• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
رئیس ایمنی شرکت صنایع هفت الماس مطرح کرد:

نقش پررنگ و جایگاه ویژه HSE در شرکت صنایع هفت الماس

  • کد خبر : 25871
  • 24 مرداد 1402 - 6:09
نقش پررنگ و جایگاه ویژه HSE در شرکت صنایع هفت الماس
رئیس ایمنی شرکت صنایع هفت الماس گفت: این شرکت با استقرار واحد HSE و پیاده‌سازی الزامات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، همواره سعی کرده است الزامات قانونی مرتبط با صنعت فولاد را پیاده‌سازی و اجرا کند و در این راستا، موفق به پیاده‌سازی و استقرار سیستم مدیریتی ایمنی و بهداشت شغلی (OHSAS18001) و مدیریت سیستم محیط زیست از (MOODY INTERNATIONAL) شده است.

رئیس ایمنی شرکت صنایع هفت الماس گفت: این شرکت با استقرار واحد HSE و پیاده‌سازی الزامات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، همواره سعی کرده است الزامات قانونی مرتبط با صنعت فولاد را پیاده‌سازی و اجرا کند و در این راستا، موفق به پیاده‌سازی و استقرار سیستم مدیریتی ایمنی و بهداشت شغلی (OHSAS18001) و مدیریت سیستم محیط زیست از (MOODY INTERNATIONAL) شده است.

حمید آسیابان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص اهمیت واحد HSE در شرکت‌های معدنی و فلزی، بیان کرد: نقش واحد HSE که مسائل مرتبط با سه بخش مهم بهداشت، ایمنی و محیط زیست صنعت را پیگیری و اجرا می‌کند، بسیار حائز اهمیت است.  صنایع معدنی و فولادی جزو صنایع مادر و حیاتی کشور بوده و فعالیت مداوم واحدها، اهمیت پیاده‌‎سازی استانداردهای HSE را بیش از پیش ضروری می‌سازد. مسئله ایمنی و بهداشت شغلی به لحاظ اخلاقی، قانونی و اقتصادی حائز اهمیت است و شرکت‌ها برای اینکه در بازار رقابت سودآور باقی بمانند، همواره در این راستا تلاش می‌کنند. قطعا مخاطب قرار دادن مسائل ایمنی، بهداشتی و محیط زیست، وسیله‌ای برای تجارت بهتر نیز بوده و نیروی انسانی به عنوان بازوی قدرتمند این صنایع شناخته می‌شود. سیاست‌گذاری صحیح و اجرای نظام‌مند اصول HSE، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که این سرمایه ارزشمند را حفظ کنند. حوادث صنایع معدنی و فولادی معمولا جزو حوادث سنگین است و این مسئله که نیروی انسانی توانمند و کاربلد صنعت کشور در اثر حادثه و یا بیماری شغلی نتواند با توانایی قبلی به کار ادامه دهد، قابل جبران نیست.

اهمیت HSE در بخش معدن و صنایع معدنی

وی اضافه کرد: از وظایف مهم واحد HSE در صنایع، استانداردسازی بخش‌های مختلف از نظر پیشگیری از بیماری‌های شغلی بوده و این مهم به ویژه در شرکت‌های معدنی بسیار حائز اهمیت است. فرد با تجربه از نظر فنی و با تخصص و مهارت کافی می‌تواند بر اثر عدم رعایت اصول آرگونومی، دچار اختلالات اسکلتی عضلانی (به عنوان مثال دیسک کمر) شده و توانایی ادامه فعالیت با توانمندی سابق را از دست بدهد و یا در اثر ابتلا به CTS (سندروم تونل کارپال) توانایی کار با دست را مطابق سنوات قبل نداشته باشد. بیماری‌های ریوی ناشی از کار علی‌الخصوص در صنایع معدنی، عواقب جبران‌ناپذیری از نظر درمان برای کارگر، کارفرما و دولت‌ها به همراه خواهد داشت. علاوه بر ابعاد انسانی، باید بررسی کرد که آیا جایگزین کردن نفر بعد با میزان مهارت‌های کارگر قبلی امکان‌پذیر است؟ در این بین، مقوله‌های زمان و هزینه نیز مطرح بوده که در نهایت HSE در تمامی این زمینه‌ها با کنترل‌های مهندسی و مدیریتی، راهکاری را  پیش روی کارفرما قرار می‌دهد.

رئیس ایمنی شرکت صنایع هفت الماس عنوان کرد: در سنوات قبل، برخی افراد به HSE به عنوان یک هزینه و یک ترمز برای ادامه کار نگاه می‌کردند اما هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که تمامی هزینه‌ها نه تنها هدر نرفته بلکه یک سرمایه‌گذاری در بلندمدت بوده است. البته نقش همکاران ما به عنوان شاغلان عرصه HSE در صنایع، در توجیه الزامات قانونی این حوزه و پیشرفت این علم در کشور نباید نادیده گرفته شود.  بهداشت، ایمنی و محیط زیست، علم و هنر پیشگیری از حوادث و بیماری‌های شغلی است که از مباحث بسیار مهم در این زمینه، مقوله محیط زیست به شمار می‌آید. چالش‌های پیش روی بشر برای ادامه حیات در صورتی که نگرش و اقدام مثبتی در زمینه محیط زیست انجام نشود، امکان‌پذیر نیست. مباحث مهمی چون ریزگردها، آلودگی آب و آلودگی خاک که مستقیما حیات بشر را تهدید می‌کند، نیازمند چاره‌یابی، سیاست‌گذاری و اجرای صحیح قوانین است. با توجه به وسعت صنایع معدنی و فولادی، این بخش می‌تواند نقش بسزایی در آگاهی‌بخشی به جامعه در زمینه‌های زیست‌محیطی و مسئولیت‌پذیری افراد در قبال محیط زیست ایفا کند. نیروی انسانی شاغل در این بخش نیز می‌تواند افراد دیگر را در قبال مسائل مرتبط با محیط زیست آگاه کرده و به همین علت صنایع معدنی و فولادی، دارای پتانسیل‌های ارزشمندی در این حوزه هستند. در نهایت می‌توان گفت که ارزش‌گذاری و اجرای مدیریت رخدادها و مناسبت‌ها در حوزه‌ HSE، کمک شایانی به مسئولیت‌پذیری افراد در زمینه محیط زیست خواهد کرد.

آسیابان‌ها در ادامه به اقدامات این شرکت جهت افزایش ایمنی کارگران حین کار با دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خطوط مختلف تولید اشاره کرد و گفت: شرکت صنایع هفت الماس در سنوات قبل با استقرار واحد HSE و پیاده‌سازی الزامات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، همواره سعی کرده است الزامات قانونی مرتبط با صنعت فولاد را پیاده‌سازی و اجرا کند. این شرکت در سال ۱۳۹۳، موفق به پیاده‌سازی و استقرار سیستم مدیریتی ایمنی و بهداشت شغلی OHSAS18001 و مدیریت سیستم محیط زیست از MOODY INTERNATIONAL شده است. از جمله اقدامات شرکت در این راستا، می‌توان به پیاده‌سازی و اجرای صحیح الزامات قانونی مرتبط با مباحث سلامت، ایمنی و محیط زیست؛ ارزیابی‌های فنی تجهیزات موثر بر ایمنی کارکنان در برنامه زمانی تعریف شده شامل نظارت مستمر بر ارزیابی مخازن تحت فشار، دیگ‌های بخار، ارتینگ ارزیابی فنی جرثقیل‌ها و …؛ اجرای منظم آزمایشات و معاینات ادواری سالیانه کارکنان مطابق با ماده ۹۲ قانون کار توسط تیم‌های تخصصی طب کار استان قزوین و پیگیری دقیق مواردی که طی آزمایشات و معاینات ادواری در همکاران سازمان از نظر سلامتی حائز اهمیت است؛ اجرای الزامات ایمنی نظیر اصول مهم PTW (مجوز انجام کار) در موارد تعریف شده با واحدهای کاری شرکت؛ اجرای ماده ۹۱ قانون کار که سه مبحث مهم تحول، آموزش و نظارت در مبحث مهم PPE (وسایل حفاظت فردی) را پیگیری می‌کند؛ اجرای برنامه‌های آموزشی شامل آموزش‌های بدو استخدام، دوره‌ای و آموزش‌های بهداشت حرفه‌ای علی‌الخصوص در مبحث پیشگیری از بیماری‌های شغلی؛ نظارت بر فعالیت‌های پیمانکاران مطابق با اصول و آیین‌نامه امور پیمانکاری، همکاری مستمر با مراجع قانونی از جمله اداره محیط زیست شهرستان در خصوص پیاده‌سازی الزامات محیط زیستی از جمله قانون خوداظهاری سه ماهه و تحویل و ارسال لجن‌های ویژه به مراکز امحا در راستای الزامات مدیریت پسماند اشاره کرد.

وی در همین راستا ادامه داد: ارزیابی‌های عوامل زیان‌آور محیط کار مطابق با آیین‌نامه موجود و بررسی این نتایج در کمیته‌های حفاطت و بهداشت کار شرکت با هدف کاهش مواجهه نیروی انسانی برای پیشگیری از بیماری‌های شغلی؛ حضور مستمر در فعالیت‌های غیر روتین و « Abnormal» مانند تعمیرات گسترده، لیفتینگ و… به منظور جلوگیری از رخداد حوادث؛ تدوین برنامه منسجم برای رسیدگی به امورات درمانی افراد مصدوم از نظر اعزام فوری به مراکز درمانی، پیگیری توسط تیم اورژانس و امورات مربوط به بیمه افراد (بیمه پایه و مسئولیت)؛ برگزاری جلسات تخصصی در زمان رخداد حوادث به منظور ریشه‌یابی عدم انطباق و یا فعالیتی که منجر به بروز حادثه یا رخداد شده و پیشگیری و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از رخداد مجدد آن و در نهایت بسط این موضوع به سایر خطوط؛ تدوین برنامه جهت کار با مواد شیمیایی و تمرین سناریوهای مختلف بروز شرایط اضطراری نظیر نشت، حریق و… و برنامه تمرینی با مدیریت پدافند غیرعامل استان در زمینه نشت آمونیاک، از دیگر اقدامات مهم شرکت در راستای افزایش ایمنی کارگران حین کار با دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خطوط مختلف تولید به شمار می‌آیند.

نقش به‌روزرسانی و پیشرفت تکنولوژی تولید در HSE

رئیس ایمنی شرکت صنایع هفت الماس در ادامه با تاکید بر اینکه معمولا پیشرفت دانش و تکنولوژی و به‌روزرسانی تحهیزات، منجر به حذف بسیاری از خطرات قبلی و شناخته شده در صنایع مختلف می‌شود، مطرح کرد: در مبحث کنترل خطرات از نظر علم مهندسی HSE نیز این مقوله ارزشمند حائز اهمیت است و در اولین راهکار، روش‌های کنترلی با عنوان «حذف خطرات» مطرح می‌شود. ما به این نتیجه مهم رسیده‌ایم که پیاد‌ه‌‍سازی آیین‎‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ایمنی در صورتی که به صورت موفقیت‌آمیز در درجه اول آگاهی‌رسانی و پیاده‌سازی شوند، نقش بسزایی در کاهش حوادث خواهد داشت. در صنایع فولادی نیز با توجه به طول خطوط تولیدی و اینکه بروز کوچک‌ترین خطا و یا ناهماهنگی باعث حادثه خواهد شد، این مسئله اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند. در تکنولوژی‌ها و دستگاه‌های جدید، با توجه به PLCهای پیشرفته که مجهز به اینترلاک‌هایی است که امکان راه‌اندازی دستگاه را فراهم نمی‌سازد، خطای انسانی به عنوان عاملی با درصد بالا در بروز حوادث را به صفر نزدیک می‌کند .

آسیابان‌ها در خصوص اقدامات شرکت صنایع هفت الماس در مسیر تولید فولاد سبز و رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، اظهار داشت: در زمینه رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و بستر پیشگیری از آلودگی آب، خاک و هوا، اقدامات موثری در مجموعه انجام شده است. ما همواره از حضور بازرسان مراجع قانونی در شرکت استقبال کرده‌ایم و از راهنمایی این عزیزان بهره جسته‌ایم. با توجه به رویکرد زیست محیطی شرکت، پروژه حذف سرب از خط قدیمی تولید ورق گالوانیزه و تیدیل آن به سوخت گازی در دستور کار شرکت و تیم اجرایی قرار گرفت و پروژه مذکور در نهایت توسط متخصصان داخلی شرکت طی مدت سه ماه، با هزینه‌ای بالغ بر میلیاردها تومان به انجام رسید. از دیگر اقدامات شرکت در این راستا، می‌توان به موارد متعددی همچون استقرار سیستم مدیریت زیست‌محیطی مبتنی بر استاندارد ISO14001:2004 از شرکت «MOODY INTERNATIONAL» در دی ماه ۱۳۹۲؛ استفاده مجدد از گازهای احتراق در خطوط تولید برای گرم کردن محلول‌ها و خشک کردن ورق به جای استفاده از تجهیزات گرمایشی و مصرف انرژی؛ استفاده از نور طبیعی برای روشنایی سالن و عدم استفاده از تجهیزات روشنایی طی روز برای فضاهای تولید؛ پروژه نصب سیستم پایش آنلاین بر روی خروجی تصفیه‌خانه برای کنترل COD، PH و… در راستای اجرای بند ب ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه؛ اختصاص ۱۲ هکتار از مساحت شرکت به فضای سبز پیرو مواد قانونی جلوگیری از آلودگی هوا؛ اجرای منظم طرح خوداظهاری با همکاری آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست (بند الف ماده ۶۱ طرح خود اظهاری)؛ آنالیز گازهای خروجی از ۱۷۰ مشعل موجود در شرکت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی به صورت برنامه مدون؛ استفاده مجدد از خروجی تصفیه‌خانه فاصلاب صنعتی در آبیاری فضای سبز شرکت؛ پروژه نصب و استفاده از دستگاه اولتراسونیک جهت ترک‌یابی غلتک‌های خطوط تولید و حذف اسپری‌های تست PT؛ تحویل و امحای پسماندهای ویژه (هر چند مطابق با ارزیابی صورت گرفته، پسماندها فاقد فلزات سنگین بوده و عمدتا صنعتی محسوب می شوند) و تولید مطابق با نظارت بازرسان محترم اداره محیط زیست و طی قرارداد با دو مرکز امحا در سطح کشور که به صورت روتین و قرادادهای مجزا صورت گرفته و هزینه‌های موجود در این زمینه با توجه به تحویل کیلویی پسماند، میلیاردی شده است، اشاره کرد.

تحقق شعار «زمین پاک برای تمام نسل‌ها» در هفت‌الماس

وی در همین راستا تصریح کرد: حذف کاغذ از مکاتبات اداری؛ اجرای برنامه تفکیک ضایعات از مبدا و برنامه‌ریزی فروش ضایعات قابل بازیافت به پیمانکاران مجاز در سامانه جامع محیط زیست « iranemp.ir»؛ مدیریت ضایعات در انبار ضایعات و تخصیص جایگاه بتنی مسقف برای انباشت ضایعات ویژه؛ اقدام عقد قرارداد با سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در خصوص تحویل زباله‌های خانگی؛ مدیریت مصرف آب در شرکت و پروژه گسترش واحد تصفیه‌خانه فاضلاب و سایت بی‌هوازی تصفیه‌خانه به جهت اصلاح بهتر پارامترهای کیفی آب خروجی از تصفیه‌خانه که در مراحل پایانی کار عمرانی قرار  دارد، از دیگر اقدامات ما در راستای تولید فولاد سبز بوده است. همچنین نظر به اینکه شرکت در مجاورت با آزادراه قزوین – کرج قرار دارد، هر ساله در اسفند ماه و در آستانه سال نو، مدیریت و کارکنان شرکت صنایع هفت الماس با همراهی تیم‌های محیط زیست شهرستان و منابع طبیعی، اقدام به پاکسازی حاشیه اتوبان از زباله‌هایی که معمولا توسط مسافران در حاشیه آن رها شده است، با هدف تحقق شعار «زمین پاک برای تمام نسل‌ها» می‌کنند.

رئیس ایمنی شرکت صنایع هفت الماس خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم کاشت نهال (در حدود یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ اصله نهال در نواحی مختلف شرکت در هفته درختکاری)؛ حضور و استقرار تیم سیار انتقال خون استان قزوین در سطح شرکت و مشارکت همکاران برای یاری‌رسانی افراد نیازمند به فرآورده خونی سالم؛ ایجاد دیوار سبز و کاشت نهال در مجاورت با دیوار شمالی شرکت با حدود یک هزار و ۴۰۰ اصله نهال و آبیاری با استفاده از لوله‌های آب تحت فشار، از دیگر اقدامات ما در این خصوص بوده است. در حوزه صنعت سبز تا کنون دو تا سه مرتبه با تکمیل مستندات و پرسشنامه، متقاضی دریافت جایزه صنعت سبز شده‌ایم؛ واقعیت امر این است که باید به عنوان منتخب استان نیز معرفی می‌شدیم اما با توجه به این ذهنیت که «صنعت فولاد سبز نمی‌شود»، باور داریم شرکت صنایع هفت الماس حداقل در برهه‌ای که کار مهم و خطیر حذف سرب را به انجام رسانید، مستحق انتخاب به عنوان صنعت سبز بود که متاسفانه این مهم اتفاق نیفتاد.

آسیابان‌ها در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه حفظ سلامت و بهداشت کارکنان تا چه اندازه در دستور کار این شرکت قرار گرفته و چه اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اید، گفت: همه ما در دوران کرونا تجربه‌های بسیار سختی داشتیم اما شرکت از بدو اولین مشاهدات این بیماری در کشور، بلافاصله کمیته مبارزه و پیشگیری کرونا را با ریاست شخص مدیریت کارخانه تشکیل داد و در تمام مدت شیوع این بیماری، همواره اطلاع‌رسانی دقیق از وضعیت همکاران بیمار و رسیدگی به وضعیت آن‌ها را در دستور کار قرار داد. توزیع ملزومات بهداشتی، ویتامین D و توزیع غذا در اتاق‌های همکاران و در نهایت برگزاری سه مرحله برنامه واکسیناسیون در سطح شرکت، به کنترل بیماری منجر شد و خدا را شاکریم که علی‌رغم فعالیت روزانه حدود یک هزار  تا یک هزار و ۱۰۰ نفر از همکاران در شرکت، نه تنها مورد فوتی بلکه حتی مورد بستری شدید هم نداشتیم و تولید نیز با وقفه‌ای همراه نشد.

وی در همین راستا ادامه داد: برگزاری معاینات و آزمایشات ادواری سالیانه در این شرکت، حدود ۶ تا ۹ ماه زمان‌بر بوده و با توجه به الزامات موجود با مشارکت تیم تخصصی طب کار انجام می‌شود؛ در حالی که هزینه‌های انجام این معاینات قابل توجه بوده اما این مهم در تمام این سال‌ها بدون کم و کاستی انجام شده است. همچنین تغییر واحد همکارانی که از نظر آزمایشات و معاینات و نظر پزشک با محوریت حفظ سلامتی پرسنل باید به واحد دیگری منتقل شوند نیز معمولا طی روند تخصصی صورت می‌گیرد. نظارت‌های روزانه در مقوله‌های بهداشت عمومی و ورود مواد غذایی به شرکت و ارزیابی عوامل زیان‌آور محیط کار و ارائه راهکار جهت استانداردسازی ایستگاه‌هایی که با میزان بالاتر از حد مجاز با عوامل زیان‌آور مواجهند، از دیگر اقدامات ما در این زمینه بوده است.

 ضرورت بازنگری فوری آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور

وی در پایان در ارتباط با اهمیت نظارت و اقدامات سازمان‌های ذی‌ربط در راستای اجرای مقررات مرتبط باHSE  خاطرنشان کرد: نظارت سازمان‌های ذی‌ربط بسیار حائز اهمیت و در بسیاری از موارد راهگشا است؛ اگرچه این نظارت‌ها در سنوات قبل بیشتر بود. ما معتقدیم که بسیاری از شرکت‌ها به ویژه صنایع فولادی، به بلوغ لازم در زمینه HSE رسیده‌اند و این امر می‌تواند به سازمان‌ها این اطمینان را بدهد که الزامات در این حوزه حداقل در شرکت‌های بزرگ رعایت می‌شود. در خصوص اقدامات این سازمان‌ها علی‌رغم فعالیت‌ها و نظارت‌های موجود، انتظارات بیش از این است؛ به عنوان مثال، آیین‌نامه‌هایی مانند مشاغل سخت و زیان‌آور نیازمند بازنگری فوری است. روش اجرای این آیین‌نامه، زمان و انرژی‌بر بوده و به دنبال آن، وظایف نظارتی این سازمان‌ها تحت شعاع قرار گرفته داده است. مقوله درمان در مراکز درمان ملکی تامین اجتماعی رو به ضعیف شدن است؛ در حالی که تامین اجتماعی موظف به درمان و بستری افراد شاغل در صنایع بوده و این خدمات نسبت به سال‌های قبل کمرنگ‌تر شده است. معمولا افراد با فرم ارجاع فوری به این مراکز مراجعه می‌کردند و خارج از نوبت پذیرش و درمان می‌شدند اما متاسفانه این خدمت نیز حذف شده است. در مواردی هم که بیمه شده احتیاج به خدمات تخصصی دارد، این خدمات وجود نداشته و یا بسیار معطل می‌شود. از طرفی، مراکز طب کار در سالیان قبل، اقدام به ارائه خدمات تخصصی در زمینه ارزیابی عوامل زیان‌آور می‌کردند که متاسفانه این خدمت نیز به دلایلی حذف شده است.  تصویب آیین‌نامه‌هایی که هنوز زیر ساخت‌های لازم برای آن وجود ندارد و یا به طور کامل ایجاد نشده، از دیگر مباحثی است که باید توسط این سازمان‌ها بررسی شود. در بسیاری از شهرها، مراکز امحای پسماندهای ویژه وجود ندارد اما کافرما موظف است این پسماندها را به استان‌های مجاور با هزینه‌های بالاتری ارسال و امحا کند؛ این در حالی است که مراکز امحا نیز از تکنولوژی‌های روز، بسیار عقب بوده و صرفا نسبت به انباشت این ضایعات اقدام می‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=25871

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
درآمد کچاد ۲۳ درصد رشد پیدا کرد
17اردیبهشت
جلسه راهبردهای توسعه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران برگزار شد
با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،

جلسه راهبردهای توسعه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران برگزار شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.