• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
«فلزات آنلاین» گزارش می‌کند:

توسعه همه‌جانبه در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز

  • کد خبر : 37748
  • 17 دی 1402 - 5:09
توسعه همه‌جانبه در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز
سود خالص مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در سال مالی منتهی به شهریور ماه 1402، در حالی به رقمی بالغ بر سه هزار و 533 میلیارد تومان رسیده است که این مجتمع طرح‌های توسعه‌ای متنوعی را در دست اقدام دارد.

سود خالص مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در سال مالی منتهی به شهریور ماه ۱۴۰۲، در حالی به رقمی بالغ بر سه هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان رسیده است که این مجتمع طرح‌های توسعه‌ای متنوعی همچون راه‌اندازی کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید یک میلیون تن شمش فولادی، راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۲۵۰ مگاوات برق را در دست اقدام دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، روز دوشنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲، مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز برای سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ در حالی برگزار شد که صورت‌های مالی این شرکت با رای ۱۰۰ درصدی سهام‌داران و تقسیم سود دو هزار و ۳۶۰ ریالی بابت هر سهم به تصویب رسید. این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که با توجه به شرایط پرنوسان بازار سرمایه و همچنین چالش‌های موجود در صنعت فولاد به ویژه در واحدهای احیا مستقیم همچون محدودیت تامین گاز پایدار، تقسیم سود ۲۳۶ تومانی به ازای هر سهم، تنها بیانگر عملکرد موفق و حیرت‌انگیز این مجتمع فولادی بوده است و بس.

عملیات احداث و راه‌اندازی مجتمع فولاد غدیر نی‌‌ریز به عنوان یکی از هشت طرح فولاد استانی تولید آهن اسفنجی و فولاد‌سازی دولت در راستای استراتژی توسعه غیر‌متمرکز فولاد کشور، با هدف تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون تن شمش فولادی در شهرستان نی‌ریز با سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت ملی فولاد ایران در سال۱۳۸۶ آغاز شد. در سال ۱۳۹۲ و با مشارکت ۶۵ درصدی شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر به عنوان متولی بخش خصوصی، عملیات احداث مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز سرعت بیشتری به خود گرفت و نهایتا در سال ۱۳۹۶، کارخانه احیا مستقیم این مجتمع با ظرفیت تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی به بهره‌برداری رسید.

از زمان راه‌اندازی این کارخانه تا به امروز، مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز همواره جزو یکی از برترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان آهن اسفنجی در بورس کالای ایران بوده است؛ به نحوی که ۱۰۰ درصد آهن اسفنجی تولید شده این مجتمع با (MD) معادل ۹۲٫۳۲ درصد، در بورس عرضه شده و در اختیار تولیدکنندگان فولاد کشور قرار گرفته است. آهن اسفنجی در کارخانه احیا مستقیم مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، با استفاده از تکنولوژی بومی پرد (PERED) تولید می‌شود و از آنجایی که ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد با استفاده از آهن اسفنجی در جهان به شمار می‌آید، بنابراین رشد تولید این محصول در این مجتمع با استفاده از تکنولوژی‌های بومی و به‌روز، نقش بسزایی در حفظ جایگاه ایران در میان ۱۰ تولیدکننده فولاد جهان ایفا می‌کند. طبق آمار انجمن جهانی فولاد (WSA)، یک میلیارد و ۷۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام تا پایان ۱۱ ماهه ۲۰۲۳ در جهان تولید شده است که ایران با سهمی معادل ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن، کماکان در رتبه دهم برترین تولیدکنندگان فولاد قرار دارد. بر همین اساس ایجاد ظرفیت‌های جدید و نیز توسعه تولید در واحدهای احیا مستقیم، می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای جایگاه ایران در این حوزه طی سال جاری میلادی شود.

غدیر نی‌ریز در یک قدمی تولید شمش فولادی

مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز هم‌زمان با راه‌اندازی کارخانه احیا مستقیم، نیم‌نگاهی نیز به احداث کارخانه فولادسازی خود داشته است؛ اگرچه احداث این کارخانه در ابتدای راه با مشکلات متعددی همراه بود اما در ادامه با مشارکت هلدینگ بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر و همچنین تغییرات مدیریتی و رویکرد نوین مدیریت ارشد در این مجتمع طی نیمه دوم سال ۱۴۰۰، عملیات تکمیل این پروژه سرعت بیشتری به خود گرفت و نهایتا در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با وجود ممیزی‌های سخت و دشوار کارشناسان شرکت دنیلی ایتالیا، تست اولیه آرک کوره قوس الکتریکی «First Arc » و در ادامه در مهر ماه سال جاری تست گرم این کوره «First Met» با موفقیت انجام شد. در حال حاضر کارخانه فولادسازی این مجتمع با ظرفیت تولید یک میلیون تن شمش فولادی در آستانه بهره‌برداری قرار دارد و برخی اقدامات تکمیلی همچون نصب ۱۸ دستگاه جرثقیل سقفی باقیمانده در سالن‌های مختلف پروژه از جمله آهن قراضه، ذوب، پلنت اکسیژن، کمپرسورخانه، تعمیرگاه و تامین برق ترانس اصلی در حال انجام است. لازم به ذکر است احداث و راه‌اندازی این کارخانه، علاوه بر اینکه منجر به افزایش یک میلیون تنی ظرفیت تولید  فولاد در کشور می‌شود، مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز را به نخستین فولادساز هشت طرح فولاد استانی در کشور تبدیل خواهد کرد.

