• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد

  • کد خبر : 42948
  • 27 فروردین 1403 - 16:27
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
به گفته برخی منابع آگاه به وضعیت بازار، قیمت لیتیوم چین پس از ثبت یک روند نزولی در بورس آتی در بازه زمانی 25 تا 28 ماه مارس 2024 کاهش یافت؛ این در حالی است که مصرف‌کنندگان همچنان به فرایند ذخیره‌سازی مجدد لیتیوم در انبارها به اندازه نیاز خود ادامه می‌دهند.

به گفته برخی منابع آگاه به وضعیت بازار، قیمت لیتیوم چین پس از ثبت یک روند نزولی در بورس آتی در بازه زمانی ۲۵ تا ۲۸ ماه مارس ۲۰۲۴ کاهش یافت؛ این در حالی است که مصرف‌کنندگان همچنان به فرایند ذخیره‌سازی مجدد لیتیوم در انبارها به اندازه نیاز خود ادامه می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، قیمت‌های لیتیوم در بازار فیزیکی چین، ژاپن و کره‌جنوبی (CJK) در هفته منتهی به روز پنج‌شنبه ۲۸ مارس ۲۰۲۴ و به دنبال تداوم کاهش حجم تقاضای مصرف‌کننده بدون تغییر باقی ماند. همچنین قیمت فلز مذکور در بازار فیزیکی اروپا و ایالات متحده آمریکا، در یک محدوده قیمتی با وضعیت نقدینگی پایین در نوسان بود.

قیمت لیتیوم در بازار چین

قیمت‌های لیتیوم در بازار فیزیکی چین در هفته منتهی به روز پنج‌شنبه ۲۸ مارس ۲۰۲۴ کاهش یافت و فعالان بازار آن را به روند نزولی قیمت در بورس آتی در روز دوشنبه ۲۵ مارس سال میلادی جاری نسبت دادند.

ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین جهت عرضه در بازار فیزیکی، رقمی حدود ۱۰۷ هزار تا ۱۱۰ هزار یوان (۱۴,۷۹۹ تا ۱۵,۲۱۴ دلار) در هر تن در روز پنج‌شنبه ۲۸ مارس ۲۰۲۴ را نشان داد که حدود سه هزار تا پنج هزار یوان در هر تن به نسبت قیمت ۱۱۰ هزار تا ۱۱۵ هزار یوان در هر تن اعلام شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور کاهش داشت.

در همین راستا، قیمت آتی کربنات لیتیوم با موعد تحویل ماه جولای ۲۰۲۴ در بورس آتی گوانگژو (GFEX)، حدود ۱۰۷ هزار و ۴۰۰ یوان در هر تن در روز دوشنبه ۲۵ مارس سال میلادی جاری به ثبت رسید که حدود هفت هزار و ۲۵۰ یوان در هر تن یا ۶٫۳۲ درصد نسبت به قیمت ۱۱۴ هزار و ۶۵۰ یوان در هر تن در ابتدای روز معاملاتی مذکور کاهش را نشان می‌دهد.

از آن زمان، قیمت آتی کربنات لیتیوم همچنان کمتر از ۱۱۰ هزار یوان در هر تن قرار دارد. این رقم در روز پنج‌شنبه ۲۸ مارس ۲۰۲۴، حدود ۱۰۸ هزار و ۱۵۰ یوان در هر تن گزارش شد؛ در حالی که قیمت آن در پایان روز معاملاتی مذکور به حدود ۱۱۷ هزار و ۳۵۰ یوان در هر تن رسید.

یکی از معامله‌گران لیتیوم در بازار چین بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت‌های کربنات لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی به شدت با قیمت‌های آتی آن در بورس‌های کالایی مرتبط است، افت قیمت‌های آتی منجر به روند نزولی قیمت‌ها در بازار فیزیکی خواهد شد.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» به وضعیت حجم تقاضا برای کربنات لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری در فرایند ذخیره‌سازی مجدد در میان مصرف‌کنندگان اشاره کرد. با این حال، برخی منابع اعلام کردند که حجم تقاضا برای مواد معدنی مذکور در فرایند ذخیره‌سازی فعلی تنها به اندازه نیاز مصرف‌کنندگان خواهد بود. در این بین، تعدادی از فعالان بازار به محدودیت در دسترسی به کربنات لیتیوم با خلوص صنعتی در بازار اشاره کردند.

در همین رابطه یک تولید‌کننده عمده نمک لیتیوم و کربنات لیتیوم با خلوص صنعتی عنوان کرد که حجم محموله‌های قابل‌ فروش و ذخیره شده در انبارها، تنها کفاف تعدادی از مشتریان را خواهد داد.

