• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024

بهبود بازار فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در آسیا

  • کد خبر : 31806
  • 30 مهر 1402 - 15:46
بهبود بازار فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در آسیا
به گفته برخی منابع، در هفته دوم اکتبر 2023، بازار فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در کره‌جنوبی اندکی با رونق مواجه شد اما کماکان شکاف گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد.

به گفته برخی منابع، در هفته دوم اکتبر ۲۰۲۳، بازار فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در کره‌جنوبی اندکی با رونق مواجه شد اما کماکان شکاف گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، پیشنهادات برای فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده با مبدا هندوستان با نرخ پرداختنی ۷۵ تا ۷۸ درصد برای نیکل و کبالت، با لحاظ ارزش لیتیوم در باتری مستهلک شده نیکل کبالت منگنز (NCM) به شرط تحویل در بنادر کره جنوبی ارائه شدند.

همچنین پیشنهادی نیز برای فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده با مبدا آمریکا مبتنی بر ۸۲ درصد نرخ تحویل به بنادر کره‌جنوبی با محتوای ۱۸ درصد نیکل، ۵ تا ۶ درصد کبالت و ۳٫۲ درصد لیتیوم ارائه شد. این در حالی است که پیشنهاد دیگری برابر ۷۲ درصد (CIF) کره‌جنوبی برای باتری‌های مستهلک شده نیکل کبالت منگنز (NCM) با مبدا ایالات متحده آمریکا ارائه شد.

این روند صعودی را می‌توان به افزایش قیمت فلز کبالت نسبت داد؛ در حالی که قیمت‌های کربنات لیتیوم در بازار داخلی چین نیز پس از افزایش حجم معاملات آتی پس از پایان تعطیلات روز ملی چین در هفته اول اکتبر ۲۰۲۳، افزایش اندکی را تجربه کرد.

پیشنهادات خریداران برای نیکل و کبالت و با لحاظ کردن لیتیوم در باتری مستهلک شده نیکل کبالت منگنز (NCM)، کمتر از حدود ۷۰ درصد (CIF) بنادر کره‌جنوبی با  تقبل هزینه ارسال توسط خریدار باقی ماند و حجم معاملات بر اساس شاخص قیمت پیشنهادی بسیار محدود بود.

میزان شاخص قیمت قابل اعمال برای محموله‌های باتری مستهلک شده نیکل کبالت منگنز (NCM) با شرط تحویل نیکل و کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی، در حدود ۷۰ تا ۷۳ درصد بدون در نظر گرفتن ارزش لیتیوم تعیین شد که با میزان پرداختنی ۶۷ تا ۷۰ درصدی ارائه شده توسط موسسه «Fastmarkets» با در نظر گرفتن متوسط شاخص فعلی ۴ تا ۵ درصدی لیتیوم قابل‌مقایسه است.

گفتنی است معامله‌ای نیز برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده با مبدا کشورهای آسیای جنوب شرقی با نرخ ۷۰ درصد (CIF) آسیا در هفته دوم اکتبر ۲۰۲۳ به گوش رسید اما معامله‌گران ترجیح می‌دهند که در شرایط رکود تقاضا، فعلا اقدام به فروش نکنند.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت فلزات موجود در باتری‌های فرسوده، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری باتری مستهلک شده نیکل کبالت منگنز (NCM) بازیافتی و باتری نیکل کبالت آلومینیوم (NCA) بازیافتی، با شرط تحویل نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، با لحاظ کردن شاخص قیمت رسمی نقدی نیکل بورس فلزات لندن قابل پرداخت همراه با در نظر گرفتن شاخص سودآوری باتری مستهلک شده نیکل کبالت منگنز (NCM) بازیافتی و باتری نیکل کبالت آلومینیوم (NCA) بازیافتی، با شرط تحویل کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار در روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳، رقم ۶۷ تا ۷۰ درصد را به ثبت رساند که نسبت به شاخص ۶۵ تا ۷۰ درصدی ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، ۲ واحد درصد کاهش داشت.

این موسسه شاخص پرداختنی برای فلزات موجود در باتری‌های فرسوده، با در نظر گرفتن باتری مستهلک شده نیکل کبالت منگنز (NCM) بازیافتی و باتری نیکل کبالت آلومینیوم (NCA) بازیافتی، با شرط تحویل نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، در نظر گرفتن لیتیوم کربنات با خلوص ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل به بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی در روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ را حدود ۴ تا ۵ درصد ارزیابی کرد که نسبت به ارزیابی قبلی انجام شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، تغییری در آن مشاهده نشد.

یکی از منابع آگاه عنوان کرد که نشانه‌هایی از بهبود روند تقاضا برای مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری وجود دارد اما در بازار فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده چندان تغییری ایجاد نشده است. همچنین امکان گنجاندن شاخص قیمت‌های کبالت و لیتیوم در شاخص قیمت فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده وجود ندارد.

