سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲:۵۷ /شنبه/۶ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:22 /دوشنبه/9 بهمن 1402

تحولات بازار نیکل چین متاثر از کاهش تقاضا

برخی از منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که وضعیت مازاد عرضه ناشی از افزایش ظرفیت پالایش نیکل در چین، روند عرضه و تقاضای نیکل با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر در بازار این کشور در سال ۲۰۲۳ را تحت تاثیر قرار داد. انتظار می‌رود این روند همچنان در سال ۲۰۲۴ باقی بماند و یا حتی این وضعیت تشدید شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، انتظار می‌رود تاثیر وضعیت مازاد عرضه ناشی از افزایش ظرفیت پالایش نیکل در چین بر روند عرضه و تقاضای نیکل در سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد.

با افزایش نرخ تبدیل نیکل با خلوص کمتر از ۹۹٫۸ درصد (نیکل کلاس دو) به نیکل با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر (نیکل کلاس یک) در سال ۲۰۲۳ و استفاده از آن به ویژه در تبدیل سولفات نیکل به کاتد نیکل، برخی از بزرگ‌ترین فعالان بازار نیکل چین مانند شرکت‌های «Tsingshan Group Huayou Cobalt» ،«Jingmen GEM» و «CNGR New Energy Science & Technology» تمایل پیدا کردند که خود فرایند تولید کاتد نیکل را آغاز کنند.

با افزایش ظرفیت تولید نیکل تصفیه شده در چین و اندونزی، وضعیت کمبود عرضه در بازار این محصول به سرعت نه تنها در چین بلکه در سطح جهان به وضعیت مازاد عرضه، تبدیل و باعث شد قیمت نیکل در هر دو بورس فلزات لندن «LME» و بورس آتی شانگهای «SHFE» با روند نزولی مواجه شود.

علاوه‌‎براین، قیمت آتی مبنای سه‌ ماهه نیکل بورس فلزات لندن در روز معاملاتی چهارشنبه ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، به ۱۶ هزار و ۴۲۹ دلار در هر تن رسید که در مقایسه با قیمت ۲۷ هزار و ۴۶۶ دلار در هر تن به ثبت رسیده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۴۰٫۱۸ درصد کاهش داشت.

همچنین قیمت نیکل بورس آتی شانگهای «SHFE» در روز چهارشنبه ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، رقم ۱۲۴ هزار و ۹۲۰ یوان در هر تن را به ثبت رساند؛ در حالی که این رقم نسبت به قیمت ۲۰۶ هزار و ۲۰ یوان در هر تن تعیین شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۳۹٫۳۷ درصد کاهش را تجربه کرد.

روند نزولی قیمت باعث افزایش محموله‌های نیکل تصفیه شده با منبع تولید مختلف در انبار بورس فلزات لندن شد و سهم نیکل تصفیه شده با مبدا تولید چین در انبارهای این بورس کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش انجم مطالعات بین‌المللی نیکل، بازار جهانی نیکل هجدهمین ماه متوالی وضعیت مازاد عرضه را در ماه اکتبر ۲۰۲۳ به ثبت رساند و حجم مازاد انباشته در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳، حدود ۱۹۳ هزار و ۲۰۰ تن اعلام شد. در همین حال، تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» حجم مازاد عرضه نیکل در بازار در سال ۲۰۲۴ را ۱۷۰ هزار تن پیش‌بینی کردند.

 کاهش سرعت روند افزایشی قیمت‌های نیکل در بازار

فلز نیکل، بدترین عملکرد را در میان مجموعه فلزات پایه در بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای در سال ۲۰۲۳ داشت و بیش از ۴۰ درصد از ارزش خود را در این دو بورس از دست داد؛ اگرچه وضعیت نزولی قیمت همچنان بر بازار نیکل با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر حکم‌فرما است اما فعالان بازار بر این باورند که سرعت این روند نزولی در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ کمتر خواهد بود.

یکی از عوامل اصلی روند نزولی قیمت نیکل در بازار در سال ۲۰۲۳، افزایش حجم مازاد عرضه این فلز بود. طبق ارزیابی صورت گرفته از برخی منابع توسط موسسه «Fastmarkets»، حدود ۱۰ هزار تن کاتد نیکل به ظرفیت تولید چین در سال ۲۰۲۳ افزوده شد.

