• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
تلاش شرکت‌های معدنی برای کاهش فشارهای تورمی؛

عوامل تاثیرگذار بر حاشیه سود شرکت‌های معدنی جهان کدامند؟

  • کد خبر : 42660
  • 20 فروردین 1403 - 15:33
عوامل تاثیرگذار بر حاشیه سود شرکت‌های معدنی جهان کدامند؟
بر اساس جدیدترین گزارش مالی منتشر شده از سوی شرکت‌های معدنی فعال در بخش فلزات اساسی، افزایش دستمزدها، هزینه‌های تامین مالی و قیمت مواد اولیه در کنار روند صعودی نرخ تورم، بر حاشیه سود این شرکت‌ها تاثیر گذاشته است.

بر اساس جدیدترین گزارش مالی منتشر شده از سوی شرکت‌های معدنی فعال در بخش فلزات اساسی، افزایش دستمزدها، هزینه‌های تامین مالی و قیمت مواد اولیه در کنار روند صعودی نرخ تورم، بر حاشیه سود این شرکت‌ها تاثیر گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، این روند همچنان ادامه خواهد داشت و هزینه‌های استخراج احتمالا در آینده نزدیک و قابل پیش‌بینی افزایش می‌یابد.

افزایش نرخ تورم از اوایل سال ۲۰۲۱، به یک چالش اقتصادی مداوم در اقتصاد کشورهای غربی تبدیل شده است. در واقع نرخ تورم که با استفاده از شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده آمریکا محاسبه می‌شود، در ماه می ۲۰۲۱ بالای ۳ درصد بوده و در ماه جولای ۲۰۲۲، رقم ۹ درصد را تجربه کرده است.

تاثیر افزایش نرخ تورم بر حاشیه سود شرکت‌های فعال در حوزه معدن قابل‌توجه بوده است. در همین راستا، شرکت‌های معدنی مختلف از افزایش میزان دستمزدها و هزینه‌های انرژی در کنار روند صعودی نرخ تورم، به عنوان عوامل اصلی تاثیرگذار بر حاشیه سود خود نام می‌برند. چندین شرکت معدنی در گزارش‌های سالیانه بخش تولید و مالی، به چالش‌های پیش روی خود ناشی از افزایش نرخ تورم اشاره کردند.

تاثیر تورم بر حاشیه سود شرکت‌ها

شرکت «Glencore» در گزارش تولید سالانه ۲۰۲۳ خود که در روز اول فوریه ۲۰۲۴ منتشر شد، اعلام کرد هزینه‌های تولید مس، روی و نیکل در سال مالی ۲۰۲۳، بالاتر از سال‌های گذشته بوده که منعکس‌کننده افزایش نرخ تورم در پروژه‌های تحت مدیریت این شرکت در مناطق کلیدی است.

در همین راستا، شرکت «Glencore» تنها شرکت معدنی نیست که این‌گونه نگرانی‌ها را مطرح می‌کند. شرکت‌هایی همچون

«Anglo American»، «South 32» و «Rio Tinto»، از جمله دیگر شرکت‌های معدنی هستند که اعلام کردند افزایش نرخ تورم بر حاشیه سود آن‌ها تاثیر منفی گذاشته است.

طیف وسیعی از شرکت‌ها تاکید کردند که روند صعودی قیمت مواد اولیه، باعث افزایش هزینه‌های محصولات تولیدی آن‌ها شده است. از جمله این شرکت‌ها، شرکت «Teck Resources» بوده که اخیرا اعلام کرد بهای تمام شده یک واحد مس به ۲.۲۷ دلار در هر پوند افزایش یافته است و نسبت به سال ۲۰۱۹، حدود ۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

شرکت «Teck Resources» در ادامه تاکید کرد که بهای تمام شده یک واحد روی این شرکت، به ۰٫۶۸ دلار در هر پوند رسیده و در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۳۳ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

بهای تمام شده یک واحد مس و روی در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴

شرکت «Teck Resources» در نتایج گزارش سه‌ ماهه چهارم خود برای سال ۲۰۲۳ که در روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۴ منتشر شد، اعلام کرد که افزایش دستمزدها و نرخ‌های تامین مواد اولیه بر هزینه‌های عملیاتی این شرکت تاثیر گذاشته است.

شرکت مذکور در گزارش خود اعلام کرد که در راستای توسعه فعالیت‌های معدنی، همچنان با فشارهای تورمی در سراسر کسب‌و‌کار موجود مواجه است و این مسئله، هزینه‌های عملیاتی و مخارج سرمایه‌ای شرکت را نسبت به سال‌های گذشته افزایش داده است.

در ادامه گزارش مذکور بیان شده است که فشارها بر افزایش هزینه برخی از منابع کلیدی از جمله تجهیزات مورد استفاده در معادن، میزان دستمزد نیروی کار و پیمانکاران، روند صعودی هزینه‌های انرژی در شیلی، تغییر قیمت‌های گازوئیل و تاثیر آن در هزینه‌های سرمایه‌ای و هزینه تولید سالانه شرکت «Teck Resources» در سال ۲۰۲۴ بیشتر شده است. از سوی دیگر، سایر فعالان بازار نیز نگرانی‌های مشابهی را مطرح کردند.

