• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
مدیر کارخانه کابل و هادی کاج:

با وجود تقاضا، خبری از درآمد نیست!

  • کد خبر : 43035
  • 29 فروردین 1403 - 5:04
با وجود تقاضا، خبری از درآمد نیست!
مدیر کارخانه کابل و هادی کاج گفت: در حال حاضر با توجه به توسعه زیرساخت‌های برق کشور و جایگزینی کابل‌های خودنگهدار آلومینیومی با مسی، شاهد افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای این نوع از محصولات هستیم. البته علی‌رغم نیاز بالای بازار به کابل و هادی‌های آلومینیومی، مطالبات تولیدکنندگان برای تامین سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه به موقع انجام نمی‌شود.

مدیر کارخانه کابل و هادی کاج گفت: در حال حاضر با توجه به توسعه زیرساخت‌های برق کشور و جایگزینی کابل‌های خودنگهدار آلومینیومی با مسی، شاهد افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای این نوع از محصولات هستیم. البته علی‌رغم نیاز بالای بازار به کابل و هادی‌های آلومینیومی، مطالبات تولیدکنندگان برای تامین سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه به موقع انجام نمی‌شود؛ به همین دلیل خواستار این هستیم که بازنگری در شیوه تامین مالی پروژه‌ها و پرداختی‌های واحدهای تولیدی صورت گرفته و فرایند خرید مواد اولیه تسهیل شود.

محمدعلی درزی رامندی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با اشاره به بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان کابل و هادی‌های آلومینیومی، بیان کرد: یکی از معضلات دیرینه صنعت سیم و کابل کشور که اکثر تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، نبود گردش مالی تا انتهای زنجیره تولید و مصرف است؛ بدین صورت که پس از تولید محصولات و فروش آن‌ها به ارگان‌های دولتی و شرکت‌های توزیع برق، بازگشت پول و پرداخت مطالبات واحدهای تولیدی در زمان مقرر انجام نمی‌شود. برخلاف اینکه میزان تقاضا و تعداد پروژه‌های فعال در صنعت برق مناسب است، پرداختی‌های تولیدکنندگان با تاخیر و یا بعد از گذشت چند سال صورت می‌گیرد. به طوری که در برخی موارد زمان اتمام قرارداد حداکثر ۶ ماه اعلام می‌شود اما به دلیل عدم پرداخت مطالبات، مدت اجرای پروژه و قرارداد تا دو سال به طول می‌انجامد. متاسفانه علی‌رغم عدم پیشرفت چشمگیر برخی از پروژه‌ها، قیمت مواد اولیه، دستمزد و سایر هزینه‌های تولید ثابت باقی نمانده و در مدار صعودی قرار می‌گیرند. در نتیجه با وجود چنین چالشی در مسیر فعالان صنعت سیم و کابل کشور، تصور دورنمای مثبت برای این حوزه در سال جاری دشوار به نظر می‌رسد. باید توجه داشت که جهش تولید زمانی به وقوع می‌پیوندد که واحدهای تولیدی در مسیر حرکت خود با موانعی دست به گریبان نباشند؛ به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان با یکدیگر اتفاق نظر دارند که اگر حمایت‌های لازم از آن‌ها به عمل نمی‌آید، با مانع‌تراشی سرعت فعالیت‌های تولیدی نیز کاهشی نشود.

