• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

تاثیر نوسانات قیمت‌ها بر عملکرد فعالان صنعت باتری

  • کد خبر : 41116
  • 09 اسفند 1402 - 13:12
تاثیر نوسانات قیمت‌ها بر عملکرد فعالان صنعت باتری
 تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند در سه‌ ماهه دوم سال ۲۰۲۴، ذخیره‌سازی مجدد لیتیوم هیدروکسید در انبارها با اندکی افزایش همراه شود که منجر به بازیابی جزئی قیمت و روند نزولی بیشتر در نیمه دوم سال مذکور خواهد شد و به احتمال زیاد قیمت‌ها تا سال ۲۰۲۵ همچنان تحت فشار باقی خواهند ماند.

تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند در سه‌ ماهه دوم سال ۲۰۲۴، ذخیره‌سازی مجدد لیتیوم هیدروکسید در انبارها با اندکی افزایش همراه شود که منجر به بازیابی جزئی قیمت و روند نزولی بیشتر در نیمه دوم سال مذکور خواهد شد و به احتمال زیاد قیمت‌ها تا سال ۲۰۲۵ همچنان تحت فشار باقی خواهند ماند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، مدیریت ریسک یک نوع انتخاب در سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و میزان سود شرکت‌ها، بستگی به عملکرد سرمایه‌گذاران آن دارد. برخورداری از بازدهی مثبت ثابت برای برخی شرکت‌ها گزینه‌ای جذاب به نظر می‌رسد اما شرکت‌های دیگر، سودآوری دوره‌ای را که در آن احتمال دریافت سودهای بیشتری وجود دارد، ترجیح می‌دهند.

شرکت‌هایی که از تکنیک‌های مدیریت ریسک در صنعت مواد اولیه حیاتی باتری‌ها (BRM) استفاده می‌کنند، ممکن است از سرمایه‌گذاری انجام شده سودی مستمر نصیب آن‌ها شود. سودهای نوسانی ناشی از تغییر قیمت کالاها ممکن است عایدی‌های زیاد و حتی خسارات و زیان‌های سنگینی به همراه داشته باشد.

اگرچه ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی در این رابطه وجود داشته باشد اما آنچه برای شرکت‌ها بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود، این است که ریسک‌پذیری‌ها و استراتژی‌های شرکت‌ها با انتظارات سرمایه‌گذاران در یک مسیر همسو قرار داشته باشند.

نوسانات قیمت مواد اولیه حیاتی باتری‌ها

قیمت لیتیوم به عنوان یک ماده اولیه کلیدی در برخی سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی مانند باتری‌ها، به دلیل عوامل مختلفی مانند عدم تعادل در روند عرضه و تقاضا، تغییر در ظرفیت تولید و وقوع برخی رویدادهای ژئوپلیتیکی می‌تواند نوسانات بسیاری را تجربه کند. مشتقات مالی (بازارهای مشتق شده از هر دارایی) همچون قراردادهای آتی یا اختیار معامله، می‌توانند به عنوان مکانیزمی در کاهش ریسک قیمت‌ها و تثبیت هزینه‌ها عمل کنند.

به منظور درک بهتر این مسئله، می‌توان به میانگین سالانه نوسانات شاخص قیمت هیدروکسید لیتیوم موسسه «Fastmarkets» در ماه ژانویه ۲۰۲۴ و نوسان شاخص قیمت ماهانه این محصول در ۹ ماه قبل از تاریخ مذکور را که به ترتیب برابر با ۴۱ درصد و بالای ۴۰ درصد بوده است، اشاره کرد.

آمار ارائه شده، معادل میانگین ماهانه تغییر تقریبا ۱۲ درصدی در ماه را نشان می‌دهد که احتمالا به طور مستقیم در میزان سود و زیان شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود. در عین حال، میزان نوسانات سود دو رقمی و مداوم می‌تواند نگرانی‌هایی را در خصوص توانایی شرکت‌ها برای مقابله با رکود اقتصادی به وجود آورد.

شاخص قیمت هیدروکسید لیتیوم در مقابل نوسانات ۱۲ ماهه قیمتی آن

مدیریت انتظارات مالی

نوسانات قیمت‌های مواد اولیه حیاتی، سبب ایجاد عدم تعادل در حاشیه سود شرکت‌ها خواهد شد و به همین دلیل بر نیاز به وجود روش مدیریت ریسک تاکید شده است.

