• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان

سازمان‌های نظام مهندسی معدن استان‌ها، بازوی نظارتی وزارت صمت هستند

  • کد خبر : 1683
  • 02 مرداد 1399 - 13:57
سازمان‌های نظام مهندسی معدن استان‌ها، بازوی نظارتی وزارت صمت هستند
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان گفت: سازمان‌های نظام مهندسی معدن استان‌ها در مراحل اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و فرآوری همراه صاحبان معادن بوده و با نظارت بر مراحل اجرای کار به ویژه ایمنی، مسئولیت ویژه‌ای را از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عهده دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان گفت: سازمان‌های نظام مهندسی معدن استان‌ها در مراحل اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و فرآوری همراه صاحبان معادن بوده و با نظارت بر مراحل اجرای کار به ویژه ایمنی، مسئولیت ویژه‌ای را از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عهده دارند.

شهرام مبصر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی معدن اساسا بازوی نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. استان اصفهان نیز یکی از استان‌هایی محسوب می‌شود که بیشترین معادن را دارد و همین مسئله باعث دشوار شدن کار سازمان نظام مهندسی معدن اصفهان می‌شود.

وی افزود: به صورت کلی معادن در طبقه‌بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت به چهار دسته معادن درجه یک، دو، سه و چهار تقسیم می‌شوند؛ معادن درجه یک به آن دسته از معادن گفته می‌شود که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن، معادن درجه دو ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن، معادن درجه سه ۳۰۰ تا ۱۰۰ هزار تن و معادن درجه چهار کمتر از ۱۰۰ هزار تن ذخیره داشته باشند، البته طبقه‌بندی معادن سنگ تزئینی بسیار متفاوت از طبقه‌بندی کلی است.

استان اصفهان بیشترین معادن کشور را دارد

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن اصفهان اضافه کرد: عمده معادن استان اصفهان به جز چهار تا پنج معدن که جزو رده درجه یک هستند، اغلب در رده درجه سه و چهار قرار می‌گیرند. در حال حاضر، استان اصفهان حدود یک هزار و ۱۰۰ معدن دارد که ۷۴۰ معدن آن غیر از معادن شن و ماسه است. به این ترتیب، استان اصفهان از نظر تعداد، بیشترین معادن کشور را در اختیار دارد.

مبصر عنوان کرد: ۸۰ درصد از معادن استان اصفهان در گروه معادن کانی غیر فلزی ازجمله شن و ماسه، سنگ تزئینی، مصالح ساختمانی و… هستند. ۵ درصد از معادن استان اصفهان در گروه معادن فلزی مانند سنگ آهن، مس، سرب و روی قرار می‌گیرند که معدن سرب و روی ایرانکوه در این استان ازجمله معادن بزرگ سرب و روی کشور بوده که در حال استخراج است. ضمن اینکه این استان میزبان دو معدن طلای کشور یعنی موته و اخترچی است. در همین حال ۱۵ درصد از معادن استان اصفهان در رده خاک‌های صنعتی همچون باریت، کائولن و…. قرار می‌گیرند.

وی ابراز کرد: معادن سنگ آهن استان اصفهان عموما در شمال این استان قرار دارند و پراکندگی آن‌ها در شمال این استان به ویژه منطقه کاشان بیشتر است؛ هرچند که تعدادی از معادن سنگ آهن در جنوب و غرب این استان قرار دارند. معادن سرب و روی استان اصفهان در غرب این استان یعنی فریدون‌شهر گستردگی بیشتری دارند، البته ناگفته نماند که عمده معادن فلزی استان اصفهان از نظر زمین‌شناسی در بخش ایران مرکزی این استان قرار گرفته‌اند که بیشتر این معادن در شمال شرق استان اصفهان یعنی مناطق انارک واقع شده‌اند. ازجمله معادن فلزی این استان می‌توان به معادن سرب نخلک، مس طالسمی و کالکافی اشاره کرد. قطعا شمال شرق استان اصفهان یعنی منطقه انارک، پتانسیل بسیار خوبی برای اکتشاف معادن فلزی داشته و از نظر اقتصادی می‌تواند درآمدزا باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن اصفهان ادامه داد: برای نظارت بر معادن درجه سه و چهار، هر معدن باید یک مسئول فنی داشته باشد که از سوی سازمان نظام مهندسی معدن استان مربوطه به معدن‌دار معرفی می‌شود. مسئول فنی نیز باید به صورت تمام وقت در معدن حضور داشته باشد و به همه بخش‌های معدن مانند مسائل فنی، استخراج، بهره‌برداری، ایمنی و… رسیدگی کند. مسئول فنی به عنوان یک کارشناس معدن محسوب شده و سازمان نظام مهندسی معدن متولی نظارت بر معدن است.

