• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

به‌کارگیری HSEE همگام با توسعه آموزش در شرکت سپنتا

  • کد خبر : 25961
  • 25 مرداد 1402 - 5:11
به‌کارگیری HSEE همگام با توسعه آموزش در شرکت سپنتا
شرکت سپنتا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین شرکت‌های تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی در سطح کشور، یکی از معدود تولیدکنندگانی است که در گذر زمان و ارتقای استانداردهای بین‌المللی، مباحث HSEE را همگام با کشورهای توسعه‌یافته، وارد حوزه مدیریتی خود کرده است.

شرکت سپنتا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین شرکت‌های تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی در سطح کشور، یکی از معدود تولیدکنندگانی است که در گذر زمان و ارتقای استانداردهای بین‌المللی، مباحث HSEE را همگام با کشورهای توسعه‌یافته، وارد حوزه مدیریتی خود کرده است. در حال حاضر این مقوله به عنوان بخشی لاینفک از اصول فرهنگ سازمانی در سپنتا پذیرفته شده و اثرات آن در تمامی ارکان شرکت محسوس است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با توجه به اهمیت استراتژیک صنایع معدنی از جمله صنعت فولاد، کار ویژه HSE به عنوان اساس و محور توسعه پایدار، با تمرکز بر حفظ و حراست از منابع ارزشمند انسانی، مالی و محیط زیست کشور، از کلیدی‌ترین حوزه‌های صنعت بوده و باید اهمیت آن را از بعد ملی ارزیابی کرد. از طرفی، با نگاهی گذرا به شعار سال ۲۰۲۳ از سوی سازمان بین‌المللی کار (ILO) به مضمون « محیط کار سالم و ایمن یک حق اولیه برای انسان‌ها است» ، در می‌یابیم که در ارتباط با حقوق اولیه انسان‌ها صحبت می‌کنیم؛ انسان‌هایی که بار اصلی هر صنعتی از جمله صنعت فولاد بر دوش آن‌هاست. از این رو اولویت دادن به تندرستی و فراهم آوردن محیط کار ایمن  و حفاظت از محیط زیست پاک برای ایشان اهمیت داشته و باید به عنوان بدیهیات و سنگ بنای توسعه به آن نگریسته شود.

تاسیس واحد مستقل و کارآمد در حوزه HSE در سپنتا

شرکت سپنتا به عنوان واردکننده تکنولوژی به کشور، در آغاز ناچار به استفاده از کارشناسان خارجی بوده که همین افراد نخستین بذر فرهنگ HSE را در این شرکت کاشتند. از این رو سپنتا از نخستین واحدهای صنعتی کشور به شمار می‌آید که اقدام به تاسیس واحد مستقل و کارآمدی در حوزه ایمنی ، بهداشت و حفاظت محیط زیست کرده است. در آغاز فعالیت این واحد، تنها اصلاحات سخت‌افزاری در جهت حفظ سلامت پرسنل مد نظر بوده که با گذشت زمان و ارتقای استانداردهای بین‌المللی، مباحث HSEE در شرکت سپنتا نیز وارد حوزه مدیریتی شده است و امروزه همگام با کشورهای توسعه‌یافته، به عنوان بخشی لاینفک از اصول فرهنگ سازمانی پذیرفته شده و اثرات این فرهنگ‌سازی در تمامی ارکان شرکت سپنتا کاملا محسوس است؛ چنانچه سال‌ها پیش از مطرح شدن بحث صرفه‌جویی آب، با احداث چندین برج خنک‌کننده در سیکل‌های بسته و نیز توسعه آبیاری قطره‌ای در بهینه کردن استفاده از منابع آبی پیشرو بوده‌ است. همچنین با ورود فناوری های نوین الکترونیکی به ایران، شرکت سپنتا از نخستین صنایعی بوده که پیش‌قدم در زمینه به‌کارگیری از این تکنولوژی‌ها در جهت مدیریت هرچه بهتر منابع انرژی شده است. در حال حاضر شاهد هستیم کلیه اقداماتی که روزی در برخی محافل به عنوان تحمیل هزینه به سیستم مطرح بود، کاملا با منافع طولانی‌مدت این سازمان هم‌راستا و موفق بوده و این میراث گران‌بها، پشتوانه شایانی برای اولویت یافتن مباحث HSEE در شرکت سپنتا فراهم آورده است .

