• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

چین؛ موتور محرکه افزایش فروش خودروهای الکتریکی در اروپا

  • کد خبر : 20529
  • 16 خرداد 1402 - 16:58
چین؛ موتور محرکه افزایش فروش خودروهای الکتریکی در اروپا
بیش از یک خودرو از هر پنج خودروی فروخته شده در قاره اروپا در سال 2022 خودروی الکتریکی بود و بر همین اساس، در حال حاضر این قاره دومین بازار بزرگ خودروهای الکترونیکی در جهان پس از چین است.

بیش از یک خودرو از هر پنج خودروی فروخته شده در قاره اروپا در سال ۲۰۲۲ خودروی الکتریکی بود و بر همین اساس، در حال حاضر این قاره دومین بازار بزرگ خودروهای الکترونیکی در جهان پس از چین است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، افزایش حجم فروش خودروهای الکتریکی در اروپا فرصت مناسبی را برای شرکت‌های تولیدکننده باتری در چین به منظور تولید باتری برای خودروسازانی چون شرکت‌های «BMW»، «Volkswagen»، «Stellantis» و شرکت «Volvo» فراهم آورده است؛ هر چند اروپا می‌داند اتکای بیش از اندازه به بازار چین و شرکت «CATL» و دیگر شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو می‌تواند یک ریسک بزرگ تلقی شود. از سوی دیگر، هنوز تعداد شرکت‌های تولیدکننده باتری در اروپا بسیار پایین است.

در همین راستا، شرکت‌های تامین‌کننده باتری در چین مانند «Contemporary Amperex Technology (CATL)، «SVOLT»، «Envision و اخیرا «EVE Energy» تصمیم دارند با سرمایه‌گذاری خود زنجیره‌های تامین صنعت خودورهای الکترونیکی اروپا را متحول کنند. داده‌های شرکت «Rhodium Group» نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری جهانی چین در بخش باتری‌ها در سال ۲۰۲۲ با چهار برابر افزایش، به ۱۴٫۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو رسید. همچنین رقم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساخت واحدهای جدید تولید باتری در اروپا، به حدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو رسید. البته که این افزایش سرمایه‌گذاری‌ها فقط مربوط به تولیدکنندگان باتری‌ها نیست. شرکت‌های تامین‌کننده و تولیدکننده آند مانند «Shanghai Putailai New Energy Technology» نیز به دنبال سرمایه‌گذاری در این بخش در کشورهای غربی هستند.

این هجوم سرمایه‌گذاری‌‌ها، صنعت نوپای خودروهای الکتریکی اروپا را متحول خواهد کرد. نکته قابل‌ توجه راجع به این سرمایه‌گذاران چینی، توانایی بالای آن‌ها در کنترل هزینه‌هاست. طبق نظرسنجی شرکت «Benchmark Mineral Intelligence» در ماه آپریل ۲۰۲۳، قیمت ماژول سلول‌های باتری که در تولید آن به‌ کار می‌رود، اغلب در چین بیش از یک چهارم کمتر از قیمت آن در اروپا بود.

بر همین اساس، تولیدکنندگان باتری در اروپا برای رقابت با تولیدکنندگان چینی با مشکل مواجه خواهند شد. به گفته برنشتاین، اروپا هنوز از نعمت یک شرکت تولیدکننده باتری مانند شرکت «CATL» چین که بیش از یک سوم فروش جهانی باتری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده، محروم است.

تاسیسات هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری شرکت «CATL» در مجارستان که قرار است در سال ۲۰۲۵ فرایند تولید انبوه آن با ظرفیت سالانه ۱۰۰ گیگاوات ساعت آغاز شود، بزرگ‌ترین تاسیسات این شرکت در قاره اروپا خواهد بود. همچنین کارخانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری شرکت چینی «Shanghai Putailai New Energy Technology» نیز بزرگ‌ترین کارخانه آند در کشور سوئد و قاره اروپا خواهد بود.

دسترسی مقرون به صرفه مواد اولیه، مزیت دیگر تولیدکنندگان باتری چین نسبت به تولیدکنندگان باتری در اروپا است. به نظر می‌رسد خودروسازان و تولیدکنندگان باتری در چین در خرید سهام استخراج‌کنندگان و تولیدکنندگان مواد اصلی تولید سلول باتری‌ها دست بالا را داشته باشند؛ چراکه داده‌های شرکت «Dealogic» نشان می‌دهد ۴۰ درصد از خرید سهام استخراج‌کنندگان و تولیدکنندگان مواد اصلی تولید سلول باتری‌ها در پنج سال گذشته، توسط یک سرمایه‌گذار چینی انجام شده است. طبق گزارش وال استریت ژورنال، شرکت‌های تولیدکننده چینی طی دو سال گذشته، حدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید سهام نزدیک به ۲۰ شرکت معدنی لیتیوم هزینه کرده‌اند.

از همه مهم‌تر تولیدکنندگان چینی فناوری‌های پیشرفته‌تری مانند باتری‌های لیتیوم آهن فسفات را ارائه می‌دهند که ارزان‌تر و ایمن‌تر بوده اما هنوز در مقیاس تجاری به اندازه رقبای اروپایی یا کره‌ای خود مانند شرکت «LG Chem» و «Samsung SDI»، ظرفیت و زیرساخت‌های آن‌ها توسعه نیافته است.

