• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

رکود نسبی بازار باتری‌های بازیافتی در اروپا

  • کد خبر : 39129
  • 09 بهمن 1402 - 5:19
رکود نسبی بازار باتری‌های بازیافتی در اروپا
در هفته منتهی به روز 15 ژانویه 2024 و در بحبوحه کاهش حجم تقاضا و تشدید وضعیت مازاد عرضه، روند نزولی شاخص فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی (باتری‌های لیتیوم‌یونی مستهلک خرد شده) در بازار داخلی اروپا همچنان به کاهش خود ادامه داد.

در هفته منتهی به روز ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ و در بحبوحه کاهش حجم تقاضا و تشدید وضعیت مازاد عرضه، روند نزولی شاخص فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی (باتری‌های لیتیوم‌یونی مستهلک خرد شده) در بازار داخلی اروپا همچنان به کاهش خود ادامه داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، برخی از منابع به کمبود خریداران داخلی در بازار اروپا برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی اشاره کردند و به نظر می‌رسد برخی از مصرف‌کنندگان به دنبال واگذاری محموله‌هایی هستند که در سال ۲۰۲۳ رزرو کرده‌اند.

به گفته بعضی از فعالان بازار، قیمت مواد اولیه حیاتی مورد استفاده در تولید باتری کاهش یافته و شاخص ‌فروش فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در  بازار اروپا، کاهش بیشتری را نسبت به این شاخص در بازارهای آسیا تجربه کرده است.

در حال حاضر تمایل مصرف‌کنندگان در بازارهای آسیا نسبت به مصرف‌کنندگان در اروپا برای خرید فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی بیشتر است. همچنین ظرفیت استفاده از فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در بازارهای آسیا، هنوز به حدی که باید و شاید نرسیده است؛ بنابراین تاثیر چندانی بر شاخص ‌فروش مبنا ندارد.

یکی از بازیافت‌کنندگان باتری در همین راستا به موسسه «Fastmarkets» گفت: این مسئله بدان معناست که خریداران فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در اروپا، در جایگاهی هستند که بر شاخص ‌فروش این مواد اولیه بازیافتی تاثیرگذار باشند.

در همین راستا یکی از مصرف‌کنندگان فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده مستقر در اروپا عنوان کرد: شاخص ‌فروش فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی هم‌زمان با آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی، با روند نزولی همراه شده است. یکی از دلایل این روند کاهشی، تشدید وضعیت مازاد عرضه این مواد اولیه بازیافتی است.

یکی از تولیدکنندگان عمده باتری تصریح کرد: بازار فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در اروپا در وضعیت رکود نسبی قرار دارد و سرعت روند نزولی این مواد اولیه بازیافتی از تعطیلات کریسمس سال ۲۰۲۴، شیب تندتری به خود گرفته است.

برخی افراد برای فروش فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی نیکل کبالت منگنز (NCM) در بازار داخلی اروپا، قیمت پیشنهادی حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد هزینه تحویل نیکل و کبالت درب کارخانه تولیدکننده را ارائه دادند. این در حالی است که در معامله اخیر، قیمتی معادل ۵۲ درصد از هزینه تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در بازارهای اروپای غربی پیشنهاد شد.

علاوه‌براین، قیمت پیشنهادی در معاملات قبلی در اواخر سال ۲۰۲۳، حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد از هزینه تحویل نیکل و کبالت موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی بود.

موسسه «Fastmarkets» برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی نیکل کبالت منگنز (NCM) و باتری نیکل کبالت آلومینیوم (NCA) با در نظر گرفتن شاخص ‌فروش، لحاظ ارزش نیکل و محاسبه شاخص قیمت نقدی نیکل بورس فلزات لندن به همراه فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی نیکل کبالت منگنز (NCM) و باتری نیکل کبالت آلومینیوم (NCA)، با در نظر گرفتن شاخص فروش، لحاظ ارزش کبالت و محاسبه قیمت کبالت با خلوص استاندارد، پیشنهاد قیمتی معادل ۴۷ تا ۵۲ درصد هزینه تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در اروپا را ارائه داد که نسب به قیمت پیشنهادی معادل ۵۰ تا ۵۵ درصد هزینه تحویل این محموله‌های به ثبت رسیده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۳ درصد کاهش را تجربه کرد.

کاهش قیمت مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری

احتمال افزایش شاخص فلزات موجود در باتری‌های بازیافتی

برخی از منابع مطلع به وضعیت بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که شاخص فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در بازارهای آسیا احتمالا افزایش پیدا کند.

به گفته بعضی فعالان بازار از قول خریداران فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در کره‌جنوبی، این خریداران برای تهیه این مواد اولیه بازیافتی باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.

در همین راستا، تامین‌کنندگان این مواد اولیه بازیافتی تمایلی به کاهش رقم پیشنهادی خود برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی نیکل کبالت منگنز (NCM)، به مبلغی کمتر از ۷۰ درصد نرخ تحویل محموله نیکل و کبالت در بنادر کره‌جنوبی «CIF» با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار و لحاظ ارزش لیتیوم را ندارند.

یکی از خریداران عمده فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در کره‌جنوبی اخیرا مطرح کرد که نیازمند خرید حجم اضافه‌ای از این مواد اولیه بازیافتی برای استفاده در فرایند تولید خود طی سه‌ ماهه پایانی سال ۲۰۲۴ است.

