• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

فولاد شهریار؛ پیشرو در صادرات ورق‌های گالوانیزه فولادی

  • کد خبر : 34823
  • 06 آذر 1402 - 10:54
فولاد شهریار؛ پیشرو در صادرات ورق‌های گالوانیزه فولادی
با توجه به اینکه منطقه شمال غرب، موقعیت استراتژیکی برای صادرات محصولات فولادی محسوب می‌شود، شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز از فرصت موجود بهره‌مند شده و قادر به تامین بخشی از نیاز بازار کشورهای همسایه در مناطق شمالی و شمال غربی کشور است. این شرکت با استفاده از موقعیت استراتژیک خود، تاکنون موفق به صادرات به کشورهای همسایه از جمله آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، شمال عراق، شرق ترکیه و ناحیه نخجوان شده است.

با توجه به اینکه منطقه شمال غرب، موقعیت استراتژیکی برای صادرات محصولات فولادی محسوب می‌شود، شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز از فرصت موجود بهره‌مند شده و قادر به تامین بخشی از نیاز بازار کشورهای همسایه در مناطق شمالی و شمال غربی کشور است. این شرکت با استفاده از موقعیت استراتژیک خود، تاکنون موفق به صادرات به کشورهای همسایه از جمله آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، شمال عراق، شرق ترکیه و ناحیه نخجوان شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، فولاد به عنوان یک صنعت مادر، نقش بسزایی در رشد اقتصادی و توسعه صنعتی کشور ایفا می‌کند. این صنعت به‌ واسطه ارتباط گسترده با حلقه‎‌های مختلف بالادستی و پایین‌دستی، محرک قدرتمندی برای توسعه سایر بخش‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال محسوب می‌شود. از طرفی، یکی از جنبه‌های حائز اهمیت توسعه صنعت فولاد، ایجاد فرصت رشد صادرات است و تولید محصولات با ارزش افزوده بالای فولادی، زمینه پیشرفت و گسترش مراودات بین‌المللی را فراهم می‌سازد.

به بیان دیگر، صنعت فولاد را می‌‎توان پایه و اساس رونق بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی قلمداد کرد که می‌تواند به همراه خود رشد صنعتی در نواحی مختلف کشور را به همراه آورد. بر همین اساس، امروز در بخش‌های مختلف کشور با توجه به پتانسیل‌های موجود در هر منطقه، یک بخش از زنجیره ارزش یا زنجیره کامل فولاد شکل گرفته است. در این بین، ناحیه شمال غرب کشور، با توجه به شرایط استراتژیک جغرافیایی و نزدیکی به بازارهای هدف، یکی از مهم‌ترین نواحی فعال صنعت فولاد در ایران قلمداد می‌شود.

شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز وابسته به گروه صنعتی پارس ساختار نیز یکی از مجموعه‌های صنعتی فعال در حلقه‌‎های پایانی زنجیره فولاد در ناحیه شمال غرب ایران است که با تولید محصولات باکیفیت، همواره در پاسخگویی به نیاز بازار داخلی، رشد اقتصاد محلی و اشتغال‌زایی نقش ارزشمندی داشته است. با توجه به سبد محصولات شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز و طرح‌های توسعه در دست اقدام، می‌توان انتظار داشت که این شرکت نقش موثری در رونق صنایع پایین‌دستی صنعت فولاد کشور و توسعه صادرات ایفا کند.

در سال‌های اخیر، توسعه صنعت فولاد و تکمیل زنجیره‌های ارزش این صنعت همواره یکی از برنامه‌های کلان اقتصادی کشور بوده است. در ناحیه شمال غرب کشور نیز تولیدکنندگان محصولات با ارزش افزوده بالا و واحدهای نوردی متعددی شکل گرفته‌‎اند که فعالیت آن‌ها در رشد اقتصاد محلی تاثیر بسزایی داشته‌ است. اغلب سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه فولاد در این منطقه، توسط بخش خصوصی انجام شده است و به نوعی استان‌های شمال غرب، قطب فعالیت بخش خصوصی در صنعت فولاد کشور محسوب می‌شوند.

پتانسیل‌های بالقوه در شمال غرب کشور، فرصت مناسبی برای گسترش مراودات بین‌المللی و رشد صادرات به کشورهای همسایه ایجاد کرده است. از آنجایی که کشورهای دارای مرز مشترک با ایران در شمال و شمال غرب، اغلب کشورهای در حال توسعه‌ای محسوب می‌شوند که برای صنعت ساخت‌وساز خود به محصولات فولادی نیاز دارند، حضور و توسعه فعالیت واحدهای فولادی در استان‌های شمال غرب کشور می‌تواند منجر به خلق ارزش و رشد درآمدهای صادراتی شود.

