• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

تاکید «BHP Group» بر ثبات در حجم تقاضای کالاهای اساسی از سوی چین

  • کد خبر : 27342
  • 07 شهریور 1402 - 13:08
تاکید «BHP Group» بر ثبات در حجم تقاضای کالاهای اساسی از سوی چین
شرکت «BHP Group» ضمن گزارش کمترین سود سالانه خود طی سه سال اخیر، تاکید کرد این کاهش سود اصلی‌ترین عامل نگران‌کننده برای این شرکت محسوب نمی‌شود. این شرکت، وضعیت مبهم کالاهای اساسی خود را به عنوان اصلی‌ترین عامل این کاهش سود دانست.

شرکت «BHP Group» ضمن گزارش کمترین سود سالانه خود طی سه سال اخیر، تاکید کرد این کاهش سود اصلی‌ترین عامل نگران‌کننده برای این شرکت محسوب نمی‌شود. این شرکت، وضعیت مبهم کالاهای اساسی خود را به عنوان اصلی‌ترین عامل این کاهش سود دانست.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، این شرکت روز سه‌شنبه ۲۲ آگوست ۲۰۲۳ اعلام کرد که سود عملیاتی برای سال منتهی به ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳، از حدود ۲۱٫۳۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲، به ۱۳٫۴۲ میلیارد دلار کاهش یافته است. این رقم کمتر از برآورد ۱۳٫۸۹ میلیارد دلار شرکت «Refinitiv» بود. سود به دست آمده، منجر به کاهش ارزش سهام این شرکت به ۰٫۸ دلار در هر سهم در سال جاری به نسبت ۱٫۷۵ دلار ارزش سهام شرکت « BHP Group» در سال مالی ۲۰۲۲ شد.

بیشترین کاهش سود این شرکت مربوط به برخی کالاهای تولیدی به‌ویژه سنگ‌آهن بود که حدود ۶۰ درصد از درآمدهای اصلی شرکت «BHP Group» را به خود اختصاص می‌دهد.

شرکت «BHP Group»، مقدار تولید سنگ‌آهن خود را در سال منتهی به ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳، از حدود ۲۵۳ میلیون تن به ۲۵۷ میلیون تن افزایش داد. همچنین میانگین قیمت سنگ‌آهن این شرکت از ۱۱۳٫۱۰ دلار در سال ۲۰۲۳، به ۹۲٫۵۴ دلار در هر تن در پایان ماه ژوئن ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرد.

این شرکت همچنین کاهش قیمت واقعی مس و زغال‌سنگ متالورژی تولیدی این شرکت را گزارش کرد؛ اگرچه افزایش اندکی در قیمت زغال‌سنگ حرارتی و نیکل تولیدی شرکت «BHP Group» وجود داشت اما این دو کالا سهم اندکی در سود این شرکت دارند.

چالش‌های پیش روی برخی تولیدکنندگان کالاها همانند شرکت «BHP Group»، در بیانیه نتایج سود عملیاتی آن‌ها مشهود است. این شرکت در بیانیه خود مطرح کرد: در حالی که چشم‌انداز توسعه اقتصادی جهان در کوتاه‌مدت نامشخص است، انتظار می‌رود حجم تقاضای کالای تولیدی این شرکت از سوی چین و هند ثبات نسبی خود را حفظ کند.

به علاوه انتظار می‌رود عوامل و متغیرهای تاثیرگذار بر رشد تولید و میزان سود شرکت «BHP Group»، بر قیمت کالاهای تولیدی این شرکت در دوره‌های مختلف تاثیرگذار باشد.

این شرکت تاکید کرد: وقوع چنین رویدادهایی در دنیای تجارت یک امری عادی تلقی می‌شود اما در هر صورت باید تلاش‌ها در جهت رفع این چالش‌ها افزایش یابد.

این شرکت در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر برخی کشورهای توسعه‌یافته با مسائل و مشکلات اقتصادی مرتبط با افزایش تورم و استفاده از سیاست‌های مالی انقباضی مواجه هستند.