به گفته برخی منابع، به دلیل کاهش میزان سودآوری تولیدکنندگان و روند نزولی فعلی قیمت نیکل، انتظار می‌رود که سرعت افزایش ظرفیت پالایش در چین طی سال ۲۰۲۴، بسیار کمتر از ظرفیت پالایش در سال ۲۰۲۳ باشد.

یکی از معامله‌گران نیکل مستقر در شانگهای چین عنوان کرد: در حال حاضر تعداد واحدهای تولید کاتد در چین که ساخت آن‌ها هنوز به اتمام نرسیده، بسیار کم است. با توجه به کاهش قیمت نیکل، این معامله‌گران اعلام کردند که تمام این واحدهای تولیدی از جمله واحدهایی که در سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری رسیده‌اند، با ۱۰۰ درصد ظرفیت در سال ۲۰۲۴ فعالیت خواهند کرد و این موضوع باعث ‌می‌شود که وضعیت مازاد نیکل تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۴ روندی کاهشی به خود بگیرد. برخی از فعالان بازار نیکل بر این باورند که سرعت سرمایه‌گذاری در بخش نیکل اندونزی نیز کاهش خواهد یافت.

بوریس مکانیک‌ رضایی، یکی از تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: از دیدگاه حجم عرضه و تقاضا، اگرچه انتظار می‌رود حجم مازاد عرضه در بازار نیکل برای سال ۲۰۲۴ همچنان ادامه داشته باشد اما پیش‌بینی می‌شود که این حجم مازاد نسبت به حجم مازاد ثبت شده در سال ۲۰۲۳ برای این فلز کمتر باشد. از لحاظ نرخ تغییر، این کاهش حجم مازاد عرضه را می‌توان یک نقطه عطف تلقی کرد.

احتمال کاهش تعداد ثبت قراردادهای عرضه نیکل

برخی فعالان بازار معتقدند که روند ثبت قراردادهای عرضه نیکل با زمان تحویل بلندمدت برای سال ۲۰۲۴ با کاهش همراه خواهد شد. برخی دیگر اذعان دارند که احتمالا هیچ قراردادی برای عرضه نیکل با زمان تحویل بلندمدت در سال ۲۰۲۴ به ثبت نرسد.

در سال ۲۰۲۳، برخی از تازه‌واردها در صنعت تولید کاتد چین به ویژه شرکت «Huayou» تلاش کردند حجم صادرات خود را افزایش دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه حجم صادرات نیکل تصفیه شده چین با افزایش همراه بوده اما حجم ذخایر انبارهای رسمی نیکل در این کشور کاهش یافته است. از سوی دیگر، حجم ذخایر نیکل با مبدا تولید چین در انبارهای بورس فلزات لندن نیز روند صعودی به خود گرفته است.

این فعالان بازار خاطرنشان کردند احتمال می‌رود که چنین تلاش‌هایی مانند افزایش حجم صادرات کاتد نیکل چین در سال ۲۰۲۴ نیز تکرار شود و ادامه یابد. دلیل این موضوع این است که حجم تقاضا در بازار داخلی چین به اندازه‌ای نیست که تمام مقدار تولید مازاد کاتد را به خود جذب کند. به همین دلیل تولیدکنندگان سعی خواهند کرد کاتد نیکل تولید شده مازاد را از طریق قراردادهای عرضه نیکل با زمان تحویل بلندمدت به مصرف‌کنندگان در دیگر کشورها عرضه کنند.

از این رو، تولیدکنندگان کاتد نیکل تازه‌وارد همگی به دنبال فرصت‌هایی برای عرضه محصول تولیدی خود بر اساس قراردادهای سالانه به بازارهای داخلی و خارجی هستند. به گفته برخی از منابع، این تولیدکنندگان در حال حاضر تمرکز خود را بیشتر بر روی یک بازار هدف داخلی یا خارجی معطوف می‌کنند.

یکی از معامله‌گران نیکل مستقر در شانگهای مطرح کرد: تولیدکنندگان جدید کاتد نیکل، گزینه‌های زیادی برای فروش محصولات از جمله بازار فیزیکی پیش روی خود دارند و نیازی نیست که فقط بر قراردادهای عرضه کاتد نیکل با زمان تحویل بلندمدت تمرکز کنند.

