• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

موتور محرک تولید و مصرف فلز سیلیسیم در کشورهای غربی

  • کد خبر : 20842
  • 21 خرداد 1402 - 5:54
موتور محرک تولید و مصرف فلز سیلیسیم در کشورهای غربی
قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا (IRA) و گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند منجر به مصرف سیلیسیم و افزایش تولید آن شود.

قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا (IRA) و گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند منجر به مصرف سیلیسیم و افزایش تولید آن شود. به علاوه این احتمال وجود دارد که این قانون موجب افزایش تقاضا برای مواد با کیفیت بالا و مورد نیاز برای تولید پنل‌های خورشیدی، تراشه‌های کامپیوتری و وسایل نقلیه الکتریکی شود.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، جیسون تیمکو، مدیر اجرایی شرکت نوپای سیلیسیم در آمریکای شمالی با نام «Sinova Global» طی مصاحبه‌ای در روز چهارشنبه ۲۴ می ۲۰۲۳ عنوان کرد که افزایش تولید سیلیسیم با خلوص بالا در کشور‌های غربی به منظور حمایت از اهداف جاه‌طلبانه قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا در راستای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری است.

کار ساخت واحد تولید سیلیسیم شرکت «Sinova Global» در اکتبر ۲۰۲۲ در ایالت تنسی آمریکا آغاز شد و انتظار می‌رود پس از اتمام مراحل ساخت، با شروع فاز تولید ظرفیت این واحد به ۱۲۰ هزار تن فلز سیلیسیم با خلوص بالا برسد. این شرکت محصولاتی مانند آند باتری برای خودروهای الکتریکی با گریدهای ۱۱۰۱، ۲۲۰۲، ۳۳۰۳، ۴۲۱ و ۴۴۱ فلز سیلیسیم تولید خواهد کرد که همگی دارای محتوای فسفر و مقدار جزئی شبه فلز بور هستند.

این واحد در حالی وارد فاز تولید خواهد شد که کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا، زنجیره تامین سیلیسیم خود را برای پاسخگویی به حجم تقاضای جدید مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر که در آن محصول پلی سیلیسیم با خلوص بالا در تولید پنل‌های خورشیدی یک مولفه حیاتی است، آماده می‌کنند.

در حال حاضر بیشترین مقدار جهانی پلی سیلیسیم در چین تولید می‌شود. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، حدود ۷۹٫۴ درصد از تولید جهانی پلی سیلیسیم در سال ۲۰۲۱ در چین انجام شد. سایر کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، سیاست‌هایی از جمله قانون کاهش تورم را ارائه کرده‌اند که موجب تقویت زنجیره تامین و افزایش مقدار تولید سیلیسیم در خاک این کشور خواهد شد.

به گفته تیمکو، قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا دارای اهدافی است که به موجب آن تولید داخلی مواد اولیه حیاتی برای بخش‌های فناوری و انرژی‌های تجدیدپذیر در خاک آمریکا افزایش قابل‌ توجهی خواهد یافت.

این قانون با هدف افزایش استفاده از انرژی‌های پاک و افزایش ظرفیت تولید محصولات با فناوری پیشرفته در خاک آمریکا و در عین حال تقویت و ایمن‌سازی ساختار کل زنجیره تامین تولید ارائه شده است تا کمبود آشکار مواد اولیه تولید از جمله سیلیسیم در آمریکا برطرف شود.

مدیر اجرایی شرکت «Sinova Global» عنوان کرد: یک ماه پس از تصویب قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا، مدیران استراتژیست بخش‌های تراشه کامپیوتری، پنل‌های خورشیدی و خودروهای الکتریکی در رابطه با مفاد این قانون اعلام کردند که مانع اصلی بر سر تحقق اهداف این قانون کمبود مواد اولیه جهت تولید محصولات نهایی است.

وی افزود: قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا، منجر به افزایش مقدار تولید پلی سیلیسیم این کشور به حدود دو برابر ظرفیت تولید فعلی می‌شود.