قدرت‌نمایی فولاد شهریار در تولید انواع ورق‌های فولادی

شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز، یکی از واحدهای صنعتی فعال در شمال غرب کشور به شمار می‌آید که فعالیت خود را در دهه ۱۳۹۰ با ظرفیت تولید ۱۴۰ هزار تن ورق گالوانیزه آغاز کرد. این شرکت در یک دهه فعالیت خود، با گام نهادن در مسیر جهش تولید، نقش بسزایی در رونق اقتصاد محلی و اشتغال‌زایی در منطقه داشته است و امروز با بهره‌مندی از مزیت‌های رقابتی و شناسایی و استفاده از فرصت‌‎های تولید محصولات استراتژیک، یکی از قدرتمندترین فعالان صنعت فولاد در شمال غرب کشور برشمرده می‌شود. انواع ورق‌های‌ گالوانیزه گرم از ضخامت ۰٫۴ میلی‌‎متر تا ۴ میلی‌متر، اصلی‌ترین محصولات موجود در سبد تولیدات شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز به شمار می‌آیند که به شکل رول ورق گالوانیزه به بازار عرضه می‌شوند. این شرکت با استفاده از دانش، توان و تخصص متخصصان داخلی، در سال جاری موفق به تولید ورق رول با عرض یک هزار و ۲۵۰ میلی‌متر و ضخامت چهار میلی‌متر شد. این محصول که برای اولین بار در غرب آسیا تولید شده است، یکی از ارزشمندترین دستاوردهای این شرکت در تولید ورق گالوانیزه گرم محسوب می‌شود.

به طور کلی ورق‌های گالوانیزه در صنایع مختلف از جمله لوازم خانگی، صنایع الکترونیک و کامپیوتر، خودروسازی، ساختمان و لوله و پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرند و شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز با سبد محصولات متنوعی متشکل از انواع ورق‌های فولادی، قادر به تامین‌ بخشی از مواد اولیه صنایع پایین‌دستی است. ورق‌های گالوانیزه این شرکت به روش غوطه‌وری گرم پیوسته تولید می‌شوند. استفاده از این تکنولوژی، مزیت‌های فراوانی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پوشش کامل و یک‌دست بودن سطح ورق گالوانیزه، ماندگاری، مقاومت بالا در برابر خوردگی و دوام بالای محصول اشاره کرد.

در واقع تکنولوژی تولید شرکت صنایع فولاد شهریار، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این شرکت است که امکان تولید ورق‌های گالوانیزه با بالاترین سطح کیفیت و مطابق با استانداردهای روز دنیا را فراهم ساخته است؛ به طوری که شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز نه تنها توانایی ارائه طیف وسیعی از ورق با ضخامت‌های مختلف را دارد بلکه با ارائه محصولات با کیفیت بالا، نیاز بازار داخلی را تامین می‌کند و سهم مناسبی از بازارهای صادراتی را به خود اختصاص می‌دهد.

با توجه به اینکه منطقه شمال غرب، موقعیت استراتژیکی برای صادرات محصولات فولادی محسوب می‌شود، شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز از فرصت موجود بهره‌مند شده و قادر به تامین بخشی از نیاز بازار کشورهای همسایه در مناطق شمالی و شمال غربی کشور است. این شرکت با استفاده از موقعیت استراتژیک خود، تاکنون موفق به صادرات به کشورهای همسایه از جمله آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، شمال عراق، شرق ترکیه و ناحیه نخجوان شده است.

برنامه‌ای برای ایجاد تنوع در سبد محصولات فولاد شهریار

شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز با هدف تامین بخشی از نیاز صنایع پایین‌دستی فولاد، پا به عرصه تولید نهاد و چشم‌انداز خود را آماده‌سازی و ایجاد فرایندها و خطوط تولید انواع ورق و محصولات نهایی مورد استفاده در صنایع پایین‌دستی و وابسته تعریف کرد. تولید انواع ورق‌های پوشش‌دار، احداث واحدهای تولید انواع ورق‌های سرد و روغنی با گریدهای متنوع از ضخامت ۰٫۱۸ تا سه میلی‌متر و توسعه صادرات محصولات با بالاترین سطح کیفیت به کشورهای همسایه، از جمله چشم‌اندازها و اهداف آتی این شرکت به شمار می‌آیند.

طرح‌های توسعه‌ای شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز نیز در راستای تحقق این چشم‌اندازها تدوین و اجرایی می‌شوند. احداث کارخانه‌های نورد سرد جهت تولید کلاف ورق سرد به ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار تن در فاز اول و سالیانه ۵۰۰ هزار تن در فاز نهایی در محل کارخانه فولاد شهریار در هفت خط پیشرفته، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دستور کار گروه صنعتی پارس ساختار به شمار می‌آید که با سرمایه‌گذاری اولیه ۱۰ هزار میلیارد ریال از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و به مراحل پایانی خود رسیده است. از ۲۵۰ هزار تن ورق تولیدی در فاز اول، ۱۰۰ هزار تن در خط گالوانیزه مصرف می‌شود و ۱۵۰ هزار تن دیگر پس از انجام عملیات تاب‌کاری و بالابردن کیفیت سطح ورق‌ها، مستقیما به بازار مصرف عرضه می‌شود؛ همچنین به موازات این طرح، عملیات احداث کارخانه‌های نورد گرم گروه صنعتی پارس ساختار نیز زیر نظر شرکت ذوب نورد توانا رام در کنار پروژه نورد سرد در شهرک صنعتی آخولای تبریز در حال اجراست تا با تولید ورق گرم که به شدت در کشور کمبود آن حس می‌شود، علاوه بر تامین مواد اولیه خط نورد سرد خود، بخشی از نیاز بازار داخلی و منطقه را نیز تامین کند. تولید ورق سرد فولادی در هفت خط تولید پیشرفته، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دستور کار شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز به شمار می‌آید که با سرمایه‌گذاری اولیه ۱۰ هزار میلیارد ريالی در سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته است.

