در سال ۱۴۰۱ که سال «تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین» نام نهاده شده بود، بالاترین رکورد حمل مواد در ناحیه حملونقل و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان به ثبت رسید.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در پی کسب این موفقیت رسول شفیعزاده، مدیر حملونقل و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: ناحیه حملونقل و پشتیبانی، ماموریت حمل مواد در طول زنجیره تولید را به عهده دارد. در راستای عمل به ماموریت یاد شده، حمل ریلی و جادهای مواد اولیه از مبادی تامین در سراسر کشور تا شرکت، حمل سرباره و محصولات نیمهساخته در طول زنجیره تولید، حمل ضایعات تولید و حمل ریلی محصولات صادراتی توسط واحدهای حمل مواد و محصولات، حمل و فرآوری سرباره و حمل جادهای انجام میشود.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، رکورد حمل سالانه مواد در طول زنجیره تولید به میزان ۲۲ میلیون تن ثبت شد. از این میزان حدود ۱۵ میلیون تن مواد اولیه شامل کنسانتره نرمه، زبره، گندله، آهن اسفنجی و بریکت از سراسر کشور به صورت ریلی و جادهای حمل شده است. با حمل این حجم از مواد اولیه و ایجاد فضای ذخیرهسازی مواد در شرکت، زمینه تحقق رکوردهای تولید علیرغم محدودیتهای انرژی فراهم شد.
شفیعزاده عنوان کرد: در سال گذشته، شاهد ثبت رکوردهای ارزشمندی در حمل سرباره با حمل بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال و کاهش توفقات ناشی از حمل سرباره در کورههای فولادسازی بودیم. همچنین در حوزه خدمات حمل صنعتی داخل فنس، رکورد سالانه حمل بیش از چهار میلیون تن مواد در طول زنجیره تولید مشتمل بر مواد اولیه، محصولات نیمهساخته، ضایعات و… به ثبت رسید که علاوهبر برنامهریزی و راهبری مطلوب و ایمن مکانیسمها، نگهداری و تعمیرات بهینه مکانیسمها در تعمیرگاههای پاتیلبر، ماشینآلات دیزلی و لکوموتیو و نگهداری و تعمیرات ریل، ابنیه، علائم و ارتباطات شبکه ریلی داخلی شرکت، نقش کلیدی در تحقق این رکوردها داشتهاند.
مدیر حملونقل و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه ابراز کرد: تحقق این رکوردها با تلاش تیمی و منسجم همکاران ناحیه حملونقل و پشتیبانی، نواحی تولید، خرید مواد اولیه، برنامهریزی و کنترل تولید، فروش و سایر واحدهای مرتبط و همچنین پیمانکاران حمل ریلی و جادهای صورت گرفته است. امید است با همدلی و تلاش مضاعف در سال جدید، شاهد پشتیبانی لازم جهت رشد تولید باشیم.
حبیبالله قاسمی، سرپرست راهبری راهآهن داخلی شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: با استعانت از خداوند متعال و با همت و پیگیریهای کارکنان واحد حمل مواد اولیه و محصولات و پیرو خبرهای مسرتبخش ثبت رکوردهای متعدد و غرورآفرین کارکنان فولاد مبارکه، این واحد توانست در سال ۱۴۰۱ رکورد حمل ۱۵ میلیون تن مواد اولیه (کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی) موردنیاز شرکت را در کارنامه خود ثبت کند.
وی افزود: با توجه به افزایش منابع تامین (حدود ۵۰ مبدا) در سال گذشته و نوسانات برنامه حمل به دلیل محدودیتهای تامین و ذخیرهسازی مواد و عدم استفاده کامل از ظرفیتهای حمل ریلی، شاهد افزایش حمل جادهای بودیم و امیدواریم با رفع موانع یاد شده و با توجه به مزایای فراوان حمل ریلی با استفاده حداکثری از ظرفیت شبکه ریلی کشور، حمل ریلی مواد اولیه رشد داشته باشد. بدیهی است با دستیابی به این رکورد ارزشمند و تحقق اهداف حمل فولاد مبارکه، زمینههای لازم برای ثبت رکوردهای سایر واحدهای تولیدی نیز مهیا شده است.
