• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
در سال ۲۰۲۳ صورت گرفت؛

تولید ۵۴۰ هزار تنی کنسانتره روی در شرکت «Teck»

  • کد خبر : 42703
  • 21 فروردین 1403 - 6:09
تولید ۵۴۰ هزار تنی کنسانتره روی در شرکت «Teck»
تولید کنسانتره روی در شرکت تک «Teck» کانادا طی فصول گذشته روند صعودی داشت و نرخ رشد سالانه آن حدود ۲.۳ درصد محاسبه شد.

تولید کنسانتره روی در شرکت تک «Teck» کانادا طی فصول گذشته روند صعودی داشت و نرخ رشد سالانه آن حدود ۲.۳ درصد محاسبه شد. این شرکت کنسانتره روی را در معدن آنتامینا و معدن «Red Dog» تولید می‌کند، بخشی از آن را می‌فروشد و بخشی را در تاسیسات «Trail» به روی تصفیه شده تبدیل می‌کند. در فصل سوم سال ۲۰۲۳، تولید کنسانتره روی حدود ۱۲۵ هزار تن روی محتوی بود که با رشد ۲۴ درصدی به حدود ۱۵۵ هزار تن رسید. روند تولید روی تصفیه شده در این شرکت تغییر چندانی نداشت و نرخ رشد سالانه آن حدود ۰.۲ درصد برآورد شد. درآمد حاصل از فروش روی در این شرکت در سال ۲۰۲۳، حدود سه میلیارد و ۵۰ میلیون دلار بود که نسبت به سال پیش از آن، حدود ۱۳.۱ درصد افت داشت. روند حاشیه سود ناخالص این شرکت در بخش روی از فصل اول سال ۲۰۲۲ تا فصل آخر سال ۲۰۲۳ نزولی بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، شرکت «Teck Resources» یک شرکت کانادایی است که در زمینه استخراج معادن و فلزات فعالیت دارد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر ونکوور کانادا قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازارهای بورس نیویورک و بورس تورنتو معامله می‌شود. شرکت تک در زمینه اکتشاف، استخراج و فروش طلا، مس، روی، نفت خام و زغال‌سنگ کار می‌کند.

معدن آنتامینا «Antamina»، یک معدن بزرگ مس و روی است که در رشته کوه آند در ۲۷۰ کیلومتری شمال لیما، کشور پرو واقع شده‌ است. شرکت تک کانادا حدود ۲۲.۵ درصد سهم در معدن آنتامینا دارند. شرکت بی اچ پی «BHP plc» حدود ۳۳.۷۵ درصد، شرکت گلنکور «Glencore plc» حدود ۳۳.۷۵ درصد و شرکت میتسوبیشی «Mitsubishi Corporation» نیز حدود ۱۰ درصد در معدن آنتامینا سهیم هستند. این معدن، یک معدن روباز است. یک خط لوله کنسانتره به‌ صورت دوغاب ۳۰۲ کیلومتری، کنسانتره مس و روی را به بندر منتقل می‌کند تا به کارخانه‌های ذوب و پالایشگاه‌های سراسر جهان ارسال شود.

معدن «Red Dog»، یکی از بزرگ‌ترین معادن روی جهان است که در حدود ۱۷۰ کیلومتری شمال قطب شمال در شمال غربی آلاسکا، نزدیک کوتزبوئه «Kotzebue» قرار دارد. معدن «Red Dog» یک معدن روباز است که بهره‌برداری از آن توسط کامیون و لودر صورت می‌پذیرد. کنسانتره‌های تولید شده در این معدن، به تاسیسات متالورژی شرکت تک در تریل، بریتیش کلمبیا و مشتریان در آسیا و اروپا ارسال می‌شود. انتظار می‌رود عمر فعلی معدن، بر اساس ذخایر توسعه‌ یافته موجود تا سال ۲۰۳۱ ادامه یابد.

تاسیسات «Trail» شرکت تک، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های ذوب و پالایش سرب و روی کاملا یکپارچه در جهان است که در شهر بریتیش کلمبیا قرار دارد. سد وانتا «Waneta» انرژی برق لازم برای عملیات متالورژی به‌ صورت کم‌هزینه، تمیز و تجدیدپذیر را فراهم می‌کند. یکی از برنامه‌های شرکت تک برای رسیدن به انتشارات کربنی صفر تا سال ۲۰۵۰، انعقاد قراردادی برای استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی تجدیدپذیر در تاسیسات «QB» این شرکت است. همچنین کارخانه آزمایشی جذب کربن در تاسیسات «Trail»، از دیگر اقدامات این شرکت در کاهش انتشارات کربنی بود.

