• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

پیش‌بینی افزایش مازاد عرضه مس در سال ۲۰۲۳

  • کد خبر : 31425
  • 25 مهر 1402 - 14:13
پیش‌بینی افزایش مازاد عرضه مس در سال ۲۰۲۳
سازمان بین‌المللی گروه مطالعاتی مس (ICSG) پس از نشست اخیر خود در لیسبون پرتغال، اعلام کرد که بازار مس از وضعیت تعادل در حجم عرضه و تقاضا در سال 2023، به حالت افزایش مازاد عرضه در سال 2024 گذار خواهد کرد.

سازمان بین‌المللی گروه مطالعاتی مس (ICSG) پس از نشست اخیر خود در لیسبون پرتغال، اعلام کرد که بازار مس از وضعیت تعادل در حجم عرضه و تقاضا در سال ۲۰۲۳، به حالت افزایش مازاد عرضه در سال ۲۰۲۴ گذار خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، پیش‌بینی می‌شود مقدار تولید مس در سال ۲۰۲۴، به ۴۶۷ هزار تن برسد که از مقدار مصرف فراتر خواهد رفت. این سازمان در آخرین گزارش خود در ماه آوریل ۲۰۲۳، مقدار مازاد عرضه مورد انتظار برای مس در سال آتی میلادی را ۲۹۷ هزار تن اعلام کرده بود.

این سازمان بر این باور است که بازار مس در سال ۲۰۲۳ با کسری عرضه مواجه خواهد بود اما پیش‌بینی ۱۱۴ هزار تنی مازاد عرضه این سازمان که در آوریل ۲۰۲۳ ارائه شده بود، در حال حاضر به ۲۷ هزار تن کاهش یافته است که این مقدار در بازار جهانی ۲۶ میلیون تنی این فلز به چشم نخواهد آمد.

کاهش حجم تقاضای مس در کشورهای غربی

در آخرین نشست سازمان بین‌المللی گروه مطالعاتی مس، انتظار بر این بود حجم تقاضا برای مس در خارج از چین در سال ۲۰۲۳ پس از رشد جزئی ۰٫۴ درصدی در سال ۲۰۲۲، حدود ۱٫۶ درصد افزایش یابد.

حدود ۶ ماه از این پیش‌بینی می‌گذرد و اوضاع آنطور که انتظار می‌رفت، پیش نرفت. به گفته این سازمان، در حال حاضر انتظار می‌رود مصرف مس در خارج از چین یک درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یابد که عمدتا تحت تاثیر کاهش استفاده از مس تصفیه‌ شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی است.

کاهش حجم تقاضا برای مس در کشورهای غربی، دقیقا در نقطه مقابل افزایش مصرف این فلز در چین است که در آن پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف قابل‌ رصد مس در سال ۲۰۲۳، حدود ۴٫۳ درصد رشد را تجربه کند.

لازم به ذکر است که سازمان بین‌المللی گروه مطالعاتی مس تنها از داده‌های گزارش شده مانند مقدار تولید داخلی، حجم تجارت خالص و میزان تغییرات در مقدار مصرف قابل‌رصد به منظور ارائه برآوردی از آنچه در چین می‌گذرد، استفاده می‌کند.

با این حال ارزیابی اخیر این سازمان نشان می‌دهد حجم تقاضای مس در چین در سال ۲۰۲۳ با افزایش روبه‌رو بوده است. همچنین به نظر می‌رسد میزان مصرف مس در بخش‌های انرژی‌های تجدیدپذیر مانند وسایل نقلیه الکتریکی و صنعت تولید برق با توجه به کاهش مقدار تولید، به دلیل اوضاع اقتصادی در ۶ ماه گذشته با افزایش همراه شود.

با توجه به روند صعودی شاخص‌ مدیران خرید که نشان‌دهنده افزایش فعالیت واحدهای تولیدی است، چین همچنان محرک اصلی تقاضای جهانی برای مس خواهد بود؛ چراکه افزایش نرخ‌ بهره بانکی بر فعالیت‌های تولیدی در اروپا و ایالات متحده آمریکا تاثیر منفی می‌گذارد.

سازمان بین‌المللی گروه مطالعاتی مس، چشم‌انداز کنونی اقتصاد جهانی را چالش‌برانگیز عنوان کرد اما نسبت به این اوضاع برای سال ۲۰۲۴ ابراز خوش‌بینی کرد. به علاوه این سازمان پیش‌بینی رشد مصرف جهانی در سال ۲۰۲۴ را از ۲٫۸ درصد به ۲٫۷ درصد کاهش داد.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که عواملی همچون بهبود مورد انتظار در فعالیت‌های تولیدی، افزایش مداوم تقاضا برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه ظرفیت‌های جدید تولید (محصول نیمه‌ساخته) در کشورهای مختلف در روند افزایش مصرف تصفیه شده در جهان در سال ۲۰۲۴ تاثیرگذار خواهد بود.

