• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

کاهش شدید قیمت و رکود بازار اسپودومن

  • کد خبر : 38755
  • 02 بهمن 1402 - 5:22
کاهش شدید قیمت و رکود بازار اسپودومن
برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند در سراسر زنجیره ارزش لیتیوم و در بحبوحه کاهش مداوم قیمت‌ها، احتمالا نرخ اسپودومن به عنوان ماده اولیه اصلی برای تولید این فلز کمیاب، به کف قیمت خود برسد.

برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند در سراسر زنجیره ارزش لیتیوم و در بحبوحه کاهش مداوم قیمت‌ها، احتمالا نرخ اسپودومن به عنوان ماده اولیه اصلی برای تولید این فلز کمیاب، به کف قیمت خود برسد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، قیمت اسپودومن از ماه ژانویه ۲۰۲۳ تا به امروز، نزدیک به ۹۰ درصد کاهش یافته است. این روند کاهشی، منجر به تاثیرگذاری بر روند نزولی قیمت لیتیوم هیدروکسید و کربنات مورد استفاده در تولید باتری در بازارهای آسیایی شده است.

بر اساس آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، قیمت اسپودومن با محتوای حداقل ۶ درصد اکسید لیتیوم با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) جهت عرضه در بازار فیزیکی، حدود ۸۰۰ تا ۹۵۰ دلار در هر تن در روز چهارشنبه ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی شد؛ همچنین این موسسه قیمت اسپودومن را در روز ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴؛ بین هفت هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار و ۷۹۰ دلار در هر تن اعلام کرد.

در همین راستا، بخش عمده‌ای از روند نزولی قیمت اسپودومن مربوط به کاهش قیمت‌ لیتیوم در صنایع پایین‌دستی بوده است. به علاوه با توجه به افزایش نسبی حجم عرضه اسپودومن، این روند نزولی در بازار بیشتر شده است.

تاثیر روند نزولی قیمت لیتیوم بر کاهش قیمت اسپودومن در بازار

اخیرا این موسسه قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را بین ۱۴ تا ۱۵٫۲۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ارائه شده در روز قبل از آن تغییری نداشت اما نسبت به قیمت تعیین شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۸۰ درصد کاهش را تجربه کرد.

به علاوه ارزیابی این موسسه برای کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقم ۱۴ تا ۱۵ دلار در هر کیلوگرم در روز ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴ را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۴ تا ۱۵٫۲۵ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک روز قبل از تاریخ مذکور کاهش یافت اما نسبت به قیمت تعیین شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۸۱ درصد کاهش را به ثبت رساند.

برخی از مشارکت‌کنندگان در بازار فیزیکی معتقدند که روند قیمت اسپودومن، بر تعیین مسیر قیمت هیدروکسید لیتیوم و کربنات تاثیرگذار است.

یکی از تولیدکنندگان جهانی لیتیوم بیان کرد: رسیدن به کف قیمت برای اسپودومن، بستگی به میزان کاهش قیمت لیتیوم دارد. در حال حاضر که قیمت لیتیوم مقداری به ثبات رسیده، قیمت اسپودومن نیز ممکن است کمی ثبات را تجربه کند.

یکی از تولیدکنندگان اسپودومن عنوان کرد: به نظر می‌رسد اسپودومن به وضعیت کف قیمت بسیار نزدیک شده است؛ البته امیدواریم که این اتفاق نیفتد و اوضاع تغییر کند اما با توجه با نشان‌های موجود در بازار، به نظر می‌رسد رسیدن به وضعیت کف قیمت در حال نزدیک شدن است؛ ضمن اینکه این موضوع را بسیاری از معامله‌گران در این بازار تایید می‌کنند.

وی با اشاره به پذیرش پیشنهاد قیمت ۸۰۰ دلار در هر تن برای لیتیوم توسط تعداد محدودی از معامله‌گران، مطرح کرد: به نظر می‌رسد که در حال حاضر قیمت این ماده معدنی به کف قیمت خود رسیده است. در صورتی که چنین باشد، این مسئله می‌تواند بر حاشیه سود تولیدکنندگان تاثیر منفی بیشتری بگذارد.

یکی از معامله‌گران در این خصوص اظهار داشت: شرکت‌‌های تولیدکننده استرالیایی هیچ محموله تولیدی را در بازار فیزیکی عرضه نمی‌کنند زیرا قیمت‌های فروش لیتیوم تولیدی آن‌ها از هزینه‌های تولید این ماده معدنی کمتر است.

