• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
با هدف افزایش تولید در سال 2024،

شرکت «Codelco» به دنبال مشارکت با بخش خصوصی است

  • کد خبر : 43082
  • 29 فروردین 1403 - 15:00
شرکت «Codelco» به دنبال مشارکت با بخش خصوصی است
شرکت «Codelco» در حال بررسی افزایش مشارکت خود با بخش خصوصی است زیرا قصد دارد از وضعیت رکود در تولید و افزایش بدهی خارج شود.

شرکت «Codelco» در حال بررسی افزایش مشارکت خود با بخش خصوصی است زیرا قصد دارد از وضعیت رکود در تولید و افزایش بدهی خارج شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از بلومبرگ، ماکسیمو پاچکو، مدیرعامل شرکت «Codelco» اخیرا مطرح کرد: امید است که در سال میلادی جاری، مذاکرات برای پیوند میان پروژه عملیاتی تحت نظر خود یعنی معدن «Andina mine» و پروژه «Los Bronces» در مجاورت آن تحت مدیریت شرکت «Anglo American Plc» به نتیجه دلخواه برسد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر شرکت «Codelco» به طور غیرمستقیم در پروژه «Los Bronces» سهام دارد. علاوه‌براین، شرکت مذکور به طور مشترک با شرکت «Freeport-McMoRan Inc» مالکیت سهام معدن «El Abra» را در اختیار دارند. به علاوه، شرکت «Codelco» در حال مذاکره برای ایجاد شراکت با دیگر شرکت‌های تولیدکننده لیتیوم است.

پاچکو در گفت‌و‌گو با رسانه بلومبرگ بیان کرد: تمرکز بر پروژه‌ها و مشارکت‌های جدید، بخشی از جوهره کاری شرکت «Codelco» بوده و این شرکت قرار است میزبان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای صنعت مس در جهان یعنی رویداد «Cesco Week» باشد.

به گفته وی، شرکت «Codelco» در کنفرانس «World Copper Conference» به میزبانی موسسه «CRU» حضور خواهد یافت.

در حالی که هیچ صحبتی در مورد امکان در اختیار داشتن مالکیت معادن اصلی تحت مدیریت شرکت «Codelco» از سوی بخش خصوصی که از قضا نیاز به تایید کنگره کشور شیلی دارد، ارائه نشده است اما این شرکت به دنبال سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای توسعه پروژه‌های جدید و بهبود بهر‌ه‌وری پروژه‌های تحت نظارت خود است.

در همین راستا، شرکت‌های معدنی در سراسر جهان در حال ایجاد شراکت با دیگر شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان تولید خود هستند زیرا به دلیل طولانی‌تر شدن اختلالات زنجیره تامین، افزایش نرخ تورم و سختگیری‌ها در صدور مجوزهای مربوط به بخش معدن، هزینه توسعه و راه‌اندازی معادن و پروژه‌ها روند صعودی را تجربه کرده است. با توجه به اینکه میزان تولید شرکت «Codelco» طی ۲۵ سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسیده است، اقدام در جهت کاهش فعالیت‌های موجود و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها توسط این شرکت ممکن است جایگاه شرکت «Codelco» به عنوان تامین‌کننده شماره یک مس جهان را به خطر بیندازد.

مدیرعامل شرکت «Codelco» اظهار داشت: یکی از همکاری‌های احتمالی شرکت «Codelco» در معدن «Andina mine» و پروژه «Los Bronces»، بهره‌برداری از سنگ معدن مس در این دو پروژه و همچنین به اشتراک‌گذاری واحدهای فرآوری شرکت «Codelco» و شرکت «Anglo American Plc» خواهد بود.

پاچکو تصریح کرد: دو شرکت مذکور از فرصت‌های ‌قابل‌توجهی برخوردارند که امکان اشتراک آن‌ها میان هر دوی آن‌ها وجود دارد. با این وجود، هنوز شرکت «Anglo American Plc» در خصوص موارد مطرح شده اظهار نظری ارائه نداده است.

یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت «Codelco» که قرار است آن را در رویداد «Cesco Week» مطرح کند، نبود حجم عرضه کافی مس مورد نیاز برای شبکه سیم‌کشی در راستای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر است. در همین رابطه، حجم معاملات آتی مس در بورس فلزات لندن در بحبوحه اختلال در روند عرضه و بازیابی فعالیت واحدهای تولیدی در ایالات متحده آمریکا و چین، به بالاترین میزان خود در ۲۲ ماه گذشته رسیده است.

بسیاری از مشکلات شرکت با مالکیت دولتی «Codelco» را می‌توان به وقفه‌های ایجاد شده در فعالیت معادن تحت مالکیت خود و کاهش بودجه تخصیص یافته در چهار پروژه بزرگ تحت مدیریت این شرکت که نقشی برجسته در بازیابی تولید شرکت «Codelco» دارند، نسبت داد.