قاسمی تصریح کرد: بیشک ثبت رکورد یاد شده، حاصل حمایتهای بیدریغ مدیریت حملونقل و پشتیبانی، معاونت بهرهبرداری، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی، واحدهای خرید مواد اولیه، گروه فنی حملونقل و پشتیبانی، برنامهریزی، آهنسازی، مالی و حسابداری و پیمانکاران توانمند این مجموعه و همچنین پشتیبانی واحدهای داخلی تعمیرگاه لکوموتیو و سیستم علائم و ارتباطات، راهبری و تعمیرات ریل و ابنیه این واحد بوده است. در پایان امیدواریم که با تلاش جمعی و حمایتهای مسئولان شرکت، شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در سال ۱۴۰۲ باشیم.
رحیم خلقی، رئیس واحد حمل و فرآوری ســـرباره شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: به فضل الهی و تلاش همکاران واحد حمل و فرآوری سرباره، این واحد توانست در سال ۱۴۰۱ در لبیک به پیام مقام معظم رهبری، به رکورد کاهش توقفات تولید ناشی از حمل سرباره در کورههای قوس الکتریکی به میزان ۰٫۰۳ دقیقه به ازای ذوب دست یابد و با ثبت تعویض تعداد ۴۰ هزار و ۹۷۰ پاتیل سرباره کوره قوس الکتریکی به میزان دو میلیون و ۲۳۴ هزار و ۴۹۸ تن سرباره حمل شده و تعداد ۶ هزار و ۹۵ پاتیل سرباره واحد عملیات ثانویه به میزان بیش از ۱۲۲ هزار تن قراضه بدون حتی یک حادثه جرحی، موفقیت دیگری در واحد سرباره ثبت کند.
وی تاکید کرد: دستیابی به این رکورد ارزشمند در سایه تحقق اهداف تولید هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن تختال در این سال، در حالی حاصل شد که واحد حمل و فرآوری سرباره با مشکلاتی از جمله تامین قطعات مصرفی و یدکی مکانیسمهای پاتیلبر و استهلاک مکانیسمهای پاتیلبر که با توقف تولید همراه است و کمبود نیرو در فرایندهای پشتیبانی و چالش سرریز پاتیلهای سرباره و تغییر فرایند روبهرو بود.
خلقی اظهار داشت: از نتایج دستیابی به این رکورد میتوان به تولید مطابق با اهداف تعریف شده و ثبت رکورد تولید روزانه و ماهانه در فولادسازی اشاره کرد. از عوامل تاثیرگذار در دستیابی به این موفقیت میتوان به موارد ذیل اشاره کرد: حمایتهای بیدریغ مدیران ارشد شرکت، مدیران حملونقل و پشتیبانی و فولادسازی و ریختهگری مداوم از این واحد و حضور مستمر در جمع کارکنان که به واقع روحیه همکاران را به شدت تحت تاثیر قرار داد. تلاش بیوقفه کارکنان، کارشناسان و همکاران راهبری و تعمیرات واحد سرباره در رسیدن به رکوردی بیسابقه در دروان فعالیت شرکت فولاد مبارکه؛ انجام به موقع تعمیرات برنامهریزی شده و افزایش ۲۳ درصدی آمادهبهکاری مکانیسمهای پاتیلبر و همچنین استفاده بهینه از تمام ظرفیتهای موجود و تلاش در جهت بومیسازی و استفاده از پتانسیلهای درون واحدی؛ ایجاد محیط همکاری بسیار صمیمانه بین کارکنان واحد سرباره و کورههای قوس الکتریکی.
فرهاد حسینی منجزی، رئیس حملونقل جادهای شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: واحد حملونقل جادهای با بیش از ۵۰۰ دستگاه، مکانیسم وظیفه حمل و جابهجایی مواد و متریال داخل فنس فولاد مبارکه و همچنین پشتیبانی تعمیرات خطوط تولید را بر عهده دارد. این واحد برای تحقق تولید هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن تختال در زمان محدودیت انرژی، بیشترین میزان حمل گندله، آهن اسفنجی و بریکت داخل فنس فولاد مبارکه را انجام داد که نسبت به سالیان گذشته یک رکورد محسوب میشود.
