سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۱:۰۹ /دوشنبه/۲۸ خرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 14:41 /دوشنبه/23 بهمن 1402

نوسانات بی‌سابقه بازار اسپودومن

بر اساس تحلیل موسسه «Fastmarkets»، شرایط برای ثبت قراردادهای اسپودومن در سال ۲۰۲۴ و سال‌های پس از آن به منظور مدیریت نوسانات بازار در حال تغییر است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، بازار اسپودومن و لیتیوم به طور کلی نوسان قیمت قابل‌توجهی را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرد و بیشتر نوسانات مربوط به روند نزولی در بازار این دو ماده معدنی بوده است.

موسسه «Fastmarkets» قیمت اسپودومن با حداقل محتوای اکسید لیتیوم با خلوص حداقل ۶ درصد، با شرط تحویل در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار و جهت عرضه در بازار فیزیکی را ۸۰۰ تا ۹۰۰ دلار در هر تن در روز چهارشنبه ۲۴ ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۸۰۰ تا ۹۵۰ دلار به ازای در روز ۱۹ ژانویه، پایین‌تر و نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۸۹ درصد کمتر است.

کاهش ۸۹ درصدی قیمت اسپودومن در ژانویه سال ۲۰۲۴

برخی از مشارکت‌کنندگان بازار و مصرف‌کنندگان به دنبال آن هستند روند عرضه و تقاضا را در ثبت قراردادهای با مدت تحویل بلندمدت بازسازی کنند تا از نوسانات قیمتی در آینده محفوظ بمانند. در همین راستا، بخشی که بیشترین تغییرات را به خود دیده، دوره تعیین پریمیوم (QPs) برای ثبت قراردادها بوده است.

به طور کلی برای تعیین پریمیوم و ثبت قراردادها مبتنی بر چشم‌انداز نزولی بازار، باید رقم حاصل شده را از اختلاف پریمیوم در ماه گذشته آن کسر کرد؛ بدین معنا که قیمت خرید بر اساس میانگین پریمیوم‌ها در ماه قبل از تاریخ ثبت پریمیوم جدید خواهد بود.

از سوی دیگر، در میان نوسانات قابل‌توجه قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۳، مصرف‌کنندگان تلاش می‌کنند تا مبنای دوره تعیین پریمیوم را به مبنایی مبتنی بر چشم‌انداز صعودی بازار (M+) تغییر دهند تا از نوسانات و تغییرات قیمت‌های لیتیوم که از اسپودومن به عنوان ماده اولیه در تولید آن استفاده می‌شود، در امان بمانند.

این بدان معنی است که پریمیوم در ثبت قراردادها به جای در نظر گرفتن کسر اختلاف پریمیم از میانگین پریمیوم ماه گذشته آن، بر اساس میانگین قیمت آتی این ماده معدنی تعیین خواهد شد.

یکی از تولیدکنندگان لیتیوم به موسسه «Fastmarkets» گفت: انجام این اقدام منطقی به نظر می‌رسد زیرا ریسک آسیب دیدن از نوسانات قیمت را کاهش می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد مبنی قرار دادن تعیین پریمیوم بر اساس چشم‌انداز صعودی بازار در آینده، به یک گرایش فراگیر در دوره تعیین پریمیوم تبدیل خواهد شد.

در همین راستا، قیمت هیدروکسید لیتیوم در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰ درصد کاهش را به ثبت رساند. همچنین بر اساس ارزیابی صورت گرفته از سوی موسسه «Fastmarkets»، قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل به بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، حدود ۸۳ تا ۸۴ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز سوم ژانویه ۲۰۲۴ اعلام شد که نسبت به قیمت ۱۴٫۵ تا ۱۶٫۵ دلار در هر کیلوگرم تعیین شده در روز ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ روندی کاهشی داشت.

علاوه‌براین، موسسه مذکور قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل به بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را حدود  ۷۸ تا۸۰ دلار در هر کیلوگرم در روز سوم ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۱۴٫۵ تا ۱۶ دلار در هر کیلوگرم تعیین شده در روز ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ کاهش یافت.