فعالان بخش سیستم‌های ذخیره انرژی اغلب به یک ساختار هزینه ثابت و قابل پیش‌بینی در جهت مدیریت بودجه و برنامه‌ریزی موثر برای پروژه‌های آتی خود نیاز دارند. شرکت‌های فعال در بخش سیستم‌های ذخیره‌ انرژی (ESS) به منظور پوشش ریسک لیتیوم با استفاده از مشتقات مالی، می‌توانند قیمت از پیش تعیین‌ شد‌ه‌ و مورد توافق طرفین معامله را برای خریدهای آتی تعیین کنند و با این کار، منجر به ثبات بازار و کاهش وضعیت بلاتکلیفی در آن شوند.

پروژه‌های مرتبط با سیستم‌های ذخیره‌ انرژی به‌ ویژه آن‌ دسته از پروژه‌هایی که نیازمند تخصیص بودجه هستند، باید شامل یک طرح مبتنی بر پوشش ریسک برای حمایت از وام‌دهندگان در زمان نوسانات قیمتی باشند. پوشش ریسک با استفاده از مشتقات مالی می‌تواند از طرفین معامله در برابر افزایش بالقوه قیمت‌ها در طول دوره قرارداد حمایت کند و از ریسک افزایش هزینه‌های غیرمنتظره بکاهد.

فعالان بخش سیستم‌های ذخیره انرژی از طریق پوشش ریسک قیمت‌های لیتیوم می‌توانند با ایجاد یک ساختار هزینه‌ای پایدار، یک مزیت بزرگ در عرصه رقابت با دیگر فعالان این بخش به دست آورند. در چنین شرایطی، شرکت‌های فعال در بخش سیستم‌های ذخیره انرژی می‌توانند قیمت‌های رقابتی‌تری را به مشتریان ارائه دهند و یا حاشیه سود خود را در بازاری که قیمت‌های لیتیوم با نوسانات قابل‌توجهی همراه است، بهبود ببخشند.

چگونگی مدیریت ریسک برای ذخیره انرژی

یکی از مولفه‌های کلیدی در مدیریت ریسک قیمت کالاها، درک میزان دارایی‌های در معرض ریسک و برخورداری از یک مبنای فیزیکی برای خرید و یک شاخص قیمت برای انجام معاملات از طریق مشتقات مالی است.

به عنوان مثال، یک شرکت فعال در بخش سیستم‌های ذخیره انرژی ممکن است باتری‌هایی را خریداری کند که قیمت آن بر اساس شاخص میانگین مبنای قیمت ماه قبل ارائه شده از سوی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال محموله توسط خریدار (cif) بر حسب دلار بر کیلوگرم ارزیابی شده باشد.

یکی از مزیت‌های قابل‌توجه استفاده از شاخص قیمت بازار فیزیکی این است که از شاخص مذکور در ثبت قراردادهای بورس کالاها و قراردادهای فرابورس (OTC) استفاده می‌شود. از جمله بورس‌های کالایی که از شاخص قیمت لیتیوم هیدروکسید موسسه «Fastmarkets» استفاده می‌کنند، می‌توان به بورس کالای شیکاگو (CME)، بورس فلزات لندن (LME) و بورس کالای سنگاپور (SGX) اشاره کرد. علاوه‌براین، چندین فروشنده سوآپ در برخی موسسات و شرکت‌های مالی، از شاخص قیمت لیتیوم هیدروکسید موسسه «Fastmarkets» برای تسویه قراردادهای سوآپ و قراردادهای مبتنی بر اختیار معامله در فرابورس استفاده می‌کنند.

دگرگونی در شاخص قیمت مبنای بازار فیزیکی

با استفاده از شاخص‌های مبنای قیمت کالاها در بازار فیزیکی و ارائه قیمت‌های مرجع در بازارهای غیرشفاف می‌توان شفافیت را برای بازار کالاهای حیاتی به ارمغان آورد. ایجاد شاخص‌های مبنای قیمت کالاها در بازار فیزیکی، یکی از ارکان اصلی در بورس آتی کالاها به شمار می‌رود که نقدینگی مورد نیاز برای تبدیل یک بازار غیرشفاف به یک بازار شفاف را فراهم می‌آورد.

گسترش این شفافیت به میزان پذیرش شاخص‌های مبنا از سوی مشارکت‌کنندگان بازار بستگی دارد. لازم به ذکر است که بازارهای مشتق شده از هر دارایی، در تقویت شاخص‌های مبنای قیمت کالاها در بازار فیزیکی حائز اهمیت هستند.

با گسترش بازارها و در گذار از تعیین قیمت از سوی طرفین قرارداد به معاملاتی که نرخ کالاها در آن بر اساس شاخص قیمت مبنا تعیین می‌شود، بورس‌های آتی و فرابورس آن دسته از شاخص‌های مبنای قیمتی مورد پذیرش در سطح جهانی را ارائه ‌می‌دهند که بتوان از آن در تنظیم قراردادهای مورد توافق میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاها در بازار فیزیکی استفاده کرد.

قیمت مبنا به عنوان یک نرخ مرجع برای فرایند تعیین قیمت یک دارایی در بازار (مکانیزم کشف قیمت) عمل می‌کند. با افزایش میزان پذیرش قیمت مبنا از سوی مشارکت‌کنندگان بازار، نقدینگی افزایش یافته و مبنای مشترکی برای انجام معاملات فراهم خواهد شد. افزایش نقدینگی، پویایی بازار را افزایش داده و اختلاف قیمت‌های پیشنهادی در روند خرید و فروش را کاهش می‌دهد؛ به علاوه ثبات قیمت در بازار را بهبود می‌بخشد.

قرارداد آتی، معامله مالی بین طرفین فروشنده و خریدار یک دارایی با قیمت و تاریخ از پیش تعیین شده در آینده است. از این نوع قرارداد معمولا برای پوشش ریسک کالا یا پیش‌بینی قیمت خرید و فروش معاملات سهام در زمان نوسان احتمالی قیمت مبنای آتی دارایی‌ها استفاده می‌شود.

بازار آتی، بازاری است که در آن قراردادهای توافق شده به منظور تحویل یک کالای خریداری شده یا به فروش رسیده در آینده به امضا می‌رسند. چنین قراردادی شامل بخش‌هایی تحت عنوان شرایط خاص از جمله تاریخ عقد قرارداد و جزئیات کمیت و کیفیت‌ ارائه شده برای محصولات هستند. همچنین مشارکت‌کنندگان بازار آتی از این قراردادها برای پوشش ریسک قیمت استفاده می‌کنند.

 مفهوم دارایی مشتق شده در فرابورس

دارایی مشتق شده در فرابورس به قرارداد مالی اشاره دارد که ارزش خود را از یک کالای اساسی به دست می‌آورد. بر خلاف دارایی مشتق شده و قابل معامله در بورس کالاها که استاندارد‌سازی و سازمان‌دهی آن در خود این بورس انجام می‌شود، دارایی مشتق شده در فرابورس به قراردادهایی اشاره می‌کند که از طریق مذاکرات بین دو طرف معامله صورت می‌پذیرد.

مشارکت‌کنندگان بازار با استفاده از دارایی مشتق شده در فرابورس قادر خواهند بود خود را در برابر نوسانات قیمت بیمه کنند و حتی می‌توانند پیش‌بینی‌های خود در خصوص احتمال نوسان آتی قیمت کالاهای مختلف را ارائه دهند. قرارداد دارایی‌های مشتق شده در اشکال مختلفی همچون سوآپ مالی، اختیار معامله و معامله سلف انجام می‌شود.

یکی از ویژگی‌های بارز دارایی مشتق شده در فرابورس این است که بر اساس نیازها و الزامات خاص طرف‌های معامله، امکان تغییر در قرارداد آن‌ها فراهم است. به عنوان مثال، فعالان بازار اغلب از قیمت سه ماهه یا شاخص قیمت متوسط سالانه در چنین قرارداهایی استفاده می‌کنند.

دارایی مشتق شده مبتنی بر تسویه نقدی

تسویه قراردادهای مربوط به سوآپ مالی و معاملات آتی در خارج از چین به صورت نقدی خواهد بود. یکی از مزیت‌های قراردادهای آتی مبتنی بر تسویه نقدی و دارایی مشتق شده در فرابورس این است که رسیدگی به مسائل و هزینه‌های مربوط به تحویل محموله در بازار فیزیکی بر عهده خریدار و فروشنده نیست. از قرارداد آتی مبتنی بر تسویه نقدی زمانی استفاده می‌شود که تسویه قرارداد به جای تحویل فیزیکی دارایی‌ها به صورت نقدی و بر اساس میانگین شاخص قیمت در یک دوره خاص انجام شود.

شاخص قیمت مبنا در بازار فیزیکی، شاخص مرجعی است که قیمت یک کالای خاص در بازار فیزیکی را نشان می‌دهد. از شاخص نامبرده اغلب به عنوان مبنایی برای قیمت‌گذاری سایر کالاهای معاملاتی یا تسویه قراردادها در صنعت باتری استفاده می‌شود. افزایش پویایی در بازارهای آتی، نقش بارزی در ایجاد این مبناهای قیمتی ایفا خواهد کرد.

چرایی محبوبیت مشتقات مالی

با افزایش میزان پذیرش شاخص‌های مبنای قیمت، تعداد معاملات انجام شده در بازارهای مالی با روند صعودی همراه خواهد شد. مشتقات مالی به دلایل مختلفی در انجام برخی معاملات محبوبیت دارند.

