• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در طرح‌های توسعه صنعت مس

  • کد خبر : 12101
  • 18 بهمن 1401 - 5:58
سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در طرح‌های توسعه صنعت مس
رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به یکی از سیاست‌های صندوق توسعه ملی مبنی بر حمایت از مگاپروژه‌ها در کشور، از سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری صندوق در طرح تولید مس کاتد خبر داد.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به یکی از سیاست‌های صندوق توسعه ملی مبنی بر حمایت از مگاپروژه‌ها در کشور، از سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری صندوق در طرح تولید مس کاتد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، با حضور علی رستمی، مدیرعامل شرکت ملی مس و مهدی غضنفری، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری این صندوق در بخش زنجیره صنعت مس از معدن تا پایین‌دست و در راستای بالفعل درآوردن استعدادها و ظرفیت‌های معدن به امضا طرفین رسید.

در این آیین که سید مجید هدایت، رئیس هیئت مدیره، رضا صالح، عضو هیئت عامل و معاون منابع و مصارف، محمد جواد دانش، معاون سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در طرح‌های ۱۵ میلیارد دلاری توسعه صنعت مس به امضا رسید.

هدایت در این نشست با ارائه‌ گزارشی از میزان ذخایر و وضعیت صنعت مس، در خصوص برنامه تولید مس در قالب برنامه نهضت پیشرفت و تحول صنعت مس ایران با سه هدف تولید، درآمد‌زایی و اشتغال، بیان کرد: هم‌اکنون تولید مس در جهان حدود ۲۱ میلیون تن است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ با توجه به توسعه‌ تولید خودروهای برقی و نیاز شدید جهان به مس، جهان با کسری هشت میلیون تنی در تامین این فلز گران‌بها مواجه شود.

وی افزایش قیمت مس در چند سال آینده را افزایشی و حدود ۱۳ هزار دلار دانست و تصریح کرد: ایران با قرار گرفتن در کمربند تولید مس جهان از ذخایر عظیم این فلز گران‌بها برخوردار بوده اما تاکنون به درستی از آن بهره‌برداری نکرده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی مس با اشاره به طرح توسعه تولید مس کاتد در کشور با ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اولیه، عنوان کرد: در صورت اجرای این طرح، تولید مس کاتد کشور از ۲۸۵ هزار تن فعلی به یک میلیون تن و سود خالص صنعت مس از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار فعلی به پنج میلیارد دلار با اشتغال‌زایی ۵۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۶ خواهد رسید.

هدایت ادامه داد: ایران با ۷ درصد اکتشاف از ذخایر خود پس از کشورهای شیلی، استرالیا ، پرو و روسیه، رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ایران با ۵۴ میلیون تن ذخایر مس محتوی، رتبه ۱۴ جهان در بهره‌برداری را به خود اختصاص داده است، مطرح کرد: این در حالی است که کشور کنگو با ۳۱ میلیون تن ذخیره معدنی، هم‌اکنون در رتبه چهارم تولید مس جهان قرار دارد و پنج برابر ایران مس تولید می‌کند که ۲۰ میلیارد دلار تجارت مس جهان را از آن خود کرده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی مس با بیان اینکه با توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت مس به رتبه دوم جهان صعود خواهیم کرد، اذعان کرد: پنج میلیارد دلار از منابع مورد نیاز این طرح از محل منابع داخلی شرکت ملی مس، دو میلیارد دلار از منابع صندوق، دو میلیارد دلار از بازار سرمایه و ۶ میلیارد دلار از فاینانس چین تامین خواهد شد.

سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در طرح تولید مس کاتد

در ادامه مهدی غضنفری، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به سیاست‌های جدید صندوق توسعه ملی مبنی بر حمایت از مگاپروژه‌ها در کشور و انجام سرمایه‌گذاری و صدور ضمانت‌نامه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، اذعان کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ صندوق توسعه ملی و شرکت ملی صنایع مس ایران، این صندوق به میزان دو میلیارد دلار در اجرای طرح تولید مس کاتد و صنایع جمعی آن مشارکت خواهد داشت.

وی مجموع سرمایه‌گذاری مورد نظر برای اجرای طرح تولید مس کاتد را ۱۵ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: بخشی از منابع مورد نیاز این طرح از طریق منابع داخلی، بخشی توسط صندوق توسعه ملی و قسمتی نیز از طریق فاینانس خارجی تامین خواهد شد.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه صنعت مس حوزه‌ پربازده و سودده با اشتغال‌زایی بالایی است، خاطرنشان کرد: صندق توسعه ملی آمادگی خود را برای گارانتی و صدور ضمانت‌نامه برای سرمایه‌گذاران خارجی بر اساس مصوبات هیئت امنا و همکاری با بانک‌های عامل اعلام می‌کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12101

نوشته‌های مشابه

16اردیبهشت
بزرگ‌ترین کارخانه سرب و روی کشور در یک قدمی افتتاح
16اردیبهشت
قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟
با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی،

قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.