• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
با هدف توسعه مراودات تجاری،

صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان افزایش یافت

  • کد خبر : 42909
  • 27 فروردین 1403 - 14:12
صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان افزایش یافت
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان از افزایش ۲۲۴ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی ایران به این کشور خبر داد.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان از افزایش ۲۲۴ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی ایران به این کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از ایسنا، حسین روستایی بیان کرد: میزان صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲، به یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار رسید که این میزان، افزایش ۱۳.۶ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: ارزش صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در سال گذشته، ۲۲۴ میلیون دلار و در وزن، ۹۶۳ هزار تن افزایش یافت که در مجموع ارزش صادرات غیرنفتی کشور به افغانستان در سال ۱۴۰۲، به یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار و به لحاظ وزنی، به سه هزار و ۴۱۴ تن رسید که این میزان در مقایسه با سال پیش از آن، ۲۸ درصد در وزن افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، افزایش رفت‌وآمد هیئت‌های تجاری، تسهیل در مرزها و افزایش ساعات کاری در گمرک‌ها، برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران، برگزاری همایش‌های تجاری در کابل، هرات، تهران و مشهد، برگزاری نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در هرات، تبادل بیش از ۵۰ هیئت نمایشگاهی و کیفیت خوب کالاهای صادراتی ایران، از مهم‌ترین عوامل افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به افغانستان است.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان افزود: پس از جنگ و ناامنی، بحران کرونا و بعد از چهار سال متمادی کاهش رقم صادرات غیرنفتی کشور به افغانستان، روند صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در سال گذشته سیر صعودی به خود گرفت.

به گفته روستایی، همچنین در سال گذشته افزایش تنوع اقلام صادراتی به افغانستان نیز دیده شد؛ به گونه‌ای که بیش از دو هزار و ۵۰۰ ردیف تعرفه کالاهای صادراتی در اقلام صادراتی به افغانستان ثبت شد که در مقایسه با سال‌های گذشته، یک هزار قلم کالای جدید به اقلام صادراتی به افغانستان افزوده شده است.

گازهای نفتی و هیدروکربن‌های گازی شکل با ۹۹ میلیون دلار افزایش یعنی با رشد ۳۲۸ درصدی در ارزش، شمش آهن و فـولاد با ۷۶ میلیون دلار افزایش، کامپاند پلی‌اتیلن با ۳۳ میلیون دلار افزایش، محصولات از آهن یا فولاد با ۱۵ میلیون دلار افزایش و ۲۶۱ درصد رشد ارزشی و گاز طبیعی با ۱۵ میلیون دلار افزایش و ۲۹ درصد رشد ارزشی، از جمله اقلام صادراتی ایران است که در سال ۱۴۰۲ بیشترین افزایش را نسبت به سال قبل از آن تجربه کرد.

وی افزود: حجم صادرات افغانستان به ایران نیز در سال گذشته با ۱۳ میلیون دلار افزایش، به ۴۳ میلیون دلار رسید که رشد ۴۵ درصدی در ارزش و افزایش ۱۰۴ درصدی در وزن را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، افغانستان هفتمین مقصد کالاهای صادراتی ایران است که بر اساس آمار رسمی گمرک ایران در سال ۱۴۰۲ در بین کشورهای هدف صادراتی جمهوری اسلامی ایران، بالاترین تراز تجاری مثبت با کشور افغانستان ثبت شده است.

هدف‌گذاری صورت گرفته بین مسئولان ارشد تجاری دو کشور ایران و افغانستان، برای سطح مبادلات تجاری دو کشور در کوتاه‌مدت، رقم پنج میلیارد دلار است که با تلاش‌های دو طرف و اجرای برنامه‌های ترویجی و توسعه‌ای، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال حجم مبادلات تجاری دو کشور به بالاتر از سه میلیارد دلار ارتقا یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42909

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه کنسانتره مس جانجا آغاز شد
11اردیبهشت
توجه به منزلت کارگر، تقویت پایه‌های یک سازمان است
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس:

توجه به منزلت کارگر، تقویت پایه‌های یک سازمان است

11اردیبهشت
فرصت‌آفرینی فولاد اکسین برای توسعه بازارهای صادراتی
رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان عنوان کرد:

فرصت‌آفرینی فولاد اکسین برای توسعه بازارهای صادراتی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.