• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
مدیر مهندسی فروش شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان

قطعات ریخته‌گری خاص را برای نخستین بار طراحی و تولید کرده‌ایم/ تامین قطعات معادن شرکت مس

  • کد خبر : 2001
  • 18 دی 1399 - 12:44
قطعات ریخته‌گری خاص را برای نخستین بار طراحی و تولید کرده‌ایم/ تامین قطعات معادن شرکت مس
مدیر مهندسی فروش شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان گفت: این شرکت دانش‌بنیان با استفاده از نیروهای نخبه و دانش فنی، توانست برای نخستین بار قطعات کاربردی صنایع معدنی و فولادی را طراحی و تولید کند.

مدیر مهندسی فروش شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان گفت: این شرکت دانش‌بنیان با استفاده از نیروهای نخبه و دانش فنی، توانست برای نخستین بار قطعات کاربردی صنایع معدنی و فولادی را طراحی و تولید کند.

وحید ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان با سابقه حدود ۵۰ سال در حوزه ریخته‌گری فولاد فعالیت می‌کند و حدود ۲۵۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند. شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان همچنین از تکنولوژی‌های روز دنیا و آزمایشگاه مجهز در زمینه ریخته‌گری بهره می‌برد.

وی افزود: حوزه‌های فعالیت شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان عمدتا به چهار گروه تقسیم‌بندی می‌شود که شامل معادن، فولادسازی و صنایع فولادی، صنایع ریلی و صنعت سیمان است. البته در برخی حوزه‌ها به صورت محدود و موردی همچون آلومینیوم و قطعات های‌تک که نیازمند طراحی و مهندسی معکوس جدید است نیز فعالیت کرده‌ایم. اکنون شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان دانش‌بنیان محسوب می‌شود زیرا توانسته است به دلیل طراحی و تولید چندین قطعه، عنوان دانش‌بنیان را از آن خود کند.

مدیر مهندسی فروش شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان در خصوص قطعات دانش‌بنیان طراحی شده در این شرکت، عنوان کرد: قطعاتی نظیر لاینرهای سایش، پمپ‌های ضد سایش و ماشین پالت‌کار ازجمله مواردی هستند که شرکت ما در رابطه با طراحی و ساخت آن‌ها عنوان دانش‌بنیان را کسب کرده است.

ریاحی خاطرنشان کرد: در زمینه تحقیق و توسعه نیز یک واحد در اختیار داریم که توانسته در این حوزه چندین دوره واحد برتر کشور شود. ضمن اینکه در واحد تحقیق و توسعه ثبت اختراع‌هایی برای لاینرهای ضد سایش کامپوزیتی داریم که در معادن کشور کاربرد فراوانی دارد. در این رابطه، کارخانه از آزمایشگاه بسیار مجهز متالورژی بهره می‌گیرد که گواهینامه استاندارد ایران را دارد و جزو معدود آزمایشگاه‌های کشور است که توانسته این گواهینامه را به دست آورد. به طوری که همکار اداره استاندارد در این زمینه است و خدمات بیرونی را نیز ارائه می‌کند.

طراحی قطعات صنایع معدنی

مدیر مهندسی فروش شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان تصریح کرد: کارخانه تجهیزاتی مانند دو کوره القایی ذوب فولاد هر یک به ظرفیت پنج تن و دو کوره القایی هر یک به ظرفیت ۸۰۰ کیلوگرم برای ریخته‌گری و تولید قطعات مختلف در اختیار دارد. ظرفیت تولید شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان سالانه حدود هفت هزار تن قطعه ریخته‌گری در سال است و توانایی تولید ۶۲۰ تن قطعه در ماه را داریم. این قطعات عمدتا به حوزه‌های معدن و صنایع معدنی ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از زمینه‌های فعالیت شرکت ما خدمات‌رسانی به معادن بزرگ مس کشور مانند مس سرچشمه، میدوک، خاتون‌آباد و سونگون است که برای این معادن قطعات ریخته‌گری فولادی تولید می‌کنیم؛ به طوری که این معادن، بخش عمده‌ای از قطعات ریخته‌گری خود را از شرکت ما دریافت می‌کنند که شامل لاینرهای آسیاهای سگمیل، قطعات سنگ‌شکن خردایش، قطعات ماشین‌آلات معدنی مانند ماشین شاول است. این قطعات فولادهای ضد سایش هستند. علاوه بر این موارد، تولید و عرضه پمپ‌های ضد سایش مواد معدنی که آلیاژهای آن در رده چدن‌های پرکروم قرار می‌گیرد، توسط شرکت ریخته‌گری اصفهان انجام می‌شوند. با این حال، بخشی از محصولات شرکت ما به کشورهایی نظیر آلمان، اتریش و… انجام می‌شود و این صادرات از طریق نمایندگانی صورت می‌گیرد که شریک تجاری شرکت ما محسوب می‌شوند.