همچنین شاخص پیشنهادی برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی نیکل کبالت منگنز (NCM) از ایالات متحده آمریکا در روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، رقمی معادل ۷۲ تا ۷۳ درصد نرخ تحویل محموله نیکل و کبالت در بنادر کره‌جنوبی «CIF» با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار و لحاظ ارزش لیتیوم بود.

برخی از خریدار کره‌ای به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که فروشندگان فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی نیکل کبالت منگنز (NCM)، تمایل بیشتری به شاخص معادل ۷۱ تا ۷۲ درصد نرخ تحویل محموله نیکل و کبالت در بنادر کره‌جنوبی «CIF» با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار و لحاظ ارزش لیتیوم دارند.

بعضی از فعالان بازار معتقدند که شاخص پیشنهادی خریداران کره‌ای معادل ۶۵ تا ۷۰ درصد نرخ تحویل محموله نیکل و کبالت در بنادر کره‌جنوبی «CIF»، با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار و لحاظ ارزش لیتیوم است.

با این وجود برخی از پیشنهادات برای شاخص فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی، معادل ۸۰ تا ۸۵ درصد نرخ تحویل محموله نیکل و کبالت در بنادر کره‌جنوبی «CIF» با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار و لحاظ ارزش لیتیوم نیز از سوی برخی خریداران در روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ ارائه شد. همچنین شاخص برای برخی از محموله‌های فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده، معادل ۷۰ تا ۷۸ درصد نرخ تحویل محموله نیکل و کبالت در بنادر کره‌جنوبی «CIF» با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار و لحاظ ارزش لیتیوم با محتوای ۶ درصد پیشنهاد شد.

یکی دیگر از خریداران کره‌ای خاطرنشان کرد: حجم تقاضا برای مواد اولیه حیاتی بازیافتی کاهش یافته و از همین رو، حجم معاملات فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی در اواسط هفته دوم ژانویه سال ۲۰۲۴ با محدودیت همراه شده است.

وی تصریح کرد: ظرفیت تولید برخی از بازیافت‌کنندگان در کره‌جنوبی، حدود ۵۰ درصد به دلیل روند نزولی حجم تقاضا برای مواد اولیه بازیافتی کاهش یافته است.

بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، این موسسه شاخص برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی نیکل کبالت منگنز (NCM) و باتری نیکل کبالت آلومینیوم، با شرط تحویل محموله نیکل و لحاظ قیمت نقدی نیکل بورس فلزات لندن همراه با شاخص برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی نیکل کبالت منگنز (NCM) و باتری نیکل کبالت آلومینیوم، با شرط تحویل محموله کبالت و لحاظ قیمت کبالت با خلوص استاندارد را رقمی حدود ۶۶ تا ۷۰  درصد هزینه تحویل محموله به بنادر کره‌جنوبی «CIF» با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار در روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد که نسبت به شاخص ارائه شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، تغییر چندانی را به ثبت نرساند.

همچنین این موسسه شاخص فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی نیکل کبالت منگنز (NCM) و باتری نیکل کبالت آلومینیوم (NCA) با شرط تحویل محموله نیکل، با در نظر گرفتن شاخص کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی و با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی را مبلغی معادل ۳ تا ۵ درصد هزینه تحویل این محموله به بنادر کره‌جنوبی «CIF» با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار در روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به شاخص ارائه شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور تغییری نداشت. علاوه‌براین، تمایل برای خرید فلزات موجود در باتری‌های اکسید کبالت (LCO) مستهلک شده بازیافتی در کره‌جنوبی همچنان کاهشی ارزیابی می‌شود.

به گفته برخی از منابع بازار، پیشنهادات ارائه شده برای شاخص فلزات موجود در باتری‌های اکسید کبالت (LCO) مستهلک شده بازیافتی در اواسط هفته دوم ماه ژانویه ۲۰۲۴، معادل ۵۰ درصد هزینه تحویل محموله کبالت به بنادر کره‌جنوبی «CIF» با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار و لحاظ ارزش لیتیوم بود. با این حال، برخی ارقام پیشنهادی دیگر معادل ۶۵ تا ۷۳ درصد هزینه تحویل محموله کبالت به بنادر کره‌جنوبی (CIF) با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار برای شاخص فلزات موجود در باتری‌های اکسید کبالت (LCO) مستهلک شده بازیافتی ارائه شدند.

بر اساس ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets»، شاخص فلزات موجود در باتری‌های اکسید کبالت (LCO) مستهلک شده بازیافتی با شرط تحویل محموله کبالت و در نظر گرفتن قیمت کبالت با خلوص استاندارد در روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، رقمی معادل ۵۸ تا ۶۳ درصد هزینه تحویل محموله کبالت به بنادر کره‌جنوبی «CIF» با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار را نشان داد که نسبت به شاخص ارائه شده قبلی در یک هفته پیش از تاریخ مذکور تغییری را ثبت نکرد.

همچنین این موسسه شاخص فلزات موجود در باتری‌های اکسید کبالت (LCO) مستهلک شده بازیافتی با شرط تحویل محموله نیکل، با در نظر گرفتن شاخص کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی و با شرط تحویل محموله در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی را مبلغی معادل ۳ تا ۵ درصد هزینه تحویل این محموله به بنادر کره‌جنوبی «CIF» با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار در روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به شاخص ارائه شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور تغییری نداشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=39129

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.