تامین‌کنندگان کاتد نیکل روسیه نیز شرایط کم ‌و‌ بیش متفاوتی را تجربه می‌کنند و به نظر می‌رسد مذاکرات آن‌ها برای ثبت قراردادهای تحویل سالانه با مصرف‌کنندگان در بازار چین به جایی نمی‌رسد.

به گفته یکی از معامله‌گران آگاه به وضعیت مذاکرات طرف‌های چینی و روسی، طرفین پس از انجام مذاکره در اواخر ماه اکتبر ۲۰۲۳ برای توافق در ثبت قراردادهای عرضه کاتد نیکل با زمان تحویل بلندمدت، روند مذاکرات را متوقف کردند.

وی تاکید کرد: طرفین مذاکره هنوز در رابطه با تعیین مقدار پریمیوم و یا حتی حجم محموله‌های فروش و همچنین در خصوص مسائلی مانند شرایط پرداخت و دیگر موارد به توافق نرسیده‌اند.

لازم به ذکر است در سال ۲۰۲۳، زمانی که خریداران چینی قصد داشتند استفاده از سیستم ارزیابی قیمت نیکل بورس فلزات لندن به عنوان قیمت مبنا برای قیمت‌گذاری قراردادهای سالانه را متوقف کنند، مذاکرات بین مشارکت‌کنندگان بازار چین و روسیه به بن بست رسید. گفتنی است برخی از معامله‌گران روسی طرف مذاکره برای ثبت قراردادهای سالانه برای سال ۲۰۲۳ که در ماه مارس و آوریل به امضا رسید، استفاده مقطعی از سیستم ارزیابی قیمت نیکل بورس آتی شانگهای را پذیرفته بودند.

به علاوه حجم واردات کاتدهای نیکل به چین از روسیه پس از رسیدن به حجم هفت هزار و ۲۶ تن در ماه می ۲۰۲۳، تحت فشار افزایش رقابت از سوی تامین‌کنندگان چینی، از ماه ژوئن سال مذکور به طور مداوم کاهش پیدا کرد.

در همین راستا، حجم کل کاتدهای نیکل وارداتی به چین از روسیه در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۹٫۲۹ درصد کاهش داشت و از ۳۸ هزار و ۷۷۷ تن در مدت مشابه سال ۲۰۲۲، به ۳۵ هزار و ۱۷۴ تن در سال ۲۰۲۳ رسید.

قیمت چدن نیکل تحت فشار مداوم ناشی از وضعیت مازاد عرضه

بعضی از منابع اعلام کردند برخی از محصولات نیکل به ویژه چدن نیکل «NPI»، با فشار مداوم ناشی از وضعیت مازاد عرضه در بازار مواجه شده‌ است.

ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت نیکل چدن با محتوای حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد نیکل، با شرط پرداخت تعرفه گمرکی (ddp) و تحویل در بنادر چین، رقم ۹۲۵ تا ۹۴۰ یوان به ازای هر واحد نیکل را در روز ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ نشان داد. این رقم در مقایسه با قیمت یک هزار و ۳۷۰ تا یک هزار و ۳۹۰ یوان به ازای هر واحد نیکل ثبت شده در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۴، حدود ۳۲٫۴۳ درصد کاهش را تجربه کرد.

بر اساس ارزیابی هفتگی این موسسه قیمت نیکل چدن با محتوای حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد نیکل، با شرط پرداخت تعرفه گمرکی (ddp) و تحویل در بنادر چین، حدود ۹۲۰ تا ۹۳۰ یوان به ازای هر واحد نیکل اعلام شد که نسبت به قیمت یک هزار و ۳۸۰ تا یک هزار و ۳۹۰ یوان به ازای هر واحد نیکل ثبت شده در روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۴، حدود ۳۳٫۲۱ درصد کاهش داشت.

به گفته برخی منابع، با ورود به سال ۲۰۲۴ و بهره‌برداری از واحدهای تولید چدن نیکل جدید در اندونزی به عنوان تامین‌کننده اصلی مواد اولیه فولاد زنگ نزن به چین، به نظر می‌رسد فشار مداوم ناشی از وضعیت مازاد عرضه این محصول در بازار در طول سال مذکور ادامه داشته باشد.

