ایالت استرالیای غربی است، در ماه مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد که ظرفیت تولید در ۳۰ درصد از معادن نیکل در استرالیا کاهش یافته است و حدود ۳۰ درصد دیگر از واحدهای تولید با کاهش شدید حاشیه‌های سود مواجه شده‌اند.

اگرچه رخدادهای مذکور اندکی وضعیت روند نزولی قیمت نیکل را سامان بخشیده است اما با این حال، هنوز به طور کامل مشکلات صنعت نیکل مرتفع نشده است.

بر اساس متن گزارش انجمن بین‌المللی مطالعات نیکل (INSG)، صنعت نیکل سومین سال متوالی است که وضعیت مازاد عرضه را تجربه می‌کند.

ارزیابی انجمن بین‌المللی مطالعات نیکل (INSG)

کاهش وضعیت حجم مازاد عرضه نیکل

انجمن بین‌المللی مطالعات نیکل (INSG) پیش‌بینی می‌کند که حجم عرضه نیکل در سال ۲۰۲۴ پس از ثبت حجم ۹۸ هزار و ۱۶۳ هزار تنی مازاد عرضه نیکل در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به حدود ۱۰۹ هزار تن خواهد رسید.

پس از آخرین نشست انجمن مذکور در ماه اکتبر ۲۰۲۳، حجم مازاد عرضه نیکل روندی کاهشی را تجربه کرده است. لازم به ذکر است که در جلسات انجمن بین‌المللی مطالعات نیکل (INSG) به پیش‌بینی حجم مازاد قابل‌توجه بیش از ۲۲۳ هزار و ۲۳۹ هزار تن نیکل در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ اشاره شده بود.

در همین راستا، انجمن نامبرده ارقام ارائه شده مرتبط با پیش‌بینی میزان تولید نیکل تصفیه شده را کاهش داد تا به نوعی بتواند بر روی روند نزولی قیمت فلز نیکل تاثیر بگذارد. بر همین اساس، حجم عرضه پیش‌بینی شده از سوی انجمن نامبرده برای سال ۲۰۲۳ حدود ۶۰ هزار تن و برای سال ۲۰۲۴ حدود ۱۶۰ هزار تن کاهش نسبت به رقم پیش‌بینی شده در ماه اکتبر ۲۰۲۳ را به ثبت رساند.

با این حال، انتظار می‌رود که میزان تولید جهانی نیکل به لطف افزایش ظرفیت تولید در اندونزی، در سال ۲۰۲۴ به میزان ۵٫۹ درصد رشد را تجربه کند. همچنین میزان تولید نیکل تصفیه شده چین نیز به دلیل افزایش سرعت واردات محصولات میانی نیکل از اندونزی در حال افزایش است.

علاوه‌براین، انجمن بین‌المللی مطالعات نیکل (INSG) اخیرا پیش‌بینی کرد که مصرف جهانی نیکل در سال ۲۰۲۴، حدود ۷٫۹ درصد افزایش را تجربه می‌کند. با این حال، این انجمن نرخ رشد ۸٫۷ درصدی را در ماه اکتبر ۲۰۲۳ ارائه کرده بود.

میزان مصرف نیکل در بخش واحدهای تولیدکننده فولاد ضدزنگ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های مصرف‌کننده فلز نیکل در سال ۲۰۲۳، حدود ۵٫۴ درصد افزایش یافت.

طبق گزارش ارائه شده از سوی انجمن مذکور، رشد حجم تقاضا برای نیکل در بخش باتری خودروهای الکتریکی (EV) کمتر از حد انتظار بوده است.

اگرچه بخشی از این روند نزولی مربوط به کاهش حجم تقاضا برای خودروهای الکتریکی است اما بخش دیگری از این مشکل به افزایش حجم تقاضا برای باتری‌های لیتیوم آهن فسفات نسبت داده می‌‌شود.

آیا مشکلات و چالش‌ها در صنعت نیکل افزایش خواهند یافت؟

تا همین اواخر، وضعیت مازاد عرضه نیکل تا حد زیادی به بخش محصولات میانی زنجیره تولید در این صنعت محدود می‌شد. در همین راستا، تولیدکنندگان در اندونزی و چین با عبور از موانع توانستند با فرآوری سنگ معدن نیکل کم‌عیار اندونزی، از آن به عنوان ماده‌ای واسطه برای تولید سولفات نیکل باتری استفاده کنند.

به نظر می‌رسد وضعیت مازاد عرضه به طور فزاینده‌ای در حال منتقل شدن به بخش نیکل تصفیه شده در بازار است. همچنین حجم ذخایر نیکل در انبار بورس فلزات لندن از ۳۷ هزار تن در ماه آگوست ۲۰۲۳، به ۷۶ هزار و ۸۷۸ تن فعلی رسیده است.

انتظار می‌رود تحریم‌های وضع شده بر نیکل تولید روسیه که پس از روز ۱۲ آوریل ۲۰۲۴ اجرایی شده است، روند عرضه و تقاضا در بازار فلز مذکور را تغییر دهد.