نرخ رشد مرکب سالانه ۲.۳ درصدی تولید روی تصفیه شده

نمودار یک، میزان تولید کنسانتره روی و روی تصفیه شده شرکت تک از فصل اول سال ۲۰۲۲ تا فصل چهارم سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. به‌ طور کلی تولید کنسانتره روی شرکت تک در دوره مورد بررسی روند صعودی داشته است؛ به‌ صورتی که نرخ رشد مرکب سالانه آن حدود ۲.۳ درصد بود. در فصل چهارم سال ۲۰۲۲، تولید کنسانتره روی به بیشینه مقدار خود یعنی ۲۱۸ هزار تن رسید که در مقایسه با فصل سوم این سال، حدود ۳۷.۷ درصد رشد را ثبت کرد. مهم‌ترین سایت‌های تولید کنسانتره روی شرکت تک، معدن «Red Dog» و «Antamina» هستند.

در سال ۲۰۲۲، حدود ۸۵ درصد کنسانتره روی این شرکت از معدن «Red Dog» تولید شد. بررسی‌های آتورپات نشان می‌دهد افزایش تولید کنسانتره روی در این معدن، یکی از دلایل رشد تولید این محصول در شرکت تک طی فصل چهارم سال ۲۰۲۲ بوده‌ است. در فصل اول سال ۲۰۲۳، تولید کنسانتره روی حدود ۴۲.۱ درصد نسبت به فصل چهارم سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرد. در فصل اول سال ۲۰۲۳، به‌ دلیل شرایط آب‌وهوایی تولید کنسانتره روی تحت تاثیر قرار گرفت. در فصل دوم سال ۲۰۲۳، تولید کنسانتره روی «Red Dog» تحت تاثیر عیار پایین سنگ معدن (همان‌ طور که در طرح معدن مورد انتظار بود) و تعطیلی برنامه‌ریزی نشده کاهش یافت. در فصل چهارم سال ۲۰۲۳، تولید کنسانتره روی این شرکت حدود ۱۵۵ هزار تن بود که در مقایسه با فصل پیش از آن ۲۴ درصد رشد داشت.

به‌ طور متوسط تولید روی تصفیه شده شرکت تک در دوره مورد بررسی در هر فصل، حدود ۶۴ هزار و ۵۰۰ تن بود. روند تولید روی تصفیه شده شرکت تک از فصل اول سال ۲۰۲۲ نزولی بود و سپس تا فصل آخر سال ۲۰۲۳، روند تولید این محصول صعودی شد. در فصل سوم سال ۲۰۲۳، تولید روی تصفیه شده حدود ۶۷ هزار تن بود و با رشد ۴.۵ درصدی در فصل چهارم این سال، تولید به حدود ۷۰ هزار تن افزایش پیدا کرد.

افت ۱۱.۸ درصد حاشیه سود ناخالص بخش روی

نمودار ۲، میزان درآمد و حاشیه سود ناخالص بخش روی در شرکت تک در بازه زمانی فصل اول سال ۲۰۲۲ تا فصل چهارم سال ۲۰۲۳ را نمایش می‌دهد. به‌ طور کلی درآمد بخش روی در شرکت تک در دوره مورد نظر روند نزولی داشت و نرخ رشد مرکب سالانه آن، حدود منفی ۳.۸ درصد برآورد شد. درآمد این بخش در فصل سوم سال ۲۰۲۲، به بیشترین میزان خود یعنی یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار رسید. یکی از دلایل ثبت بیشینه درآمد در این بخش با وجود کاهش قیمت روی در سه ماهه، قیمت بالاتر از میانگین تاریخی باقی ماند. همچنین افزایش تولید کنسانتره در «Red Dog»، از دیگر عوامل رشد درآمد بود. درآمد این بخش در فصل چهارم سال ۲۰۲۳، حدود ۷۰۱ میلیون دلار بود که نسبت به فصل پیش از آن، حدود ۴۱.۷ درصد افت داشت.

حاشیه سود ناخالص بخش روی در شرکت تک، روند نزولی در دوره مورد بررسی را ثبت کرد. در فصل اول سال ۲۰۲۲، حاشیه سود ناخالص این بخش شرکت تک حدود ۲۶.۸ درصد محاسبه شد و در فصل آخر سال ۲۰۲۳، به حدود ۲۱.۵ درصد کاهش پیدا کرد. بررسی‌های آتورپات نشان می‌دهد، هزینه تولید افزایش پیدا کرد که عامل اصلی در افت حاشیه سود ناخالص بخش روی شرکت تک بوده‌ است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42703

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

29فروردین
کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان
هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.