مشتقات مالی، معامله‌گران را قادر خواهد ساخت تا با سرمایه‌گذاری اولیه کمتر، دارایی‌های در معرض ریسک بیشتری را مدیریت کنند. چنین مزیتی سود یا زیان احتمالی را با کاهش سرمایه مورد نیاز به منظور کنترل حجمی از کالای خاص افزایش می‌دهد. این سناریو بازدهی بالاتری نسبت به معاملات انجام شده برای کالاها در بازار فیزیکی ارائه می‌دهد.

یک بازار مشتق شده از هر دارایی (مشتقات مالی) تکامل یافته نسبت به معاملات انجام شده در بازارهای فیزیکی، نقدشوندگی بیشتری دارد؛ بدین معنا که ارزش اسمی و میزان فعالیت معاملاتی در آن بالاتر است. افزایش نقدینگی‌ها، دسترسی به موقعیت‌های خرید و فروش و فرایند تعیین قیمت یک دارایی در بازار (مکانیسم کشف قیمت) را تسهیل می‌کند و دامنه وسیع‌تری از فرصت‌های معاملاتی را فراهم خواهد کرد.

مشتقات مالی، انعطاف‌پذیری بیشتری را در راستای دستیابی به اهداف پیش‌بینی قیمت‌ها و پوشش ریسک ارائه می‌دهد. در همین راستا، معامله‌گران می‌توانند بدون داشتن دارایی فیزیکی پیش‌بینی‌های خود را در مورد نوسانات قیمت‌ها ارائه دهند. به علاوه آن‌ها قادر خواهند بود بدون توجه به در دسترس بودن یا حجم ذخایر انبار کالاهای اساسی، موقعیت‌های خرید و فروش را تصاحب کنند. علاوه‌براین، مشتقات مالی به فعالان بازار این امکان را می‌دهد تا با ایجاد موقعیت‌های خرید و فروش تهاتری، از دارایی‌های خود در برابر نوسانات قیمتی محافظت کنند.

مشتقات مالی اغلب هزینه‌های مبادلاتی کمتری نسبت به معاملات کالاها در بازار فیزیکی دارند. معاملات این نوع از مشتقات مالی در پلتفرم‌های الکترونیکی انجام می‌شود. سادگی فرایندها و کاهش هزینه‌های معاملاتی، از جمله ویژگی‌های بارز معاملات مبتنی بر مشتقات مالی است.

پذیرش یک مبنای قیمت در بازار فیزیکی در ابتدا به فعالان آن بازار بستگی دارد. با این حال، با رشد بازار و توافق سرمایه‌گذاران برای افزایش نقدینگی، حجم معاملات مبتنی بر مشتقات مالی افزایش خواهد یافت.

مدیریت ریسک و سودآوری شرکت‌ها

فعالان بخش سیستم‌های ذخیره انرژی باید با تلفیق مدیریت ریسک در چارچوب بودجه خود، نوسانات قیمتی را که در زمان استفاده از باتری‌های لیتیومی در سیستم‌های ذخیره انرژی با آن موجه می‌شوند، بلا اثر کنند.

سطوح نوسانات قیمتی کنونی هیدروکسید لیتیوم معادل تغییر متوسط قیمت ماهانه تقریبا ۱۲ درصدی آن است. در هر صورت، چنین اقدامی بر سود و زیان شرکت‌های تاثیر می‌گذارد و مشکلات بالقوه‌ای را برای کسانی که در به وجود آمدن موانع در بخش سیستم‌های ذخیره انرژی نقش دارند، ایجاد می‌کند. یک شرکت فعال در بخش سیستم‌های ذخیره انرژی با پوشش ریسک دارایی‌ها قادر خواهد بود تاثیر منفی چنین اقدامی را بر درآمد قبل از اعمال شاخص بهره، مالیات و استهلاک (EBITA) کاهش داده و نقدینگی پایداری را ایجاد ‌کند و به نوبه خود، تاثیر مثبتی در مدیریت نوسانات سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت.

بهترین راه برای به‌کارگیری پوشش ریسک کالاها، استفاده از قرارداد آتی است که از شاخص قیمت مبنا به منظور شبیه‌سازی فرایند خرید در بازار فیزیکی استفاده می‌کند. در همین راستا، برخی از معاملات انجام شده در بورس‌های آتی و فرابورس بورس به منظور خرید لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات از بازار فیزیکی از شاخص قیمت موسسه «Fastmarkets» ارائه شده برای این محصول با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) بر حسب دلار بر کیلوگرم استفاده می‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41116

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.