• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
ابراهیم دادرس، مدیرعامل شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

در تمامی حوزه‌ها به بازار فرا استانی ورود خواهیم کرد/ تامین سالانه ۳۰۰ هزار تن آهن قراضه در دستور کار است

  • کد خبر : 2587
  • 28 اسفند 1400 - 16:22
در تمامی حوزه‌ها به بازار فرا استانی ورود خواهیم کرد/ تامین سالانه ۳۰۰ هزار تن آهن قراضه در دستور کار است
اجرای پروژه‌های مرتبط با صنعت فولاد نیازمند مدیریت بسیار قوی و دانشی فراگیر است زیرا با توجه به افزایش نرخ ارز، تحریم‌ها، تامین قطعات و مواد اولیه، اجرای پروژه دشوار شده و این موضوع به مدیریت صحیح پروژه نیاز دارد. شرکت‌های بزرگ فولادی برای اجرای پروژه‌های درون‌سازمانی خود اقدام به استفاده از شرکت‌های دارای تخصص و تجربه کرده‌اند و این امر، نتایج موفقی برای آن‌ها به همراه داشته است؛ چراکه علاوه بر افزایش کیفیت اجرای پروژه، سرعت آن افزایش یافته و همچنین اجرای به موقع پروژه، صرفه اقتصادی بیشتری را حاصل کرده است. در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با ابراهیم دادرس، مدیرعامل شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد به گفت‌وگو نشسته است که شرح آن را در ادامه خواهید خواند:

اجرای پروژه‌های مرتبط با صنعت فولاد نیازمند مدیریت بسیار قوی و دانشی فراگیر است زیرا با توجه به افزایش نرخ ارز، تحریم‌ها، تامین قطعات و مواد اولیه، اجرای پروژه دشوار شده و این موضوع به مدیریت صحیح پروژه نیاز دارد. شرکت‌های بزرگ فولادی برای اجرای پروژه‌های درون‌سازمانی خود اقدام به استفاده از شرکت‌های دارای تخصص و تجربه کرده‌اند و این امر، نتایج موفقی برای آن‌ها به همراه داشته است؛ چراکه علاوه بر افزایش کیفیت اجرای پروژه، سرعت آن افزایش یافته و همچنین اجرای به موقع پروژه، صرفه اقتصادی بیشتری را حاصل کرده است. در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با ابراهیم دادرس، مدیرعامل شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد به گفت‌وگو نشسته است که شرح آن را در ادامه خواهید خواند:

توضیحاتی در خصوص پیشینه شرکت ایده پردازان صنعت فولاد و فعالیت‌های آن بفرمایید.

شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد خوزستان بوده که از سال ۱۳۸۸ به صورت جدی فعالیت‌های خود را آغاز کرده است. از ابتدای دهه ۱۳۹۰ با تغییراتی که در مالکیت شرکت فولاد خوزستان رخ داد، ساختار این شرکت نیز در راستای برون‌سپاری فعالیت‌ها و به ویژه تامین نیازهای اساسی به خدمات فنی و مهندسی، اصلاح شد که این موضوع به ایجاد شرکت‌هایی برای انجام فعالیت‌هایی در حوزه‌های مختلف انجامید. ازجمله این حوزه‌ها می‌توان به خدمات و امور رفاهی، فنی و مهندسی، حمل و نقل، عمرانی و فراوری آهن قراضه اشاره کرد که انجام این فعالیت‌ها منتج به تشکیل شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد شد.

شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد در ابتدای فعالیت خود، با هدف تامین آهن قراضه و فراوری آن شروع به کار کرد اما به تدریج به دلیل دستاوردهایی که در زمان بسیار کوتاه فعالیت خود کسب کرد، نشان داد که شرکت‌های زیرمجموعه می‌توانند با انجام فعالیت‌های تخصصی بسیار راهگشا باشند. به این ترتیب، ماموریت‌های بیشتر و گسترده‌تری از قبل به فعالیت‌های ایده‌پردازان اضافه شد که ازجمله این موارد می‌توان به حفظ و ایجاد فضای سبز در بخش‌های اداری و صنعتی، توسعه حمل و نقل اداری و تا حدی صنعتی، تامین و ارائه خدمات مهمان‌داری و رستوران‌داری فولاد خوزستان در وسعت صنعتی طی سالیان فعالیت، پروژه‌های فنی مهندسی ایجادی همچون احداث ساختمان‌ها، راه‌ها، فونداسیون‌ها و پلتفورم‌های ایجاد کارخانه‌ها، اشاره کرد.