وی ادامه داد: در زمان محدودیت انرژی، با اضافه کردن مکانیسمهای لازم به ناوگان واحد انباشت و برداشت، علاوهبر فعالیتهای روتین، حدود ۴۰۰ هزار تن گندله و آهن اسفنجی در سایت فولاد مبارکه حمل و دپوسازی شد. این واحد همچنین با اضافه کردن مکانیسمهای لازم به ناوگان فولادسازی علاوهبر فعالیتهای روتین، حدود ۲۰۰ هزار تن بریکت، ۴۰ هزار تن قراضه سنگین و ۲۰ هزار تن قراضه سبک در زمان محدودیت گاز حمل کرد.
رئیس حملونقل جادهای شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: علاوهبراین، بخش اعظم فعالیت واحد حملونقل جادهای، تامین مکانیسم و پشتیبانی از تعمیرات و شاتدانهای سالانه نواحی تولیدی فولاد مبارکه است. شاتدانهای سالانه زمستان ۱۴۰۱ یکی از پرمشغلهترین شاتدانهای چندین سال اخیر فولاد بود؛ به طوری که همزمان تا پنج شاتدان اساسی توسط این واحد پشتیبانی و تامین مکانیسم شد. این امر با تلاش سه ماهه کارکنان زحمتکش امانی و پیمانکار این واحد در ایام کاری و تعطیلات انجام گرفت. در زمان محدودیت انرژی تابستان نیز علاوهبر حمل مواد اولیه، از تعمیرات و شاتدانهای اساسی نواحی تولیدی پشتیبانی شد.
علی مهدوی، رئیس گروه فنی حملونقل و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: پیرو ماموریت ناحیه حملونقل و پشتیبانی، جهت پشتیبانی موثر از کلیه فرایندهای تولیدی و با پشتیبانیهای فنی، برنامهریزی و انجام کنترلهای لازم، در زمینههای ذیل، زمینه مطلوب جهت تحقق اهداف کلیه بخشهای حمل مواد اولیه و محصولات، حمل سرباره و حملونقل جادهای فراهم شد: بهروزآوری و پشتیبانی از سیستمهای مکانیزه حملونقل جادهای، سرباره و لجستیک، تهیه، تدوین و بازنگری قراردادهای واحدهای حملونقل و پشتیبانی، کنترل موجودی قطعات یدکی و بازنگری سطح سفارشها، برنامهریزی و کنترل عملیات نگهداری و تعمیرات ماشینآلات حملونقل، برنامهریزی و کنترل حمل ریلی و جادهای مواد اولیه و حمل ریلی محصولات، مشارکت در فرایند تحویلگیری لکوموتیوهای خریداری شده شرکت، تهیه و تدوین قرارداد بهرهبرداری از لکوموتیوهای خریداری شده شرکت، پشتیبانی و پیگیری استقرار لجستیک هوشمند در واحدهای سرباره و حملونقل جادهای.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه اقدامات فوق با تلاش و کوشش مجدانه کلیه کارشناسان و تکنسینهای گروه فنی و همراهی واحدهای مرتبط در انجام آنها، باعث شد حملونقل و پشتیبانی در سال ۱۴۰۱ به رکوردهای ارزشمندی در بخشهای حمل مواد اولیه، حمل سرباره و تامین طیف وسیعی از مکانیسمهای مورد نیاز تولید و تعمیرات دست یابد. بیتردید دستیابی به این اهداف، نتیجه همدلی و وظیفهشناسی کارکنان و حمایت و همکاری مدیریت ارشد سازمان و به خصوص رهنمودها و حمایتهای بیدریغ مدیریت حملونقل و پشتیبانی است. امیدواریم در سال پیش رو با پشتیبانی به موقع و موثر از تولید، شاهد افتخارات غرورآفرین در همه بخشها باشیم.
انتهای پیام//