برندگان و بازندگان افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در صنعت باتری اروپا

به طور کلی این رقابت برنده و بازنده مطلقی ندارد. سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان چینی در واحد‌های تولید باتری در اروپا، می‌توانند فضا را برای رقابت دیگر شرکت‌های اروپایی مانند شرکت «Northvolt» که در کشور سوئد مستقر است را دشوارتر کند. البته این اقدام ممکن است که ناخواسته توجه سازمان‌های نظارتی در اروپا را به خود جلب کند؛ در حالی که سازمان‌های نظارتی سرمایه‌گذاری‌ها در پروژهای نوپا را دشوارتر کرده‌اند، سیاست‌های جدید اتحادیه اروپا و تنش‌های ژئوپلیتیک فزاینده منجر به تغییر برخی سیاست‌های مقامات اتحادیه اروپا است.

قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری‌های خارجی اتحادیه اروپا که از ماه ژانویه ۲۰۲۳ به اجرا درآمد، به کمیسیون اروپا اجازه می‌دهد سرمایه‌گذاری‌های اتحادیه اروپا و دیگر کشورها را برای بررسی مزایای بالقوه به دست آمده از طریق کمک‌های مالی دولت این کشورها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. این نظارت‌ها و واکاوی‌ها در خصوص پروژه‌های نوپا سختگیرانه‌تر خواهد بود. در همین راستا اقدام دیگری توسط پارلمان اروپا و دولت‌های اتحادیه اروپا در ماه دسامبر ۲۰۲۳ در دستور کار قرار گرفت که در آن تعیین استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر به‌ طور خاص برای زنجیره‌های تامین باتری، اعلام اجباری منابع تامین مواد اولیه و بازیافت برای بازیابی مواد اولیه موجود در باتری‌ها را الزامی خواهد کرد؛ اگرچه این قوانین نه فقط برای تولیدکنندگان چینی بلکه برای همه شرکت‌های فعال در کشورهای اتحادیه اروپا است اما به طور کلی فرایند راه‌اندازی پروژه‌هایی از این دست به خصوص پروژه‌های نوپا را در ۲۷ کشور عضو این اتحادیه با مشکل مواجه خواهد کرد. با این حال تخصیص سرمایه از طریق قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا بحثی را راجع به حمایت دیگر کشورها با ارائه اقداماتی مشابه از تولیدکنندگان محلی خود به راه انداخته است. اخیرا در اوایل ماه می ۲۰۲۳، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه عنوان کرد که شرکت‌های غیرعضو کشورهای اتحادیه اروپا نباید به مشوق‌های مالی که مالیات دهندگان فرانسوی آن را پرداخت می‌کنند، دسترسی داشته باشند.

این محدودیت‌های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا، خبر بدی برای خودروسازانی مانند شرکت مرسدس بنز است که در حال حاضر قصد دارد از واحد تولید باتری «CATL» در مجارستان باتری خریداری کند. به علاوه افزایش این سختگیری‌ها می‌تواند احتمال مواجهه خودروسازان اتحادیه اروپا با اقدامات تلافی جویانه در بازار خودروی چین، بزرگ‌ترین بازار جهان را افزایش دهد.

شرکت‌های اروپایی باید امیدوار باشند که حداقل مقامات اتحادیه اروپا، منافع حضور سرمایه‌گذاران چینی برای این اتحادیه را هم در نظر بگیرند. شرکت تسلا (TSLA.O) برای اولین بار در کارخانه بزرگ خود در شانگهای در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که سالانه ۵۰۰ هزار خودروی الکتریکی در این کارخانه معادل تقریبا نیمی از فروش سالانه خودروهای الکتریکی در چین تولید خواهد کرد که در آن زمان، این شرکت را به رقیبی سرسخت برای تولیدکنندگان برخی شرکت‌های کوچک چینی تبدیل می‌کرد. در واقع تا سال ۲۰۲۰، یک سال پس از تولید اولین خودرو از خط تولید جدید، این شرکت بیش از دو برابر مقدار هدف‌گذاری شده خود خودرو به فروش رساند و خودرو پرچم‌دار مدل ۳ این شرکت، پرفروش‌ترین خودروی چین در آن سال شد. به علاوه حضور شرکت تسلا در کشور چین، مزایای دیگری هم برای این کشور به ارمغان آورد. حضور شرکت تسلا موجب افزایش حجم تولید این خودروها و تقویت زنجیره تامین صنعت و کاهش هزینه‌ها برای رقبای داخلی و بین‌المللی در چین شد.

با توجه با موارد مذکور، تولیدکنندگان باتری چینی می‌توانند زنجیره‌های تامین خود در اروپا و شرکت‌های خودروسازی را نیز با سرمایه‌گذاری خود تقویت کنند. بر اساس گزارشی که موسسه «Mercator Institute» در روز ۹ می ۲۰۲۳ منتشر کرد، سرمایه‌گذاری جهانی چین در زنجیره تامین باتری‌های خودروهای الکتریکی، به ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو (۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت که این رقم در سال ۲۰۲۱، حدود سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بود. حدود ۸٫۲ هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از کل مبلغ این سرمایه‌گذاری، در کشورهای مجارستان و اسپانیا انجام شد.

این گزارش همچنین نشان داد که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های بزرگ تولید‌کنندگانی مانند شرکت‌های «CATL»، «Envision AESC» و «SVOLT»، سرمایه‌گذاری چین در پروژه‌های نوپا در بخش باتری اروپا با ۵۵ درصد رشد، به چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو در سال ۲۰۲۲ رسید.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20529

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.