• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
برای اولین بار در کشور،

بونکرهای کوره بلند ۳ ذوب آهن اصفهان بازسازی شدند

  • کد خبر : 21939
  • 05 تیر 1402 - 11:09
بونکرهای کوره بلند ۳ ذوب آهن اصفهان بازسازی شدند
بونکرهای کوره بلند شماره ۳ ذوب آهن اصفهان برای اولین بار بعد از ۱۴ سال در حین فرایند تولید این کوره، طی چهارده روز با روش طراحی سه بعدی و در ادامه ورق‌گذاری موضعی با موفقیت بازسازی شدند.

بونکرهای کوره بلند شماره ۳ ذوب آهن اصفهان برای اولین بار بعد از ۱۴ سال در حین فرایند تولید این کوره، طی ۱۴ روز با روش طراحی سه بعدی و در ادامه ورق‌گذاری موضعی با موفقیت بازسازی شدند. انجام هم‌زمان این تعمیرات و حفظ تولید در این کوره بلند، حاکی از توان بالا، تجربه و اندیشه پویای پرسنل تلاشگر ذوب آهن اصفهان است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، محسن عسکری، معاون تجهیزات مکانیک بخش کوره بلند شرکت ذوب آهن بیان کرد: دو بونکر کک توزین کوره بلند ۳ دارای حجم  ۲۵ متر کعب است که روی نوار نقاله «CC۳» قرار می‌گیرند و وظیفه وزن کردن کک و شارژ آن بر روی لنت نور نقاله مذکور و ارسال به دهانه کوره بلند شماره ۳ را بر عهده دارند.

وی افزود: با توجه به وسعت کار بر روی بونکرهای کک و حجم فعالیت بازسازی آن‌ها و همچنین لزوم استمرار تولید، تعمیرات این دو بونکر پس از هماهنگی و برگزاری جلسات متعدد با تیم‌های اجرایی و بهره‌بردار و همچنین تهیه دستورالعمل‌های اجرایی و ایمنی، برای اولین بار در حین تولید کوره انجام گرفت. بدین صورت که در طول مدت این تعمیرات، شارژ کک به روی لنت نوار نقاله «CC۳» توسط بونکر شماره یک به صورت کنترل شده و تحت مراقبت انجام می‌شود.

معاون تجهیزات مکانیک بخش کوره بلند شرکت ذوب آهن تصریح کرد: این تعمیرات طی گراف‌های زمان‌بندی هشت و ۱۶ ساعته با روش ورق‌گذاری موضعی با موفقیت انجام گرفت. ابتدا طی یک توقف ۱۲ ساعته هم‌زمان با گراف ماهیانه جک‌های هیدرولیک، بازوهای توزین و دریچه تخلیه بونکر شماره دو دمونتاژ شد و با نصب میزکار زیر این بونکر ارتباط بین آن با نوار نقاله «CC۳» قطع شد و شرایط شروع این تعمیرات فراهم شد.

عسکری در پایان از همکاران بخش کوره بلند و همچنین مدیریت‌های نت مکانیک (گروه ساخت و بازرسی)، نت راه ساختمان، امورفنی و برنامه‌ریزی تولید، ماشین‌آلات و خودروهای سنگین و ایمنی فنی که در انجام این تعمیرات همکاری بسیار خوبی داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

عبدالله بهرامی، شاغل در طراحی دفتر فنی کوره بلند شرکت ذوب آهن در این خصوص مطرج کرد: عملیات طراحی بونکرهای کک کوره بلند شماره ۳ شامل طراحی‌های بدنه بونکر جدید و چیدمان صفحات ضدسایش داخل بونکر است که در گذشته از طریق جوشکاری متصل می‌شدند اما در طرح جدید برای اتصال آن‌ها از پیچ و مهره استفاده شده است. به منظور کاهش خطای طراحی، ابتدا مدل‌های سه بعدی تهیه و سپس نقشه‌های مونتاژی و ساخت جهت ارسال به کارگاه‌های ساخت مهندسی نت مکانیک آماده و ارسال شد. طرح جدید صفحات ضدسایش جهت تسریع در تعویض صفحات، کاهش زمان توقفات و همچنین سهولت در تعویض طراحی شد.

ابوالفضل شمسایی، مهندس ارشد تجهیزات مکانیک تامین مواد کوره بلند شرکت ذوب آهن در این راستا ابراز کرد: با توجه به اینکه تعمیرات در حین تولید کوره بلند شماره ۳ انجام گرفت، نیاز بود ایمن‌سازی در دو قسمت بالا و پایین بونکر انجام گیرد.

وی اظهار داشت: در این راستا دریچه‌های خروجی، سیستم محرک هیدرولیک و همچنین دریچه‌های تنظیم زمانی بونکر دمونتاژ و با نصب یک میزکار، قسمت زیرین بونکر از نوار نقاله «CC۳» جدا شد. سپس عملیات بازسازی بونکر آغاز شد و پس از پایان این مرحله و نصب این تجهیزات، یک تست توزین انجام گرفت و بونکر دوباره وارد مدار شد.

محمد ابراهیم مرادی، شاغل در مهندسی تامین مواد کوره بلند شرکت ذوب آهن نیز تاکید کرد: این تعمیرات پس از ۱۴ سال و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های انجام شد و ساخت قطعات با موفقیت انجام گرفت و دو بونکر با موفقیت وارد مدار تولید شدند.

وی خاطرنشان کرد: هر یک از بونکرهایی که تعمیرات بر روی آن‌ها انجام گرفت، دارای وزنی بالغ بر ۶ هزار و ۱۲۰ کیلوگرم است. عملیات تعمیرات شامل دمونتاژ صفحات ضد سایش و بدنه اصلی بونکر و نهایتا مونتاژ دریچه‌های تخلیه، جک‌های هیدرولیک و بازوهای توزین است که طی ۱۴ روز انجام گرفت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=21939

نوشته‌های مشابه

16اردیبهشت
بزرگ‌ترین کارخانه سرب و روی کشور در یک قدمی افتتاح
16اردیبهشت
قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟
با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی،

قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.