• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

لزوم حرکت به سمت معدنکاری دیجیتال

  • کد خبر : 14332
  • 20 اسفند 1401 - 9:02
لزوم حرکت به سمت معدنکاری دیجیتال
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: ایران از انقلاب صنعتی چهارم و معدنکاری دیجیتال عقب مانده است؛ به طوری که نیاز است از نگاه سنتی به معادن خارج شویم و رگولاتوری معدنکاری دیجیتال را ایجاد کنیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: ایران از انقلاب صنعتی چهارم و معدنکاری دیجیتال عقب مانده است؛ به طوری که نیاز است از نگاه سنتی به معادن خارج شویم و رگولاتوری معدنکاری دیجیتال را ایجاد کنیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از ایسنا، اسماعیل کیومرثی با اشاره به اینکه معدنکاری نوین و دیجیتال یکی از پایه‌های انقلاب صنعتی چهارم به شمار می‌رود و با توجه به وجود اسناد متعدد ترسیم شده در ایران، حوزه معدنکاری دیجیتال همچنان در صف عقب متغیر‌های اقتصادی به‌سر می‌برد، بیان کرد: قطعا دنیا برای افزایش بهره ‌برداری از ذخایر طبیعی، معدنکاری دیجیتال را انتخاب کرده تا علاوه‌بر کاهش نیروی انسانی و خطرات، به حوزه اکتشاف و استخراج سرعت بیشتری ببخشد.

وی ارائه خدمات فین تک‌ها در بخش معدنکاری دیجیتال کشور را همسو با متغیرهای جهانی ندانست و تصریح کرد: متاسفانه با توجه به وجود ذخایر بسیار معدنی در ایران، حتی اگر امروز در این مسیر حرکت و زیرساخت‌های آن را تامین کرد، ۱۰ سال آینده می‌توان در جایگاهی ایستاد که امروز شرکت‌های بزرگ معدنی دنیا در آن قرار دارند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با مد نظر قرار دادن آمارهای جهانی، تاکید کرد: پیش‌بینی شده است که حجم بازار معدنکاری دیجیتال از حدود ۹ هزار و ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹، به بیش از ۲۳ هزار میلیون دلار در سال ۲۰۲۷ برسد. این نشان می‌دهد که اکتشاف، استخراج و فرآوری به‌ عنوان سه رکن اساسی در بخش معدن به‌ شمار می‌روند و هر کدام از این بخش‌ها وابستگی زیادی به فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند.

کیومرثی عنوان کرد: بخش معدن در دنیا با استفاده از فناوری و ایده‌های نوآورانه به سوی کاهش خطرات و افزایش سرعت معدنکاری رفته است. بنابراین نیاز بوده تا در ایران نیز زیرساخت‌های این مهم ایجاد و عقب ماندگی‌ها جبران شود.

وی با تاکید بر اینکه تنها ۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه معدن فعالیت دارند، ابراز کرد: مطابق اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، بیش از هشت هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که فقط ۴۵۰ مورد آن‌ها (حدود ۵ درصد) ‌معدنی یا مرتبط با حوزه زنجیره معدن و صنایع معدنی هستند؛ به طوری که با وجود منابع متعدد، از آن بهره‌برداری نمی‌شود و همچنان نگاه سنتی به معدن و کار در آن حاکمیت دارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بر اساس همین آمارها، تنها ۳۶ شرکت دانش‌بنیان در حوزه مس، ۴۴ شرکت در زنجیره اکتشافات و استخراج و ۱۵ شرکت نیز در زنجیره سرب و روی فعالیت خود را ثبت و به ارائه ایده مشغول هستند.

کیومرثی با تاکید بر تلاش هوشمندانه برای سربلندی ایران، شکستن این نگاه سنتی و به ثمر رساندن ایده‌های خام را از الزامات خروج معدن از شرایط کنونی دانست و خاطرنشان کرد: عناصر نادر خاکی، استراتژیک و از اولویت‌های وزارت صمت و ایمیدرو به شمار می‌روند. بنابراین باید علاوه‌بر شناسایی نوآوران و فناوران بخش معدن و صنایع معدنی، فرصتی را برای آن‌ها ایجاد کرد تا ایده به سمت بومی‌سازی، هدایت و تجاری‌سازی شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14332

نوشته‌های مشابه

16اردیبهشت
بزرگ‌ترین کارخانه سرب و روی کشور در یک قدمی افتتاح
16اردیبهشت
قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟
با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی،

قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.