• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
در رویداد «ICCSINO» مطرح شد:

عرضه و تقاضای گرافیت طبیعی تحت فشار بازار گرافیت مصنوعی

  • کد خبر : 43038
  • 29 فروردین 1403 - 6:10
عرضه و تقاضای گرافیت طبیعی تحت فشار بازار گرافیت مصنوعی
برخی منابع در شهر شانگهای چین به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که وضعیت مازاد عرضه و افزایش رقابت ناشی از استفاده از گرافیت مصنوعی با قیمت پایین‌تر، احتمالا در چند سال آینده منجر به ادامه افت قیمت‌های گرافیت ورقه‌ای طبیعی خواهد شد.

برخی منابع در شهر شانگهای چین به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که وضعیت مازاد عرضه و افزایش رقابت ناشی از استفاده از گرافیت مصنوعی با قیمت پایین‌تر، احتمالا در چند سال آینده منجر به ادامه افت قیمت‌های گرافیت ورقه‌ای طبیعی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، حاضران در رویداد «ICCSINO» با موضوع آند که در شهر یانگژو در شرق چین طی روزهای ۲۷ تا ۲۸ مارس برگزار شد، اعلام کردند که تولیدکنندگان آند قصد دارند میزان استفاده خود از گرافیت مصنوعی را افزایش دهند؛ این در حالی است که کاهش حجم عرضه برخی از محصولات گرافیت طبیعی به دلیل اعمال محدودیت صادرات از سوی دولت چین، موجب ایجاد نگرانی در میان بسیاری از این تولیدکنندگان شده است.

طبق گفته تعدادی از منابع، در حال حاضر آندهای گرافیت ماده اولیه اصلی تولید آند به کار رفته در باتری‌های لیتیوم‌یونی هستند. بر اساس گزارش‌های به دست آمده، سهم گرافیت مصنوعی در تولید آند به کار رفته در باتری‌های لیتیوم‌یونی حدود ۹۰ درصد و سهم گرافیت طبیعی حدود ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۳ گزارش شده است.

در حالی که وضعیت بازار گرافیت مصنوعی و طبیعی به دلیل کاهش حجم تقاضا در سال ۲۰۲۳ روند نزولی به خود گرفته بود، برخی از حاضران در این رویداد بیان کردند که بازار گرافیت طبیعی نسبت به گرافیت مصنوعی بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته است؛ چراکه تمایل تولیدکنندگان آند به استفاده از گرافیت مصنوعی به دلیل هزینه‌های کمتر و بهره‌وری بالاتر با افزایش همراه بوده است. لازم به ذکر است که اعمال محدودیت‌های صادرات برخی محصولات مرتبط با گرافیت از مبدا چین در ماه دسامبر ۲۰۲۳، منجر به کاهش حجم صادرات گرافیت ورقه‌ای و گرافیت کروی شده است.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت گرافیت ورقه‌ای با محتوای کربن با خلوص ۹۴ درصد، مش منفی ۱۰۰ با شرط تحویل در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال محموله توسط فروشنده (fob)، قیمت ۵۳۰ تا ۵۷۵ دلار در هر تن در روز ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۸۳۰ دلار در هر تن گزارش شده در تاریخ پنجم ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۳۳٫۴۳ درصد کاهش را به ثبت رساند. جدای از ثبت یک روند افزایش جزئی در ابتدای ماه ژانویه ۲۰۲۴، این روند نزولی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ ادامه یافت و قیمت گرافیت ورقه‌ای در روز ۱۴ مارس سال جاری میلادی، رقم حدودی ۴۷۰ تا ۵۱۰ دلار کاهش را تجربه کرد و از آن زمان تاکنون این روند خود را حفظ کرده است.

بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، قیمت گرافیت کروی با محتوای کربن با خلوص ۹۹٫۹۵ درصد، در حجم ۱۵ میکرون با شرط تحویل در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال محموله توسط فروشنده (fob) با حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن یا حدود ۲۰٫۷۵ درصد کاهش حدود دو هزار تا دو هزار و ۱۰۰ دلار در هر تن در تاریخ ۲۸ دسامبر سال ۲۰۲۳ اعلام شد که نسبت به قیمت دو هزار و ۵۰۰ تا دو هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن گزارش شده در روز پنجم ژانویه ۲۰۲۳ کاهش را به ثبت رساند. با ادامه این روند نزولی، قیمت محصول مذکور از ابتدای سال ۲۰۲۴، حدود ۱۰۰ دلار در هر تن یا ۲٫۴۴ درصد کاهش یافت و در روز ۲۸ مارس ۲۰۲۴، به یک هزار و ۸۰۰ تا دو هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن رسید که نسبت به قیمت یک هزار و ۹۰۰ تا دو هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن تعیین شده در روز چهارم ژانویه سال جاری میلادی کاهش را تجربه کرد.

یکی از تولیدکنندگان آند در حاشیه این رویداد به موسسه «Fastmarkets» گفت: قیمت مواد آند گرافیت مصنوعی در مقایسه با ماده واسطه آند طبیعی که قبل از استفاده در آندها نیاز به پوشش روکش‌ مانند اضافه‌تری دارد، به حدود ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار یوان ( دو هزار و ۷۳ تا دو هزار و ۷۶۴ دلار) در هر تن رسید.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه آندهای گرافیت طبیعی دارای مزیت‌ قیمت پایین‌تر بودند، استفاده از آن‌ها در گذشته علی‌رغم معایبی مانند امکان سازگاری ضعیف با الکترولیت‌ها، عملکرد ضعیف در قابلیت بازیافت، عمر کمتر و احتمال ایجاد تورم در باتری مقرون به صرفه‌تر بود. مزیت مقرون به صرفه بودن آندهای گرافیت طبیعی به منظور استفاده از آن‌ها در تولید باتری‌های لیتیوم‌یونی، با در نظر گرفتن کاهش قیمت‌های آند گرافیت مصنوعی به تدریج در حال کمرنگ شدن است.

به گفته یک تولیدکننده گرافیت، روند نزولی اخیر در قیمت‌های گرافیت و بازیابی نرخ‌ بهره‌برداری تولیدکنندگان آند، حاکی از آن است که موضوع کاهش استفاده از گرافیت طبیعی در بخش انرژی‌های نو در حال جدی‌تر شدن خواهد بود.

در همین رابطه یک تولیدکننده گرافیت به موسسه «Fastmarkets» عنوان کرد: حجم سفارش‌ها برای خرید آند به صورت ماهانه در ماه مارس ۲۰۲۴ افزایش را تجربه کرد که رشد در تولید آند را به همراه داشت. برخی از تولیدکنندگان عنوان کردند که در حال حاضر نرخ‌ بهره‌برداری تعدادی از تولیدکنندگان بزرگ آند بیش از ۸۰ درصد بوده و این رقم برای تولیدکنندگان کوچک‌تر به حدود ۵۰ درصد یا بیشتر می‌رسد.

مازاد عرضه در بازار گرافیت طبیعی

به گفته شماری از فعالان بازار، افزایش حجم عرضه گرافیت ورقه‌ای در سال ۲۰۲۳ جدای از فشارهای ناشی از رشد استفاده از گرافیت مصنوعی را می‌توان عامل دیگری در ایجاد رکود کلی در بازار گرافیت طبیعی در نظر گرفت.

یکی از حاضران در رویداد مذکور تصریح کرد: ظرفیت کل گرافیت ورقه‌ای چین با ۰٫۶ میلیون تن افزایش، به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۳ رسید که استان هیلونگ‌ جیانگ ۹۲ درصد از سهم ظرفیت کل تولید اعلام شده را به خود اختصاص داده است.