نقدینگی، کلام اول و آخر تولید

وی در خصوص سایر معضلاتی که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کنند، عنوان کرد: در حال حاضر با تغییر رویکرد و سیاست‌گذاری‌های بانک‌ها، شرایط و ظوابط اخذ وام و تسهیلات بسیار دشوار و زمان‌بر شده است؛ به عنوان مثال معدل حساب بانکی تولیدکنندگان یکی از موارد مهم برای اخذ وام محسوب می‌شود. معدل حساب بانکی زمانی ایجاد می‌شود که گردش حساب افراد منظم بوده و تولیدکنندگان پس از فروش محصولات، موفق به اخذ به موقع مطالبات و سپرده‌گذاری آن شوند. مسلما این موضوع با وجود مشکلاتی که پیش‌تر مطرح شد امکان‌پذیر نیست زیرا طی ۲۰ سال اخیر نحوه پرداخت سیستم‌های دولتی تغییری نکرده و فقط در برخی برهه‌های زمانی مطالبات در موعد مقرر پرداخت شده است. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که در گذشته با وجود اینکه فعالیت واحدهای تولیدی به نسبت امروز زیاد نبود، چالش خاصی در مقابل تولیدکنندگان برای اخذ وام و تسهیلات وجود نداشت. شایان ذکر است، یکی از چالش‌های دیگری که در پی کمبود نقدینگی برای تولیدکنندگان به وجود می‌آید، تامین مواد اولیه است زیرا خرید آن‌ها به صورت نقدی انجام می‌شود. به همین دلیل مواد اولیه مورد استفاده در این مجموعه با توجه به قیمت‌های اعلام شده تعیین می‌شود که معمولا انتخاب ما سیم‌های آلومینیومی است. در این میان باید به این نکته اشاره کنم که به دلیل همکاری تولیدکنندگان بخش خصوصی، امکان تسویه‌حساب و پرداخت وجه سیم فولادی خریداری شده بعد از گذشت ۲۰ تا ۳۰ روز وجود دارد اما خرید آلومینیوم و مواد عایقی به صورت نقدی انجام می‌شود. علاوه‌براین موارد، واحدهای صنعتی به سبب شرایط تحریمی کشور و نبود قطعات یدکی در بازارهای داخلی، در زمینه تعمیر و نگهداری ماشین‌‌آلات خطوط تولید نیز با چالش‌هایی دست به گریبان هستند. به عنوان مثال قطعه‌ای که امکان واردات آن ظرف مدت سه تا چهار ماه وجود داشت، اکنون به دلیل زمان‌بر شدن فرایند تخصیص ارز بعد از گذشت ۶ ماه تا یک سال به کشور وارد می‌شود. در این شرایط تمام تلاش ما و تولیدکنندگان بر این است که خطوط تولید برای مدت طولانی غیرفعال نباشد و کارکنان به فعالیت خود ادامه دهند اما برای تحقق این امر ناگزیر هستیم گاهی اوقات ظرفیت خطوط و ساعات کاری را کاهش دهیم.

مدیر کارخانه کابل و هادی کاج با بیان اینکه این مجموعه انواع کابل‌ و هادی‌های آلومینیومی را تولید می‌‎کند، تصریح کرد: شرکت کابل و هادی کاج با بهره‌مندی از ماشین‌آلات و دستگاه‌های پیشرفته، توانایی تولید محصولات مسی را دارد اما به دلیل عدم وجود نقدینگی کافی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای، این موضوع در اولویت کار قرار نمی‌گیرد. ضمن اینکه با افزایش قیمت آلومینیوم در سال‌‌های اخیر و چالش‌های مالی ذکر شده، تامین سرمایه در گردش نیز بسیار دشوار شده است.

درزی رامندی در رابطه با استراتژی‌های مجموعه در زمینه متنوع‌سازی سبد محصولات، مطرح کرد: در حال حاضر سبد محصولات شرکت کابل و هادی کاج متشکل از کابل‌های خودنگهدار، انواع هادی‌های آلومینیومی و کابل‌های زمینی است اما در سال جاری در نظر داریم تا تولید کابل‌های سکتور را نیز آغاز کنیم؛ گفتنی است که این کابل‌ها با سطح مقطع مثلثی شکل ساخته می‌شوند که در نهایت با قرارگیری آن‌ها کنار یکدیگر، سطح مقطع محصول نهایی دایره است و با حذف فضای خالی میان قسمت‌ها، قطر کابل کاهش می‌یابد. از مزیت‌های دیگر این محصول می‌توان به نصب و انتقال آسان اشاره کرد زیرا دیگر نیازی به استفاده از تجهیزات و لوازم پیچیده نیست.