خط نورد ورق فولادی با ۶ غلتک «Hi-Cold Rolling Mill-Type» با ظرفیت سالانه ۲۵۰ هزار تن و توان تولید انواع ورق‌های روغنی تا ۰٫۱۸ میلی‌متر و ورق فول‌هارد (Full Hard)، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این پروژه به شمار می‌آید. توسعه و احداث خط اسیدشویی ورق گرم با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن، خط آنیل و بازپخت ورق‌های سرد نورد شده «Bell Annealing Furnace» با ظرفیت سالانه ۳۰۰ هزار تن، خط الکتروکلینینگ ورق سرد «Electrical Cleaning Line» با ظرفیت ۲۶۰ هزار تن در سال، خط نورد اسکین پاس و تمپرمیل «Skin Pass Mill/Temper Mill»  برای رسیدن کیفیت مطلوب ورق‌های سرد خط نورد و خط تنشن لولینگ و تریمینگ «Tension Leveling/Trimming Line» ورق‌های سرد نیز دیگر بخش‌های پروژه احداث کارخانه ورق سرد محسوب می‌شوند.

همچنین این شرکت خط بازیافت اسید با ظرفیت دو هزار و ۵۰۰ لیتر در ساعت را در راستای حفاظت از محیط‌ زیست تعریف کرده است. با توجه به سرعت پیشرفت پروژه کارخانه نورد سرد، پیش‌بینی می‌شود که این پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد. ورق سرد نورد شده، یکی از محصولات استراتژیک صنعت فولاد محسوب می‌شود که اضافه شدن آن به سبد محصولات شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز، توانایی این شرکت در پاسخگویی به تامین نیاز صنایع پایین‌دستی را افزایش می‌دهد و می‌تواند بیش از یک هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در منطقه ایجاد کند.

در مجموع شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز به عنوان یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان مواد اولیه صنایع پایین‎‌دستی فولاد شناخته می‌شود. این شرکت با تامین کالاهای استراتژیک فولادی نه تنها موجب کاهش نیاز کشور به واردات شده بلکه زمینه رشد درآمدهای ارزی را نیز فراهم کرده است. در حال حاضر شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن ورق گالوانیزه گرم، قادر به تامین نیاز کشورهای همسایه نیز است. با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه می‌توان اذعان داشت که این شرکت پتانسیل تبدیل شدن به قطب ورق گالوانیزه در شمال غرب کشور را دارد.

توجه به محیط زیست و مسئولیت‌های اجتماعی در فولاد شهریار

البته باید در نظر داشت شرکت صنایع فولاد شهریار فعالیت‌ها و اقدامات خود را صرفا معطوف و محدود به رشد تولید و توسعه ظرفیت‌ها و کارخانجات نکرده است و همواره موضوعاتی مانند بهبود شرایط زیست‌محیطی ناحیه فعالیت خود را به عنوان یکی از اولویت‌های خود در سیاست‌گذاری‌ها در نظر دارد. این شرکت در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود در منطقه، برنامه‌ریزی برای حفاظت از محیط‌ زیست و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی را در دستور کار قرار داده است. شرکت صنایع فولاد شهریار در راستای استقرار نظام مدیریت سبز و به حداقل رساندن آلایندگی‌های زیست‌محیطی، از به‌روزترین متدها و تکنولوژی‌ها در فرایندهای تولید استفاده می‌کند.

در شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و مصرف بهینه مواد اولیه و آب به عنوان یکی از اصول اساسی توسعه پایدار مورد توجه قرار می‌گیرد. این شرکت در راستای مدیریت مصرف آب، مطالعه و برنامه‌ریزی‌ برای استفاده از پساب‌های صنعتی و شهری و سیستم‌های مدرن تصفیه را در دستور کار قرار داده است و به منظور مصرف بهینه مواد اولیه، برای کاهش ضایعات نیز برنامه‌ریزی می‌کند. باید یادآور شد که شرکت صنایع فولاد شهریار ایجاد و گسترش فضای سبز را نیز به عنوان بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی خود می‌داند و در این خصوص نسبت به ایجاد فضای سبز متناسب با شرایط جوی منطقه در اطراف کارخانه اقدام کرده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=34823

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد
12اردیبهشت
تخصیص بودجه دولت برزیل به شرکت «Nexa Resource»
در راستای فرایند کربن‌زدایی انجام شد؛

تخصیص بودجه دولت برزیل به شرکت «Nexa Resource»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.