• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

رشد فراتر از انتظار بخش تولید در اقتصاد هند

  • کد خبر : 35976
  • 21 آذر 1402 - 7:41
رشد فراتر از انتظار بخش تولید در اقتصاد هند
بخش تولید در اقتصاد هند و هزینه‌کردهای دولت سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، رشد یافته است. بر همین اساس به نظر می‌رسد که اقتصاد این کشور آسیایی نسبت به برآوردهای انجام شده برای کل سال جاری میلادی، عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.

بخش تولید در اقتصاد هند و هزینه‌کردهای دولت سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، رشد یافته است. بر همین اساس به نظر می‌رسد که اقتصاد این کشور آسیایی نسبت به برآوردهای انجام شده برای کل سال جاری میلادی، عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، اقتصاد هند در سه ماهه منتهی به سپتامبر ۲۰۲۳، حدود ۷٫۶ درصد رشد را به ثبت رساند که سریع‌تر از رقم پیش‌بینی شده ۶٫۸ درصدی در نظرسنجی این خبرگزاری توسط اقتصاددانان و رقم برآورد ۶٫۵ درصدی بانک مرکزی هند بود.

ادامه روند رشد اقتصاد هند

روند رشد اقتصادی در هند که در حال حاضر بین دیگر کشورهای جهان سریع‌ترین روند صعودی اقتصادی را تجربه می‌کند، همچنان ادامه دارد؛ این در حالی است که اقتصادهای کشورهای غربی به دلیل افزایش نرخ بهره، قیمت انرژی و همچنین کاهش سرعت رشد اقتصادی در چین وضعیت نامناسبی دارند.

در واقع سرعت رشد اقتصادی هند در سه ماهه منتهی به سپتامبر ۲۰۲۳ نسبت به سرعت رشد ۷٫۸ درصدی اقتصاد این کشور در سه ماهه قبل از این ماه، اندکی کمتر بود.

رشد بخش تولید در هند که طی دهه گذشته تنها ۱۷ درصد در اقتصاد این کشور سهم داشت، در سه ماهه منتهی به سپتامبر سال جاری میلادی، حدود ۱۳٫۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ رشد را تجربه کرد؛ این در حالی است که در سه ماه قبل از سپتامبر ۲۰۲۳، رقم رشد ۴٫۷ درصد برای آن پیش‌بینی شده بود.

میزان رشد بخش‌های مهم اقتصاد هند

مادهاوی آرورا، یکی از اقتصاددان فعال در شرکت «Emkay Global» بیان کرد: این روند رشد تحت تاثیر برخی عوامل اقتصاد دورانی مانند افزایش سود شرکت‌ها و تغییر مثبت در تراز مالی آن‌ها اتفاق افتاده است.

همچنین هزینه‌کردهای دولت هند در بازه زمانی ماه‌های جولای تا سپتامبر ۲۰۲۳، حدود ۱۲٫۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش یافت؛ در حالی که این هزینه‌کردها در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، حدود ۰٫۷ درصد کاهش را تجربه کرده بود.

رشد تشکیل سرمایه در هند که یکی از شاخص‌های مهم سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، از ۸ درصد در سه ماهه قبل از جولای تا سپتامبر ۲۰۲۳، به ۱۱ درصد در سه ماهه منتهی به سپتامبر سال جاری میلادی افزایش یافت.

رشد ارزش کالاهای خریداری شده و خدمات مصرفی توسط افراد خانوار در هند، به طور شگفت‌‌آوری از ۶ درصد در ماه سپتامبر ۲۰۲۲، به ۳٫۱ درصد در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ کاهش یافت. به همین سبب اوضاع در بخش مصرف‌ در این کشور چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. این موضوع عمدتا به کاهش حجم تقاضا در بخش مصرف روستایی و کاهش رشد بخش کشاورزی در هند نسبت داده می‌شود.

اقتصاد هند بر مدار رشد

برخی از اقتصاددانان و سیاست‌گذاران بر این باورند رشد اقتصادی هند تا پایان سال ۲۰۲۳، از رقم پیش‌بینی شده رشد ۶٫۵ درصدی توسط دولت این کشور فراتر خواهد رفت. هر چند در روزهای باقیمانده از سال جاری میلادی، اجرای سیاست‌های مالی انقباضی که بر حجم تقاضا تاثیرگذار بوده، ممکن است میزان روند رشد اقتصاد این کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد.

رادیکا رائو، اقتصاددان فعال در بانک دی‌ بی‌ اس عنوان کرد: با توجه به روند روبه‌رشد اقتصادی در نیمه اول امسال در هند، پیش‌بینی می‌شود رشد نرخ بهره و مبادلات ارزی برای کل سال ۲۰۹۲۳ نسبت به برآوردهای قبلی، به حدود ۰٫۴ تا ۰٫۵ درصد برسد.

وی آنانتا ناگزواران، مشاور ارشد اقتصادی هند در همین رابطه اظهار داشت: با توجه به افزایش وصول مالیات در این کشور، ممکن است توسعه اقتصادی نسبت به پیش‌بینی‌های انجام شده رشد بیشتری را ثبت کند.

وی همچنان به پیش‌بینی رشد ۶٫۵ درصدی اقتصاد که توسط دولت برای سال ۲۰۲۳ ارائه شده است، اعتقاد ندارد و در این خصوص افزود: بهتر است به جای اغراق در اعلام رشد اقتصادی هند، پتانسیل رشد آن دست کم گرفته نشود.

طبق آخرین آمارها، رشد اقتصادی هند در نیمه اول سال مالی ۲۰۲۳، به طور متوسط بین ماه‌های آوریل تا سپتامبر حدود ۷٫۷ درصد بوده است.

رشد اقتصادی هند باعث شده است بانک مرکزی این کشور (RBI) که چهارمین نشست متوالی خود در ماه اکتبر سال جاری میلادی را در رابطه با تعیین نرخ بهره بانکی برگزار کرد، تمرکز خود را بر تورم مواد غذایی که معتقد است به طرز نامناسبی افزایش یافته است، قرار دهد.

تاماشی دی سیلوا، از شرکت «Capital Economic» در همین خصوص مطرح کرد: با توجه به افزایش رشد اقتصادی هند و روند صعودی تورم مواد غذایی در این کشور، منطقی به نظر می‌رسد که بانک مرکزی هند عجله‌ای برای آغاز اجرای سیاست‌های پولی انبساطی نداشته باشد.

وی پیش‌بینی کرد که بانک مرکزی هند نسبت به دیگر بانک‌های مرکزی جهان، اجرای سیاست‌های پولی انبساطی را با تاخیر بیشتری آغاز کند و انتظار می‌رود زمان شروع اجرای این سیاست‌گذاری، نیمه دوم سال ۲۰۲۴ باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=35976

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.