به نظر می‌رسد این روند کاهشی با تداوم روند نزولی در بازار و کاهش حجم تقاضا در آستانه سال نوی چینی در روز ۱۰ فوریه سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد.

احتمال ادامه روند نزولی قیمت‌ها با تداوم روند کاهشی در بازار

همچنین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل به بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، قیمت حدود ۱۴ تا ۱۵ دلار در هر کیلوگرم در روز ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ را نشان داد.

موسسه مذکور قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل به بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را حدود ۱۳٫۵ تا ۱۴٫۸ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد.

وابستگی قیمت اسپودومن به نوسانات قیمت در بازار فیزیکی

آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، روند قیمت اسپودومن به نوسانات قیمت هیدروکسید لیتیوم و کربنات در بازار فیزیکی، جایی که نقدینگی بیشتری وجود دارد، وابسته است. از همین رو در ماه‌های اخیر، استفاده از فرمول قیمت‌گذاری بر مبنای دوره تعیین پریمیوم مبتنی بر چشم‌انداز صعودی بازار (M+)، به طور قابل‌توجهی در بازار فیزیکی افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده مربوط به لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل به بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، میانگین قیمت‌ها در سال ۲۰۲۳ در بازار فیزیکی در مقایسه با سال ۲۰۲۲، حدودا ۲۰ درصد افزایش را تجربه کرده است. البته داده‌های ارائه شده، قیمت‌های پیشنهادی و شاخص‌های قیمت تعیین شده در بازار فیزیکی را نیز شامل می‌شود.

اگرچه محاسبه فرمول تعیین قیمت و پریمیوم در هر قرارداد متفاوت از قراردادهای دیگر است اما آنچه در این حین مهم به نظر می‌رسد، تاثیر پذیرفتن قیمت‌های لیتیوم هیدروکسید و کربنات از نوسانات قیمت اسپودومن و متفاوت از یکدیگر در بازار فیزیکی است. فرمول مذکور تا حدی شبیه به شاخص قیمت‌گذاری ‌قابل‌ فروش مورد استفاده در تعیین قیمت برخی مواد اولیه حیاتی به‌کاررفته در تولید باتری مانند کبالت و نیکل است.

گفتنی است به دلیل حکم‌فرمایی وضعیت مازاد عرضه در بازار کبالت، استفاده از قیمت‌های واسطه‌ای بیشتر برای هیدروکسید کبالت و سولفات کبالت در سال ۲۰۲۳ مد نظر قرار گرفت. از همین رو، فرمولی که شامل قیمت‌های لیتیوم هیدروکسید و کربنات ارزیابی شده توسط موسسه «Fastmarkets» بر مبنای تحویل به بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) است، امکان پوشش ریسک را برای در امان ماندن فعالان بازار در برابر نوسانات قیمت این مواد معدنی در انجام معاملاتی نظیر بورس کالای شیکاگو (CME) فراهم می‌کند.

در همین رابطه، تعداد قراردادهای باز هیدروکسید لیتیوم در بورس کالای شیکاگو، ۱۸ هزار و ۷۹ لات در روز ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ اعلام شد که نسبت به تعداد ۱۴ هزار و ۵۵۸ قرارداد باز به ثبت رسیده در بورس مذکور در ابتدای سال ۲۰۲۴، روند افزایشی را تجربه کرد.

مادامی که فعالان بازار لیتیوم در حال بررسی مکانیزم‌های قیمتی مانند شاخص‌های قیمت قابل‌فروش هستند، تمایل به استفاده از مکانیزم قیمت توافقی برای ثبت قراردادهای با مدت تحویل بلندمدت اسپودومن در حال افزایش است. در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» تناوب تعیین قیمت اسپودومن حاوی اکسید لیتیوم با حداقل غلظت ۶ درصد، با شرط تحویل به مقصد مورد نظر و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را از هر دو هفته یک‌بار به دو بار در هفته افزایش داد تا تمایل به ثبت قراردادها افزایش یابد و خریداران درک بهتری از قیمت‌های ارائه شده داشته باشند.