در راستای به‌کارگیری ماشین‌آلات به‌روز و استانداردهای تولید لوله و پروفیل در خطوط تولید سپنتا به منظور کاهش خطرات و آسیب‌های احتمالی نیروی انسانی، می‌توان گفت که متاسفانه تا زمانی که نگاه سخت‌افزاری بر مسائل این حوزه حاکم بود، شاهد کمترین اثربخشی اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه بوده‌ایم اما با به‌روزرسانی های صورت گرفته و توسعه فرهنگ HSE در این شرکت، شاهد تسری  این فرهنگ به کلیه بخش‌های سازمان از جمله واحد تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی هستیم که به وضوح خود را در خروجی‌های واحدها نمایان می‌کند، از جمله این اثرات می‌توان به لحاظ کردن استانداردهای ایمنی در طراحی فرایندها و تجهیزات اشاره کرد. استقرار سیستم‌هایی مانند Poka-yok و پیاده‌سازی سیستم‌های متعدد آلارم و هشدار ایمنی، از جمله اقداماتی بوده که در اثر تجربه انواع روش‌های به‌روز شده Risk Assessment وارد حوزه‌های مختلف شرکت سپنتا شده است. همچنین با توجه به رسالت سپنتا به عنوان شرکت پیشکسوت در حوزه تولیدات لوله و پروفیل و ساخت و تولید دستگاه‌های مرتبط با آن، می‌توان گفت این دیدگاه و فرهنگ به همراه ماشین‌آلات طراحی و تولید شده در شرکت، به خارج از سازمان نیز صادر می‌شود.

ضرورت آموزش نیروی انسانی در حوزه HSE

به طور کلی فرهنگ‌سازی در هر سازمانی، از مباحث نظری آغاز می‌شود و وابستگی مباحث نظری به آموزش بر همگان روشن است. از این رو آموزش مستمر در حوزه HSE، بخشی از  سیاست‌های خرد و کلان شرکت سپنتا بوده و به همین منظور یکی از مهم‌ترین رسالت‌های واحد آموزش شرکت سپنتا، پرداختن به استمرار و به‌روزآوری آموزش‌های حوزه HSE است؛ به طوری که کار روزانه در مشاغل پرخطر با آموزش به شیوه TBM توسط کارشناسان واحدها به عنوان همکاران واحد HSE آغاز می‌شود. شرکت سپنتا طی سالیان متمادی و طی فرایندی تجربه‌شده پذیرفته است که نمودار آمار حوادث، رابطه مستقیمی با ارتقای سطح دانش پرسنل دارد؛ به این صورت که در ارزیابی‌های به ‌عمل آمده، هرچه میزان اثربخشی دوره‌های آموزش ایمنی بالاتر باشد، نمودار حوادث شغلی به همان نسبت کاهشی خواهد بود.

صرف نظر از اجرای الزامات قانونی و آیین‌نامه‌ای (از قبیل معاینات ادواری، سنجش آلاینده‌های محیط کار و…)، مدیران شرکت سپنتا خود را در قبال حفظ و صیانت از منابع ارزشمند انسانی به الزامات قانونی محدود نکرده و به ارائه خدماتی از قبیل بهره‌مندی دائم پرسنل از پزشک و دندانپزشک مستقر در کارخانه، فراهم کردن امکانات تفریحی و ورزشی برای کارکنان، تهیه پوشش بیمه مکمل درمانی، مشارکت فعال در امور فرهنگی، ارائه مستمر خدمات مشاوره در حوزه روان‌شناسی به ویژه روان‌شناسی صنعتی و… پرداخته‌اند.

شرکت سپنتا در حوزه استانداردسازی تولیدات و فرایندها نیز همواره پیشرو بوده است و در حوزه حفاظت محیط زیست، کلیه فرایندها منطبق بر استاندارد زیست‌محیطیISO14001:2015 طراحی، بازطراحی و اجرا می‌شود. برگزاری کارگاه‌های آموزشی با محوریت محیط زیست، موجب ارتقای فرهنگ سازمان در این حوزه شده است. چنانچه دستورالعمل مدیریت پسماند در شرکت سپنتا هر ساله با مشارکت کلیه واحدها به‌روزرسانی شده و به پیشرفته‌ترین روش‌ها و تجهیزات اجرایی می‌شود؛ تا جایی که می‌توان گفت در مبحث بازیافت پسماندهای صنعتی و معمولی، به راندمان بیش از ۹۵ درصدی رسیده است. همچنین فضای سبز کارخانه بیش از ۱۵ درصد کل مساحت مجموعه را پوشش داده که با احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، از پساب خروجی پاک و استاندارد این واحدها در آبیاری و فضای سبز استفاده می‌شود که این امر علاوه بر جلوگیری از آلودگی آب و خاک، به توسعه هرچه بیشتر فضای سبز مجموعه منجر خواهد شد. همچنین با اجرای فاز نخست طرح زیست‌محیطی استفاده از انرژی‌های پاک، بیش از ۴ درصد از انرژی الکتریکی مورد نیاز این مجموعه از طریق پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود و در همین راستا توسعه استفاده از انرژی‌های نو، از اهداف راهبردی و استراتژیک میان‌مدت و بلندمدت شرکت سپنتا است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=25961

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.