• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
مدیر خرید و حمل مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

خرید كیفی، پایدار و با قیمت تمام‌ شده كاملا رقابتی در فولاد مبارکه

  • کد خبر : 32042
  • 04 آبان 1402 - 8:36
خرید كیفی، پایدار و با قیمت تمام‌ شده كاملا رقابتی در فولاد مبارکه
مدیر خرید و حمل مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه گفت: تصمیمات و راهبردهای معاونت خرید می‌تواند علاوه بر تامین مواد اولیه و حمل مواد فولاد مبارکه، در توسعه بسیاری از زیرساخت‌های کشور نیز موثر واقع شود که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری مناقصه‌های مختلف با حضور حداکثری تامین‌کنندگان و ایجاد فضایی مناسب برای حضور همه فعالان این عرصه و استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور اشاره کرد.

مدیر خرید و حمل مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه گفت: تصمیمات و راهبردهای معاونت خرید می‌تواند علاوه بر تامین مواد اولیه و حمل مواد فولاد مبارکه، در توسعه بسیاری از زیرساخت‌های کشور نیز موثر واقع شود که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری مناقصه‌های مختلف با حضور حداکثری تامین‌کنندگان و ایجاد فضایی مناسب برای حضور همه فعالان این عرصه و استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، سعید عابدی به تشریح دستاوردها و عملکرد این بخش پرداخت و بیان کرد: واحد خرید مواد اولیه، تامین‌کننده شیره حیاتی بزرگ‌ترین فولادساز خاورمیانه و شمال آفریقا است. این واحد از سه بخش خرید مواد معدنی، فروش اقلام مازاد و خرید مواد اولیه تشکیل شده است؛ سه بخشی که علاوه بر مواد اولیه، انرژی شرکت را هم تامین می‌کند.

-خرید مواد معدنی: این واحد وظیفه تامین کنستانتره، گندله،آهن اسفنجی، بریکت، دولومیت، آهک و موادی که در ابتدای فرایند آهن‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد را بر عهده دارد و باعث می‌شود چرخه تولید فولاد از صفر آغاز شود.

-واحد فروش اقلام مازاد و خدمات: این واحد در تکمیل و ایجاد چرخه تولید و بازیافت در صنایع فولادی و سایر صنایع نقش عمده‌ای بر عهده دارد. این واحد شامل دو حوزه کاری است. حوزه فروش خدمات شامل خدمات عمومی، تعمیرگاه مرکزی، ابزار دقیق، آزمایشگاه، حمل‌ونقل و دیگر سفارش‌هاست که به این واحد جهت فروش خدمات ارجاع می‌شود. حوزه دیگر فروش اقلام مازاد شامل محصولات جانبی، مواد و کالاهای مازاد، مستعمل و غیرقابل استفاده و یا مازاد مصرف در فولاد مبارکه است که مواد اولیه صنایع مختلف را تشکیل می‌دهد و از روش‌های مختلف مانند مزایده، تهاتر و یا از طریق بورس به فروش می‌رسد.

-خرید مواد اولیه: فروآلیاژها و فلزات پایه مانند آلومینیوم، مس، قلع و نیکل کاربردی در خطوط تولید در این واحد تامین می‌شوند. این واحد وظیفه تامین یکی از اقلام اساسی شرکت یعنی الکترود گرافیتی را هم بر عهده دارد. سایر مواد اولیه مانند مواد اولیه‌ای که شاید مستقیم با تولید در ارتباط نیست، مثل انرژی‌ها و حامل برق، آب و گاز را به این واحد مربوط است. بخشی از این انرژی‌ها به‌ صورت مستقیم و بخشی از طریق بورس خریداری می‌شود.

وی مطرح کرد: در خرید مواد اولیه به‌لحاظ حجم و مبلغ، سه قلم از کالاها بیشترین سهم را دارند؛ کنستانتره، گندله و آهن اسفنجی که تقریبا سال گذشته حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش این اقلام بوده است. مورد استراتژیک دیگر الکترود گرافیتی است که به‌ لحاظ پیچیدگی و تحریمی بودن کالا، جزو اقلام استراتژیک قرار گرفته و به همین دلیل تامین آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

 مدیر خرید و حمل مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: برای خرید کنستانتره تا سال گذشته، قراردادهای بلندمدتی با شرکت‌های بزرگ مثل معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گهرزمین و سایر تولیدکنندگان بزرگ منعقد شده بود و ماهانه سهم تعیین‌ شده به شرکت تحویل می‌شد. از آبان ماه سال گذشته، همه تامین‌کنندگان ملزم به ارائه کالا در قالب بورس شدند و ما مجبور شدیم خریدهای خود را در قالب بورس انجام دهیم. کلیه قراردادهای قبلی لغو شد و در این حوزه با چالش مواجه شدیم؛ با این‌ حال به همت همکاران در واحد خرید مواد اولیه معدنی توانستیم بر این مشکل غلبه کنیم و به‌ نوعی تامین را بهبود دهیم.

عابدی در خصوص تامین الکترود گرافیتی موردنیاز فولاد مبارکه ابرار کرد: فولاد مبارکه با احداث کارخانه الکترود گرافیتی اردکان در این مسیر حرکت کرده و خوشبختانه چند فاز از تولید آن راه‌اندازی شده است. امیدواریم تا یکی دو سال آینده بدون نیاز به واردات الکترود بتوانیم نیاز خود در داخل کشور را تولید و تامین کنیم.

وی در ارتباط با وضعیت حامل‌های انرژی در شرکت فولاد مبارکه، اظهار داشت: در مصرف برق خودکفا خواهیم شد و حتی می‌توانیم مازاد آن را در شبکه تزریق کنیم. همچنین به دلیل کمبود بارش‌ها، همکاران انرژی سیالات با بازچرخانی پساب‌های شهری و صنعتی توانستند کمبود را جبران کنند. در حال حاضر گران‌ترین آب صنعتی را خریداری و مصرف می‌کنیم؛ اگرچه مصرف آب در فولاد مبارکه چندان بالا نیست. قیمت گاز مصرفی صنایع هم به‌ شدت افزایش یافته و افزایش هزینه‌های تولید را دربرداشته است.

مدیر خرید و حمل مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: تغییرات زیادی در بحث تامین مواد اولیه داشته‌ایم. فولاد زنگ‌نزن نیاز به فروکروم دارد و ما تقریبا این ماده را در گذشته مصرف نمی‌کردیم اما الان حجم بزرگی از درخواست تامین به سمت ما آمده است.

عابدی در پایان خاطرنشان کرد: خرید به‌ موقع و پایدار، به اندازه، با کیفیت و قیمت تمام‌ شده کاملا رقابتی راهبرد اصلی این امور است تا در سایه تلاش‌های تکمیلی همکاران در خطوط تولید، شاهد پایداری تولید به بهترین شکل ممکن باشیم. تصمیمات و راهبردهای معاونت خرید می‌تواند علاوه بر تامین مواد اولیه و حمل مواد فولاد مبارکه، در توسعه بسیاری از زیرساخت‌های کشور نیز موثر واقع شود که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری مناقصه‌های مختلف با حضور حداکثری تامین‌کنندگان و ایجاد فضایی مناسب برای حضور همه فعالان این عرصه و استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور اشاره کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=32042

نوشته‌های مشابه

16اردیبهشت
بزرگ‌ترین کارخانه سرب و روی کشور در یک قدمی افتتاح
16اردیبهشت
قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟
با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی،

قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.