• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

کاهش حجم ذخایر مس در انبار ذخایر بورس‌های جهانی

  • کد خبر : 22490
  • 13 تیر 1402 - 7:08
کاهش حجم ذخایر مس در انبار ذخایر بورس‌های جهانی
طی هفته‌های منتهی به ماه جولای 2023، حجم تقاضا برای مس ذخیره‌شده در انبارهای بورس فلزات لندن «LME» با روند افزایشی مواجه بوده است.

طی هفته‌های منتهی به ماه جولای ۲۰۲۳، حجم تقاضا برای مس ذخیره‌شده در انبارهای بورس فلزات لندن «LME» با روند افزایشی مواجه بوده است.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، حجم ذخایر مس مرجع بورس فلزات لندن از حدود ۱۰۰ هزار و ۱۰۰ تن، به ۷۷ هزار و ۵۰ تن طی سه هفته گذشته، از ابتدای ماه ژوئن ۲۰۲۳ علی‌رغم ورود تقریبا ۳۰ هزار تن به انبارهای این بورس کاهش یافته است.

حجمی که به انبارهای این بورس جهت ذخیره وارد می‌شود، تقریبا به همان اندازه و هم در سریع‌ترین زمان ممکن جهت عرضه از انبارهای این بورس خارج می‌شوند.

در حال حاضر موجودی قابل دسترس انبار مس بورس فلزات لندن حدود ۳۱ هزار و ۹۰۰ تن بوده که برای تامین حدود ۱۱ ساعت حجم مورد نیاز بازار جهانی این فلز کافی است.

جای تعجب نیست که کاهش حجم ذخایر انبار مس این بورس باعث افزایش اختلاف قیمت این فلز شده است. مبنای قیمت نقدی سه ماهه این فلز در پایان روز معاملاتی دوشنبه ۲۶ ژوئن ۲۰۲۳، حدود ۳۱ دلار در هر تن بکواردیشن ارزش‌گذاری شد. در واقع این رقم بالاترین پریمیوم تعیین شده برای قیمت نقدی مس از نوامبر سال ۲۰۲۲ است.

با توجه به کاهش فعالیت‌های مرتبط با فرایند تولید مس در اروپا و ایالات متحده آمریکا، کاهش حجم ذخایر انبار مس بورس فلزات لندن مسئله‌ای تعجب‌‌ برانگیز تلقی می‌شود.

توقف فعالیت واحد ذوب مس «Ronnskar» متعلق به شرکت «Boliden»، باعث ایجاد شکاف عرضه ۲۲۰ هزار تنی در بازار اروپا شده است اما کاهش حجم ذخایر مس انبار بورس فلزات لندن قبل از وقوع آتش سوزی در روز ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳ در واحد ذوب «Ronnskar» آغاز شد که این مسئله در روند نزولی حجم ذخایر مس بورس فلزات لندن در آسیا و ایالات متحده آمریکا ملموس بود.

این اولین بار نیست که حجم ذخایر بورس فلزات لندن بر قیمت فلزات در بازار تاثیر می‌گذارد؛ بدین معنا که هرچه حجم ذخایر انبار شده فلزات کمتر باشد، نوسانات قیمتی بیشتر خواهد بود. این یک پدیده فقط مختص وضعیت بورس فلزات لندن نیست و حجم ذخایر قابل رصد در دیگر انبارهای ذخایر بورس‌های جهانی دیگر در حال کاهش است.

مشکلات حجم انبار ذخایر مس در بورس‌های جهانی

مجموع ذخایر مس ثبت شده در بورس فلزات لندن، بورس «CME» و بورس آتی شانگهای «ShFE» در پایان هفته پایانی ژوئن ۲۰۲۳ به حدود ۱۶۵ هزار تن رسید. در همین راستا، موجودی ذخایر مس بورس‌های جهانی در ابتدای سال ۲۰۲۳ حدود ۴۵ هزار تن کاهش یافت و به کمترین میزان خود از سال ۲۰۰۸ رسید. افزایش اندکی که در موجودی ذخایر مس انبار بورس فلزات لندن در ماه آپریل و می ۲۰۲۳ رخ داد، در ماه ژوئن ۲۰۲۳ روند معکوس به خود گرفت.

حجم موجودی انبار مس بورس «CME» از کمترین میزان خود در حال افزایش است و در حال حاضر مقدار آن ۲۷ هزار و ۸۵۹ تن است که هنوز حدود سه هزار و ۹۷۵ تن نسبت به حجم ذخایر مس این بورس در ابتدای سال ۲۰۲۳ کسری را نشان می‌دهد.

به علاوه، حجم ذخایر مس انبار بورس آتی شانگهای در زمان تقاضای فصلی افزایش یافت و در هنگام تعطیلات سال نوی چینی اندکی روند کاهشی به خود گرفت. در ماه فوریه ۲۰۲۳، حجم آن به ۲۵۲ هزار و ۴۵۵ تن رسید و هم‌اکنون این حجم ذخایر به ۶۰ هزار و ۴۲۴ تن کاهش یافته است. بورس آتی شانگهای از ماه مارس ۲۰۲۳، با محدودیت در عرضه مس در بازار مواجه شد و اختلاف قیمت‌ها از ماه نوامبر ۲۰۲۲ به بیشترین میزان خود رسید.