افزایش مقدار تولید مس تصفیه شده

حتی با در نظر گرفتن افزایش ۴٫۶ درصدی مقدار تولید جهانی مس تصفیه شده، رشد پیش‌بینی شده در مصرف مس در سال ۲۰۲۴ همچنان نسبت به مقدار تولید آن بیشتر خواهد بود.

در واقع، روند افزایش مقدار تولید مس تصفیه شده در حال حاضر آغاز شده است. سازمان بین‌المللی گروه مطالعاتی مس پیش‌بینی رشد مقدار تولید مس تصفیه شده در سال ۲۰۲۳ که در آوریل این سال ارائه شده بود را از ۲٫۶ درصدی به ۳٫۸ درصد تغییر داد.

همانند تقاضا، افزایش مقدار تولید مس تصفیه شده نیز مربوط به چین خواهد بود؛ چراکه ظرفیت ذوب و پالایش در این کشور همچنان در حال توسعه است.

شایان ذکر است که محدودیت‌های بهره‌برداری اعمال شده و ورود به فاز تعمیر و نگهداری واحدهای ذوب در شیلی، اندونزی، سوئد و ایالات متحده آمریکا موجب کاهش مقدار تولید مس در خارج از چین در سال ۲۰۲۳ شده است.

از سوی دیگر، واحدهای ذوب در چین به شدت در حال افزایش مقدار تولید مس تصفیه شده خود هستند. بر اساس گزارش موسسه «SMM»، مقدار تولید این فلز در هشت ماهه سال ۲۰۲۳ در چین نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۱۱٫۵ درصد افزایش یافته است.

سال ۲۰۲۴ با افزایش راه‌اندازی واحدهای ذوب جدید و افزایش ظرفیت در واحدهای تولیدی مس تصفیه شده در اندونزی، هند و ایالات متحده آمریکا، مقدار تولید این فلز افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

سازمان بین‌المللی گروه مطالعاتی مس اضافه کرد که انتظار می‌رود مقدار مس تولید شده از مواد قابل بازیافت در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، به لطف سرمایه‌گذاری در واحدهای ذوب ثانویه و پالایشگاه‌های جدید افزایش یابد.

حجم تقاضا برای مس و تاثیر آن بر قیمت این فلز

رقم مازاد عرضه مس پیش‌بینی شده توسط سازمان بین‌المللی گروه مطالعاتی مس برای سال ۲۰۲۴ بازار را شگفت‌زده کرده است. به گفته این سازمان، حجم عرضه و تقاضا برای مس در سال جاری میلادی به طور کلی متعادل خواهد بود.

اکثر تحلیلگران پیش‌بینی مازاد عرضه را برای این فلز در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ ارائه داده‌اند. طبق آخرین اطلاعیه ماهانه سازمان بین‌المللی گروه مطالعاتی مس، بازار جهانی مس در هفت ماهه سال ۲۰۲۳ به ۲۱۵ هزار تن مازاد تولید رسیده است.

اگر حجم تقاضای کشورهای غربی برای مس تا پایان سال ۲۰۲۳ روند نزولی خود را حفظ کند، مشخص نیست که چگونه مازاد تولید در نیمه اول سال  ۲۰۲۳ از بین خواهد رفت تا کسری اندک مورد انتظار این سازمان در کل سال ایجاد شود.

به‌روزرسانی آمار ارائه شده توسط این سازمان نشان می‌دهد که بازار مس به سمت یک دوره رشد سریع مقدار تولید و تقاضای نامشخص در جهان حرکت می‌کند.

این روند کاهش حجم تقاضا بر قیمت مس تاثیر خواهد گذاشت که این هفته برای اولین بار از ماه می ۲۰۲۳، به حدود هشت هزار دلار در هر تن رسید. گفتنی است این فلز آخرین بار حدود هفت هزار و ۹۴۰ دلار در هر تن معامله شد.

همه فعالان بازار بر این موضوع که مس در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر نقش بسزایی دارد، تاکید می‌کنند اما در حال حاضر این تعادل میان حجم عرضه و تقاضا بوده که بر وضعیت بازار این فلز تاثیر گذاشته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=31425

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.