یکی از معامله‌گران بین‌المللی لیتیوم مطرح کرد: بازار این فلز از بسیاری از جهات، بازاری ناکامل و رشد نیافته محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه یافتن مکانیزم قیمت‌گذاری مناسب که با اکثر ذائقه‌ها در بازار هم‌خوانی داشته باشد، یک ضرورت اساسی به شمار می‌آید.

مذاکره بر سر تعیین زمان‌بندی دوره‌های تعیین پریمیوم

زمان‌بندی، یکی از موانع اصلی تغییر در دوره تعیین پریمیوم قراردادهای اسپودومن است که پریمیوم‌ها بر مبنای آن تعیین می‌شوند. به عنوان مثال، می‌توان به دوره‌های دو و سه ماهه مبتنی بر چشم‌انداز صعودی بازار در همین راستا اشاره کرد.

برخی از مشارکت‌کنندگان در بازار فیزیکی اشاره کردند که تمایل بسیاری از مشتریان چینی به تعیین پریمیوم بر مبنای چشم‌انداز سه ماهه صعودی بازار بوده است؛ اگرچه به نظر می‌رسد که در حال حاضر پذیرش زمان‌بندی دوره‌های تعیین پریمیوم، عمدتا بر اساس مناطق جغرافیایی بوده است.

یکی از معامله‌گران لیتیوم در همین رابطه اظهار داشت: تولیدکنندگان در آمریکای جنوبی با توجه به زمان لازم برای ارسال محموله‌های سفارشی به مقصد چین، نسبت به تعیین زمان‌بندی دوره‌های تعیین پریمیوم بر مبنای چشم‌انداز سه ماهه صعودی بازار تمایل بسیار زیادی پیدا کرده‌اند.

با این وجود، تولیدکنندگان در استرالیا که بیشترین میزان تولید اسپودومن در سطح جهان به آن‌ها اختصاص دارد، تمایل کمتری به پذیرش چنین شرایطی از خود نشان داده‌اند. البته این مسئله تا حد زیادی به دلیل بازه‌های زمانی کوتاه‌تر برای ارسال محموله‌ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در همین راستا، تعیین زمان‌بندی دوره‌های تعیین پریمیوم بر مبنای چشم‌انداز سه ماهه صعودی بازار، ریسک تعیین قیمت و دسترسی مصرف‌کننده به محموله‌های ارسالی و برخی خطرات دیگر که هر دو طرف معامله ممکن است با آن مواجه شوند را کاهش می‌دهد.

شرکت جهانی حمل‌ونقل دریایی «Maersk»، زمان تخمینی حمل محموله‌های دریایی بین استرالیا و چین را بسته به مقصد و زمان آن، حدود ۲۵ تا ۳۵ روز اعلام کرد. این رقم با تعداد ۳۰ تا ۵۰ روز اعلام شده برای ارسال محموله‌های دریایی از مبدا برزیل قابل مقایسه است.

انتهای پیام//

در ادامه سال جاری میلادی،

10:29 /دوشنبه/17 اردیبهشت 1403

در بحبوحه رکود بازار،

6:38 /دوشنبه/3 اردیبهشت 1403

در سه ماهه پایانی 2023 محقق شد؛

13:25 /چهارشنبه/15 فروردین 1403

در معاملات و قیمت‌گذاری نیکل،

7:33 /چهارشنبه/23 اسفند 1402
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/03/26

154107

فلزات آنلاین

1403/03/26

483684

فلزات آنلاین

1403/03/26

619036

فلزات آنلاین

1403/03/26

2370776

فلزات آنلاین

1403/03/26

24046

فلزات آنلاین

1403/03/26

12041

فلزات آنلاین

1403/03/26

45929

فلزات آنلاین

1403/03/26

51616

فلزات آنلاین

1403/03/26

44720

فلزات آنلاین

1403/03/26

41689

فلزات آنلاین

1403/03/26

26426

فلزات آنلاین

1403/03/26

27534

فلزات آنلاین

1403/03/26

25152

فلزات آنلاین

1403/03/26

37112

فلزات آنلاین

1403/03/26

33852

فلزات آنلاین

1403/03/26

46272

فلزات آنلاین

1403/03/26

24772

فلزات آنلاین

1403/03/26

41436

فلزات آنلاین

1403/03/26

45100

فلزات آنلاین

1403/03/26

3311300