• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
مدیرعامل شرکت جهان پایدار تولید کاسپین:

می‌خواهیم رشد تولید را محقق کنیم اما …

  • کد خبر : 23044
  • 20 تیر 1402 - 10:12
می‌خواهیم رشد تولید را محقق کنیم اما …
مدیرعامل شرکت جهان پایدار تولید کاسپین، تولیدکننده رابیتس و سازه‌های کناف گفت: احداث شهرک‌های صنعتی در نقاط مختلف کشور، اقدام مثبتی بود که از جانب دولت‌های مختلف انجام شد اما نکته مهم‌تر در این زمینه، تامین زیرساخت‌های کافی و همچنین اعطای تسهیلات بانکی است تا تولیدکنندگان بتوانند طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرایی کنند.

مدیرعامل شرکت جهان پایدار تولید کاسپین، تولیدکننده رابیتس و سازه‌های کناف گفت: احداث شهرک‌های صنعتی در نقاط مختلف کشور، اقدام مثبتی بود که از جانب دولت‌های مختلف انجام شد اما نکته مهم‌تر در این زمینه، تامین زیرساخت‌های کافی و همچنین اعطای تسهیلات بانکی است تا تولیدکنندگان بتوانند طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرایی کنند.

عباس جهان‌دار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت جهان پایدار تولید کاسپین، تولید رابیتس و سازه‌های کناف جهت استفاده در صنعت ساختما‌ن‌سازی است. ما فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کردیم و در حال حاضر ۱۶ نفر در مجموعه مشغول به کار هستند. ضمن اینکه مجموعه در شهرک صنعتی مرزن‌آباد استان مازندران قرار دارد و تولیدات ما در استان‌های تهران، گیلان و مازندران به فروش می‌رسد.

وی در ارتباط با تامین مواد اولیه، افزود: ورق گالوانیزه، عمده ماده اولیه مورد نیاز ماست که آن را از بازار آزاد تامین می‌کنیم. ورق تولیدشده در کارخانجات نورد و لوله سمنان که در سطح بازار به نام ورق سمنان شناخته شده است، بخش عمده‌ای از ورق خریداری شده مجموعه را شامل می‌شود؛ در حالی که گاهی اوقات نسبت به خرید ورق گالوانیزه وارداتی از کشور قزاقستان هم اقدام می‌کنیم. ورق وارداتی با قیمتی بیشتر از ورق سمنان در بندر نوشهر به فروش می‌رسد و به همین علت ما ترجیح می‌دهیم که نمونه داخلی آن را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت جهان پایدار تولید کاسپین عنوان کرد: اگرچه ورق گالوانیزه در بورس کالای ایران نیز به فروش می‌رسد و شرکت فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده آن است اما به دلیل اینکه ما ناچار به توقف یک تا دو ساله تولید خود شدیم و طی این مدت، شرایط خرید ماده اولیه از این تالار صنعتی دستخوش تغییرات فراوانی شده است، نمی‌توانیم ورق مورد نیاز خود را از بورس تامین کنیم. واقعیت امر این است که شرایط خرید از بورس چندان مناسب نیست و منجر به هدررفت زمان و انرژی تولیدکننده در ابتدای مسیر تولید می‌شود.

نوسان قیمت ورق، به نفع تولیدکنندگان رابیتس نیست

جهان‌دار در خصوص چالش‌های بخش تولید، تصریح کرد: نوسان قیمت ماده اولیه، مهم‌ترین چالشی است که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم. زمانی که ما تولید خود را حدود ۱۶ سال پیش آغاز کردیم، قیمت ورق گالوانیزه در حدود دو هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود و در حال حاضر قیمت آن به حدود ۵۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است؛ البته با توجه به گذر زمان و رشد تورم و مشکلات اقتصادی، این افزایش قیمت دور از ذهن نیست اما آنچه تولیدکننده را آزرده خاطر می‌کند، نوسان قیمت در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت مثلا سه ماهه است. قیمت ورق طی چهار ماه اخیر، از حدود ۴۹ هزار تومان به ۵۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافته است و این نوسان قیمت به هیچ وجه به نفع تولیدکنندگان رابیتس و سازه‌های کناف که بازار محدودی را در اختیار دارند، نیست.

وی ضمن اشاره به قطعی برق در واحدهای صنعتی طی هفته‌های اخیر، تصریح کرد: خوشبختانه با تمهیدات مثبتی که مسئولان شهرک صنعتی مرزن‌آباد در این زمینه اندیشیده‌اند، مشکلی در زمان قطعی برق نداریم و سعی کرده‌ایم با در نظر گرفتن زمان اضافه‌کاری در روزهای مختلف هفته، تولید خود را طبق برنامه پیش ببریم. از طرفی، با توجه به اینکه مصرف برق در مجموعه ما محدود است و انرژی گاز نیز صرفا برای گرمایش محیط داخل کارخانه مصرف می‌شود، با مشکلات زیست‌محیطی نیز مواجه نیستیم.

مدیرعامل شرکت جهان پایدار تولید کاسپین در ادامه به رویکرد مثبت در زمینه احداث شهرک‌های صنعتی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم که احداث شهرک‌های صنعتی در نقاط مختلف کشور، از جمله اقدامات مثبت دولت‌های مختلف بوده و تنها نقطه ضعف دولت، عدم تخصیص تسهیلات و وام‌‍‌های حمایتی به تولیدکنندگان است. ما چند سری نسبت به دریافت تسهیلات جهت اجرای طرح‌‎های توسعه‌ای اقدام کردیم اما هر بار با شرایط سخت و موانع جدیدی روبه‌رو شدیم که پس از آن تصمیم گرفتیم زمان خود را در این زمینه هدر ندهیم و ذهنیت خود را متمرکز ادامه تولید کنیم.

قید اجرای طرح‌های توسعه‌ای را زده‌ایم

جهان‌دار با بیان اینکه انواع رابیتس با کیفیت عالی توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه موفق به اجرای طرح‌های توسعه‌ای در مجموعه نشده‌ایم، بنابراین تمام تلاش خود را در راستای افزایش کیفیت رابیتس تولیدی به‌کار گرفته‌ایم و امیدواریم شرایط بازار به گونه‌ای پیش برود که بتوانیم حداقل مشتریان خود را حفظ کنیم. متاسفانه در حال حاضر صنعت ساختمان‌سازی نیز چندان شرایط مطلوبی ندارد و بازار نیز در رکود نسبی به سر می‌برد که این مسئله، تولید و فروش واحدهای فعال در تولید محصولات ساختمانی را با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به فرایند نورد سرد در تولید رابیتس و سازه‌های کناف، خاطرنشان کرد: در این فرایند، ورق خریداری‌شده بین دو غلتک در دستگاه نورد قرار می‌گیرد و پس از عبور از این غلتک‌ها، فرم‌دهی شده و به شکل رابیتس در می‌آید. در واقع از نورد سرد به منظور تولید قطعات و سازه‌های مختلف با ابعاد دقیق و شکل‌دهی و انعظاف‌پذیری بالا استفاده می‌شود؛ ضمن اینکه دستگاه و تجهیزات مورد استفاده در مجموعه، همگی ساخت داخل است و خوشبختانه شرکت‌های داخلی، به دانش و توانمندی خوبی در این زمینه دست یافته‌اند.

این تولیدکننده رابیتس و سازه‌های کناف در ادامه مطرح کرد: در صورتی که مشکلات سیاسی ما به دنبال تعامل و رایزنی‌های سازنده با سایر کشورهای منطقه رفع شود، می‌توان به آینده تولید در کشور امیدوار بود؛ چراکه ایران از پتانسیل بسیار بالایی در حوزه صنعت و معدن برخوردار است. البته در این میان نباید نقش تحریم به عنوان یک عامل مخرب را نادیده گرفت و چالش‌های مختلف در تولید به ویژه افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه، برگرفته از همین تحریم‌های ظالمانه علیه کشور است. از سوی دیگر، عوامل بسیاری در رونق صنعت ساختمان‌سازی موثر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به قیمت محصولات نوردی فولادی (تیرآهن، میلگرد و …)، سیمان، مصالح ساختمانی و… اشاره کرد. بنابراین اگر ساخت‌وساز در کشور افزایش پیدا کند، بدون شک نیاز بازار به محصولاتی همچون رابیتس و سازه‌های کناف نیز افزایش خواهد یافت و ما امیدواریم که این اتفاق در آینده به وقوع بپیوندد.

جهان‌دار در پایان در ارتبط با میزان سرمایه‌گذاری جهت راه‌اندازی خط تولید رابیتس و سازه کلاف، یادآور شد: متاسفانه زمینه سرمایه‌گذاری جهت احداث خط تولید جدید فراهم نیست و دو تا سه واحد تولیدی رابیتس در استان مازندران طی چند ماه گذشته تعطیل شدند. واقعیت امر این است که سرمایه‌گذاری در این بخش هیچ توجیه اقتصادی ندارد و بازار این محصول از تولید انواع رابیتس‌ها اشباع شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=23044

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.