• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024

تلاش شرکت «Nippon Steel» برای توسعه بازارهای هدف

  • کد خبر : 37326
  • 09 دی 1402 - 14:50
تلاش شرکت «Nippon Steel» برای توسعه بازارهای هدف
شرکت «Nippon Steel» مبلغ 14.1 میلیارد دلار برای خرید سهام شرکت «U.S. Steel» به منظور توسعه بازارهای هدف خود سرمایه‌گذاری کرده است. با این حال، این نگرانی وجود دارد که شرکت «Nippon Steel» به عنوان چهارمین فولادساز بزرگ جهان با خرید سهام مذکور پریمیوم بالایی پرداخت ‌کند.

شرکت «Nippon Steel» مبلغ ۱۴٫۱ میلیارد دلار برای خرید سهام شرکت «U.S. Steel» به منظور توسعه بازارهای هدف خود سرمایه‌گذاری کرده است. با این حال، این نگرانی وجود دارد که شرکت «Nippon Steel» به عنوان چهارمین فولادساز بزرگ جهان با خرید سهام مذکور پریمیوم بالایی پرداخت ‌کند. بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی، ارزش سهام شرکت «Nippon Steel» به میزان حدود ۶ درصد در پایان روز معاملاتی مذکور در بورس توکیو کاهش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «Nippon Steel» در سال‌های اخیر به دنبال گسترش بازارهای هدف خود در خارج از ژاپن بوده است؛ چراکه چشم‌انداز تقاضا در این کشور برای فولادهای تولیدی این شرکت مورد استفاده در تولید خودروها و کالاهای الکترونیکی که به طور تقریبی سه پنجم از درآمد این شرکت را به خود اختصاص داده، کاهش یافته است.

خرید سهام شرکت «U.S. Steel» توسط شرکت «Nippon Steel» حدود ۲۰ میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد خام این شرکت می‌افزاید و آن را به ۶۶ میلیون تن در سال می‌رساند که به این ترتیب شرکت «Nippon Steel» به یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان فولاد صنعت خودروی ایالات متحده آمریکا بر طبق توافق اخیری که میان خودروسازان بزرگ آمریکا با اتحادیه‌های کارگران صنعت خودروی این کشور انجام شد تبدیل خواهد شد.

ایجی هاشیموتو، مدیرعامل این شرکت در یک کنفرانس خبری بیان کرد: با توجه به اینکه انتظار می‌رود تقاضای فولاد در آمریکا در آینده با رشد بیشتری همراه باشد، شرکت «Nippon Steel» قصد دارد شبکه توسعه تولید جهانی خود را با ایجاد یک مرکز تولید جدید در ایالات متحده آمریکا تکمیل کند.

وی عنوان کرد: از آن‌جا که شرکت «U.S. Steel» در آمریکا رقیبی برای شرکت «Nippon Steel» محسوب نمی‌شود، بر همین اساس خرید سهام این شرکت تصمیمی منطقی به نظر می‌رسد.

شرکت «Nippon Steel» در آخرین گزارش سال مالی خود منتهی به ماه مارس ۲۰۲۳ اعلام کرد که میزان درآمد این شرکت در آمریکای شمالی تنها ۱۲ درصد از میزان کل درآمد این شرکت را به خود اختصاص داده است. اقدام اخیر شرکت «Nippon Steel» در خرید سهام شرکت «U.S. Steel» نه‌تنها موجب افزایش ظرفیت تولید فولاد این شرکت خواهد شد، بلکه باعث می‌شود شرکت «Nippon Steel» بازار هدف خود را توسعه ببخشد و اتکای خود به بازار ژاپن را کاهش دهد.

میزان فروش خالص شرکت «U.S. Steel» در آمریکا در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۶٫۸ میلیارد دلار اعلام شد که بیش از دو برابر میزان درآمد حدود ۹۵۷ میلیارد ینی (۶٫۷ میلیارد دلار) شرکت «Nippon Steel» در سال مالی ۲۰۲۲ در آمریکای شمالی بود. شرکت «Nippon Steel» در سال ۲۰۲۲ اکثر سهام دو شرکت فولادسازی در تایلند که از روش کوره قوس الکتریکی برای تولید فولاد استفاده می‌کنند را خریداری کرد و در سال ۲۰۱۹، این شرکت به همراه شرکت «ArcelorMittal» بخشی از سهام شرکت «Essar Steel» در هند را خریداری کرد.

خرید سهام شرکت «U.S. Steel» توسط شرکت «Nippon Steel» تنها یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که شرکت «Nippon Steel» که شرکت «Toyota Motor» یکی از مشتریان اصلی آن محسوب می‌شود، از ثبت قراردادی به ارزش ۱٫۳ میلیارد دلاری برای تصاحب ۲۰ درصد از سهام شرکت «Teck Resources» خبر داد.