وی، ریشه مشکلات شرکت «Codelco» را وقفه‌های ایجاد شده از سوی مدیریت قبلی این شرکت در فرایند سرمایه‌گذاری‌ها دانست که امکان توسعه هم‌زمان چهار پروژه را فراهم کرد؛ چراکه توسعه هم‌زمان پروژه‌ها ایده بسیار نامناسبی بوده است.

به گفته روبن آلوارادو، مدیر اجرایی جدید شرکت «Codelco»، در تلاش برای به جریان انداختن توسعه پروژه‌های متوقف شده و فراهم کردن شرایط لازم به منظور جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید و اصلاح بودجه‌های اختصاصی، در بخش مدیریتی این شرکت تغییراتی بنیادین ایجاد شده است. در همین راستا، شرکت مذکور در صدد است تا پایان سال ۲۰۳۰، ظرفیت تولید مس خود را به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن قبلی در زمان پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا برساند.

از سوی دیگر، مدیریت جدید با استناد به شرایط ژئومکانیکی و برآورد کم هزینه‌ها، در حال تجدید نظر در بودجه‌های اختصاصی و هدف‌گذاری‌های مربوط به پروژه «El Teniente» است.

گزارش نتایج و پیش‌بینی‌های شرکت «Codelco»

پاچکو بر این باور است که شرکت «Codelco» علی‌رغم کاهش در ظرفیت تولید طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، روند رو به رشدی را تجربه خواهد کرد.

اوایل ماه آوریل ۲۰۲۴، وی در ارائه گزارش شرکت «Codelco» در کنگره شیلی مطرح کرده بود که میزان تولید مس این شرکت در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴، حدود ۳۰۰ هزار تن معادل ۹۹ درصد از رقم هدف‌گذاری شده بوده است. با این حال، رقم اعلام شده بسیار کمتر از عدد گزارش شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ است که معادل ۳۲۶ هزار تن تولید از معادن (در مجموع ۳۵۲ هزار تن) بود.

مدیرعامل شرکت «Codelco» خاطرنشان کرد: کاهش میزان تولید شرکت «Codelco» در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ به دلیل استخراج سنگ‌های معدنی با عیار پایین‌تر بوده است که به عنوان بخشی از هدف‌گذاری تولید در این شرکت پیش‌بینی شده بود.

پاچکو اظهار داشت: این شرکت برای رسیدن به ارقام تعیین شده در دستورالعمل تولید سالانه خود از یک میلیون و ۳۲۵ هزار تن به یک میلیون و ۳۹۰ هزار تن، در تلاش است تا میزان تولید در پروژه‌های با نرخ بهر‌ه‌برداری پایین‌تر را در سه ماهه آینده افزایش دهد.

به گفته وی، در صورتی که شرکت «Codelco» نتواند به اهداف تعیین شده در سال جاری میلادی که بودجه‌ای معادل چهار تا پنج میلیارد دلار برای اجرای آن اختصاص داده شده برسد، میزان تولید در این شرکت به شدت کاهش خواهد یافت.

طبق توافق فعلی با دولت شیلی، شرکت «Codelco» می‌تواند ۳۰ درصد از میزان سود سالانه خود را مجددا به سرمایه‌گذاری اختصاص دهد اما باقی‌مانده بودجه برای سرمایه‌گذاری را باید از طریق انتشار اوراق قرضه تامین کند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط رسانه بلومبرگ، شرکت «Codelco» در سال ۲۰۲۳ حدود سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار اوراق قرضه و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال جاری میلادی تاکنون واگذار کرده است.

مدیرعامل شرکت «Codelco» در همین خصوص تاکید کرد: بازگشت این شرکت به بازار اوراق قرضه تا حد زیادی به قیمت مس، هزینه تولید و نرخ بهره بانکی بستگی دارد.

احتمال تغییر در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان

ماریو مارسل، وزیر دارایی شیلی در اواخر ماه مارس ۲۰۲۴ بیان کرد: دولت این کشور هیچ برنامه‌ای برای معرفی مکانیسم‌های بودجه جدید شرکت «Codelco» ندارد. با این حال، توافق شده است که این شرکت می‌تواند حدود سود ۳۰ درصد از درآمد خود را به سرمایه‌گذاری‌های جدید اختصاص دهد و انتظار می‌رود بر همین اساس چشم‌انداز آن بهبود پیدا کند.

به گفته وی، هرگونه تصمیم‌گیری دیگر در همین رابطه به توسعه پروژه‌های جدید شرکت مذکور بستگی دارد.

طبق پیش‌بینی نرم‌ا‌فزار «Bloomberg Intelligence»، شرکت «BHP» در سال ۲۰۲۴ جایگاه شرکت «Codelco» را به عنوان تامین‌کننده شماره اول مس در جهان از آن خود خواهد کرد. با این حال، به نظر می‌رسد طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده شرکت «Codelco» جایگاه خود را در سال‌های آینده پس خواهد گرفت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43082

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی
مدیرعامل شرکت «Anglo American» مطرح کرد:

تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟
11اردیبهشت
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.