در حال حاضر، شرکت ایده‌پردازان نقش بسیار مهمی در چابکی فعالیت‌های خدماتی و فنی مهندسی، گروه فولاد خوزستان ایفا می‌کند و تقریبا تمام فعالیت‌های که در حیطه اختیارات آن است را به خوبی و با داشتن دو هزار و ۲۰۰ نفر نیروی انسانی مجرب و متخصص (حتی در مواقعی بیش از این تعداد) انجام می‌دهد.

این شرکت در حال حاضر چه پروژه‌هایی را در دست اقدام دارد و وضعیت پروژه‌ها چگونه است؟

شرکت ایده‌پردازان از ابتدای فعالیت خود تاکنون پروژه‌های بزرگی را به سرانجام رسانده است. ازجمله مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به به تکمیل و بهره‌برداری از ورزشگاه ۳۰ هزار نفری بسیار مجهز فولاد خوزستان نام برد. این پروژه، جزو نخستین فعالیت‌های ایده‌پردازان و جزو اقدامات شرکت فولاد خوزستان در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی بوده است که با حضور شرکت ما برای تکمیل آن، با سرعت به بهره‌برداری رسید. پس از آن، عملیات بهسازی جاده‌های اطراف شرکت فولاد خوزستان توسط ایده‌پردازان انجام شد. همچنین عملیات ساختمانی و محوطه‌سازی بیمارستان فولاد که به دستور مدیرعامل محترم گروه فولاد خوزستان احداث شده بود، توسط شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد، جاری است.

در بخش صنعتی و عملیات فولادسازی نیز شرکت ایده‌پردازان در تمام بخش‌ها مانند گندله‌سازی، احیا مستقیم و فولادسازی حضور فعال دارد و پروژه‌های متعددی را انجام داده است و یا در دست اقدام دارد که این پروژه‌ها در حوزه تغییرات و یا ایجاد تکنولوژی‌های جدید و ایجاد بستر توسعه در شرکت فولاد خوزستان انجام شده‌اند.

علاوه بر موارد یاد شده، پروژه پی‌ریزی اصلی توسعه شرکت صنعت فولاد شادگان هم در زمینه احداث ساختمان‌های اداری و صنعتی، همچنین پلتفورم‌ها و ساختمان‌های صنعتی، جاده اصلی دسترسی و نیز جاده‌های داخلی، تامین و طراحی کل فضای سبز در حدود ۵۰ هکتار توسط شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد صورت گرفت. لازم به ذکر است که توسعه فضای سبز فولاد خوزستان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و حفاظت از محیط زیست با دستور مهندس ابراهیمی، مدیرعامل محترم گروه فولاد خوزستان (که به جرات می‌توان از ایشان به عنوان اولین مدیرعامل فولادی کشور نام برد که نقش بسیار موثری در توسعه فضای سبز در صنعت و جاری‌سازی شعار تولید فولاد سبز داشته است) نیز در حال انجام بوده و هم‌اکنون بالغ بر  ۴۰۰هکتار از نگهداری و توسعه فضای سبز را در دستور کار داریم.

یکی از فعالیت‌های بسیار مهم و کاربردی که ایده‌پردازان در حال انجام و توسعه آن است، فرآوری آهن قراضه بوده که خوشبختانه هر سال شاهد افزایش کیفیت تامین آهن قراضه و کاهش قیمت تمام شده و عرضه آن با یک قیمت رقابتی در بازار قراضه هستیم. این مهم به همت همکاران شرکت و نیز توجه شرکت فولاد خوزستان و مدیرعامل کنونی آن محقق شده و ایده‌پردازان توانسته است قراضه را با قیمت بسیار عادلانه و منطقی به فولاد خوزستان عرضه کند.