افزایش میزان پریمیوم پرداختی شرکت «Nippon Steel»

مارک چادویک، تحلیلگر ژاپنی فعال در شرکت «Smartkarma» تصریح کرد: خرید سهام شرکت «U.S. Steel»، جایگاه شرکت «Nippon Steel» را در رده‌بندی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان از رتبه چهارم به رتبه سوم ارتقا می‌بخشد.

ذکر این مسئله نیز خالی از لطف نیست که شرکت «Nippon Steel» با خرید سهام شرکت «U.S. Steel»، باید پریمیوم زیادی در قبال فروش محصولات فولادی خود پرداخت ‌کند. به بیان ساده‌تر قیمت پیشنهادی فروش فولاد شرکت «U.S. Steel» به خودروسازان، ۷۵۰ دلار در هر تن است که بسیار بالاتر از قیمت ۵۶۰ دلاری در هر تن پیشنهادی شرکت «Nippon Steel» به خودروسازان است.

در همین راستا سهام شرکت «Nippon Steel» در ساعات ابتدایی روز معاملاتی ۱۹ دسامبر ۲۰۲۳ در بورس توکیو، حدود ۵٫۵ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین میزان به ثبت رسیده این سهام در ماه جولای ۲۰۲۳ رسید اما در ساعات پایانی روز معاملاتی مذکور، رقم نزولی ارزش سهام این شرکت به عدد ۲٫۶ درصد کاهش یافت. شرکت «Nippon Steel» با پیشنهاد ۵۵ دلار به ازای هر سهم (با احتساب پریمیوم پرداختی شرکت «U.S. Steel») به صورت پرداخت نقدی معامله خود با شرکت «U.S. Steel» را منعقد کرد. این رقم پیشنهادی خرید سهام نسبت به قیمت پیشنهادی ۳۵ دلاری به ازای هر سهم ارائه شده از سوی شرکت «Cleveland-Cliffs» در روز معاملاتی ۱۱ آگوست سال ۲۰۲۳، حدود ۱۴۲ درصد از ارزش سهام روز شرکت «U.S. Steel» بیشتر بود.

طبق داده‌های بورس اوراق بهادار لندن، شرکت «Nippon Steel» با خرید سهام شرکت مذکور، باید معادل ۷٫۳ برابر درآمد ۱۲ ماهه شرکت «U.S. Steel» را قبل از احتساب بهره، مالیات استهلاک (EBITDA) پرداخت کند.

هاشیموتو در جواب این سوال که شرکت «Nippon Steel» چگونه می‌تواند پرداخت چنین پریمیوم بالایی را توجیه کند، بدون هیچ توضیح اضافه‌ای به ثمرات آتی اقتصادی ناشی از خرید سهام شرکت «U.S. Steel» به عنوان توجیه این اقدام خود اشاره کرد. با این وجود شرکت «Nippon Steel» هیچ گونه پیش‌بینی در مورد ارزش هم‌افزایی‌هایی که از خرید سهام شرکت «U.S. Steel» به دست خواهد آمد ارائه نکرده است.

مارک چادویک خاطرنشان کرد: شرکت «Nippon Steel» و شرکت «U.S. Steel» با یکدیگر بخش قابل‌توجهی از فولاد مورد نیاز بازار جهانی خودرو را تامین خواهند کرد و برای بهره‌مندی از مزایای گذار به استفاده از فولاد الکتریکی موسوم به «e-steel»، در تولید موتور این خودروها از جایگاه بسیار مناسبی برخوردار هستند.

با این وجود با توجه به هزینه‌های بالای احتمالی برای فرایند کربن‌زدایی در صنعت فولاد سبز، شرکت «Nippon Steel» برای رسیدن به این هدف راه بسیار سختی را پیش روی خود دارد. بر اساس گزارش سالانه شرکت «U.S. Steel»، حدود یک چهارم فولاد تولیدی در تاسیسات این شرکت در سال ۲۰۲۲ به بخش خودرو و حمل‌و‌نقل اختصاص پیدا کرد.

این شرکت همچنین فولاد مورد نیاز برای استفاده در زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر مانند توربین‌های بادی را تامین می‌کند؛ گفتنی است که شرکت «U.S. Steel» با بهر‌ه‌مندی از قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا (IRA)، قصد دارد از اعتبارات مالیاتی و سایر مشوق‌های اختصاص یافته برای پیاده‌سازی پروژه‌های خود استفاده کند. ارزش سهام شرکت «U.S. Steel» در روز دوشنبه ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ پس از اعلام فروش سهام این شرکت به شرکت «Nippon Steel» با ۲۶ درصد افزایش به ۴۹٫۵۹ دلار رسید.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=37326

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
درآمد کچاد ۲۳ درصد رشد پیدا کرد
17اردیبهشت
جلسه راهبردهای توسعه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران برگزار شد
با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،

جلسه راهبردهای توسعه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران برگزار شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.