• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
مجری و طراح شرکت مس امید سبزواران:

به چشم‌اندازهای خود نزدیک‌تر می‌شویم

  • کد خبر : 3467
  • 30 بهمن 1399 - 16:57
به چشم‌اندازهای خود نزدیک‌تر می‌شویم
مجری و طراح شرکت مس امید سبزواران گفت: اولین اقدام جهت قدم برداشتن در مسیر توسعه، تامین مناسب مواد اولیه است که این معضل نیز با احیای معادن کوچک و متوسط مقیاس قطعا حل خواهد شد و در گام دوم قصد داریم روز به ‌روز میزان ظرفیت تولید را افزایش دهیم و به چشم‌انداز ترسیم شده خود دست یابیم.

مجری و طراح شرکت مس امید سبزواران گفت: اولین اقدام جهت قدم برداشتن در مسیر توسعه، تامین مناسب مواد اولیه است که این معضل نیز با احیای معادن کوچک و متوسط مقیاس قطعا حل خواهد شد و در گام دوم قصد داریم روز به ‌روز میزان ظرفیت تولید را افزایش دهیم و به چشم‌انداز ترسیم شده خود دست یابیم.

نصراله جاذبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: محصول تولیدی شرکت مس امید سبزواران کاتد مس با درصد خلوص ۹۹٫۹۹ درصد است. کارخانه با ظرفیت اسمی سه هزار تن کاتد در سال فعالیت می‌کند و این میزان تولید قابل افزایش به پنج هزار تن در سال است، اما در حال حاضر، به دلیل مشکلات تامین خاک و مواد اولیه ورودی به کارخانه، همچنان به ظرفیت اسمی مدنظر نرسیده‌ایم. معادن مس متعلق به مجموعه مس امید سبزواران و سایر معادن اطراف در حال فعال‌سازی هستند که با شروع کار این معادن و تامین خاک ورودی به کارخانه، میزان تولید کاتد مس طی ماه‌های آینده نیز افزایش خواهد داشت.

وی در رابطه با تاثیر نوسانات قیمتی بر میزان فعالیت شرکت مس امید سبزواران افزود: شرکت در تمام ادوار زمانی همواره سعی داشته که مسائل و معضلات موجود را کنترل کند و با سیاست‌ها و برنامه‌های اتخاذ شده بهترین راندمان را از خود به نمایش بگذارد. ما همواره در مسیر پیشرفت و توسعه گام برداشتیم و در تلاش هستیم با وجود مشکلات ریز و درشت، میزان ظرفیت واقعی و اسمی خود را تا جایی که امکان دارد افزایش دهیم. تولیدکنندگان کاتد مس با توجه به شرایط معادن در کشور همواره با تامین مواد اولیه مشکل داشته و دارند اما در شرایط کنونی، دولت و وزارت صمت پیگیر این موضوع هستند تا با به کار گرفتن راهکارهای مناسب مشکلات را در خصوص تامین ماده اولیه نیز به حداقل برسانند و امیدوار هستیم در زمینه معادن اتفاقات خوبی بیفتد. یکی از نتایجی که دولت و وزارت صمت برای بهبود شرایط معادن گرفته‌، واگذاری معادن غیرفعال و کوچک‌ مقیاس به واحدهای بزرگ‌ و فعال است. در واقع، احیای معادن متروک و راکد را به کمک واحدهای صنعتی بزرگ در دستور کار قرار داده‌اند و تا کنون نیز اقدامات موثری در این رابطه انجام شده است و تا یک ماه آینده نیز به مرحله اجرا خواهد رسید. این طرح قطعا تا حدودی می‌تواند مشکلات ناشی از تامین مواد اولیه را حل کند و ظرفیت‌های واحدهای تولیدی تا حد زیادی تکمیل خواهد شد.

در زمینه فروش چالش جدی نداریم

مجری و طراح شرکت مس امید سبزواران عنوان کرد: در رابطه با فروش کاتد مس نیز می‌توان گفت با توجه به کشش بازار و موضوع صادرات همواره با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم و اغلب میزان تقاضا بیش از عرضه است. در چند ماه اخیر شاهد اوج‌گیری قیمت مس در دنیا هستیم که این امر نیز تحت تاثیر دو موضوع کرونا و افزایش میزان مصرف جهانی مس بوده است؛ چراکه مس یک فلز استراتژیک به حساب می‌‌آید و با توجه به افزایش تولید خودروهای هیبریدی و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، میزان تقاضا برای این فلز سرخ بیشتر می‌شود و پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۱ نیز به مسیر صعودی خود بنا به دلایل ذکر شده، ادامه دهد. به طور کلی ما در زمینه فروش چالش جدی نداریم اما تا کنون وارد حوزه صادرات نشدیم اما شرکت‌هایی هستند که کاتد تولیدی خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند و دنیا را از استفاده کاتد مس با خلوص بالای ساخت ایران مستفیذ می‌کنند.