وی در خصوص تفاوت کابل‌های زمینی و هوایی توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: در حال حاضر کابل‌های هوایی، کابل‌های معلقی هستند که به راحتی قابل مشاهده بوده و اکنون کابل‌های خودنگهدار و هادی‌های آلومینیومی برای انتقال برق در خطوط شهری و بین شهری جایگزین محصولات مسی شده‌اند. گفتنی است که کابل‌های خودنگهدار ترکیبی از آلومینیوم و مغری فولادی هستند که سیم فولادی وظیفه نگهداری پنج رشته آلومینیومی دیگر (فاز، نول و روشنایی) را بر عهده دارد. کابل‌های زمینی همچون کابل‌های هوایی برای انتقال برق مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در مکان‌هایی که امکان استفاده از کابل‌های هوایی نیست، از این نوع محصولات که زیرزمین دفن می‌شوند باید بهره برد.

مدیر کارخانه کابل و هادی کاج با اشاره به بازارهای هدف این مجموعه، اظهار داشت: تمرکز این مجموعه روی تامین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی معطوف شده است. البته در سال‌های گذشته به سبب وجود تنش‌های ژئوپلیتیکی، فرایند صادرات به کشور عراق متوقف شده بود و مجددا با پیگیری‌های صورت گرفته، صادرات محصولات از سال گذشته به این کشور آغاز شد. شایان ذکر است که علاوه‌براین کشور، به صورت مقطعی هادی‌های آلومینیومی و نگهدارنده‌های‌ فولادی را به ترکمنستان هم صادر کرده‌ایم. در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا با افزایش فعالیت‌های بازاریابی در سال ۱۴۰۳، بازارهای هدف خود را توسعه داده و به سایر کشورها نیز صادرات داشته باشیم.

تولید به هر قیمتی

درزی رامندی در پاسخ به این سوال که قیمت‌گذاری محصولات بر چه مبنایی صورت می‌گیرد، ابراز کرد: قیمت محصول نهایی با احتساب هزینه خرید مواد اولیه (آلومینیوم، فولاد و مواد عایقی) سایر هزینه‌های تولید، دستمزد و سود واحدهای تولیدی اعلام می‌شود. البته حاشیه سودی که برای تولید کابل و هادی‌های آلومینیومی در نظر گرفته شده است، چندان چشمگیر نیست زیرا تولیدکنندگان برای رقابت در بازار به خصوص بازارهای صادراتی ناچارند سود کمتری را در قیمت محصولات لحاظ کنند. در بازارهای داخلی نیز ظرفیت واحدهای تولیدی بیش از تقاضای فعلی مصرف‌کنندگان است زیرا سرعت پیشرفت‌های پروژه‌های عمرانی پایین بوده و نیاز به محصولات بیشتر احساس نمی‌شود. در این شرایط تولیدکنندگان برای اینکه نقدینگی مورد نیاز را تامین کرده و از حداکثر توان خطوط تولید بهره ببرند، نسبت به انعقاد قرارداد با پروژه‌های مختلف و کاهش قیمت‌ها اقدام می‌کنند. این در حالی است که اگر فرایند پرداخت مطالبات و میزان پیشرفت پروژه‌های عمرانی در مسیر درستی هدایت می‌شد، تولیدکنندگان وظیفه تامین کابل و هادی‌های تعداد محدودی از پروژه‌ها را بر عهده می‌گرفتند و رقابت زیادی میان آن‌ها به وجود نمی‌آمد.

وی در رابطه با تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی منطقه و نرخ ارز بر قیمت‌ مواد اولیه، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت کنونی کشور و شرایط نامعلوم بازار ارز، خرید آلومینیوم از منابع غیررسمی دشوار بوده و تولیدکنندگان به دلیل اینکه ممکن است مواد اولیه را با قیمت‌های بیشتری خریداری کنند، تمایلی به عرضه و فروش محصولات ندارند. این در حالی است که تا چند هفته گذشته قیمت‌ها کاملا مشخص بود و تامین اقلام مورد نیاز بدون وجود هیچ مشکلی انجام می‌شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43035

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی
مدیرعامل شرکت «Anglo American» مطرح کرد:

تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟
11اردیبهشت
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.