لازم به ذکر است شرکت «Norilsk Nickel» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نیکل با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر در روسیه است که محصول تولیدی آن در بورس فلزات لندن معامله می‌شود. همچنین ذکر این مسئله خالی از لطف نیست که تا پایان ماه مارس ۲۰۲۴، حدود ۳۶ درصد از حجم ذخایر نیکل در انبارهای بورس مذکور که برای آن‌ها حواله فروش صادر شده، مربوط به محموله‌های نیکل تولید شده در روسیه بوده است.

طبق بررسی‌های انجام شده، حجم محموله‌های تولید شده در چین که در ذخایر انبارهای بورس فلزات لندن نگهداری می‌شود، اخیرا با افزایش همراه شده است.

در همین راستا در ۶ ماه گذشته، برای پنج تولیدکننده نیکل در چین با ظرفیت سالانه ۹۲ هزار تن نیکل حواله فروش صادر شده است. این در حالی است که در ماه آگوست ۲۰۲۳، هیچ محموله نیکل تولید چین در ذخایر انبار بورس فلزات لندن وجود نداشت؛ هرچند که حجم ذخایر نیکل تولید چین در انبار ذخایر بورس مذکور در پایان ماه مارس ۲۰۲۴، حدود ۶ هزار و ۹۱۲ تن اعلام شد.

همچنین بورس فلزات لندن در حال بررسی درخواست ثبت دریافت اولین محموله تولیدکننده نیکل در اندونزی متعلق به شرکت «PT CNGR Ding Xing New Energy» با ظرفیت سالانه ۵۰ هزار تن نیکل در انبار ذخایر خود است.

آنطور که به نظر می‌رسد، پذیرش نیکل از دیگر کشورهای تولیدکننده در انبار ذخایر بورس مذکور بخش مهمی از فقدان نیکل‌های تولید شده در روسیه، موجود در انبار ذخیار بورس فلزات لندن را جبران خواهد کرد.

وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ثبت قراردادهای نیکل بورس فلزات لندن

سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در معاملات نیکل

به نظر می‌رسد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به فرایند عرضه و تقاضا، نقش برجسته‌تری در روند افزایشی اخیر قیمت نیکل داشته‌ است.

با ثبت ۴۷ هزار و ۸۰۲ قرارداد در موقعیت‌های فروش معادل ۲۸۷ هزار تن نیکل در ماه فوریه ۲۰۲۴، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم بسزایی در معاملات این فلز را به خود اختصاص دادند.

تعداد این قراردادها تا پایان هفته منتهی به روز ۲۶ آوریل ۲۰۲۴، به ۳۲ هزار و ۶۸۸ لات کاهش یافت و تعداد موقعیت‌های خرید هم‌زمان با روند صعودی قیمت نیکل افزایش را تجربه کرد.

سهم مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ثبت معاملات نیکل بورس لندن، به چهار هزار و ۶۸۴ قرارداد در ماه آوریل رسید که بیشترین افزایش را در ثبت موقعیت‌های خرید از ماه فوریه ۲۰۲۳ تاکنون نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه فرصت ثبت صندوق‌های پوشش ریسک موقعیت‌های فروش در حال اتمام است، در صورتی که قرار باشد روند صعودی قیمت نیکل ادامه پیدا کند، بازار به یک محرک در روند عرضه و تقاضا نیاز خواهد داشت.

اگرچه در آخرین پیش‌بینی ارائه سده از وضعیت مازاد عرضه نیکل از سوی انجمن بین‌المللی مطالعات نیکل (INSG) برای ماه اکتبر می‌توان نوعی سردرگمی را مشاهده کرد اما با این حال، بازار نیکل به لطف تداوم افزایش میزان تولید فلز مذکور در اندونزی همچنان تا حدود یک سال دیگر در وضعیت مازاد عرضه قرار خواهد داشت.

با این تفاسیر نیاز خواهد بود که ظرفیت تولید نیکل برای رفع مشکلات در این صنعت کاهش پیدا کند که در صورت چنین اتفاقی، بر مشکل تولیدکنندگان فلز مذکور و سایر فعالان بازار افزوده خواهد شد.

انتهای پیام//

در بحبوحه رکود بازار،

6:38 /دوشنبه/3 اردیبهشت 1403

در سه ماهه پایانی 2023 محقق شد؛

13:25 /چهارشنبه/15 فروردین 1403

در معاملات و قیمت‌گذاری نیکل،

7:33 /چهارشنبه/23 اسفند 1402
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/03/6

152607

فلزات آنلاین

1403/03/6

483684

فلزات آنلاین

1403/03/6

619036

فلزات آنلاین

1403/03/6

2370776

فلزات آنلاین

1403/03/6

26953

فلزات آنلاین

1403/03/6

11853

فلزات آنلاین

1403/03/6

41530

فلزات آنلاین

1403/03/6

52441

فلزات آنلاین

1403/03/6

47494

فلزات آنلاین

1403/03/6

42542

فلزات آنلاین

1403/03/6

26620

فلزات آنلاین

1403/03/6

27242

فلزات آنلاین

1403/03/6

24326

فلزات آنلاین

1403/03/6

37626

فلزات آنلاین

1403/03/6

34064

فلزات آنلاین

1403/03/6

46005

فلزات آنلاین

1403/03/6

23521

فلزات آنلاین

1403/03/6

40841

فلزات آنلاین

1403/03/6

44588

فلزات آنلاین

1403/03/6

3277800