دشواری‌های واردات

ریاحی با اشاره به مواد اولیه مورد نیاز برای ریخته‌گری قطعات فولادی، بیان کرد: تامین مواد اولیه به چند دسته تقسیم می‌شود؛ عمده مواد اولیه شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان ضایعات فولادی است. هنگامی که ضایعات برای تولید محصول استفاده می‌شود، مکمل‌هایی نیز همچون فلزات خالص کار نکرده و فروآلیاژها باید به کوره ذوب اضافه شوند که بخش دیگری از مواد اولیه هستند. آنالیز ذوب ریخته‌گری شده در آزمایشگاه کوانتومتری به روش اسپکتومتری صورت می‌گیرد و میزان دقیق آلیاژها و ترکیب شیمیایی ذوب مشخص می‌شود تا بر اساس استانداردهای لازم و الزامات و درخواست مشتریان، اقدام به تولید محصول کنیم.

مدیر مهندسی فروش شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان مطرح کرد: عمده مواد اولیه از داخل و بخش نسبتا کمی نیز از طریق واردات تامین می‌شود. ازجمله مواد اولیه وارداتی می‌توان به نیکل برای تولید فولاد و چدن‌های زنگ‌نزن، فرومنگنز کم‌کربن و برخی فروآلیاژهای بسیار خاص اشاره کرد که در ریخته‌گری و تولید قطعات به کار می‌روند. با این حال، زمینه دیگر فعالیت شرکت، مونتاژ و تمام‌کاری قطعات است که شامل ماشین‌کاری قطعات می‌شود. به طور مثال، برای قطعات پالت‌کاری که در گندله‌سازی از آن‌ها استفاده می‌شود، نیازمند واردات بیرینگ‌های صنعتی هستیم و این قطعات را باید از کشورهای مختلف تولیدکننده، تامین کنیم. به طور کلی واردات این قطعات به سختی انجام می‌شود اما برای تکمیل تولیدات به آن نیاز داریم.

وی در خصوص چالش‌های واردات ابراز کرد: صنعت کشور به طور کلی برای واردات با مشکل مواجه شده است و این موضوع تنها مختص شرکت ما نیست. از این رو به دلیل شرایط تحریمی که با آن مواجه هستیم، جابه‌جایی ارز از طریق حساب بانکی امکان‌پذیر نیست و با شرایط سختی از نظر واردات روبه‌رو شده‌ایم. برای اینکه صنعت متوقف نشود و بتوانیم نیازهای اولیه را برای تولید محصول برآورده کنیم، با شیوه‌های گوناگون اقدام به واردات می‌کنیم که سختی‌ها و هزینه‌های خاص خود را دارد.

ریاحی اذعان کرد: برای واردات باید تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شود زیرا این مواد اولیه نمی‌توانند به طور مستقیم از شرکت طرف معامله خریداری شوند. ضمن اینکه نمی‌توان مواد را به طور مستقیم وارد کرد و باید این امر از طریق کشور ثالث انجام شود. به طوری که واردکننده باید ارز و واسطه‌ داشته باشد. البته به دلیل اینکه شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان صادرات انجام می‌دهد، بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را به تامین و واردات مواد اولیه اختصاص داده است.

دانش‌بنیان هستیم

مدیر مهندسی فروش شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان در مورد چگونگی دانش‌بنیان شدن این شرکت، خاطرنشان کرد: در شرکت بومی‌سازی قطعات، هم به روش ابداعی و هم مهندسی معکوس انجام می‌شود. باید توجه داشت که برخی از قطعات توسط شرکت‌های خارجی طراحی شده‌اند و بنابراین تکنولوژی ساخت قطعه متعلق به آن‌ها است و در کشور ما نیز همین تکنولوژی برای ساخت قطعه استفاده شده است. در همین حال، قطعات یدکی و مصرفی مورد نیاز کارخانه‌ها را نیز توانسته‌ایم با کمک تیم فنی و تحقیق و توسعه که از نخبه‌های کشور هستند، بومی‌سازی کنیم و به دلیل استفاده از دانش فنی نخبگان، توانسته‌ایم عنوان دانش‌بنیان را کسب کنیم.

وی تصریح کرد: بخش دیگر فعالیت‌های دانش‌بنیان شرکت صنایع ریخته‌گری اصفهان در قالب ابداعات و طراحی‌هایی است که انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، ساخت برخی قطعات که نمونه آن‌ها در کشور وجود ندارد، توسط شرکت ما صورت گرفته است. به این صورت که برای یک دستگاه یا تجهیز فاقد یک یا چند قطعه خاص، قطعات مورد نیاز را طراحی و تولید کرده‌ایم. این طراحی با توجه به شرایط قطعه در دستگاه، آنالیز و آلیاژ آن، شرایط کارکرد و نیازهای مربوطه انجام شده است. به این ترتیب، توانسته‌ایم قطعاتی را طراحی و تولید کنیم که بالاترین سازگاری را با شرایط دارند و بهره‌وری حاصل شود. اتخاذ استراتژی‌های مورد اشاره باعث شده است تا در چند دسته از محصولات پرکاربرد صنایع فولادی و معدنی، دانش‌بنیان شویم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2001

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم