• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد:

دورخیز فولاد خوزستان برای تولید ۱۳٫۶ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۱۰

  • کد خبر : 30973
  • 19 مهر 1402 - 8:38
دورخیز فولاد خوزستان برای تولید ۱۳٫۶ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۱۰
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد خوزستان گفت: کلیه تمهیدات لازم جهت تحقق تولید 13.6 میلیون تن فولاد در افق 1410 را اندیشیده‌ایم و امیدواریم با افزایش بهره‌وری و همچنین بهره‌برداری از پروژه‌های متنوع توسعه‌ای در گروه فولاد خوزستان، به این مهم دست پیدا کنیم.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد خوزستان گفت: کلیه تمهیدات لازم جهت تحقق تولید ۱۳٫۶ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۱۰ را اندیشیده‌ایم و امیدواریم با افزایش بهره‌وری و همچنین بهره‌برداری از پروژه‌های متنوع توسعه‌ای در گروه فولاد خوزستان، به این مهم دست پیدا کنیم.

محمود لندی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص چالش قطعی برق و تاثیر آن بر عملکرد شرکت فولاد خوزستان در نیمه نخست امسال، بیان کرد: بر خلاف پیش‌بینی‌های انجام شده، معضل قطعی برق در تابستان سال جاری، بیش از پیش عملکرد شرکت‌های بزرگ فولادی مانند فولاد خوزستان را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تحت تاثیر قرار داد؛ محدودیت برق در سال ۱۴۰۱، منجر به کاهش تولید ۲۰۰ هزار تنی شمش فولادی در شرکت فولاد خوزستان شده بود اما تا پایان ۶ ماهه ابتدایی امسال، ما با افت تولید ۵۴۰ هزار تنی شمش مواجه شدیم. این میزان کاهش تولید معادل با از دست رفتن حدود ۱۱ همت درآمد و حدود سه همت سود حاصل از فروش شمش در شرکت فولاد خوزستان بود.

وی عنوان کرد: اگرچه دولت سیزدهم به منظور تامین رفاه شهروندان در روزهای گرم سال، تامین برق بخش خانگی را نسبت به بخش صنعتی در اولویت قرار داده است اما باید توجه داشت که محدودیت‌های انرژی و به دنبال آن توقف تولید، ضربه سنگین و مهلکی را به بدنه صنعت فولاد کشور وارد خواهد کرد. اگر میزان تولید نسبت به برنامه از پیش تعیین شده در این صنعت مهم کاهش پیدا کند، شاهد آثار و نتایج منفی آن در بلندمدت خواهیم بود.

افزایش سه برابری فروش آهن اسفنجی «فخوز» در نیمه نخست امسال

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد خوزستان در ادامه به اقدامات این شرکت در زمان قطعی برق اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد خوزستان از محدودیت برق به عنوان یک فرصت استفاده کرد و بازسازی، نوسازی و تعمیرات اساسی در نواحی مختلف شرکت را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند بیشترین بهره‌وری را در خطوط تولید خود در نیمه دوم امسال داشته باشد؛ ضمن اینکه طی این مدت، ذهنیت خود را در افزایش تولید و فروش آهن اسفنجی متمرکز کردیم تا بتوانیم ضمن دستیابی به سود مناسب، بخشی از درآمد و سود از دست رفته ناشی از کاهش تولید شمش را جبران کنیم. در همین راستا، موفق به فروش حدود ۲۱۰ هزار تن آهن اسفنجی در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری شدیم که این میزان با رشد سه برابری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ( حدود ۷۰ هزار تن) همراه بود و امیدواریم بتوانیم به سود یک همتی از تولید آهن اسفنجی تا پایان سال جاری دست پیدا کنیم.

لندی در همین راستا ادامه داد: در شرکت‌های مختلف فولادی علاوه بر هزینه‌های جاری، یک سری هزینه‌های ثابت مانند حقوق نیروی انسانی و… وجود دارد که حتی در صورت توقف تولید، این هزینه‌ها نیز باید پرداخت شود. شرکت فولاد خوزستان در مرداد ماه امسال، موفق به تولید ۷۱ هزار و ۵۲۳ تن شمش شد که نسبت به ماه قبل از آن، با افت چشمگیری همراه بود؛ در حالی که طی همین مدت، ما ۲۱۱ هزار و ۳۹۵ تن آهن اسفنجی تولید و بخشی از زیان حاصل از کاهش تولید شمش را از این طریق جبران کردیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه با توجه به اهمیت گاز در تولید آهن اسفنجی و قطعی احتمالی آن در نیمه دوم امسال، چه تمهیداتی را جهت تامین پایدار گاز مورد نیاز فولاد خوزستان و شرکت‌های تابعه مانند فولاد شادگان اندیشیده‌اید، مطرح کرد: گروه فولاد خوزستان همواره برنامه‌ریزی مشخصی برای تامین پایدار انرژی (برق و گاز) مورد نیاز خود داشته است. برای مثال، میزان مصرف برق شرکت صنعت فولاد شادگان در مجموع ۱۲ مگاوات است. ما با رایزنی‌های لازم با شرکت برق منطقه‌ای استان خوزستان، مانع از قطع شدن برق این مجموعه در منطقه محروم شادگان در تابستان امسال شدیم؛ چراکه قطعی برق ممکن بود منجر به ایجاد یک‌سری مشکلات اجتماعی در سطح این شهرستان شود و خوشبختانه با پیگیری‌های مدیریت ارشد سازمان، هیچ گونه مشکلی متوجه شرکت صنعت فولاد شادگان در این مدت نشد. همین برنامه در خصوص رفع معضل قطعی گاز فولاد شادگان در زمستان سال پیش اجرایی شد و این شرکت با تامین پایدار گاز مورد نیاز، به فعالیت خود ادامه داد. واقعیت امر این است که پیش‌بینی‌ها در خصوص قطعی برق در تابستان امسال، غیرقابل انتظار بود و به همین علت نمی‌توان برای قطعی گاز در زمستان پیش رو پیش‌بینی مشخصی داشت. علاوه‌براین، نیروگاه‌‎های برق به دلیل قطعی گاز در روزهای سرد سال از مدار تولید خارج شده و شرکت‌های بزرگ فولادی علاوه بر محدودیت گاز، با محدودیت برق نیز مواجه می‌شوند! با این وجود، ما تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت تا کمترین محدودیتی متوجه شرکت‌های زیرمجموعه فولاد خوزستان به ویژه فولاد شادگان در زمان قطعی احتمالی گاز شود و امیدواریم به میزان تولید آهن اسفنجی برنامه‌ریزی شده توسط شرکت تا پایان امسال دست پیدا کنیم.