به گفته این شرکت، شاید موضوع نگران‌کننده‌تر در این رابطه این باشد که چشم‌انداز تقاضای چین و هند به عنوان دو منبع اصلی تقاضای کالای این شرکت در آسیا، در بهترین حالت با ثبات توصیف شوند. شرکت «BHP Group» حتی از واژه نسبی برای توصیف این چشم‌انداز استفاده کرد.

شرکت «BHP Group» خاطرنشان کرد: کشوری مانند چین با چالش‌های فعلی از جمله بازیابی سرعت رشد اقتصادی خود مواجه است. به علاوه این کشور جزو بزرگ‌ترین واردکنندگان کالا در جهان محسوب می‌شود.

بر اساس گفته مقامات مسئول در چین، شرکت «BHP Group» تاکید کرد که ارائه سیاست‌گذاری‌های تشویقی بیشتری برای بازیابی سرعت رشد اقتصاد چین نیاز خواهد بود. در حال حاضر سوال بسیار مهمی که در این رابطه مطرح می‌شود، این است که ارائه چنین سیاست‌گذاری‌هایی تا چه اندازه بر رفع این چالش‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

ارائه محرک‌ها برای بازار کالاهای چین

آن طور که به نظر می‌رسد، بازار کالاها در جهان در حال حاضر با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. بر همین اساس چین تمایل ندارد و یا در توان این کشور نیست که مانند بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، سیاست‌گذاری‌های تشویقی و محرکی که موجب رونق باز کالاها در آن زمان شد را اکنون معرفی کند.

سیاست‌گذاران در چین در همین راستا، سیاست‌گذاری‌های تشویقی محدودتر و هدفمندتری را ارائه کرده‌اند اما مشکل این است که اعتماد به اثربخشی آن‌ها به ویژه در بخش‌های مهمی مانند صنعت ساخت‌وساز و تولید در حال کاهش است.

در سناریویی که برای چین پیش‌بینی شده است، اقتصاد آن همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد اما سرعت رشد آن به حدی نخواهد بود که بر افزایش حجم تقاضا و قیمت‌ کالاهایی مانند سنگ‌آهن و مس تاثیر بگذارد.

این شرکت در رابطه با اقتصاد کشور هند با اطمینان بیشتری سخن گفت و عنوان کرد که با توجه به افزایش سرمایه‌گذاری در این کشور، حجم تقاضا برای کالاها روندی به شدت صعودی را تجربه خواهد کرد.

چالش اصلی شرکت «BHP Group» در رابطه با تقاضای کالاهای تولیدی خود از سمت هند این است که این کشور حجم کالاهای کمی از جمله زغال‌سنگ کک‌شو و زغال‌سنگ حرارتی را از این شرکت خریداری می‌کند.

این موضوع بدان معناست که حتی در صورت رشد بسیار بالای حجم تقاضا برای کالاها در هند، این موضوع هیچ سودی برای شرکت «BHP Group» نخواهد داشت.

در حالت کلی می‌توان اظهار داشت که مشکل اصلی شرکت‌های تولیدکننده کالا همچون «BHP Group»، این است که این شرکت‌ها تا حد زیادی به تحولات انجام شده در چین وابسته هستند و به همین دلیل در چنین شرایطی این مسئله بر وضعیت تقاضا برای کالاهایی مانند سنگ‌آهن و مس تاثیر خواهد گذاشت.

در حال حاضر، امید به ثبات نسبی در حجم تقاضا برای کالاهای تولید این شرکت از سوی چین، بهترین سناریو ممکن برای شرکت «BHP Group» در نظر گرفته می‌شود.

در زمان انتشار این گزارش، از کلاید راسل، ستون‌نویس خبرگزاری رویترز به عنوان یکی از سهام‌داران و سرمایه‌گذاران در صندوق سرمایه‌گذاری این شرکت نام برده شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27342

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.