شاید بهترین گواه برای این مسئله، بیانیه شرکت تولیدکننده اسپودومن «Core Lithium» باشد که بر اساس آن اعلام کرد به طور موقت فعالیت خود را در پروژه «Grants Pit» در شهر «Finniss» در بخش قلمرو شمالی استرالیا به حالت تعلیق در می‌آورد. این شرکت در بیانیه خود، اتخاد چنین تصمیمی را به کاهش قابل‌توجه قیمت کنسانتره اسپودومن نسبت داد.

این شرکت در دستورالعمل سال مالی ۲۰۲۴ خود که در روز ۲۴ جولای ۲۰۲۳ منتشر شد، پیش‌بینی کرد که هزینه‌های مستقیم تولید اسپودومن در پروژه «C1» تحت مدیریت این شرکت، حدود یک هزار و ۱۶۵ تا یک هزار و ۲۵۰ دلار در هر تن خواهد بود.

بررسی احتمال ادامه روند کاهشی لیتیوم و اسپودومن

اگرچه برخی ار تحلیگران معتقدند که در حال حاضر فلز لیتیوم به کف قیمت خود رسیده است اما برخی دیگر از مشارکت‌کنندگان بر این باورند که هنوز این اتفاق نیفتاده است و قیمت این ماده معدنی همچنان تا رسیدن به وضعیت مذکور، به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

دسترسی به اسپودومن در بازار طی چند ماه اخیر، بسیار مناسب ارزیابی شده است. با این حال، حجم تقاضا برای این ماده اولیه در مدت زمان مذکور با روند نزولی همراه شده بود.

یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین خاطرنشان کرد: اسپودومن همچنان از استرالیا به چین صادر می‌شود اما محموله‌های صادراتی در این کشور به سختی به فروش می‌رسند.

با این وجود، اگر قیمت‌های گذشته تعیین شده برای اسپودومن مورد بررسی قرار بگیرند، مشخص خواهد شد که قیمت ۵۰۰ دلار در هر تن برای این ماده اولیه به ثبت رسیده است. کمترین قیمت ارزیابی شده برای اسپودومن طی سال‌های اخیر، حدود ۳۶۰ تا ۳۹۰ دلار در هر تن تعیین شده در ماه اکتبر ۲۰۲۰ بوده است.

برخی بر این باورند که رسیدن قیمت اسپودومن به چنین نرخ‌هایی در آینده، کمی دور از انتظار خواهد بود. یکی دیگر از معامله‌گران بین‌المللی لیتیوم ابراز کرد: نمی‌توان قیمت کنونی این ماده معدنی را با قیمت تعیین شده برای آن در سال ۲۰۱۸ یا سال ۲۰۲۰ مقایسه کرد. به علاوه، هزینه‌های تولید در سال‌های گذشته نسبت به زمان کنونی بیشتر بوده است.

تلاش برای حفظ قیمت‌ها در بازار

تعدادی از مشارکت‌کنندگان تاکید کردند که بعضی از تولیدکنندگان نسبت به کاهش رقم قیمتی پیشنهادی، کمی از خود مقاومت نشان می‌دهند و از مذاکره در این رابطه اجتناب می‌کنند.

تولیدکنندگان لیتیوم در استرالیا که در حال حاضر وضعیت ذخایر انبارهای آن‌ها بسیار مناسب ارزیابی می‌شود، امیدوارند بتوانند محموله‌های لیتیوم خود را با قیمت حداقل یک هزار دلار در هر تن به فروش برسانند. یکی از معامله‌گران بین‌المللی لیتیوم در چین، به عدم پذیرش نرخ پریمیوم برای مدت زمان دو ماه در مذاکرات اشاره کرد و گفت: این تولیدکنندگان بر این باورند با توجه به وضعیت موجود، امکان افزایش قیمت لیتیوم بعید به نظر می‌رسد و حتی ممکن است در کوتاه‌مدت روند کاهشی آن ادامه داشته باشد.

احساس نگرانی در رابطه با احتمال ادامه روند نزولی قیمت‌ها، باعث شده است برخی از فروشندگان به امید افزایش قیمت‌ها، از فروش محموله‌های ذخیره شده در انبارهای خود اجتناب کنند.

