• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

پیش‌بینی کاهش قیمت کالاها و رشد مراودات تجاری در استرالیا

  • کد خبر : 30743
  • 17 مهر 1402 - 15:16
پیش‌بینی کاهش قیمت کالاها و رشد مراودات تجاری در استرالیا
قیمت جهانی کالاها در حال کاهش است و دستیابی به یک وضعیت تعادل و ثبات در قیمت‎‌ها دور از ذهن نیست.

قیمت جهانی کالاها در حال کاهش است و دستیابی به یک وضعیت تعادل و ثبات در قیمت‎‌ها دور از ذهن نیست.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، دولت استرالیا این ارزیابی را در آخرین نشریه منابع و انرژی این کشور که روز سه‌شنبه ۳ اکتبر ۲۰۲۳ منتشر شد، اعلام کرد.

پیش‌بینی دولت استرالیا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان ذخایر معدنی جهان بر این است که اگرچه روند حجم تولید کالاها به خوبی حفظ شده است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده افزایش یابد اما میزان نقدینگی کاهش خواهد یافت.

استرالیا، بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ‌آهن، زغال‌سنگ کک‌شو، گاز طبیعی مایع (LNG) و لیتیوم در جهان است. این کشور رتبه دوم صادرات زغال‌سنگ حرارتی، سنگ معدن و کنسانتره طلا و مس در جهان را در اختیار دارد.

وزارت صنعت، علم و منابع استرالیا اعلام کرد که انتظار می‌رود میزان درآمد این کشور از صادرات کالا، به ۴۰۰ میلیارد دلار استرالیا (۲۵۴ میلیارد دلار آمریکا) از اول ماه جولای ۲۰۲۳ برسد.

این رقم در مقایسه با میزان درآمد ۴۶۶٫۷ میلیارد دلار استرالیا در سال مالی جولای ۲۳-۲۰۲۲ که به تازگی سپری شده، کاهش یافته است و عمدتا ناشی از افزایش قیمت گاز طبیعی مایع و زغال‌سنگ پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه سال ۲۰۲۲ بود.

در همین رابطه پیش‌بینی می‌شود که درآمد حاصل از صادرات کالا در سال ۲۵-۲۰۲۴ کاهش بیشتری پیدا کند و به ۳۵۲٫۳ میلیارد دلار استرالیا برسد. این کاهش حجم درآمد تا حدی مربوط به بازیابی نسبی زنجیره تامین جهانی، دور زدن تحریم‌ها و افزایش صادرات نفت خام، زغال‌سنگ و گاز طبیعی مایع روسیه است.

یکی از دلایل اصلی این روند کاهشی را می‌توان به وضعیت بلاتکلیف اقتصاد جهانی و روند کند بازیابی اقتصادی در چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده کالا در جهان نسبت داد.

در این ارزیابی عنوان شده است چشم‌انداز اقتصاد جهانی هنوز رشد نسبتا متوسطی را برای حجم تقاضای کالاها در جهان پیش‌بینی می‌کند. در عین حال نرخ بیکاری به پایین‌ترین میزان تاریخی خود رسیده که این مسئله منجر به حفظ حجم تقاضای مصرف خانوار و افزایش سودآوری تولیدکنندگان شده است.

اگرچه پیش‌بینی می‌شود میزان درآمد استرالیا کاهش پیدا کند اما انتظار می‌رود حجم صادرات کالاها افزایش یابد و یا تا حد زیادی نسبت به حجم فعلی ثابت باقی بماند.

افزایش حجم تقاضا برای کالاها و کاهش میزان درآمدها

انتظار می‌رود سنگ‌آهن همچنان به عنوان باارزش‌ترین کالای صادراتی استرالیا باقی بماند. دولت این کشور پیش‌بینی کرده است میزان درآمد سال مالی ۲۰۲۳، به حدود ۱۲۰ میلیارد دلار استرالیا در مقایسه با میزان درآمد ۱۲۴ میلیارد دلار استرالیا در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد که البته این میزان بالاتر از پیش‌بینی میزان درآمد ۹۹ میلیارد دلار استرالیا در سال مالی ۲۰۲۴ خواهد بود.

همچنین انتظار می‌رود حجم صادرات مواد اولیه فولاد در استرالیا از ۸۹۵ میلیون تن در سال مالی ۲۳-۲۰۲۲، به ۹۲۰ میلیون تن در سال مالی ۲۴-۲۰۲۳ و به ۹۳۳ میلیون تن در سال مالی ۲۵-۲۰۲۴ افزایش یابد.

