• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

لزوم تغییر نگرش به تولید

  • کد خبر : 42226
  • 14 فروردین 1403 - 7:21
لزوم تغییر نگرش به تولید
یک تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی گفت: تولید قلب تپنده اقتصاد کشورهاست و توسعه فعالیت‌های تولیدی منجر به اقتصاد قدرتمند و رشد شاخص‌های عملکردی می‌شود. با این وجود، دولت از اهمیت و نقش واحدهای تولیدی در توسعه اقتصادی کشور غافل شده و توجهی به آن‌ها ندارد.

یک تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی گفت: تولید قلب تپنده اقتصاد کشورهاست و توسعه فعالیت‌های تولیدی منجر به اقتصاد قدرتمند و رشد شاخص‌های عملکردی می‌شود. با این وجود، دولت از اهمیت و نقش واحدهای تولیدی در توسعه اقتصادی کشور غافل شده و توجهی به آن‌ها ندارد. به همین دلیل اگر دیدگاه مسئولان نسبت به این موضوع تغییر کند و به مانع‌تراشی در مسیر حرکت تولیدکنندگان ادامه ندهند، می‌توان آینده روشنی را برای صنایع کشور متصور بود.

این فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در رابطه با وضعیت این صنعت در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: تا اواسط سال گذشته، شرایط تولیدکنندگان و صنعت سیم و کابل تا حدودی مناسب بود اما به دلیل سازوکارهای غیرمتعارف بورس کالای ایران در عرضه کاتد و مفتول و افزایش رقابت‌ کاذب خریداران در این تالار صنعتی، وضعیت کاملا تغییر پیدا کرد. در این شرایط تولیدکنندگان ناچارند برای ادامه فعالیت خود و تامین مواد اولیه، قیمت‌های بسیار بالایی را پیشنهاد کنند اما با این وجود نیز به دلیل فعالیت واسطه‌گران در بورس کالا و افزایش رقابت از سوی برخی از شرکت‌ها برای کسب سود بیشتر، چالش کمبود مواد اولیه همچنان وجود دارد. به همین دلیل علی‌رغم تقاضای بالای مصرف‌کنندگان، واحدهای تولیدی به دلیل کمبود مواد اولیه برای تولید نمی‌توانند نیاز آن‌ها را تامین کنند. در نتیجه زمانی که بازار در انحصار برخی از شرکت‌ها باشد و کانال‌های عرضه مواد اولیه به بستری برای ایجاد رانت تبدیل شوند، نمی‌توان انتظار داشت که معاملات به صورت شفاف و بر اساس شاخص عرضه‌ و‌ تقاضا انجام شود. همچنین نکته قابل‌توجه این است که قیمت‌گذاری مس در بازارهای داخلی بر اساس قیمت جهانی این فلز و بر اساس نرخی بالاتر از بهای ارز آزاد  محاسبه می‌شود و مسئولان امر هیچ توجه‌ای به این موضوع ندارند. لازم به ذکر است که این چالش تنها مختص به شرکت‌های کوچک‌مقیاس تولیدکننده سیم و کابل نیست و واحدهای بزرگ نیز به دلیل اقدامات فعالان صنایع بالادستی مس، در زمینه تامین مواد اولیه با معضلاتی دست به گریبان هستند.

وی در خصوص شرایط بازار مصرف و تقاضای مشتریان در سال گذشته، عنوان کرد: میزان تقاضای مشتریان در بازارهای داخلی چندان مطلوب نبود اما در مقابل بازارهای صادراتی به نسبت از شرایط بهتری برخوردار بودند. البته با توجه به اینکه تولیدکنندگان ایرانی مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت بالاتری از قیمت‌های جهانی خریداری می‌کنند، از لحاظ قیمت تمام شده قدرت رقابت‌پذیری زیادی نسبت به سایر تولیدکنندگان خارجی در بازارهای صادراتی ندارند. به همین دلیل شاهد هستیم که با افزایش سهم تولیدکنندگان خارجی از بازار، فعالان صنعت سیم و کابل کشور در حال واگذاری جایگاه خود به سایر رقبا هستند. این در حالی است که ایران دارای منابع غنی مس بوده و سایر مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیم و کابل نظیر گرانول توسط صنایع پتروشیمی داخلی به مقدار کافی تولید می‌شود. متاسفانه در حال حاضر رقبای ما در سایر کشورها هیچ‌کدام این مزایا را در اختیار ندارند اما در میدان رقابت پیروز شده‌اند و علت آن را می‌توان به خام‌فروشی مواد اولیه و صادرات کاتد و مفتول مس نسبت داد. شایان ذکر است که در دولت قبلی چنین موضوعی مشاهده نمی‌شد اما اکنون صادرات مواد اولیه زیر قیمت‌های جهانی به سبب صدور مجوزهای لازم از سوی نهادهای دولتی و واردات برخی از کالاها از این طریق، انجام می‌شود. باید گفت که حاشیه سود بالای صادرات، جذابیت زیادی برای فعالان صنایع بالادستی مس دارد و موجب افزایش تمایل آن‌ها به این موضوع شده است. در حالی که تولیدکنندگان خارجی به راحتی به مواد اولیه ارزان‌قیمت دسترسی دارند، تولیدکنندگان ایرانی با موانعی مانند پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، رفع تعهد ارزی، عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه‌های داخلی با نرخ‌های دولتی و… روبه‌رو هستند. به همین دلیل به جرات می‌توان گفت که علی‌رغم تولید و فروش محصولات طی یک سال مالی، سود زیادی نصیب تولیدکنندگان سیم و کابل نشده است اما واسطه‌گران و صادرکنندگان به راحتی توانسته‌اند از این موقعیت‌ها به نفع خود استفاده کرده و سود هنگفتی را نصیب خود کنند.

