• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

صدور مجوز صادرات گرافیت چین به کره‌جنوبی

  • کد خبر : 38759
  • 02 بهمن 1402 - 6:00
صدور مجوز صادرات گرافیت چین به کره‌جنوبی
دولت چین، مجوز صادرات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آند گرافیت را با هدف عرضه به تولیدکنندگان باتری در کره‌جنوبی صادر کرد. این اقدام پس از اینکه دولت چین تصمیم گرفت بر صادرات برخی محصولات گرافیت از اول ماه دسامبر 2023 به بعد محدودیت اعمال کند، انجام پذیرفت. با این حال، کماکان نگرانی‌ها در راستای صادرات این مواد اولیه از مبدا چین ادامه دارد.

دولت چین، مجوز صادرات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آند گرافیت را با هدف عرضه به تولیدکنندگان باتری در کره‌جنوبی صادر کرد. این اقدام پس از اینکه دولت چین تصمیم گرفت بر صادرات برخی محصولات گرافیت از اول ماه دسامبر ۲۰۲۳ به بعد محدودیت اعمال کند، انجام پذیرفت. با این حال، کماکان نگرانی‌ها در راستای صادرات این مواد اولیه از مبدا چین ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، دولت چین صدور مجوز صادرات گرافیت به کره‌جنوبی برای شرکت «Posco Future M» به عنوان تنها تولیدکننده مواد آند در این کشور را در اواسط ماه دسامبر ۲۰۲۳ تایید کرد.

گفتنی است گرافیت، یکی از عناصر اصلی مورد استفاده در تولید آند باتری و یکی از چهار ماده اولیه حیاتی به‌کاررفته در تولید باتری خودروهای الکتریکی (EV) به شمار می‌رود.

در همین راستا، حداقل سه صادرکننده گرافیت کروی و آند باتری تایید کردند که مجوز صادرات گرافیت را از وزارت بازرگانی چین از زمان شروع اعمال محدودیت بر صادرات این محصولات در اول ماه دسامبر ۲۰۲۳ دریافت کرده‌اند.

یکی از صادرکنندگان گرافیت کروی در چین اعلام کرد تقاضا برای دریافت مجوز صادرات این محصولات ممکن است با نزدیک شدن به سال نو چینی کاهش پیدا کند. علاوه‌براین، احتمال می‌رود تایید مجوز و صدور آن برای بسیاری از صادرکنندگان با توجه به این مسئله با تاخیر همراه شود. با این حال، هم‌اکنون تاثیر این احتمالات در نظر گرفته شده بر روند صدور این محصولات بسیار کم است.

یکی از تولیدکنندگان آند در همین راستا بیان کرد که مجوز صادرات به کره‌جنوبی را برای بخشی از سفارش‌های خود دریافت کرده است و درخواست صدور مجوز صادرات برای چند محموله دیگر هنوز در دست بررسی قرار دارد.

به گفته یکی از تولیدکنندگان آند در چین، حجم صادرات گرافیت از مبدا چین در ماه نوامبر ۲۰۲۳ دو برابر افزایش را به ثبت رساند که این مسئله، فرصتی را برای درخواست مجوز در ماه دسامبر ۲۰۲۳ و ماه ژانویه ۲۰۲۴ ایجاد کرد.

محدودیت‌های اعمال شده بر روی صادرات برخی مواد اولیه

کره‌جنوبی و ژاپن، هر دو از واردکنندگان مواد اولیه مورد استفاده در تولید آند گرافیت علاوه بر واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید مواد نسوز از چین محسوب می‌شوند.

به گفته وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره‌جنوبی، محموله‌های گرافیت مصنوعی و طبیعی به ارزش حدود ۲۴۱ میلیون دلار به این کشور در سال ۲۰۲۲ وارد شد که ۹۳٫۷ درصد آن از مبدا چین بوده است.

چین در ماه نوامبر ۲۰۲۳، حدود ۲۳ هزار و ۵۰۲ تن گرافیت ورقه‌ای صادر کرد که نشان از افزایش ۲۶۷٫۸۵ درصدی نسبت به حجم صادرات ۶ هزار و ۳۸۹ تنی به ثبت رسیده در سال ۲۰۲۲ دارد. بر اساس آخرین داده‌های گمرک چین، حجم صادرات گرافیت کروی از مبدا چین در ماه نوامبر ۲۰۲۳، به حدود ۱۲ هزار و ۱۸۱ تن رسید که ۸۰٫۲۹ درصد نسبت به حجم ۶ هزار و ۷۵۹ تن به ثبت رسیده در مدت مشابه سال ۲۰۲۲، افزایش را تجربه کرد.

برخی از فعالان بازار بر این باورند اگرچه دولت چین محدویت‌هایی بر صادرات محصولات گرافیت اعمال کرده اما با این وجود، تاثیر این اقدام بر زنجیره تامین باتری ناچیز ارزیابی شده است.

با این حال، برخی دیگر معتقدند که سیاست اعمال محدویت‌ بر صادرات برخی از محصولات گرافیت با توجه به دوره طولانی بررسی و برنامه نامشخص برای صدور مجوزهای مربوطه، بازار صادرات گرافیت چین را با چالش مواجه خواهد کرد و منجر به تغییر روند تقاضای جهانی به سمت منابع تامین گرافیت در خارج از چین می‌شود.

انجمن توسعه صنعت گرافیت چین در روز چهارشنبه ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، یک نشست در پکن برگزار کرد که موضوعاتی همچون تاثیر سیاست اعمال محدویت‌ بر صادرات برخی از محصولات گرافیت در آن مورد بررسی قرار گرفت.

برخی از حاضران در این نشست، نگرانی خود را در رابطه با تاثیر این محدودیت‌های صادراتی از جمله تغییرات بالقوه در سهم بازار گرافیت چین و توسعه فناوری ابراز کردند.

یکی از تولیدکنندگان گرافیت در چین مطرح کرد: زمان طولانی صدور مجوز صادرات، منجر به افزایش فشار بر بازار شده است؛ اگرچه بعضی از صادرکنندگان موق به دریافت مجوز صادرات شدند اما بعضی دیگر به دلیل افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل از چین به اروپا، لغو سفارش‌ها، انباشته شدن موجودی ذخایر انبارها و توقف موقت فعالیت برخی تولیدکنندگان، خسارات فراوانی را متحمل شدند.

همچنین کاهش حجم صادرات، منجر به روند نزولی قیمت گرافیت چین همراه با افزایش موجودی حجم انبارها و کاهش حجم سفارش‌های خریداران بین‌المللی شده است.

کاهش حجم صادرات هم‌زمان با روند نزولی قیمت گرافیت چین

بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، قیمت گرافیت ورقه‌ای با محتوای کربن با خلوص حداقل ۹۴ درصد مش منفی ۱۰۰، با شرط تحویل محموله بر روی عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (fob)، حدود ۵۱۰ تا ۵۳۸ دلار در هر تن در روز پنج‌شنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ تعیین شد که حدود ۵٫۳۳ درصد نسبت به قیمت ۵۳۰ تا ۵۷۷ دلار در هر تن تعیین شده در تاریخ چهارم ژانویه کاهش را به ثبت رساند.

همچنین این موسسه قیمت گرافیت کروی با محتوای کربن با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد در حجم ۱۵ میکرون، با شرط تحویل محموله بر روی عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (fob) را حدود یک هزار و ۹۰۰ تا دو هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن در روز پنج‌شنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که پایین‌ترین قیمت طی ۱۲ سال اخیر پس از ثبت قیمت دو هزار تا دو هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن طی ۶ ماهه گذشته محسوب می‌شود.

منابع تامین گرافیت جایگزین

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، برخی از بازیگران بین‌المللی در صنعت گرافیت در تلاش برای یافتن منابع جایگزین تامین گرافیت در خارج از چین هستند.

شرکت «DA Technology» به عنوان یک تولیدکننده باتری ثانویه در کره‌جنوبی اعلام کرد که قرارداد انحصاری برای واردات گرافیت طبیعی با شرکت «Vietnam Graphite Group» در روز چهارشنبه ۳ ژانویه سال ۲۰۲۴ امضا کرده است.

علاوه‌براین، شرکت «Posco International» به عنوان زیرمجموعه شرکت «Posco»، قراردادی را برای عرضه گرافیت از شرکت «NextSource» در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به امضا رساند.

همچنین شرکت «Samsung SDI» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان باتری لیتیومی در جهان، قراردادی را با شرکت «Syrah Resources» به عنوان استخراج‌کننده گرافیت و تولیدکننده آند در استرالیا به ثبت رساند که در آن به منظور آزمایش و کیفیت‌سنجی مواد آند فعال تولید شرکت «Syrah Vidalia» در ایالات متحده آمریکا، این دو شرکت با یکدیگر همکاری خواهند کرد. بر اساس این قرارداد الزام‌آور، حداکثر ۱۰ هزار تن در سال مواد آند فعال از طریق پیش‌فروش عرضه می‌شود.

جدای از تغییر در روند عرضه و تقاضا در بازار گرافیت، برخی از فعالان این صنعت معتقدند که اعمال محدودیت بر صادرات برخی محصولات گرافیت ممکن است بر روند توسعه فناوری آند گرافیت تاثیر بگذارد؛ چراکه پیشرفت‌ها از طریق همکاری در زنجیره تامین حاصل خواهد شد.

برای اینکه یک ماده اولیه به‌کاررفته در تولید باتری توسط یک تولیدکننده باتری در صنایع پایین‌دستی استفاده شود، به سال‌ها آزمایش و کیفیت‌سنجی نیاز است. به علاوه برای بهبود فناوری نیاز به حضور مستمر در بازار خواهد بود.

در همین راستا، یکی از تولیدکنندگان گرافیت در چین اعلام کرد که همکاری‌های متقابل در کشورهایی مانند ژاپن، آلمان و ایالات متحده آمریکا، موجب رشد و پیشرفت در صنعت نسوز شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38759

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.