پروژه‌های این شرکت چگونه و با چه ملاک‌هایی انتخاب می‌شوند؟ چه فرایندی از ابتدا تا انتهای یک پروژه شرکت ایده پردازان صنعت فولاد رخ می‌دهد؟

گروه فولاد خوزستان یک دستورالعمل برای حضور شرکت‌ها در مناقصات جهت اجرای پروژه‌ها دارد. طبق این دستورالعمل، تمامی فعالیت‌هایی که فولاد خوزستان در حوزه‌های ماموریتی شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد دارد، بدون استثنا ارائه می‌شود و شرکت ایده‌پردازان به عنوان یکی از بازوهای اجرایی گروه فولاد خوزستان، به برآورد اولیه زمان، هزینه و سایر منابع مربوط به اجرای پروژه‌ها می‌پردازد. همچنین این موضوع در دفاتر فنی بسیار قوی که در اختیار داریم، تحلیل می‌شود و پس از برآورد، قیمتی را ارائه خواهیم کرد که تقریبا شرکت‌های بسیار کمی می‌توانند با این قیمت رقابت کنند. چراکه معمولا قیمتی اعلام می‌کنیم که بسیار نزدیک به قیمت تمام شده کل پروژه است. از این رو، در بیش از ۹۰ درصد مناقصات، برنده هستیم و خوشبختانه همه اقدامات را در زمان مشخص و با صرف سطح بهینه منابع و منافع اقتصادی مطلوب، به خوبی انجام داده‌ایم.

این شرکت برای تسریع در پروژه‌های فولادی خود چه اقداماتی را صورت داده است؟

شرکت ایده‌پردازان با رعایت استانداردهای پروژه‌ها و جاری‌سازی آن در عملیات اجرای پروژه، توانسته است بخش زیادی از فعالیت‌های خود را به صورت کاملا مهندسی و علمی انجام دهد. شرایط اجرای پروژه بر اساس مدل PMBOK یا راهنمای مدیریت پروژه تعیین می‌شود که در این مورد، نیروهای انسانی پیش از اینکه وارد اجرای پروژه شوند، باید دوره‌های بسیار تخصصی را در حوزه مدیریت پشت سر بگذارند. از این رو، نیروی انسانی شرکت ایده‌پردازان دانش و پشتوانه بسیار خوبی در حوزه اجرای پروژه‌ها دارد. پس از اینکه نیروی انسانی متخصص و با سابقه برای اجرای آن شناسایی شدند، برای شروع، به یک یا چند پروژه به صورت همزمان تخصیص داده می‌شوند؛ پس از آن کنترل اجرای پروژه بر اساس استاندارد و مدل‌های مدیریت پروژه، صورت می‌گیرد. در این رابطه، نرم‌افزار بسیار پیشرفته‌ای در حوزه کنترل پروژه در اختیار داریم که تمام سوابق اجرای پروژه و مدیریت دانش آن و هر آنچه که مترتب بر هزینه و زمان است، در نرم‌افزار و فرایند استاندارد لحاظ می‌شود. شرکت ایده‌پردازان به خوبی توانسته است با این فرایند منسجم، هم هزینه‌ و هم زمان و نهایتا کیفیت محصول پروژه را کنترل کند.

چه چالش‌هایی در ارتباط با اجرای پروژه‌های بزرگ فولادی و معدنی در کشور ما وجود دارد؟ شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد برای برطرف شدن این چالش‌ها چه استراتژی‌هایی را اتخاذ کرده است؟

در مباحث اجرای پروژه‌ها مدیریت ادعا وجود دارد. با توجه به این موضوع، در مواقعی که مجری پروژه با کارفرما در زمانی که تعارض به وجود آید، بر اساس دستورالعمل‌های شناخته شده در این حوزه به این امر وارد می‌شویم و موضوعات مطرح شده را با کارفرمایان حل می‌کنیم.

