• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

رشد صادرات ایران در نیمه نخست سال جاری

  • کد خبر : 31693
  • 30 مهر 1402 - 11:53
رشد صادرات ایران در نیمه نخست سال جاری
صادرات غیرنفتی ایران در 6 ماهه امسال بیشتر از سال گذشته بوده و در این میان شاهد رشد تجارت کشور با شرکای دائمی خود هستیم.

صادرات غیرنفتی ایران در ۶ ماهه امسال بیشتر از سال گذشته بوده و در این میان شاهد رشد تجارت کشور با شرکای دائمی خود هستیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از ایسنا، آمارهای رسمی منتشر شده در گمرک نشان می‌دهد در ۶ ماهه نخست امسال، بیش از ۶۷ میلیون و ۷۳۴ هزار تن انواع محصولات و کالاهای غیرنفتی از ایران به بیش از ۱۴۹ مقصد مختلف صادر شده که ارزشی بالغ بر ۲۴ میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار داشته است.

این آمار از نظر وزنی ۲۹.۰۹ درصد رشد را نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته نشان می‌دهد که حدود ۲ درصد ارزش صادراتی این کالاها پایین‌تر از همین بازه زمانی در سال پیش است. البته آمارهای وارداتی نیز در مقیاس وزنی و ارزش دلاری نسبت به نیمه نخست سال گذشته رشد داشته است.

در این آمارها چین، نخستین‌ مقصد صادراتی ایران و بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی است؛ چراکه بیش از ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار از کالاهای ایرانی به چین صادر شده که سهمی بالغ بر ۲۸.۶۷ درصد از کل ارزش صادرات ایران در ۶ ماهه ابتدایی امسال را شامل می‌شود.

از سوی دیگر عراق با چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و سهم ۱۸.۸۱ درصدی، امارات متحده عربی با صادرات حدود سه میلیارد دلاری و سهم ۱۲.۴۹ درصدی، ترکیه با صادرات دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری و سهم ۱۰.۳۵ درصدی و هند با صادرات حدود یک میلیارد دلاری و سهم ۴.۴ درصدی از کل ارزش صادراتی محصولات ایرانی در ۶ ماهه نخست، عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران محسوب می‌شوند. البته پس از هند کشورهای پاکستان، افغانستان، عمان، فدراسیون روسیه و اندونزی در رتبه‌های ششم تا دهم عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران هستند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=31693

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
سرمایه‌گذاری «ومعادن» در پروژه‌های مختلف کم‌نظیر است
سرمایه‌گذاری بیش از دو برابر حد انتظار!

سرمایه‌گذاری «ومعادن» در پروژه‌های مختلف کم‌نظیر است

17اردیبهشت
افت بیش از ۲۰ هزار واحدی شاخص بورس
بورس خیال سبز شدن ندارد!

افت بیش از ۲۰ هزار واحدی شاخص بورس

17اردیبهشت
درآمد کچاد ۲۳ درصد رشد پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.