سناریوی روند افزایش حجم صادرات و کاهش میزان درآمد برای زغال‌سنگ کک‌شو، زغال‌سنگ حرارتی و لیتیوم با توجه به استفاده از آن در تولید باتری‌ها هم تکرار خواهد شد.

در همین راستا پیش‌بینی می‌شود که حجم صادرات زغال‌سنگ کک‌شو از ۱۵۷ میلیون تن در سال‌ مالی ۲۳-۲۰۲۲، به ۱۷۲ میلیون تن برای سال مالی ۲۴-۲۰۲۳ و ۲۵-۲۰۲۴ افزایش یابد؛ در عین حال پیش‌بینی می‌شود که میزان درآمد از صادرات این سوخت‌ها که عمدتا برای تولید فولاد استفاده می‌شود، از ۶۲ میلیارد دلار استرالیا در سال ۲۰۲۲ به ۴۷ میلیارد دلار استرالیا در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود حجم صادرات زغال‌سنگ حرارتی از ۱۸۲ میلیون تن در سال مالی ۲۳-۲۰۲۲، به ۲۰۲ میلیون تن در سال مالی ۲۴-۲۰۲۳ و ۲۰۳ میلیون تن در سال مالی ۲۵-۲۰۲۴ افزایش یابد؛ در عین حال میزان درآمد از این سوخت نیروگاهی از ۶۶ میلیارد دلار استرالیا در سال ۲۰۲۲، به ۳۶ میلیارد دلار استرالیا در سال ۲۰۲۳ و حدود ۲۸ میلیارد دلار استرالیا در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت.

علی‌رغم نقش مهم لیتیوم در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، انتظار می‌رود میزان درآمد صادرات این کشور از لیتیوم از ۲۰ میلیارد دلار استرالیا در سال ۲۰۲۲، به ۱۸ میلیارد دلار استرالیا در سال ۲۰۲۳ و ۱۶ میلیارد دلار استرالیا در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد.

انتظار می‌رود حجم صادرات لیتیوم از سه میلیون و ۳۳۰ هزار تن در سال مالی ۲۳-۲۰۲۲، به چهار میلیون و ۳۰ هزار تن در سال مالی ۲۵-۲۰۲۴ افزایش یابد؛ هرچند که در سال مالی ۲۴-۲۰۲۳ پیش‌بینی‌ می‌شود حجم صادرات آن به سه میلیون و ۳۲۰ هزار تن برسد.

تنها کالایی که انتظار می‌رود حجم صادرات آن کاهش یابد، گاز طبیعی مایع است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌‌شود حجم صادرات این کالا به ۸۲ میلیون تن در سال مالی ۲۳-۲۰۲۲ و حدود ۸۱ میلیون تن در سال مالی ۲۴-۲۰۲۳ و حدود ۷۹ میلیون تن در سال مالی ۲۵-۲۰۲۴ برسد.

کاهش حجم صادرات گاز طبیعی مایع را می‌توان به برنامه‌های تعمیر و نگهداری تولیدکنندگان نسبت داد. به علاوه، فقدان راه‌اندازی پروژه‌های جدید باعث می‌شود استرالیا جایگاه خود را به عنوان برترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان به ایالات متحده آمریکا در سال جاری از دست بدهد.

در کل دولت استرالیا پیش‌بینی می‌کند حجم تقاضا برای کالاهای صادراتی این کشور در آینده افزایش یابد و در عین حال میزان درآمد دولت از صادرات آن‌ها روند نزولی به خود بگیرد.

در حالت کلی، انتظار می‌رود که چشم‌انداز بلندمدت قیمت کامودیتی‌ها در بازار بین‌المللی صعودی باشد و علت آن، شکل‌گیری تغییرات اساسی در هزینه تولید است. تورم، باعث افزایش قیمت در بخش‌های متنوعی از زنجیره ارزش کالا و فرایند تولید شده است. هزینه انرژی، مواد اولیه، حمل‌ونقل و دستمزدها همگی در سطوح بالاتری نسبت به دوران پیش از همه‌گیری قرار دارند. در نتیجه انتظار می‌رود قیمت کامودیتی‌ها نیز در سطوح بالای کنونی باقی بمانند تا بسیاری از بازارها به حاشیه سود پیشین خود برگردند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=30743

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.