تامین پایدار مواد اولیه «فخوز» همگام با رشد تولید

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد خوزستان ضمن تاکید بر اهمیت تامین پایدر مواد اولیه شرکت فولاد خوزستان، اظهار داشت: شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شمش فولادی در کشور، از آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه در تولید این محصول استفاده می‌کند. در حال حاضر چهار میلیون تن آهن اسفنجی در این شرکت تولید می‌شود که این میزان پس از بهره‌برداری از پروژه مگامدول زمزم ۳ با ظرفیت تولید ۱٫۷ میلیون تن به ۵٫۷ میلیون تن خواهد رسید. از طرفی، ۱٫۶میلیون تن آهن اسفنجی در دو شرکت‌ صنعت فولاد شادگان و فولاد قائنات هر یک با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن با راهبری فولاد خوزستان تولید می‌شود. با این اوصاف، مجموع تولید آهن اسفجی در گروه فولاد خوزستان به ۷٫۳ میلیون تن خواهد رسید و بنابراین هیچ نگرانی بایت تامین آهن اسفنجی مورد نیاز وجود ندارد اما اگر به بخش ابتدایی زنجیره یعنی تامین سنگ‌آهن و در ادامه تولید کنسانتره و گندله برگردیم، شرکت فولاد خوزستان از چند سال قبل با پیش‌بینی اینکه شرکت‌های بزرگ فولادی در آینده با چالش تامین سنگ‌آهن مواجه خواهند شد، اقدام به تملک معادن و ورود به بازار سنگ‌آهن کشور کرد و در سال ۱۳۹۷، دو کارخانه تولید کنسانتره و گندله هر یک با ظرفیت تولید ۲٫۵ میلیون تن در منطقه خواف در اختیار ما قرار گرفت. همچنین در مرداد ماه امسال، موفق به بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن گوزل‌دره در استان زنجان با ذخیره‌ای بالغ بر ۳۰ میلیون تن با مالکیت ۱۰۰ درصدی شرکت فولاد خوزستان شدیم و خرید و بهره‌برداری یک یا دو معدن دیگر را هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

لندی در پایان با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری گروه فولاد خوزستان، تولید ۱۳٫۶ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۱۰ است، خاطرنشان کرد: تحقق این میزان تولید، نیازمند گسترش هلدینگ فولاد خوزستان و افزایش پذیرش سهام‌ شرکت‌های فعال در این حوزه است. در حال حاضر، بهره‌برداری از واحد فولادسازی شرکت صنعت فولاد شادگان با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی و همچنین احداث واحد ۱٫۲ میلیون تنی اسلب عریض در قالب طرح توسعه‌ در این شرکت را در دست اقدام داریم که در مجموع، ظرفیت واحد فولادسازی فولاد شادگان به دو میلیون تن خواهد رسید. در حوزه انرژی، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یک هزار مگاواتی را در دست اجرا داریم که در فاز اول، به دنبال تامین ۵۲۰ مگاوات برق مورد نیاز خود هستیم. در حال حاضر پیمانکار پروژه، مشخص و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. لازم به ذکر است که بهره‌برداری از این نیروگاه، بخش عمده‌ای از نیاز ما به برق را تامین خواهد کرد؛ همچنین احداث نیروگاه ۳۴۰ مگاواتی در شرکت صنعت فولاد شادگان را هم در دستور کار داده‌ایم و آگهی مناقصه آن منتشر شده است. در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در حال بررسی شرایط و مطالعات اولیه جهت احداث یک نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی خورشیدی هستیم و امیدواریم بتوانیم در سال آینده عملیات ساخت این نیروگاه را آغاز کنیم. هم‌اکنون هدف اصلی فولاد خوزرستان، تولید ۳٫۵ میلیون تن شمش در سال جهت تامین ۱۰۰ درصد نیاز داخل است و همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، امیدواریم به سود یک همتی از فروش آهن اسفنجی تا پایان امسال دست پیدا کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=30973

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی
مدیرعامل شرکت «Anglo American» مطرح کرد:

تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی

11اردیبهشت
کارگران بازوان حرکت جامعه‌ به سوی رشد و تعالی هستند
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

کارگران بازوان حرکت جامعه‌ به سوی رشد و تعالی هستند

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.