• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
مدیر کارخانه شرکت صنایع هفت الماس:

به دنبال متنوع‌سازی انواع ورق‌های پوشش‌داده شده هستیم/ تولید TFS در آینده نزدیک

  • کد خبر : 27934
  • 13 شهریور 1402 - 10:51
به دنبال متنوع‌سازی انواع ورق‌های پوشش‌داده شده هستیم/ تولید TFS در آینده نزدیک
مدیر کارخانه شرکت صنایع هفت الماس گفت: در راستای سیاست‌گذاری شرکت صنایع هفت الماس بر پایه توسعه تولید و همچنین ایجاد ارزش افزوده بیشتر، تولید ورق‌های فولادی CK45، CK60، ورق‌های الکتریکی جهت‌دار و ورق ضدزنگ (Stainless Steel) با گرید 400 را از دو سال قبل آغاز کرده‌ایم.

مدیر کارخانه شرکت صنایع هفت الماس گفت: در راستای سیاست‌گذاری شرکت صنایع هفت الماس بر پایه توسعه تولید و همچنین ایجاد ارزش افزوده بیشتر، تولید ورق‌های فولادی CK45، CK60، ورق‌های الکتریکی جهت‌دار و ورق ضدزنگ (Stainless Steel) با گرید ۴۰۰ را از دو سال قبل آغاز کرده‌ایم و هم‌اکنون علاوه بر تولید ورق قلع‌اندود، به دنبال آن هستیم محصول TFS (Tin Free Steel) را به سبد تولیدات شرکت اضافه کنیم.

فرهاد علی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: ورق قلع‌اندود به عنوان ورق فولادی پوشش‌داده شده با استفاده از قلع و همچنین ماده شیمیایی لاک، از خواص فراوانی همچون مقاومت به خوردگی، چکش‌خواری و انعطاف‌پذیری بالا برخودار بوده و به طور عمده در صنایعی همچون بسته‌بندی و کنسروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر کاربردهای ورق قلع‌اندود می‌توان به استفاده در روغن‌سازی (خوراکی، موتور خودرو و هیدرولیک)، لوازم آرایشی و بهداشتی، حشره‌کش‌ها و… اشاره کرد؛ ضمن اینکه این محصول با توجه به کاربردهای متنوع آن، در ضخامت‌های مختلف از ۰٫۱۶ تا ۰٫۳ میلی‌متر تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: علاوه بر شرکت صنایع هفت الماس، ورق قلع‌اندود در دو شرکت فولاد مبارکه اصفهان و صنایع فولاد توان‌آور آسیا نیز تولید می‌شود. با توجه به اینکه فولاد مبارکه از زنجیره کامل تولید برخوردار است و ماده اولیه مورد نیاز این محصول یعنی ورق سیاه (Black Plate) در این شرکت تولید می‌شود، در حال تولید با ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی است اما از آنجایی که شرکت صنایع فولاد توان‌آور آسیا از زنجیره کامل تولید فولاد برخوردار نبوده و ناچار به تامین ورق سیاه مورد نیاز خود از طریق روش‌های معمول در بازار است، هنوز موفق به تحقق کامل ظرفیت اسمی تولید خود نشده است. لازم به ذکر است که ورق سیاه، ورق نورد، آنیل و تمپرشده‌ای است که خواص مکانیکی متفاوتی با سایر ورق‌های فولادی همچون ST12 دارد.

به دنبال تولید TFS (Tin Free Steel) در آینده هستیم

مدیر کارخانه شرکت صنایع هفت الماس در خصوص تکنولوژی تولید ورق قلع‌اندود، افزود: خوشبختانه دانش تولید این محصول در کشور ما وجود دارد و شرکت صنایع هفت الماس نیز از این تکنولوژی بهره می‌برد اما آنچه تولید ورق قلع‌اندود در مجموعه هفت الماس را از سایر تولیدکنندگان متمایز کرده، تولید TFS (Tin Free Steel) در آینده نزدیک است؛ در حال حاضر فرایند تولید ورق‌ قلع‌اندود، الکترولیز و پوشش‌دهی قلع به علاوه لاک است که در آن، از مقدار ناچیزی کروم نیز استفاده می‌شود. حال اگر میزان کروم موجود افزایش پیدا کند، ورقی به نام TFS تولید خواهد شد که این امر در دستور کار ما قرار گرفته است تا در آینده نزدیک بتوانیم با سرمایه‌گذاری محدود و افزایش سلول‌های الکترولیتی، این محصول را به سبد تولیدات خود اضافه کنیم. شرکت صنایع هفت الماس طی سالیان اخیر، پله‌های ترقی و پیشرفت را یکی پس از دیگری پیموده و در حال حاضر به درجه‌ای از موفقیت رسیده که به آسانی بتواند دانش و تکنولوژی تولید محصولی که نیازمند واردات آن هستیم را با حضور متخصصان و کارشناسان جوان و خبره خود بومی‌سازی کند.