یکی دیگر از معامله‌گران لیتیوم در بازار چین مطرح کرد: برخی از خریداران در حال خرید کربنات لیتیوم مورد استفاده در تولید با خلوص صنعتی و فرآوری و فروش آن‌ها در بازار آتی در زمان باز بودن پنجره آربیتراژ هستند. در واقع این مسئله منجر به افزایش محدودیت دسترسی به کربنات لیتیوم با خلوص صنعتی در بازار خواهد شد.

بر همین اساس، موسسه «Fastmarkets» قیمت کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹ درصد، با در نظر گرفتن خلوص استاندارد و صنعتی با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در چین را رقمی حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۰۵ هزار یوان در هر تن در روز پنج‌شنبه ۲۸ مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد که پنج هزار تا ۶ هزار یوان در هر تن نسبت به قیمت ۱۰۵ هزار تا ۱۱۱ هزار یوان در هر تن گزارش شده در ارزیابی پیشین این موسسه کاهش را به ثبت رساند.

به دنبال روند نزولی بازار کربنات لیتیوم، قیمت هیدروکسید لیتیوم در بازار روند کاهشی به خود گرفت. برخی منابع خاطرنشان کردند که حجم تقاضا از بخش باتری نیکل کبالت منگنز (NCM)، همچنان روند کاهشی خود را حفظ کرده است.

به گفته یکی دیگر از معامله‌گران لیتیوم در بازار چین، حجم تقاضای فعلی همچون گذشته یک روند عادی در راستای آغاز فرایند ذخیره‌سازی در انبارها از سوی مصرف‌کنندگان است.

بر اساس ارزیابی هفتگی صورت گرفته، موسسه «Fastmarkets» قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در چین را رقمی حدود ۹۹ هزار تا ۱۰۵ هزار یوان در هر تن در روز پنج‌شنبه ۲۸ مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد که یک هزار یوان در هر تن نسبت به قیمت ۱۰۰ هزار تا ۱۰۵ هزار یوان در هر تن گزارش شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور افزایش را به ثبت رساند.

وضعیت قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی (CJK)

قیمت‌ لیتیوم در بازار فیزیکی چین، ژاپن و کره‌جنوبی (CJK) در طول هفته منتهی به روز پنج‌شنبه ۲۸ مارس ۲۰۲۴، هم‌زمان با تقاضای محدود در ثبت معاملات ثابت باقی ماند. این در حالی است که تعدادی منابع متعدد اشاره کردند که بازار مذکور از نوسانات قیمت لیتیوم در بازار چین تاثیر نپذیرفته است.

به گفته یکی از مصرف‌کنندگان در کره‌جنوبی، وضعیت تقاضا برای لیتیوم در بازار این کشور بسیار محدود گزارش شده است؛ اگرچه این روند کاهشی برای لیتیوم تنها محدود به تولیدکنندگان باتری نیست و تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) نیز حجم تقاضای خود را بسیار کاهش داده‌اند.

یکی دیگر از مصرف‌کنندگان در یکی از کشورهای آسیای شرقی ضمن اشاره به وضعیت آرام بازار لیتیوم در این کشورها، دلیل این مسئله را برخورداری مصرف‌کنندگان از حجم ذخایر انبار لیتیوم کافی و در نتیجه عدم نیاز به خرید از بازار فیزیکی دانست.

با این وجود، برخی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین طی روزهای گذشته پیشنهادهایی از سوی مصرف‌کنندگان برای خرید لیتیوم هیدروکسید دریافت کردند اما هیچ یک به ثبت قرارداد منجر نشد.

به گفته یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم در چین، حجم تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم مورد استفاده در تولید بسیار ضعیف ارزیابی شده است و تنها تحرکات این بازار را می‌توان تحویل محموله‌های سفارش داده شده مبتنی بر موعد تحویل بلندمدت عنوان کرد.

بر اساس ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets»، قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل در بنادر کشورهای چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را حدود ۱۲٫۳ تا ۱۴٫۲ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز پنج‌شنبه ۲۸ مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد که نسبت به قیمت تعیین شده در تاریخ ۲۰ مارس سال جاری میلادی تغییری در آن به ثبت نرسید.

علاوه‌براین، موسسه مذکور قیمت کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل در بنادر کشورهای چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را رقمی حدود ۱۲٫۵ تا ۱۴ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز پنج‌شنبه ۲۸ مارس ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت گزارش شده در تاریخ ۱۸ مارس سال ۲۰۲۴ تغییری در آن مشاهده نشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42948

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی
11اردیبهشت
ابطال کارت بازرگانی اکثر صادرکنندگان سیم و کابل‌های آلومینیومی
عضو هیئت مدیره شرکت فولادریزان شهرکرد مطرح کرد:

ابطال کارت بازرگانی اکثر صادرکنندگان سیم و کابل‌های آلومینیومی

11اردیبهشت
سنگ بزرگ پیش پای تولیدکنندگان نسوز
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز آذرشید پارس:

سنگ بزرگ پیش پای تولیدکنندگان نسوز

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.