تکمیل زنجیره ارزش، یکی از مهم‌ترین رویکردهای مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز طی دو سال اخیر بوده؛ به نحوی که احداث کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله از سال ۱۴۰۰ در این مجتمع آغاز شده است. این پروژه در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصدی همراه است و بهره‌برداری از آن، منجر به تامین پایدار خوراک مورد نیاز کارخانه احیا مستقیم می‌شود. از سوی دیگر، مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با هدف تامین کنسانتره مورد نیاز کارخانه گندله‌سازی، اقدام به تملک یک معدن کرده است تا هم‌زمان با آغاز عملیات استخراج سنگ‌آهن از این معدن، نسبت به راه‌اندازی کارخانه کنساتتره‌سازی که بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد استفاده در آن بومی‌سازی شده است، اقدام کند.

تامین پایدار حامل‌های انرژی در غدیر نی‌ریز

گاز، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تولید در واحدهای احیا مستقیم و برق، از جمله فاکتورهای موثر در واحدهای فولادسازی محسوب می‌شوند. با این وجود، متاسفانه محدودیت تامین برق در روزهای گرم سال و محدودیت تامین گاز در روزهای سرد سال، منجر به توقف و کاهش تولید در این واحدها شده است؛ به نحوی که برای مثال معضل قطعی برق، منجر به از دست رفتن تولید ۷۹ هزار تن آهن اسفنجی در تابستان ۱۴۰۲ در واحد احیا مستقیم مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز شد و محدودیت‌های مصرف و تامین پایدار گاز، افت ۲۶ هزار تنی تولید این محصول در زمستان ۱۴۰۱ در این مجتمع را به همراه داشت (در مجموع ۱۰۵ هزار تن آهن اسفنجی). باید توجه داشت که دولت، متولی اصلی تامین گاز صنایع مختلف به ویژه فولاد به شمار می‌آید و صنعتگران و فولادسازان هیچ نقشی در این زمینه ندارند. در واقع آنچه باید در این حوزه مورد توجه بیشتری قرار گیرد، فرهنگ‌سازی الگوی مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و نیمه‌صنعتی است. در حال حاضر صنعت فولاد به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در جهان محسوب می‌شود و رشد تولید در کارخانجات مختلف فولادی، علاوه بر افزایش اشتغال‌زایی به ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته و دورافتاده، منجر به رونق اقتصاد خواهد شد. با این وجود، متاسفانه قطعی برق و گاز صنایع فولادی در زمان پیک مصرف که همان فصل تابستان و زمستان است، در اولویت دولت و سازمان‌های ذی‌ربط قرار گرفته است و توجهی به شرایط دشوار تولید در این ایام در کارخانجات فولادی نمی‌شود.

مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با علم به این موضوع و بررسی کارشناسانه تمامی جوانب موجود، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات جهت تامین پایدار برق کارخانه فولادسازی را در دستور کار قرار داده است. در حال حاضر مطالعات لازم در این زمینه انجام شده و عملیات اجرایی احداث این نیروگاه از ابتدای سال ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد. علاوه‌براین، این مجتمع مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی دولت در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، به دنبال احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات جهت تامین پایدار برق کارخانه احیا مستقیم است که طبق برآوردهای انجام شده، پنج مگاوات آن تا پایان سال جاری و پنج مگاوات دیگر تا پایان سال ۱۴۰۳ وارد مدار تولید خواهد شد. احداث تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی و آغاز عملیات اجرایی انتقال آب خلیج فارس به مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، از جمله اقدامات این مجتمع در حوزه تامین پایدار آب بوده است؛ در حالی که قرار بود آب مورد نیاز این مجتمع از محل یک سد منطقه‌ای تامین شود اما مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز علی‌رغم دشواری‌های موجود و ضرورت تامین زیرساخت‌های لازم، تامین آب از محل انتقال آب خلیج فارس را در دستور کار خود قرار داد که عملیات اجرایی آن در آذر ماه سال جاری با حضور مسئولان کشوری و استانی آغاز شد.

رویکرد توسعه‌محور و به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص و متعهدد طی دو سال اخیر، منجر به افزایش درآمدهای عملیاتی و سود خالص این مجتمع در سال مالی منتهی به شهریور ماه ۱۴۰۲ شده است؛ به نحوی که بنا بر اعلام محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، درآمدهای عملیاتی این مجتمع در این مدت با افزایش ۳۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۱ از حدود ۶٫۶ همت، به بیش از ۸٫۶ همت رسیده است؛ ضمن اینکه سود خالص مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز طی سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۲ با افزایش ۹۹ درصدی نسبت به دوره مشابه پیش، به رقمی بالغ بر سه هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان رسیده است. در ارتباط با پذیرش مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در بورس نیز به نظر می‌رسد پس از برگزاری این مجمع و تایید ۱۰۰ درصدی صورت‌های مالی مجتمع، به زودی و تا قبل از پایان سال جاری باید شاهد درج نماد مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در بازار سرمایه باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=37748

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
سرمایه‌گذاری «ومعادن» در پروژه‌های مختلف کم‌نظیر است
سرمایه‌گذاری بیش از دو برابر حد انتظار!

سرمایه‌گذاری «ومعادن» در پروژه‌های مختلف کم‌نظیر است

17اردیبهشت
افت بیش از ۲۰ هزار واحدی شاخص بورس
بورس خیال سبز شدن ندارد!

افت بیش از ۲۰ هزار واحدی شاخص بورس

17اردیبهشت
درآمد کچاد ۲۳ درصد رشد پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.