آینده روشن برای سیلیسیم و پنل‌های خورشیدی

سلول‌های خورشیدی فتوولتائیک که در حال حاضر بیشتر آن‌ها در چین تولید می‌شوند، در سال‌های اخیر مورد توجه فزاینده‌ای قرار گرفته است. در همین رابطه کشورهای غربی درصدد هستند دوباره تمرکز خود را بر حجم تولید قابل‌ توجه این سلول‌های خورشیدی در راستای تحقق اهداف طرح برایند انتشار صفر تا سال ۲۰۳۰ معطوف کنند.

بکا جونز-آلبرتوس، معاون وزیر انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیر دفتر فناوری انرژی خورشیدی در وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا (DOE) در اظهارنظر خود به موسسه «Fastmarkets»، از حمایت اخیر دولت این کشور از بخش انرژی‌های خورشیدی استقبال کرد.

وی مطرح کرد: دولت وقت آمریکا به ریاست بایدن از زمان روی کار آمدن خود، سرمایه‌گذاری‌های بی‌سابقه‌ای در زمینه انرژی پاک انجام داده است. آمریکا همچنین قصد دارد به سمت عرضه ایمن و تولید پنل‌های خورشیدی در خاک این کشور حرکت کند.

خطرات مربوط به تسلط چین بر زنجیره تامین پنل‌های خورشیدی در سال‌های اخیر، پس از اعمال تحریم از سوی ایالات متحده آمریکا بر واردات برخی از این پنل‌ها به خاک این کشور آشکار شد. لازم بله ذکر است که منطقه اصلی تولید پلی سیلیسیم در چین در منطقه سین‌کیانگ قرار دارد.

بر اساس تجزیه و تحلیل انجمن صنایع انرژی خورشیدی (SEIA) و شرکت وود مکنزی، این اقدام همراه با اعمال سایر محدودیت‌های عرضه مبتنی بر سیاست‌های اعمال شده آمریکا، منجر به کاهش شدید نصب تاسیسات خورشیدی در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ شد.

به گفته تیمکو، این اقدامات عامل مهمی بود تا بازارهای کشورهای غربی از مصرف سیلیسیم و پلی سیلیسیم با مبدا تولید چین خودداری کنند.

مدیر اجرایی شرکت «Sinova Global» اضافه کرد: طی ۳۰ سال گذشته در ایالات متحده آمریکا، تعرفه گمرگی حدود ۱۳۹ درصدی بر روی فلز سیلیسیم با مبدا تولید چین اعمال شده است و این روند ادامه خواهد داشت. در واقع همه کشورها از جمله اروپا به دنبال افزایش تعرفه‌های گمرکی خود برای مواد تولیدشده در چین هستند.

وی پیش‌بینی کرد که ظرفیت تولید سیلیسیم آمریکا نسبت به حجم تقاضای مربوط به پروژه‌های جدید انرژی خورشیدی تا سال ۲۰۳۰ افزایش محسوسی خواهد داشت.

ایالات متحده آمریکا در حال حاضر حدود ۱۹۰ گیگاوات ظرفیت انرژی خورشیدی نصب کرده است و حدود ۶ هزار مزرعه خورشیدی دیگر طبق بررسی‌های تاییدشده در دست ساخت و راه‌اندازی در این کشور است. آمریکا در تلاش است تا سال ۲۰۳۰، به ظرفیت انرژی یک تراوات برق از این تاسیسات خورشیدی دست یابد اما احتمال رسیدن به چنین رقم انرژی هنوز قابل تایید نیست.

تیمکو تخمین می‌زند که ایالات متحده آمریکا به طور متوسط به حدود ۷۰۰ هزار تن سیلیسیم در سال که بسیار بیشتر از ظرفیت تولید فعلی است، نیاز دارد تا بتواند حجم مورد نیاز برای تولید پنل‌های خورشیدی (بر اساس بازده انرژی پانل‌های خورشیدی فعلی) را تامین کند. وی همچنین معتقد است که رقابت برای تولید و تامین فلز سیلیسیم شدت خواهد گرفت.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری جهانی در تولید پنل‌های خورشیدی از رقم سرمایه‌گذاری جهت تولید نفت در سال ۲۰۲۳ فراتر رود و از ۱۲۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳، به ۳۸۲ میلیارد دلار برسد.

قیمت فلز سیلیسیم بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته موسسه «Fastmarkets» در دهه گذشته به طور قابل‌ توجهی افزایش یافته است؛ هرچند که میزان استفاده از این فلز در سیستم‌های خورشیدی موضوع دیگری را روایت می‌کند.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای سیلیسیم با شرط تحویل به بنادر آمریکا و پرداخت عوارض گمرکی، قیمت ۳۵۲٫۴۰ تا ۴۰۳٫۵۶ سنت در هر پوند در سال ۲۰۲۲ را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۰۹٫۱۳ تا ۱۱۴٫۰۳ سنت در هر پوند در سال ۲۰۱۳، افزایش داشت.

اخیرا قیمت سیلیسیم در روز ۲۵ می ۲۰۲۳، حدود ۱۷۵ تا ۲۰۰ سنت در هر پوند ارزیابی شد و به نظر می‌رسد که به دلیل کاهش حجم تقاضای این فلز در بازار، به میزان قابل‌ توجهی قیمت آن با کاهش روبه‌رو شود.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای سیلیسیم گرید ۴-۴-۱ با غلظت حداقل ۹۹ درصد با شرط تحویل محصول در بندر روتردام، قیمت ۳,۹۲۶٫۵۴ تا ۴,۳۴۳٫۴۶ یورو (۴,۲۰۹ تا ۴,۶۵۵ دلار) در هر تن در سال ۲۰۲۲ را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۹۴۱٫۰۹ تا ۱۹۴۱٫۰۹ در هر تن در سال ۲۰۱۳ افزایش داشت.

تراشه‌های کامپیوتری و خودروهای الکتریکی تقاضا برای سیلیسیم را افزایش می‌دهند

تیمکو پیش‌بینی می‌کند در کنار افزایش تقاضا در بخش انرژی‌های خورشیدی برای سیلیسیم، افزایش تولید تراشه‌های کامپیوتری و خودروهای الکتریکی منجر به بالا رفتن حجم تقاضا برای فلز سیلیسیم با خلوص بالا به میزان قابل‌ توجهی خواهد شد.

لازم به توضیح است که از پلی سیلیسیم با خلوص بالا، در تولید تراشه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود؛ این در حالی است که در تولید خودروهای الکتریکی از سیلیسیم به عنوان آند باتری و در ترکیب با آلیاژهای آلومینیومی با استحکام بالا و وزن کم استفاده می‌شود.

وی با ستایش از کاربردهای گسترده این فلز و نقش آن در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، خاطرنشان کرد: رقابت برای استفاده از سیلیسیم در سه بخش تراشه‌های کامپیوتری، خودروهای الکتریکی و پنل‌های خورشیدی به شدت افزایش خواهد یافت. همچنین استفاده از فلز سیلیسیم، یکی از مولفه‌های اصلی در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.

مدیر اجرایی شرکت «Sinova Global» پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای آند جهت استفاده در باتری خودروهای الکتریکی، حدود ۴۰۰ برابر هم‌راستا با اهداف قانون کاهش تورم آمریکا افزایش خواهند یافت؛ این در حالی است که تقاضا برای سیلیسیم در صنایع نیمه‌هادی حدود پنج برابر افزایش می‌یابد.

تیمکو با استناد به ارقام ارائه شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، اظهار داشت: حجم تقاضا برای سیلیسیم به منظور استفاده در پنل‌های خورشیدی و صنایع نیمه‌رسانا طی پنج سال آینده، به ۳۳ درصد از ظرفیت کلی خواهد رسید و این افزایش تقاضا برای سیلیسیم در خودروهای الکتریکی به ۲۸ درصد می‌رسد.

وی در ادامه یادآور شد که افزایش قیمت به دلیل افزایش استفاده از سیلیسیم ممکن است به طور بالقوه برخی مصرف‌کنندگان را به استفاده از مواد جایگزین سوق دهد.

 اوضاع آن چنان که باید و شاید برای فلز سیلیسیم مطلوب به نظر نمی‌رسد

علی‌رغم خوش‌بینی کلی تیمکو نسبت به افزایش حجم تقاضا برای سیلیسیم، وی به برخی از چالش‌های مهمی که تولیدکنندگان سیلیسیم در سال‌های آینده با آن مواجه هستند، از جمله در دسترس بودن سنگ معدن کوارتز با خلوص و کیفیت بالا و عدم اطمینان در مورد پیشرفت‌های فناوری که می‌تواند حجم تقاضا برای سیلیسیم را کاهش دهد، اشاره و آن را تایید کرد.

مدیر اجرایی شرکت «Sinova Global» در رابطه با تامین مواد اولیه بیان کرد: اکثر تولیدکنندگان به دنبال سنگ معدن کوارتز با کیفیت بالا هستند. وی همچنین به ذخایر شناخته شده و متمرکز این سنگ معدن با کیفیت بالا در کشورهای اسپانیا، کانادا و استرالیا اشاره کرد.

در همین راستا شرکت «Ferroglobe» دسترسی به سنگ معدن کوارتز با کیفیت بالا را به عنوان اولویت افزایش تولید فلز سیلیسیم و تاثیر مثبت آن بر عایدی این شرکت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ اعلام کرد.

مارکو لوی، مدیرعامل شرکت «Ferroglobe» عنوان کرد: سنگ معدن کوارتز با کیفیت بالا، مهم‌ترین ماده اولیه مورد استفاده در تولید فلز سیلیکون با خلوص بالاست.

به گفته تیمکو، شرکت «Sinova Global» در موقعیت خوبی برای غلبه بر چالش تولید سیلیسیم قرار دارد و در حال توسعه ظرفیت تولید خود در معدن کوارتز این شرکت در کانادا است. پیش‌بینی می‌شود مقدار تولید سنگ معدن کوارتز از این معدن به یک میلیون تن در سال برسد.

در پاسخ به این سوال که چگونه پیشرفت‌های بالقوه در فناوری‌های جایگزین، از جمله سلول‌های خورشیدی تلورید کادمیوم (CdTe) که از فلز سیلیسیم کمتری استفاده می‌کنند، تیمکو عنوان کرد که این مسئله ممکن است بر برنامه‌های شرکت «Sinova Global» تاثیر بگذارد. وی با خوش‌بینی اضافه کرد که فناوری سلول‌های خورشیدی مبتنی بر استفاده از سیلیسیم به مرحله‌ای رسیده که ممکن است تا سال‌ها از این فلز استفاده شود.

وی تاکید کرد: فناوری‌های جایگزین سیلیسیم مشخص هستند اما موضوع هزینه بالای آن‌ها مطمئنا کمی چالش‌برانگیز خواهد بود و به همین دلیل همه چیز با گذشت زمان مشخص خواهد شد.

مدیر اجرایی شرکت «Sinova Global» با اشاره به راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در آمریکای شمالی که بیشتر آن‌ها از پلی سیلیسیم در ساخت پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنند، اضافه کرد که امکان تغییر فناوری‌های جایگزین برای این شرکت‌ها در یک زمان کوتاه میسر و امکان‌پذیر نیست.

از سوی دیگر آلبرتوس، معاون وزیر انرژی‌های تجدیدپذیر آمریکا، نظر مثبتی به استفاده سلول‌های خورشیدی تلورید کادمیم داشت. به اعتقاد وی، ایالات متحده آمریکا در حال حاضر پیشرو در فناوری سلول‌های خورشیدی تلورید کادمیم، دومین فناوری متداول فتوولتائیک (PV) پس از سیلیکون است. اخیرا نیز وزارت انرژی آمریکا، بودجه ۲۴ میلیون دلاری برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای ارائه کرده است که از شرکت‌های آمریکایی بیشتری در توسعه فناوری سلول‌های خورشیدی تلورید کادمیم و فتوولتائیک حمایت می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فناوری سلول‌های خورشیدی تلورید کادمیم، دارای یک زنجیره تامین قدرتمند و متمرکز در ایالات متحده آمریکا بوده که در حال حاضر به طور قابل‌ توجهی در حال توسعه است. به همین دلیل این فناوری به احتمال فراوان به یک فناوری خورشیدی برتر و پیشرو در سال‌های آینده در آمریکا تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20842

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.