به گفته یکی دیگر از معامله‌گران مستقر در شانگهای، حجم مازاد چدن نیکل برای چین در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۰۰ هزار تن پیش‌بینی شده است. به گفته وی، از آنجایی که هیچ افزایش عمده‌ای در میزان تولید فولاد زنگ‌نزن در بازار چین به منظور استفاده از این حجم مازاد اتفاق نیفتاده است، چنین رقمی بسیار بالا تلقی می‌شود.

برخی از مشارکت‌کنندگان بازار اعلام کردند که اگرچه قیمت چدن نیکل در پایان سال ۲۰۲۳ با افزایش همراه شد اما کاهش موجودی انبارهای این محصول متعلق به معامله‌گران و افزایش حجم تقاضا از سوی واحدهای تولید فولاد زنگ‌نزن برای چدن نیکل، وضعیتی را ایجاد کرد که در آن افزایش قیمت این محصول با ایجاد وضعیت مازاد عرضه هم‌زمان شد.

بر اساس ارزیابی برخی از منابع، علی‌رغم چشم‌انداز نزولی پیش‌بینی‌ شده برای بازار چدن نیکل، کاهش قیمت این محصول منجر به کاهش هزینه تامین برخی از مواد اولیه تولید چدن نیکل همچون سنگ معدن نیکل شده است. باید توجه داشت که قیمت سنگ معدن نیکل طی هفته‌های اخیر در اندونزی و چین نسبتا ثابت بوده است.

به گفته یکی از خریداران چدن نیکل در اندونزی، قیمت‌های چدن نیکل بعید است به زیر ۹۰۰ یوان در هر واحد نیکل که در پایان سال ۲۰۲۲ برای آن تعیین شده بود برسد زیرا عملا در حال حاضر این رقم معادل هزینه‌های تولید خواهد بود.

بر اساس ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» قیمت سنگ نیکل با خلوص ۱٫۸ درصد با محتوای ۳۰ تا ۳۵ درصد منیزیم سیلیسید در حجم ۵۰ هزار تن لات، با شرط تحویل در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، حدود ۷۸ تا ۸۰ دلار در هر تن در روز ۱۰ ژانویه سال ۲۰۲۴ اعلام شد که نسبت به قیمت تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور تغییری در آن مشاهده نشد و به طور کلی برای ۶ هفته متوالی روند قیمتی ثابتی را به ثبت رساند.

همچنین این موسسه برای قیمت سنگ معدن لاتریت با محتوای نیکل ۱٫۵ درصد، با شرط تحویل در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقمی در حدود ۴۰ تا ۴۲ دلار در هر تن را در روز ۱۰ ژانویه سال ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور تغییری نداشت.

انتهای پیام//

به دلیل نوسانات قابل‌توجه در بازار نیکل رخ داد؛

6:47 /دوشنبه/11 تیر 1403

در ادامه سال جاری میلادی،

10:29 /دوشنبه/17 اردیبهشت 1403

در بحبوحه رکود بازار،

6:38 /دوشنبه/3 اردیبهشت 1403

در سه ماهه پایانی 2023 محقق شد؛

13:25 /چهارشنبه/15 فروردین 1403

در معاملات و قیمت‌گذاری نیکل،

7:33 /چهارشنبه/23 اسفند 1402
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/3

154179

فلزات آنلاین

1403/05/3

542326

فلزات آنلاین

1403/05/3

727147

فلزات آنلاین

1403/05/3

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/3

25402

فلزات آنلاین

1403/05/3

12530

فلزات آنلاین

1403/05/3

41249

فلزات آنلاین

1403/05/3

49860

فلزات آنلاین

1403/05/3

44700

فلزات آنلاین

1403/05/3

41997

فلزات آنلاین

1403/05/3

26112

فلزات آنلاین

1403/05/3

28556

فلزات آنلاین

1403/05/3

26222

فلزات آنلاین

1403/05/3

36465

فلزات آنلاین

1403/05/3

33473

فلزات آنلاین

1403/05/3

44769

فلزات آنلاین

1403/05/3

25616

فلزات آنلاین

1403/05/3

40067

فلزات آنلاین

1403/05/3

43468

فلزات آنلاین

1403/05/3

3363000