وی در رابطه با فرایند و تکنولوژی تولید کاتد در این مجموعه تصریح کرد: تولید کاتد مس در کارخانه‌های مختلف به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود و روشی که ما برای تولید کاتد مس به کار می‌گیریم، هیدرومتالورژی و هیپ‌لیچینگ نام دارد. از دیگر تکنولوژی‌های تولید کاتد می‌توان به تانک‌لیچینگ و بت‌لیچینگ نیز اشاره کرد که بر اساس نوع و عیار خاک ورودی انتخاب می‌شوند که محصول با استفاده از چه فرایندی تولید شود. کاتدهای تولیدی به روش‌های مختلف از نظر قیمتی تفاوت چندانی با هم ندارند و از نظر عیاری متفاوت هستند، به عنوان مثال، در روش لیچینگ در انتهای کار مس به روش الکترووینیگ استحصال می‌شود عیار مس حاصل بیش از ۹۹٫۹۹ درصد است که در بحث قیمت اختلاف چندانی با مس تولیدی با همین عیار که با روش‌های دیگر تولید شده در داخل کشور ندارد. در کاتد مس ۹۹٫۹۹ درصد در حد یک یا دو هزارم عناصر دیگر نیز حضور دارند که گرید‌های مختلفی را تشکیل می‌دهند اما از لحاظ نرخی در داخل کشور شاهد اختلاف زیاد قیمتی نیستیم.

حل مشکل تامین خاک مس برای کارخانه

جاذبی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه بزرگ‌ترین دغدغه و چالش صنعت کاتد مس چیست، بیان کرد: بزرگ‌ترین چالش بخش خصوصی برای تولید کاتد، تامین خاک معدنی است.سایر مواد اولیه در بحث لیچینگ که شامل لیکس و برخی از مواد شیمیایی چه به صورت وارداتی و چه داخلی قابل تهیه هستند و در این زمینه مشکل خاصی نداریم. در تهیه خاک معدنی نیز با تدابیر جدیدی که دولت اندیشیده است، امیدوار هستیم به زودی شاهد حل مشکل ناشی تامین خاک مس برای کارخانه نیز باشیم؛ در این صورت، در زمینه تولید و فروش کاتد مس با دغدغه خاصی مواجه نیستیم.

جاذبی ادامه داد: کاتد مس به عنوان ماده اولیه در صنایع بسیاری به کار گرفته می‌شوند که از عمده‌ترین آن‌ها می‌توان به واحدهای تولیدی اشاره کرد که کاتد را به محصول تبدیل کرده و در بازار عرضه می‌کنند که در این بین به دلیل خلوص بالای کاتد مس در صنایعی همچون مفتول‌سازی و سیم و کابل به کار گرفته می‌شود زیرا برای خاصیت رسانایی باید از مس با عیار بالا استفاده شود. در واحدهای تولیدکننده باسبار مسی و لوله مسی از کاتد به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند. شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان بزرگ‌ترین متولی مس و تولیدکننده کاتد در ایران  فعالیت می‌کند و به دلیل اینکه خود دارای معادن مس در کشور است، بنابراین همچون واحدهای تولیدی خصوصی مشکلات ناشی از تامین ماده اولیه را ندارد و در زمینه فروش نیز بزرگ‌ترین صادرکننده مس محسوب می‌شود. سایر شرکت‌ها نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند و وجود شرکت بزرگی مانند شرکت ملی مس، خللی در عملکرد واحدهایی همچون ما ایجاد نکرده است و در تلاش هستیم هر روز قوی‌تر از روز قبل در عرصه تولید و فروش در بین مجموعه‌های دیگر ظاهر شویم.

این فعال صنعتی در خصوص چشم‌انداز و برنامه آینده شرکت مس امید سبزواران، گفت: همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، در تامین ماده اولیه با چالش‌هایی مواجه هستیم که برای حل این مشکل نیز در صدد جذب بیشتر معادن مس هستیم تا بتوانیم در آینده نیز میزان فعالیت کارخانه را افزایش دهیم و میزان تولید واقعی مجموعه را به ظرفیت اسمی نزدیک‌تر کنیم. در مجموع برنامه هر واحد تولیدی گسترش و توسعه خطوط تولید و همچنین افزایش میزان ظرفیت تولید است که ما نیز از این قضیه مستثنی نیستیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3467

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار