• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024

هدف‌گذاری «ومعادن» برای کسب سود بیشتر

  • کد خبر : 29711
  • 06 مهر 1402 - 7:58
هدف‌گذاری «ومعادن» برای کسب سود بیشتر
معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت شرکت «ومعادن» گفت: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با هدف‌گذاری برنامه پنج ساله خود، در نظر دارد سود خالص این هلدینگ را از ۳۹۱ میلیون دلار (بر اساس دلار آزاد) در سال ۱۴۰۱، به یک میلیارد و 100 میلیون در سال ۱۴۰۶ افزایش دهد.

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت شرکت «ومعادن» گفت: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با هدف‌گذاری برنامه پنج ساله خود، در نظر دارد سود خالص این هلدینگ را از ۳۹۱ میلیون دلار (بر اساس دلار آزاد) در سال ۱۴۰۱، به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون در سال ۱۴۰۶ افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، محمدحسین قائمی‌راد بیان کرد: از مهم‌ترین اقداماتی که در یک سال گذشته انجام شده می‌توان به تدوین برنامه استراتژیک هلدینگ با مشارکت تمامی شرکت‌های زیرمجموعه از جمله شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو، گهرزمین، صبانور، فولاد خراسان، فولاد ارفع و… اشاره کرد. در تدوین این برنامه استراتژی که با هماهنگی شرکت فولاد مبارکه به‌ عنوان سهام‌دار بیش از ۵۰ درصد هلدینگ انجام شده، مهم‌ترین اهداف آن تعیین جایگاه هر یک از شرکت‌ها در فرایند رشد هلدینگ، برآورد میزان منابع و مصارف و تنظیم جریان وجه نقد، جلوگیری از موازی‌کاری شرکت‌ها و تقسیم کار براساس مزیت‌های نسبی است.

وی همچنین ایجاد یک فرایند نظارتی، دریافت گزارش‌های سه ماهه، گزارش‌های کنترل پروژه به صورت ماهانه، ایجاد هم‌افزایی در گروه، برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری جهت تکمیل زنجیره، مطالعه بازار و سرمایه‌گذاری جهت برقراری توازن در زنجیره را از جمله اقدامات صورت گرفته طی یک سال اخیر عنوان کرد و افزود: پس از آنکه طرح‌های فولاد کردستان به ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن‌ اسفنجی، فولاد اقلید به ظرفیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن آهن‌ اسفنجی و فولاد آرتاویل نیز به ظرفیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن آهن‌ اسفنجی در هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات کلید خوردند، هلدینگ تصمیم گرفت با تصاحب ۵۶ درصد سهام شرکت بین‌‌المللی مهندسی ایران (ایریتک)، پروژه‌های مذکور را به‌ صورت «EPC» به ایریتک واگذار کند.

به گفته معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، برای تامین خوراک سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن آهن‌ اسفنجی، نیاز به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله است که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط شرکت معدنی و صنعتی صبانور تامین خواهد شد. هم‌چنین برای تامین برق مورد نیاز، بلوک دوم نیروگاه گازی سمنان توسط شرکت پویا انرژی با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات احداث شد که از اواخر سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

قائمی‌راد وضعیت پروژه‌های پیشرانان پیشرفت تحت راهبری این هلدینگ را یادآور شد و عمده‌ترین برنامه‌های این بخش را به شرح زیر اعلام کرد:

پروژه فولاد کردستان با مالکیت ۵۶ درصدی «ومعادن» که شامل پروژه احداث کارخانه آهن‌ اسفنجی به ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن (۱۱/۳ درصد پیشرفت) و احداث واحد ذوب و فولادسازی به ظرفیت یک میلیون‌ تن (۰/۹۷ درصد پیشرفت) است.

پروژه احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن صبانور به ظرفیت دو میلیون‌ تن که در مرحله انتخاب پیمانکار است.

پروژه صبا امید غرب که شامل یک واحد گندله‌سازی به ظرفیت ۰/۹ میلیون‌ تن است. در حال‌ حاضر حدود ۴۳/۴۸ درصد پیشرفت داشته و در سال‌ جاری افتتاح می‌شود.

پروژه بلوک دوم گازی سمنان که ۳۶۶ مگاوات ظرفیت دارد و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

پروژه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی آهن‌ اسفنجی آرتاویل با مالکیت ۴۰ درصدی «ومعادن» که حدود ۳۷/۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم سال آینده به بهره‌برداری برسد.

پروژه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی آهن‌ اسفنجی اقلید با مالکیت ۵۱ درصدی «ومعادن» که حدود ۱۰/۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی همچنین در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های اکتشافی هلدینگ «ومعادن» که از طریق شرکت صبانور انجام می‌شود، ابراز کرد: پهنه‌هایی شامل شهرک، باباعلی، گلالی در حال‌ حاضر در دست حفاری قرار گرفته‌اند تا بتوانیم میزان ذخایر و استخراج را بالا ببریم. همچنین به واسطه فولاد قروه، بیجار و اقلید که در غرب کشور با سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات درحال احداث هستند، دو پهنه قروه و بیجار نیز در دست اکتشاف قرار خواهد گرفت؛ دو پهنه‌ای که تاکنون کار اکتشافی چندانی روی آن‌ها صورت نپذیرفته اما پیش‌بینی می‌شود به هاب معدنی غرب کشور تبدیل شود و خوراک سه شرکت فولادسازی در دست احداث از این محل تامین شود.

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ادامه داد: پهنه دیگری که کارهای اکتشافی روی آن درحال انجام است، پهنه راور در منطقه کرمان بوده که معدن سرب‌ و روی است. مهم‌ترین پهنه‌ای که از سال گذشته در دست اقدام قرار گرفته پهنه جانجا بوده که قرار است در نهایت ۱۳۰ هزار تن کنسانتره مس به مدت ۲۵ سال تولید شود. بر اساس محاسبات فعلی، ذخیره قابل برداشت این معدن، ۳۱۲ میلیون‌ تن با عیار متوسط ۰/۲۶ درصد مس و ۰/۲۵ گرم برتن طلا ارزیابی شده است.

قائمی‌راد به برنامه‌ریزی و اقدامات صورت گرفته این هلدینگ در خصوص چالش تامین انرژی که امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های صنایع فلزی و معدنی است، اشاره کرد و گفت: در حال‌ حاضر ما یک هلدینگ تخصصی به نام پویا انرژی با سهام‌داری ۱۰۰ درصدی «ومعادن» در حوزه تامین برق داریم که همواره در تلاش هستیم ظرفیت تولید برق این شرکت را ارتقا دهیم؛ به‌ عنوان نمونه در سال گذشته ظرفیت نیروگاه سمنان (زیرمجموعه پویا انرژی) با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت از ۳۶۶ مگاوات به ۷۳۲ مگاوات ارتقا پیدا کرد. لازم به ذکر است، این پروژه اولین پروژه پیشرانان پیشرفت کشور است که در مدت ۱۱ ماه به بهره‌برداری رسیده است که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. البته طرح‌های توسعه زیادی برای این شرکت در حال بررسی است و این مجموعه، جزو اولویت‌های هلدینگ «ومعادن» برای سرمایه‌گذاری است؛ ضمن‌ اینکه واحد بخار نیروگاه شهید باکری سمنان، اخیرا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، کلنگ‌زنی شد و در حال‌ حاضر در مرحله تامین مالی است که امیدواریم این پروژه را هم بتوانیم در مدت زمان کوتاهی به بهره‌برداری برسانیم تا شاهد قطعی برق در کشور نباشیم.

وی با بیان این مطلب که متاسفانه در چند ماهه گذشته شاهد اتخاذ سیاست‌هایی هستیم که سودآوری شرکت‌های معدنی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند، تاکید کرد: با توجه به اینکه این شرکت‌ها سهامی عام هستند، سهام‌داران خرد که برای پوشش تورم به خرید سهام این شرکت‌ها روی آورده‌اند در نهایت متضرر شده‌اند و این سیاست‌های خلق‌الساعه باعث بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه شده است. از جمله این سیاست‌ها می‌توان به مصوبه هیئت وزیران در خصوص افزایش دو برابری نرخ گاز برای فولادسازان اشاره کرد؛ این در حالی است که سال گذشته انجمن تولیدکنندگان فولاد در جلسه‌ای با مسئولان مجلس درباره عدم‌افزایش نرخ گاز فولادسازان در بودجه ۱۴۰۲ به توافق رسیده بودند. شایان ذکر است، نرخ خوراک واحدهای احیا مستقیم از دو هزار تومان در سال گذشته به چهار هزار تومان برای هر مترمکعب در سال‌ جاری رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اعلام اینکه عوارض صادراتی محصولات معدنی و فولادی به یکباره با جهش زیادی روبه‌رو شده است، بیان کرد: برای مثال شمش فولاد که پیش‌تر عوارض صادراتی آن ۰/۵ درصد بود به ۲ درصد رسیده که به معنی افزایش چهار برابری آن است؛ همچنین برای سنگ‌آهن مگنتیت دانه‌بندی با خلوص آهن ۶۰ درصد به بالا، ۲۰ درصد عوارض صادراتی تعیین شده و برای کنسانتره سنگ‌آهن ۲۰ درصد، سنگ مس ۵ درصد، کنسانتره مس ۱۰ درصد، سنگ آلومینیوم ۲۰ درصد، سنگ روی ۵ درصد، کاتد و قطعات کاتد ۲ درصد، شمش مفتول‌سازی ۲ درصد، شمش کوچک ۲ درصد، عوارض وضع شده است. البته بسیاری از شرکت‌های ذی‌نفع پس از این تصمیم دولت، به کارگروه رفع موانع تولید و همچنین دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند و پس از طی فرایند نسبتا طولانی دادرسی، موفق به اخذ رای ابطال این مصوبه در دیوان عدالت اداری نیز شدند.

قائمی‌راد خاطرنشان کرد: طبق بند ۲ الحاقی تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای قرارداد استخراج سنگ‌آهن از معادنی که پروانه بهره‌برداری آن‌ها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و یا شرکت‌های تابعه است، موظفند بابت حق انتفاع دارنده پروانه بهره‌برداری به ماخذ حداقل ۵ درصد میانگین وزنی قیمت فروش داخلی و صادراتی شمش فولاد خوزستان به ازای هر تن کلوخه تولیدی از معدن مربوطه را به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پرداخت کنند. هر چند دستورالعمل اجرایی این بند هنوز اعلام نشده اما در صورتی که مفروضات ما درست باشد، در صورت اجرایی شدن این بند از مجموع سود خالص سه شرکت بزرگ معدنی کشور، یعنی گل‌گهر، گهرزمین و چادرملو در مجموع حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت.

وی در پایان خواستار مشورت دولت با شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی و فلزی جهت پیگیری منافع سهام‌داران شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29711

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
سرمایه‌گذاری «ومعادن» در پروژه‌های مختلف کم‌نظیر است
سرمایه‌گذاری بیش از دو برابر حد انتظار!

سرمایه‌گذاری «ومعادن» در پروژه‌های مختلف کم‌نظیر است

17اردیبهشت
شرکت‌های تابعه برتر هلدینگ صدر تامین معرفی شدند
16اردیبهشت
عملکرد خیره‌کننده شرکت‌های تابعه صدر تامین در سال گذشته

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.