این معامله‌گر چینی در ادامه یادآور شد: تولیدکنندگان استرالیایی ترجیح می‌دهند تا زمان تغییر شرایط بازار، محموله‌ ذخایر لیتیوم خود را به انبار ذخایر در بنادر چین ارسال کنند.

با این وجود به نظر می‌رسد معیار تعیین قیمت‌گذاری‌ها برای لیتیوم پس از تعطیلات سال نو چینی در سال ۲۰۲۴ تغییر یابد. با این حال، فشارها برای انعطاف‌پذیری در ارائه پیشنهاد قیمت‌ها افزایش یافته است و برخی از مصرف‌کنندگان هم‌اکنون به دنبال تولیدکنندگان جایگزین برای این مواد معدنی هستند.

افزایش اختلاف قیمت لیتیوم در جهان

یکی از چالش‌هایی که بر روند کاهشی قیمت اسپودومن تاثیرگذار بوده، افزایش اختلاف قیمت لیتیوم در مناطق و بازارهای مختلف جهان است؛ اگرچه استرالیا بزرگ‌ترین تولیدکننده اسپودومن در جهان به شمار می‌رود اما طی چند سال اخیر، قطب‌های تولید جدیدی در سراسر جهان به وجود آمده است. در حال حاضر اسپودومن در کشورهایی همچون برزیل، کشورهای آمریکای شمالی و برخی از کشورهای آفریقایی تولید می‌شود و این مسئله جایگاه استرالیا را در تولید این ماده اولیه با چالش مواجه کرده است.

اسپودومن اغلب با قیمت‌های رقابتی عرضه می‌شود که این مسئله، موجب افزایش اختلاف قیمت‌های عرضه این ماده اولیه در بازارهای مختلف جهان شده است. با این وجود، هنوز سهم عرضه و معاملات اسپودومن استرالیا نسبت به اسپودومن دیگر کشورهای جهان بالاتر است.

اگرچه اغلب این اختلاف قیمت‌ها به تفاوت‌های قابل‌ توجه در کیفیت اسپودومن مربوط نمی‌شود اما می‌توان این مسئله را به نرخ پریمیوم تعیین شده برای مدت زمانی مشخص نسبت داد. از این رو، هزینه‌های عملیاتی نیز عامل مهمی در تعیین قیمت برای اسپودومن به شمار می‌رود که از این نظر هزینه‌های عملیاتی برای تولیدکنندگان اسپودومن در استرالیا نسبت به دیگر تولیدکنندگان در سایر کشورها بالاتر است.

کاهش قیمت‌ها، مانعی در مسیر توسعه

یکی از پیامدهای کاهش شدید و تداوم بالقوه روند نزولی قیمت‌ها، تاثیر این مسئله بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای آتی است. در حالی که تولیدکنندگان، به دنبال کاهش هزینه‌های خود بوده و در حال حاضر سرمایه‌گذاران تمایلی به حضور در بازار ندارند.

با توجه به این مسئله و در کنار روند نزولی قیمت لیتیوم در بازار، انتظار می‌رود راه‌اندازی پروژه‌های جدید اسپودومن با تاخیر همراه شود. در همین راستا، برخی از مشارکت‌کنندگان در سراسر بازار تمایل دارند تا ماهیت چرخه‌ای بازار لیتیوم را از لحاظ قیمت‌ها برجسته کنند.

بازار لیتیوم قبلا نیز با نوسانات شدید قیمتی مواجه شده بود؛ این تغییرات معمولا در دوره‌های افزایش حجم تقاضا و کاهش حجم عرضه اتفاق می‌افتد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم در همین خصوص اظهار داشت: برخی از بخش‌ها در روزهایی که رکود شدیدی بر بازار حکم‌فرما بوده و قیمت‌ها بسیار کاهش یافته بود، رشد تقاضای دو رقمی را به ثبت رسانده‌اند.

برخی معتقدند که کاهش مقدار تولید می‌تواند به ثبات و مشخص شدن کف قیمت در این صنعت بینجامد. با این اوصاف، اگر تولیدکنندگان بیشتری وارد فاز تعمیر و نگهداری شوند، ممکن است وضعیت عرضه مازاد لیتیوم کاهش یابد و تنها در آن زمان ممکن است ثبات در قیمت لیتیوم و اسپودومن ایجاد شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38755

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.