در همین راستا، شرکت «Anglo American plc» در نتایج مالی منتشر شده در روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرده بود که بهای تمام شده یک واحد مس معادل ۴ درصد، به دلیل فشارهای تورمی به ویژه افزایش دستمزد نیروی کار و افزایش هزینه برق روند صعودی را به ثبت رساند.

به گفته داریا آفانووا، مدیر بخش تحقیقات موسسه «Sucden Financial»، افزایش مدت زمان نرخ تورم فعلی به ویژه برای شرکت‌های معدنی چالش‌برانگیز بوده است. از طرفی، نرخ تورم افزایش یافته است و ادامه این وضعیت مشکلات بیشتری برای شرکت‌های معدنی ایجاد می‌کند.

در همین رابطه، چندین منبع در گفت‌و‌گوی خود با موسسه «Fastmarkets» اظهار داشتند که افزایش نرخ تورم، بی‌شک تاثیر بسزایی بر حاشیه سود شرکت‌های معدنی داشته است.

یکی از معامله‌گران فلز روی با اشاره به نقش افزایش تورم در کاهش سودآوری شرکت‌ها، عنوان کرد که حاشیه سود برخی شرکت‌های معدنی، با کاهش قابل‌توجهی همراه بوده است.

تعدادی از منابع آگاه به وضعیت بازار مطرح کردند که انتظار می‌رود در روند برخی از عوامل دخیل در افزایش نرخ تورم همچون افزایش میزان دستمزدها تغییری ایجاد نشود. یکی از منبع در همین خصوص تاکید کرد که کاهش دستمزدها پس از تجربه یک روند صعودی تقریبا غیرممکن خواهد بود.

به گفته یکی دیگر از معامله‌گران، هزینه‌ها و نرخ‌ بهره با روند صعودی همراه بوده است. بر همین اساس، اگرچه هزینه‌های انرژی اندکی کاهش یافته‌اند اما مابقی هزینه‌ها کماکان روند صعودی خود را حفظ کرده‌اند.

همچنین افزایش هزینه‌های تامین مالی برای شرکت‌های معدنی تورم‌زا بوده است. به گفته این معامله‌گر، روند صعودی هزینه‌ها و در ادامه افزایش هزینه تامین مالی، منجر به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معدن خواهد شد.

مدیر بخش تحقیقات موسسه «Sucden Financial» خاطرنشان کرد: در کنار افزایش هزینه‌های تامین مالی، روند صعودی نرخ تورم و دستمزدهای نیروی کار همچنان به عنوان یک چالش باقی مانده است.

اندرو کول، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» بر این باور است که روند صعودی هزینه‌های تامین مالی، منجر به کاهش حاشیه سود شرکت‌های معدنی خواهد شد و هزینه‌های سرمایه‌ای برای پروژه‌های جدید را افزایش می‌دهد. این مسئله به طور بالقوه زمان‌بندی توسعه معادن جدید را به تاخیر می‌اندازد.

وی افزود: افزایش هزینه‌های تامین مالی، تاثیر ویژه‌ای بر فلزاتی مانند مس که وضعیت عرضه آن‌ها با کسری همراه است، خواهد داشت.

کول یادآور شد: در بازارهایی مانند کنسانتره مس که حجم عرضه در آن کمتر از حالت عادی است، افزایش هزینه‌ها موجب تشدید چنین شرایطی می‌شود و حتی امکان گسترش آن نیز وجود دارد زیرا هزینه‌های سرمایه‌ای ظرفیت‌های تولید جدید افزایش یافته و منجر به تاخیر در سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود.

تاثیر عوامل مختلف تورم‌زا در حوزه معدن

گفتنی است تعدادی از شرکت‌های فعال در بخش معدن، با برخی از عوامل تورم‌زا در این حوزه مانند کاهش عیار سنگ‌های معدنی مواجه هستند. در همین راستا، یکی دیگر از منابع آگاه به وضعیت بازار مطرح کرد: عیار سنگ‌های معدنی در بسیاری از معادن قدیمی اروپا کاهش یافته است و برخی معادن برای ادامه کار خود، نیازمند کاهش هزینه‌ها و تعداد کارگران هستند.

کاهش عیار سنگ‌های معدنی بر هزینه‌ها تاثیر خواهد گذاشت زیرا معادن برای تولید همان مقدار فلز، نیاز به فرآوری مواد اولیه بیشتری دارند و در نتیجه زمان تولید و هزینه‌های انرژی افزایش می‌یابد.

دانکن هابز، مدیر شرکت «Concord Resources» در همین رابطه بیان کرد: در حالی در برخی هزینه‌ها افزایش‌ ساختاری به وجود آمده است که کاهش عیار سنگ‌های معدنی در کنار روند صعودی نرخ‌های مواد اولیه، هزینه‌های تولید را افزایش خواهد داد.

به گفته یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه معدن به دلیل کاهش عیار سنگ‌های معدنی، هزینه‌های تولید به طور اجتناب‌ناپذیری افزایش را تجربه خواهد کرد و حتی اگر نرخ تورم صفر بود، هزینه‌ها برای شرکت‌های معدنی باز هم با روندی صعودی همراه ‌می‌شد.

هابز در پایان اظهار داشت: برخی از هزینه‌های مواد اولیه مانند هزینه‌های سود سوزآور، تعرفه‌های ذوب روی و مس (TCs) و قیمت برخی سوخت‌ها تا حدودی روند نزولی را تجربه کرده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42660

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.