سرایت محدودیت در دسترسی به فلز مس در بازار بورس آتی شانگهای به دیگر انبار ذخایر

به نظر می‌رسد محدودیت در دسترسی به فلز مس در بازار بورس آتی شانگهای، در حال سرایت به انبار ذخایر در گمرک‌ها متعلق به این بورس است. حجم ذخایر مس نگهداری شده در انبار ذخایر در گمرک‌ها متعلق به بورس بین‌المللی انرژی به عنوان زیر مجموعه بورس آتی شانگهای، از تقریبا ۸۹ هزار تن در ابتدای ماه ژوئن ۲۰۲۳ به ۳۵ هزار تن کاهش یافت.

موسسه «SMM» تخمین می‌زند که حجم ذخایر مس انبار شده در سایر انبار گمرکی، به ۶۶ هزار و ۴۰۰ تن برسد که نسبت به حجم ذخایر انبار گمرکی در مارس ۲۰۲۳ که برابر با ۱۸۵ هزار و ۶۰۰ تن بود، کاهش را نشان می‌دهد. بررسی‌ها حاکی از آن است که مقصد اصلی مس‌های عرضه شده از انبار ذخایر در گمرک‌ها، کشور چین باشد.

در همین راستا، چین نزدیک به ۳۰ هزار تن مس تولیدی کشور خود را در ماه‌های آپریل و می ۲۰۲۳ از این انبار ذخایر دریافت کرد. این موضوع نشان‌دهنده این است که فلز مس که واجد شرایط صادرات بدون دریافت تعرفه‌های گمرکی بر اساس قانون است، به بازار داخلی چین بازگردانده می‌شود. این جریان بازگردانی متقابل فلز مس به چین، به طور قابل‌ توجهی کسری صادرات ۴۵ هزار تنی این کشور در ماه‌های آپریل و می ۲۰۲۳ را جبران کرد.

احتمال افزایش واردات مس از انبارهای ذخایر به چین

به نظر می‌رسد که افزایش تولید مس داخلی چین می‌تواند منجر به کاهش محدودیت دسترسی به عرضه این فلز از انبارهای متعلق به بورس آتی شانگهای شود. در همین رابطه، چین در ماه می حدود دو میلیون و ۶۵۰ هزار تن کنسانتره مس وارد و حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن مس تصفیه‌شده تولید کرد.

حجم خالص واردات مس تولیدی این کشور از سایر انبارهای ذخایر در نقاط جهان نیز در ماه می ۲۰۲۳، به ۲۷۶ هزار تن افزایش یافت که بالاترین میزان ماهانه از ژانویه ۲۰۲۳ بود. همچنین پریمیوم مس یانگشان، از ۲۲٫۵ دلار در هر تن در ماه می ۲۰۲۳ به ۴۷٫۵ دلار فعلی رسیده است.

بر همین اساس حجم تقاضا برای ذخایر مس بورس فلزات لندن در آسیا افزایش یافته و تنها حدود چهار هزار و ۴۷۵ تن از این فلز در انبارهای این بورس در آسیا موجود است. سوالی که اکنون طرح آن خالی از لطف نیست، این است که آیا تمام مسی که اخیرا حواله خرید آن ‌ها ابطال شده است برای پر کردن انبارهای ذخایر گمرک به چین خواهد رفت؟

سیگنال‌های متعارض قیمت مس

قیمت سه ماهه مس بورس فلزات لندن در هفته آخر ژوئن ۲۰۲۳، برای مدت کوتاهی به بالاترین میزان خود در دو ماه گذشته یعنی هشت هزار و ۸۶۸ دلار در هر تن رسید اما از آن زمان تاکنون به هشت هزار و ۳۸۰ دلار در هز تن کاهش یافته است. در حال حاضر می‌توان گفت قیمت این فلز در حالت نوسانی قرار دارد.

واکنش محدود قیمت و حالت بکواردیشن نسبتا محدود در منحنی شاخص قیمتی فلز مس، نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد حجم فلز مس بسیار بیشتری در انبار ذخایر بورس‌های جهانی وجود دارد.

افزایش سرعت ورود حجم مس به انبارهای بورس فلزات لندن در روزهای اخیر، نشان می‌دهد که همچنان حواله‌های خرید برای معامله این فلز وجود دارد. طبق برآوردهای موسسه «Fastmarkets»، به دلیل کاهش حجم تقاضای مس در قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکای شمالی، پریمیوم بازار فیزیکی همچنان پایین است.

با این حال، معمولا حجم فلز مس مازاد در سیستم انبار بورس فلزات لندن اگر وجود داشته باشد، به سرعت در بازار عرضه خواهد شد و این موضوع ممکن است در زمانی که روند پیش‌بینی بازار نزولی بوده، موجب افزایش قیمت این فلز در بازار شود.

بر همین اساس احتمال می‌رود فرایند ذخیره‌سازی مس در انبار ذخایر در بورس‌های جهانی در  فصل تابستان برای تامین حجم تقاضای قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکای شمالی آغاز شود. به علاوه تجدید نظری در بازار در مورد میزان مس موجود باید صورت پذیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=22490

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.