در باغ سبز

این تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی با بیان اینکه تعداد فعالان این صنعت بیش از حد مورد نیاز است، اظهار داشت: در حال حاضر باید گفت که وضعیت صنعت سیم و کابل برقی حتی از حالت اشباع هم خارج شده و تعداد واحدهای فعال در این زمینه بسیار زیاد است. متاسفانه کارشناسان سازمان‌های دولتی بدون توجه به تقاضای بازار، مجوز احداث واحدهای تولیدی جدید را صادر می‌کنند اما در مقابل واحدهایی که چندین سال از زمان تاسیس آن‌ها می‌گذرد، امکان اخذ مجوز افزایش ظرفیت را ندارند. البته تبلیغات و تسهیلاتی که به سرمایه‌گذاران وعده داده می‌شود، بی‌تاثیر بر این موضوع نیست و از اواسط دهه ۸۰ با افزایش پروژه‌های مسکن مهر در کشور، سرمایه‌گذاری در صنعت سیم و کابل روند صعودی به خود گرفت. لازم به ذکر است که افزایش تعداد تولیدکنندگان و اختلاف زیاد میزان تولید و مصرف محصولات، یکی از عوامل موثر بر رکود بازارهای داخلی و افت فروش واحدهای تولیدکننده است. در این میان باید نکته مهمی را در نظر داشت که این واحدهای جدید، دارای مجوز و پروانه بهره‌برداری هستند و علاوه بر آن‌ها واحدهای غیرمجاز زیادی در صنعت سیم و کابل فعالیت دارند. در نتیجه اکنون حوزه تولید از شرایط مناسبی برخوردار نیست و به احتمال زیاد در سال‌های آینده مشکلات تولیدکنندگان پیچیده‌تر خواهد شد.

راهی برای نجات

این فعال صنعت سیم و کابل در پاسخ به این سوال که راهکارهای پشنهادی شما برای برون‌رفت صنعت سیم و کابل از شرایط کنونی چیست، ابراز کرد: تنها راه‌حلی که می‌تواند زمینه بهبود شرایط این صنعت را فراهم کند، اصلاح نحوه عرضه مواد اولیه و جلوگیری از ایجاد رانت و انحصار در بورس کالا است زیرا چالش‌ اصلی تولیدکنندگان، تامین مواد اولیه به شمار می‌آید و واحدهایی که محصولات باکیفیتی را تولید می‌کنند، چالشی برای جذب مشتریان و رقابت در بازار ندارند. علاوه‌براین، قیمت‌گذاری مس و حتی سایر محصولات نیز باید بر اساس نظام عرضه‌و‌تقاضا صورت گیرد و اقتصاد آزاد به دور از تعیین نرخ‌های دستوری و فعالیت واسطه‌گران در کشور حاکم شود.

وی با اشاره به قیمت مس در بورس کالای ایران، تصریح کرد: همان طور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از مولفه‌های تعیین قیمت مس در بازارهای داخلی، قیمت جهانی این فلز است. در حال حاضر قیمت پایه مس عرضه شده در تالار صنعتی نامبرده تا حدودی برابر با قیمت‌های جهانی است اما تا زمانی که مواد اولیه به دست تولیدکنندگان برسد، قیمت آن به دلایل ذکر شده افزایش پیدا می‌کند. البته در بازار آزاد هم این موضوع صدق می‌کند زیرا قیمت مفتول مسی برای خرید نقدی، ۴۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام می‌شود اما در زمان خرید، تولیدکنندگان باید ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بپردازند.

این تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی در خصوص دورنمای صنعت سیم و کابل، خاطرنشان کرد: آینده این صنعت وابسته به سیاست‌های اقتصادی دولت و نرخ ارز است زیرا تاثیر مستقیمی بر قیمت‌ها و شرایط بازار مصرف دارند. زمانی که نرخ ارز افزایش می‌یابد، شاهد رشد قیمت‌ها هستیم اما در صورت کاهش ارزش آن، قیمت‌ها حالت چسبندگی دارند و در مدار نزولی قرار نمی‌گیرند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42226

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی
مدیرعامل شرکت «Anglo American» مطرح کرد:

تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟
11اردیبهشت
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.