یکی از تولیدکنندگان گرافیت کروی در چین مطرح کرد: بازار گرافیت کروی تا سال ۲۰۲۳ در وضعیت نزولی قرار داشت و در سال ۲۰۲۴ نیز به دلیل افت حجم تقاضا از سوی صنایع پایین‌دستی، به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد. حجم تقاضا برای گرافیت کروی در بازار فیزیکی در حال کاهش است و تنها تعداد معدودی مصرف‌کننده اقدام به خرید از این بازار می‌کنند؛ تولیدکنندگان گرافیت کروی نیز برای فروش ‌محموله‌ها به انبار ذخایر خود رجوع کرده‌اند.

طبق گفته این تولیدکننده، ظرفیت کل تولید گرافیت کروی در چین در سال ۲۰۲۳، به ۰٫۶ میلیون تن رسید که وضعیت مازاد عرضه را در بازار برای ماده واسطه آند گرافیت طبیعی در پی داشت.

کاهش حجم صادرات گرافیت چین

به گفته یکی از تولیدکنندگان گرافیت ورقه‌ای در چین، افزایش مدت زمان بررسی صدور مجوزهای صادرات گرافیت طبیعی در چین، فشارها بر بازار این محصول را افزایش داده است. بر همین اساس، سرعت خرید مصرف‌کنندگان کاهش یافته و از سوی دیگر حجم انبار ذخایر تامین‌کنندگان گرافیت با روند صعودی همراه شده است.

یکی از معامله‌گران گرافیت به موسسه «Fastmarkets» تاکید کرد: با در نظر گرفتن اطلاعات ارائه شده از سوی فروشندگان و خریداران، به نظر می‌رسد به طور میانگین بیش از یک ماه طول می‌کشد تا مجوز صادرات محصولات از چین صادر شود.

میانگین زمان یک ماهه اعلام شده، احتیاط خریداران در ثبت سفارش را به دنبال داشته است که در ادامه منجر به کاهش نقدینگی در بازار گرافیت خواهد شد. این کاهش حجم صادرات از چین را می‌توان به معنای افزایش حجم عرضه در بازار داخلی کشور نامبرده توصیف کرد.

به گفته این معامله‌گر گرافیت، درست است که رقابت در بازار گرافیت کروی با گرافیت مصنوعی با قیمت پایین‌تر به منظور تولید آند افزایش یافته است. با این حال، وضعیت روند عرضه گرافیت ورقه‌ای که در صنایع نسوز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، تحت فشار روند بازیابی کند در بازار فولاد چین قرار دارد.

برخی از حاضران در رویداد «ICCSINO» با موضوع آند، همگی اعلام کردند که به لطف تقاضای رو به رشد برای مواد آندی با میزان کربن تولیدی کمتر، می‌توان به تحولات بلندمدت مثبت در بازار گرافیت ورقه‌ای طبیعی خوش‌بین بود.

یکی دیگر از معامله‌گران گرافیت اظهار داشت: وضعیت عرضه مازاد گرافیت ورقه‌ای طبیعی و روند نزولی قیمت‌های آن در بازار در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داشت؛ با این وجود به نظر می‌رسد این شرایط در بازار پس از گذشت مدتی به وضعیت ثبات تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43038

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
توجه به منزلت کارگر، تقویت پایه‌های یک سازمان است
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس:

توجه به منزلت کارگر، تقویت پایه‌های یک سازمان است

11اردیبهشت
فرصت‌آفرینی فولاد اکسین برای توسعه بازارهای صادراتی
رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان عنوان کرد:

فرصت‌آفرینی فولاد اکسین برای توسعه بازارهای صادراتی

10اردیبهشت
مجتمع فولاد روهینا جنوب در رویداد صدرا حضور یافت
با هدف همکاری متقابل با دانشگاه،

مجتمع فولاد روهینا جنوب در رویداد صدرا حضور یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.