مبصر با اشاره به نقش سازمان نظام مهندسی معدن استان‌ها، بیان کرد: این سازمان‌ها در خصوص معادن، نقش تایید و تعیین‌کننده استخراج، کنترل‌کننده انواع مواد معدنی و هر آنچه که به استخراج معدن مربوط می‌شود را از نظر نظارتی بر عهده دارند.

پتانسیل‌های استان اصفهان برای فعال‌سازی معادن کوچک

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان در خصوص طرح فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، عنوان کرد: طی سال‌های اخیر رکود بر کشور حاکم شده و این امر بر بخش معدن به ویژه معادن کوچک‌مقیاس تاثیر منفی گذاشته است. بخشی از رکود اقتصادی کشور به تحریم‌ها بازمی‌گردد. عدم صادرات برخی از مواد معدنی ناشی از تحریم‌ها نیز دیگر عامل تعطیلی و رکود معادن کوچک است. در این میان کیفیت مواد معدنی و نبود واحدهای فرآوری نیز بر تعطیلی معادن تاثیرگذار بوده است. به این ترتیب بالغ بر ۶۰ درصد از معادن استان اصفهان صرف نظر از معادن مصالح ساختمانی مانند شن و ماسه، تعطیل شده‌اند و می‌توانند در برنامه احیای معادن کوچک‌مقیاس قرار گیرند.

مبصر خاطرنشان کرد: عمده معادن استان اصفهان دارای عیار و کیفیت بالایی برای مواد معدنی هستند و حتی سابقه بسیاری از معادن تعطیل شده نشان می‌دهد که این معادن اگر شرایط فعالیت آن‌ها مهیا شود، قابلیت ارزآوری بسیار بالایی خواهند داشت و در شرایط کنونی اقتصادی که فروش نفت کشور به حداقل رسیده و درآمدهای نفتی به شدت کاهش یافته است، فعال‌سازی معادن با هدف صادرات مواد معدنی بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

وی در باره مشکلات کنونی فعال‌سازی معادن کوچک تصریح کرد: افزایش هزینه استخراج از معادن ازجمله بالا رفتن قیمت ماشین‌آلات استخراج و تامین مواد اولیه مهم‌ترین مشکلات محسوب می‌شوند و دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این رابطه برنامه‌هایی را ارائه کرده‌اند.

لزوم استفاده از پتانسیل‌های علمی

رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه یکی از نقش‌آفرینان اصلی طرح فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس، سازمان‌های نظام مهندسی معادن استان‌ها هستند، تاکید کرد: این سازمان‌ها در وهله اول پذیرای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده و بنابراین پتانسیلی بسیار قوی از نظر علمی، تئوری و حتی تجربی برای کمک به معدن‌کاران و در نهایت اقتصاد کشور دارند.

مبصر مطرح کرد: سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان از ابتدای عنوان شدن طرح فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس اعلام آمادگی کرده است که در همه زمینه‌ها ازجمله، اکتشاف، بهره‌برداری و استخراج با و توجه به پتانسیل‌ها در همه جای کشور همکاری خواهد کرد زیرا این استان به دلیل دارا بودن معادن متعدد، مهندسان معدن بسیار مجربی دارد که در بسیاری از معادن بزرگ کشور مشغول به فعالیت بوده‌اند و بنابراین پتانسیل علمی بسیار بالایی دارند. برای فعال‌سازی معادن نیز باید از تجربیات و دانش افراد تحصیل‌کرده در کشور استفاده کرد.

وی یکی از مشکلات اساسی معادن را عدم استفاده از پتانسیل‌های علمی افراد عنوان کرد و گفت: از توانمندی‌های داخلی به ویژه افراد تحصیل‌کرده به دلیل عدم اعتماد صاحبان معادن استفاده نمی‌شود. بسیاری از پتانسیل‌ها مغفول مانده و کنار گذاشته شده‌اند. در صورتی که اگر این پتانسیل‌ها شناسایی و به کار گرفته شوند، قطعا می‌توانند به شکوفایی بخش معدن و صنایع معدنی کشور کمک کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1683

نوشته‌های مشابه

16اردیبهشت
شاهراه توسعه اقتصاد ايران هستيم/ اجراي ۱۵ پروژه زيرساختي به ارزش ۳۲۰۰ ميليارد تومان
محمدرضا پیرحسینلو، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

شاهراه توسعه اقتصاد ايران هستيم/ اجراي ۱۵ پروژه زيرساختي به ارزش ۳۲۰۰ ميليارد تومان

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد