• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024

ثبات نسبی نرخ تورم کانادا

  • کد خبر : 37800
  • 17 دی 1402 - 14:53
ثبات نسبی نرخ تورم کانادا
نرخ تورم سالانه کانادا به‌ طور غیرمنتظره‌ای در ماه نوامبر 2023، همچنان بر روی عدد 3.1 درصد باقی ماند. مشارکت‌کنندگان بازار پیش‌بینی می‌کنند نرخ تورم کانادا تا زمانی که بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را کاهش ندهد، روند نزولی به خود نخواهد گرفت.

نرخ تورم سالانه کانادا به‌ طور غیرمنتظره‌ای در ماه نوامبر ۲۰۲۳، همچنان بر روی عدد ۳٫۱ درصد باقی ماند. مشارکت‌کنندگان بازار پیش‌بینی می‌کنند نرخ تورم کانادا تا زمانی که بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را کاهش ندهد، روند نزولی به خود نخواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، برخی از تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی این خبرگزاری پیش‌بینی کرده بودند که نرخ تورم از ۳٫۱ درصد در ماه اکتبر ۲۰۲۳، به ۲٫۹ درصد کاهش می‌یابد.

اداره آمار کانادا اعلام کرد که افزایش قیمت تورهای مسافرتی، تاثیر رشد آهسته قیمت مواد غذایی و خدمات تلفن همراه و نفت کوره را خنثی کرده است.

برخی از فعالان بازارهای مالی پیش‌بینی کاهش شاخص ماهانه قیمت مصرف‌کننده مبتنی بر سیاست‌های پولی انبساطی خود را برای ماه ژانویه ۲۰۲۴، از ۲۱٫۴ درصد به ۱۶ درصد تغییر دادند. آن‌ها بر این باورند که بانک مرکزی کانادا سیاست‌های پولی انبساطی خود را از ماه آوریل سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد کرد.

مایکل گرینبرگ، معاون ارشد و مدیر پورتفوی در شرکت سرمایه‌گذاری «Franklin Templeton» بیان کرد: نرخ تورم پیش‌بینی‌ شده نسبت به آنچه در بازار در رابطه با قیمت‌ها مشاهده می‌شود، اندکی دور از انتظار به نظر می‌رسد و تحلیلگران بهتر است پیش‌بینی‌های خود را مبتنی بر روند بازار ارائه دهند.

ارائه این داده‌ها موجب افزایش ۰٫۳ درصدی ارزش دلار کانادا نسبت به دلار آمریکا شد و ارزش آن از ۷۴٫۷۴ به ۷۴٫۹۰ سنت آمریکا رسید.

همچنین شاخص ماهانه قیمت مصرف‌کننده در مقایسه با رقم پیش‌بینی شده کاهش ۰٫۱ درصدی، حدود ۰٫۱ درصد افزایش را به ثبت رساند.

به علاوه شاخص متوسط کالاها و خدمات خریداری شده توسط مصرف‌کنندگان و شاخص تورم هسته‌ای بدون احتساب شاخص قیمت مصرف‌کننده، دو شاخص از سه شاخصه اصلی بانک مرکزی کانادا برای اعلام تورم به ترتیب رقم ۳٫۴ و ۳٫۵ درصد تعیین شدند.

شبکه تلویزیونی «BNN Bloomberg» به نقل از تیف ماکلم، رئیس بانک مرکزی کانادا، روز دوشنبه ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد: بانک مرکزی کانادا در صورتی که در سال ۲۰۲۴ نرخ تورم همچنان طبق پیش‌بینی‌ها کاهش یابد، روند نزولی تعیین نرخ بهره بانکی را آغاز خواهد کرد.

وی در اواخر نیمه اول ماه دسامبر ۲۰۲۳ عنوان کرده بود که افزایش مداوم قیمت مسکن، دلیل اصلی ثابت ماندن نرخ کلی تورم است.

بانک مرکزی کانادا طی سه جلسه سیاست‌گذاری اخیر، نرخ بهره را در بالاترین میزان خود طی ۲۲ سال گذشته یعنی ۵ درصد تعیین کرده و در گزارش خود تاکید کرده بود که هنوز زود است در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی سخن گفت. گفتنی است بانک مرکزی کانادا، نرخ تورم را در جلسه بعدی سیا‌ست‌گذاری این بانک در روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۴ اعلام خواهد کرد.

رویس مندز، مدیر استراتژی سطح کلان بازار در شرکت «Desjardins» خاطرنشان کرد: بررسی گزارش‌ها، نشان از عدم موفقیت کامل در مهار تورم نسبت به آنچه که انتظار می‌رفت، دارد و بازده اوراق قرضه بانکی در حال افزایش است؛ چراکه برخی از پیش‌بینی‌های ارائه شده برای کاهش نرخ‌ تورم، به سمت کاهش فاصله خود با نرخ تورم واقعی حرکت می‌کند.

وی افزود: این شرکت ‌همچنان بر پیش‌بینی خود مبنی بر اینکه بانک کانادا دلایل و شواهد کافی برای آغاز روند کاهشی نرخ تورم در ماه آوریل ۲۰۲۴ را در دست دارد، تاکید می‌کند.

بر اساس گزارش اداره آمار کانادا، قیمت مواد غذایی خریداری شده از فروشگاه‌ها در ماه نوامبر ۲۰۲۳، حدود ۴٫۷ درصد افزایش یافته که نسبت به رقم ۵٫۴ درصد ثبت شده در ماه اکتبر همین سال کاهش را تجربه کرده است؛ در حالی که قیمت انرژی حدود ۵٫۷ درصد در مقایسه با رقم ۵٫۴ درصدی به ثبت رسیده در ماه اکتبر ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

بدون احتساب نرخ تورم مواد غذایی و انرژی، دیگر قیمت‌ها ۳٫۵ درصد در مقایسه با نرخ افزایش ۳٫۴ درصدی سالانه در ماه اکتبر ۲۰۲۳ روند صعودی را به ثبت رساندند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=37800

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.