به صورت کلی، در هنگام اجرای پروژه‌ها، منابع از قبل تعیین شده‌ هستند و افراد متخصصی در این زمینه داریم. به همین دلیل، خوشبختانه تاکنون در حوزه دانش و تخصصی تامین منابع اجرای پروژه، با چالش خاصی مواجه نشده‌ایم. با این حال، تغییرات بسیار اثرگذار عوامل بیرونی بر پروژه همچون تغییرات نرخ ارز و گران شدن مقطعی تجهیزات داخلی، می‌توانند پروژه را با چالش‌های بسیار جدی مواجه کنند و معمولا دعوی مجری و کارفرما به دلیل افزایش قیمت‌ها خواهد بود. چنین مسائل محتملی، ممکن است پیش از شروع پروژه دیده نشوند و در گذر زمان با تغییرات قیمت‌ها، پروژه دستخوش افزایش قابل توجه هزینه می‌شود و این موضوع دعوی کارفرما را در پی دارد و به دنبال آن مجری باید تامین هزینه را انجام دهد. در این مورد، شرکت ایده‌پردازان با توجه به تجربیاتی که از قبل دارد، قرارداد را به گونه‌ای منعقد می‌کند که منافع مجری و کارفرما در آن لحاظ شود و در این قرارداد، ساز و کارهایی کاملا متغیر و منعطف برای اجرای پروژه لحاظ می‌شوند تا زیانی متوجه پروژه نشود. علاوه‌براین، توقف‌های محلی و کوتاه‌مدت در اجرای پروژه وجود دارند که این عمدتا ناشی از تغییرات سیاست‌ کارفرما یا ناشی از معارض‌های برون‌سازمانی بوده که اصولا با مذاکره و توافق طرفین قابل حل است.

این شرکت در ادامه فعالیت خود چه چشم‌اندازی را ترسیم کرده است؟

چشم‌انداز شرکت ایده‌پردازان در کوتاه‌مدت تامین و فراوری قراضه آهن به صورت اقتصادی است تا بتوانیم در هر سال بیش از ۳۰۰ هزار تن آهن قراضه را برای شرکت فولاد خوزستان و سایر شرکت‌های فولادی کشور فراهم کنیم که ۳۰درصد آن، آهن قراضه فرآوری شده و با کیفیت بسیار بالا خواهد بود.

در حوزه اجرای پروژه‌های فنی مهندسی، هدف شرکت ایده‌پردازان در کوتاه‌مدت، افزایش سهم بازار استان خوزستان با توجه به در اختیار داشتن تجهیزات بسیار پیشرفته و کارکنان متخصص و مجرب و سوابق درخشان در اجرای پروژه‌های بزرگ در گذشته، خواهد بود. به جرات می‌توان گفت که شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد یکی از بزرگ‌ترین مجریان پروژه‌های فنی مهندسی در سطح استان خوزستان است. برنامه داریم سه سال آینده به شرکت نخست در این حوزه در استان خوزستان تبدیل شویم. پس از آن در چشم‌انداز بیش از پنج سال، به دنبال توسعه کسب و کار خود در سطح کشور و حتی خارج از مرزها خواهیم بود.

سخن پایانی…

شرکت ایده‌پردازان با برخورداری از کارکنان با تجربه، هم در مسائل اجرا و هم در زمینه مدیریت پروژه همیشه پیشرو بوده است. این شرکت با اخذ گواهینامه‌های بسیار معتبر ملی و بین‌المللی توانسته است ثابت کند با جوانان ایرانی و با تخصص کاملا بومی و به کارگیری همه تجهیزاتی که به صورت بومی ساخته شده‌اند، به خوبی از موانع عبور کند و به اهداف مدنظر برسد. در مدت فعالیت خود نتایج بسیار خوبی گرفتیم و قطعا با کمک مدیرعامل توانمند گروه فولاد خوزستان جناب آقای مهندس ابراهیمی (که به عنوان مرد سال فولاد کشور معرفی شده‌اند)، خواهیم توانست پله‌های ترقی را به سرعت طی کنیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2587

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
کارگران بازوان حرکت جامعه‌ به سوی رشد و تعالی هستند
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

کارگران بازوان حرکت جامعه‌ به سوی رشد و تعالی هستند

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟
11اردیبهشت
فرصت‌آفرینی فولاد اکسین برای توسعه بازارهای صادراتی
رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان عنوان کرد:

فرصت‌آفرینی فولاد اکسین برای توسعه بازارهای صادراتی