علی‌نژاد در همین راستا ادامه داد: کیفیت ورق قلع‌اندود تولیدشده، ارتباط مستقیم با دانش و تجربه اپراتورهای فعال در خط تولید این محصول دارد. بر همین اساس شرکت صنایع هفت الماس از همان بدو آغاز فعالیت خود که به سال ۱۳۷۸ برمی‌گردد، استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی جوان و خبره را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند از آن‌ها هنگام نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری خطوط تولید استفاده کند؛ در حالی که عملیات نصب و راه‌اندازی تجهیزات و ماشین‌آلات در یک مجموعه صنعتی، توسط یک گروه و بهره‌برداری از خطوط تولید، توسط گروه دیگری از نیروی انسانی انجام می‌شود اما هفت الماس جزو معدود شرکت‌های داخلی است که تمامی مراحل مذکور را با حضور و استخدام یک تیم واحد و مشترک انجام می‌دهد. این مسئله، مسیر فرایند آموزش در مجموعه را کوتاه کرده و انتقال تجربه به نیروی انسانی جوان را سرعت بخشیده است. از سوی دیگر، شرکت صنایع هفت الماس یکی از فعالان بخش خصوصی به شمار می‌آید که پویایی و نخبه‌پروری را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال افزودن محصولات جدید به سبد تولیدی خود در هر سال و یا هر دو سال یک‌بار است. به همین دلیل میل و عطش دانش‌آموختگی و به‌کارگیری فناوری و تکنولوژی جدید، روزبه‌روز در این مجموعه عظیم صنعتی افزایش می‌یابد و شاید جالب باشد که بدانید ما به هیچ وجه از یک سوپروایزر خارجی در خطوط مختلف تولید شرکت استفاده نکرده‌ایم و نیروهای انسانی فعال در خط تولید ورق قلع‌اندود، همگی جزو متخصصان و دانش‌آموختگان برتر داخلی هستند.

وی در ارتباط با راه‌اندازی خط تولید ورق قلع‌اندود در شرکت صنایع هفت الماس، مطرح کرد: با توجه به نیاز کشور به واردات ورق قلع‌اندود و همچنین افزایش ناگهانی قیمت قوطی‌های کنسرو در دو سال قبل، وزارت صمت پیشنهاد خود جهت راه‌اندازی خط تولید این محصول به شرکت صنایع هفت الماس را ارائه کرد که این مسئله، با موافقت مدیریت ارشد مجموعه همراه شد. در همان زمان، فرایند خریداری و نصب بخش عمده‌ای از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز از برخی کشورهای خارجی همچون چین، آغاز و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد آن از بخش داخلی تامین شد. اوایل سال ۱۴۰۲، خط تولید ورق قلع‌اندود در مجموعه ما به بهره‌برداری رسید و این محصول در اختیار مشتریان قرار گرفت. با توجه به اقدامات انجام‌شده و سرمایه‌گذاری کلانی که در این پروژه داشتیم، به دنبال برگزاری مراسم رسمی بهره‌برداری از خط تولید در دهه فجر سال گذشته با حضور دولت‌مردان و مسئولان کشوری و استانی بودیم که این امر به دلیل برخی مشکلات همچون قطعی گاز و برق صنایع در آن زمان محقق نشد و این مراسم به هفته دولت سال جاری موکول شد. در همین راستا، روز سه‌شنبه هفتم شهریور ماه، با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین، مهدی رجحانی، معاون عمرانی و علی رحمانی، معاون اقتصادی استانداری و فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، خط تولید ورق قلع‌اندود با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن در سال در شرکت صنایع هفت الماس به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیارد تومانی در خط تولید ورق قلع‌اندود

مدیر کارخانه شرکت صنایع هفت الماس در ادامه به میزان سرمایه‌گذاری این پروژه اشاره کرد و گفت: خط تولید ورق قلع‌اندود متشکل از یک خط شست‌وشوی اولیه است که طی آن، سطح ورق سیاه پیش از عملیات آنیلینگ، به طور کامل تمیزکاری می‌شود. در ادامه، خط شست‌وشوی الکتریکی و سپس خط برش طولی (کاتودنت) مخصوص تولید ورقع قلع‌اندود قرار دارد که این خط به دلیل برش ورق با ضخامت‌های پایین، با سایر خطوط برش طولی متفاوت است. همچنین در آن از یک تجهیز خاص و بسیار مهم به نام مشخص‌کننده سوراخ (Peen Hole Detector) به منظور اسکن کامل سطح ورق استفاده می‌شود تا اطمینان کامل از عدم وجود هرگونه سوراخ در ورق (برای مثال قوطی کنسرو) حاصل شود. مجموع سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این سه خط، ۹۵۰ میلیارد تومان است و ورق قلع‌اندود با ظرفیت تولید سالیانه ۱۵۰ هزار تن در شرکت صنایع هفت الماس تولید خواهد شد.

علی‌نژاد در پایان با تاکید بر اینکه محصولات تخت فولادی با کیفیت و استاندارد عالی توسط شرکت‌های ایرانی تولید می‌شود و در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی و مشتریان خارجی قرار می‌گیرد، یادآور شد: انواع ورق اعم از گالوانیزه، روغنی و رنگی طی سالیان اخیر در داخل تولید شده و شرکت صنایع هفت الماس در سال ۱۴۰۰ با سرمایه‌گذاری مناسب در بخش نورد، موفق شد ورق ضدزنگ (Stainless Steel) با گرید ۴۰۰ را به سبد تولیدات خود اضافه کند. گام بعدی ما در راستای تنوع‌بخشی به سبد محصولات شرکت، تولید ورق‌های فولادی CK45، CK60 و ورق‌های الکتریکی جهت‌دار به منظور استفاده در تولید موتورهای الکتریکی بوده است. علاوه‌براین، همواره ارتقای کیفی محصولات تولیدی شرکت به ویژه ورق‌های گالوالوم را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و در تولید این محصول، پیشتاز و بی‌رقیب در بازار داخلی هستیم. لازم به ذکر است که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده ساندویچ پانل همچون ماموت و کبیر پانل، جزو مشتریان دائمی ورق‌های رنگی تولیدی ما هستند و در تلاشیم طی آینده نزدیک، ورق‌های رنگی جدیدی را همگام با توسعه بازاریابی در کشور عرضه کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27934

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.