به گفته این منبع آگاه، احتمال ثبت شاخص‌های سودآوری جدید در انتهای هفته سوم اکتبر ۲۰۲۳ برای این فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده وجود دارد.

افزایش شکاف شاخص‌های قیمت و ایجاد نگرانی برای خریداران

علی‌رغم افزایش اخیر قیمت فلز کبالت، برخی از منابع اشاره کردند که قیمت سولفات کبالت همچنان در آسیا به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و با توجه به قیمت‌های اخیر فلزات بازیافتی در باتری‌های مستهلک شده، حاشیه سود بازیافت‌کنندگان با کاهش بسیاری مواجه شده است.

با توجه به روند نزولی قیمت سولفات کبالت، یک معامله‌گر فعال در بازار کره‌جنوبی در روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ مطرح کرد: حجم ثبت  معاملات برای اکسید کبالت لیتیوم بسیار ناچیز بوده و این وضعیت برای تقاضای فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده نیکل کبالت منگنز هم یکسان است.

به گفته این معامله‌گر، شاخص پرداختنی پیشنهادی برای کبالت موجود در اکسید کبالت لیتیوم حدود ۶۵ درصد و برای لیتیوم حدود ۴ تا ۵ درصد با شرط تحویل در بنادر کره‌جنوبی تعیین شد. این معامله‌گر معتقد است از آنجایی که نرخ بازیافت لیتیوم در کره‌جنوبی حدود ۸۰ درصد است، در حال حاضر پرداخت هزینه بیشتر برای لیتیوم منطقی نیست.

برخی منابع تاکید کردند که در حال حاضر، شاخص پرداختنی فلزات بازیافتی در اکسید کبالت لیتیوم به دلیل کاهش حجم تقاضا برای مواد اولیه با محتوای کبالت با خلوص بیشتر و افزایش عرضه آن در بازار، در مقایسه با هزینه پرداختی برای کبالت با لحاظ کردن شاخص لیتیوم در شاخص سودآوری باتری مستهلک شده نیکل کبالت منگنز (NCM) بازیافتی، حدود ۵ درصد نسبت به قیمت پیشنهادی برای کبالت و لحاظ کردن ارزش لیتیوم کمتر است.

ارزیابی قیمت موسسه «Fastmarkets» برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده، با در نظر گفتن شاخص پرداختنی برای اکسید کبالت لیتیوم با شرط تحویل کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی و لحاظ کردن شاخص قیمت کبالت با خلوص استاندارد در روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳، رقم حدود ۶۲ تا ۶۷ درصد را نشان می‌دهد که ۲ درصد کاهش را نسبت به شاخص پرداختنی ۶۰ تا ۶۵ درصد نسبت به یک هفته قبل از تاریخ مذکور تجربه کرد.

یکی از مصرف‌کنندگان در کره‌جنوبی خاطرنشان کرد: ممکن است تمایل خرید مواد اولیه موجود در باتری‌های مستهلک بازیافت شده در کره‌جنوبی روند افزایشی را تجربه کند؛ چراکه فعالان بخش پالایش و فرآوری که تازه قدم به این عرصه می‌گذارند، در ابتدای فرایند تولید نیازمند تامین مواد اولیه هستند.

این مصرف‌کننده بر این باور است قیمت محصولات فلزی هنوز بسیار پایین است؛ بنابراین با شاخص سودآوری ۷۰ درصدی و با در نظر گرفتن شاخص نیکل و کبالت و لحاظ کردن ارزش لیتیوم، سود چندانی نصیب این عرضه‌کنندگان نخواهد شد.

یکی دیگر از مصرف‌کنندگان مستقر در کره‌جنوبی معتقد است که بسیاری از افراد برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود، قیمت‌های پیشنهادی بالایی ارائه می‌دهند اما به نظر می‌رسد این قیمت‌ها مدت زیادی دوام نخواهد آورد؛ چراکه در حل حاضر قیمت تمام مواد اولیه مرتبط با باتری با افت شدیدی روبه‌رو شده است.

سطح قیمت پیشنهادی قابل اعمال برای باتری مستهلک شده نیکل کبالت منگنز (NCM) با شرط تحویل نیکل و کبالت در بنادر کشورهای آسیای جنوب شرقی، ژاپن و کره‌جنوبی و لحاظ کردن ارزش لیتیوم، حدود ۷۰ درصد تعیین شد اما برخی خریداران اعلام کردند که محموله‌های با مقصد تحویل اروپا باید به دلیل مسافت طولانی‌تر با حدود ۲ درصد تخفیف ارائه شوند.

شاخص پرداختنی برای فلزات با خلوص بالا موجود در باتری‌های مستهلک شده با شرط تحویل نیکل و کبالت در بنادر کشورهای جنوب شرق آسیا و لحاظ کردن ارزش لیتیوم در هفته منتهی به روز ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ حدود ۹۵ درصد تعیین شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=31806

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.