• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

کاهش وابستگی هلدینگ توسعه معادن و فلزات به برق دولتی

  • کد خبر : 31197
  • 22 مهر 1402 - 15:06
کاهش وابستگی هلدینگ توسعه معادن و فلزات به برق دولتی
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به منظور رفع مشکل شرکت‌های زیرمجموعه خود در زمینه انرژی، اقدام به تاسیس شرکت تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه کرد.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به منظور رفع مشکل شرکت‌های زیرمجموعه خود در زمینه انرژی، اقدام به تاسیس شرکت تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، سالیان بسیاری است که کشور با مشکل کمبود برق در تابستان و گاز در زمستان مواجه است و همچنان این معضل ادامه دارد و هر سال در دو فصل از سال، کشور درگیر این چالش بزرگ می‌شود. البته در سال‌های اخیر در نتیجه اقدامات دولت، میزان کمبود برق از ۱۷ هزار مگاوات در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۲ هزار مگاوات در سال ۱۴۰۱ کاهش یافت. برای سال ۱۴۰۲ برآورد شده میزان کسری برق کشور حداقل ۱۳ هزار مگاوات باشد و برخی برآوردها نیز کسری ۱۵ هزار مگاواتی را نشان می‌دهند.

هر ساله با شروع فصل تابستان، محدودیت‌های اعمالی از سوی وزارت نیرو اعلام می‌شود و همیشه صنایع کشور به خصوص صنعت فولاد در صدر فهرست قطعی و محدودیت‌های انرژی قرار دارد؛ ظاهرا دولت دیواری کوتاه‌تر از دیوار صنایع به ویژه صنعت فولاد پیدا نمی‌کند.

در سال گذشته ۱۰ هزار مگاوات از کسری برق از طریق جابه‌جایی بار جبران شد که سهم عمده آن متعلق به صنایع، با رقم ۵۹ درصد است و در سال جاری نیز وضعیت تقریبا به همین منوال بود. آمارها و بررسی‌ها حاکی از آن است که محدودیت‌های تامین برق صنایع موجب شده شاخص تولید و فروش در بنگاه‌های تولیدی در اولین ماه تابستان نسبت به خرداد ماه ۵ درصد افت کند.

در افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شد اما به دلیل کمبود و بحران برق در کشور و فشار شدید بر صنعت فولاد جهت جبران این کمبود، امروزه ظرفیت بالقوه صنعت فولاد در حدود ۴۰ میلیون تن فولاد خام است که هم‌اکنون ۳۰ میلیون تن تولید می‌شود.

طبق آمارهای موجود، فقط در سال گذشته عدم‌النفع صنایع کشور ناشی از محدودیت‌های انرژی بالغ بر ۶ میلیارد دلار بود و در سال جاری نیز تکرار شد. به عنوان مثال شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان ۷۰۰ هزار تن و فولاد خوزستان ۴۵۰ هزار تن افت تناژ تولید داشتند که رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود. شرکت آهن و فولاد ارفع نیز رسما اعلام کرده در نتیجه قطعی برق در تابستان سال جاری و توقف تولید، نزدیک به ۱۰۲ هزار تن تولید از دست رفت و به دنبال آن در حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال سود شرکت سوخت شد.

به دلیل قیمت‌گذاری دستوری در صنعت برق و عدم توجیه‌پذیری سرمایه‌گذاری در این حوزه به دلیل حاشیه سود پایین و همچنین عدم توسعه زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌‌های جدید، سایه کمبود برق کماکان بر آسمان صنعت کشور سایه افکنده است. یکی از راهکارها جهت حل این معضل و چالش بزرگ، خود تامینی بنگاه‌های تولیدی است؛ از همین رو برخی از شرکت‌ها بر خود واجب و لازم دیدند که به منظور افزایش بهره‌وری و کاهش خسارات تحمیلی، نسبت به تامین برق مورد نیاز کارخانه‌های خود اقدام کنند.

در این راستا، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اقدام به تاسیس شرکت تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه کرد. شرکت تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه در سال ۱۳۹۱ با هدف سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌ها در زمینه انرژی الکتریکی شامل احداث و بهره‌برداری از انواع نیروگاه‌های تولید برق تاسیس شد. «ومعادن» مالکیت ۱۰۰ درصدی بر این شرکت دارد و در سال قبل با انجام افزایش سرمایه، مبلغ سرمایه اسمی‌ این شرکت را به ۳۳،۶۰۰ میلیارد ریال رساند تا با قدرت بیشتر پیش رود.

شرکت پویا انرژی چندین شرکت همچون مولد نیروگاهی سامان سمنان و مدیریت بهره‌برداری و تولید انرژی سامان را در زیرمجموعه خود دارد. شرکت مولد نیروگاهی سامان سمنان مشتمل بر چهار واحد گازی است که دو واحد آن به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات نصب و راه‌اندازی شده و دو واحد دیگر آن نیز آماده بهره‌برداری است. دو واحد گازی این نیروگاه، انرژی الکتریکی مورد نیاز سهام‌دار عمده (ومعادن) را تامین می‌کند و در سال ۱۴۰۱ درآمد این نیروگاه بالغ بر ۱۵۱۱ میلیارد ریال بود.

شرکت تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ به صورت تلفیقی درآمد عملیاتی به میزان ۱۵۸۰ میلیارد ریال و سود خالص ۴۴۶ میلیارد ریالی به دست آورد که قطعا با راه‌اندازی واحدهای جدید و وارد مدار شدن دو فاز دیگر، درآمدزایی این شرکت بیش از پیش رشد خواهد کرد.

به این ترتیب دست شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در تامین بخشی از انرژی مورد نیاز شرکت‌های تابعه خود باز است و با تاسیس شرکت پویا انرژی، وابستگی خود را به دولت کمتر کرده است. امید می‌رود با راه‌اندازی واحدهای جدید و تاسیس فازهای بیشتر، در سالیان آتی این هلدینگ کمترین میزان دغدغه و چالش را در خصوص تامین انرژی و محدودیت‌های اعمالی مصرف برق و گاز از سوی دولت داشته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=31197

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
حضور فعال منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

05اردیبهشت
جلسه معارفه کارکنان جدید شرکت پیشگامان فولاد جنوب برگزار شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.