• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

ابهام در راه‌اندازی واحد بازیافت باتری‌های فرسوده شرکت «Portovesme»

  • کد خبر : 32155
  • 06 آبان 1402 - 15:33
ابهام در راه‌اندازی واحد بازیافت باتری‌های فرسوده شرکت «Portovesme»
به گفته سخنگوی شرکت «Glencore»، پس از رد درخواست برای سرعت بخشیدن برای راه‌اندازی پروژه بازیافت توسط دولت منطقه‌ای جزیره ساردینیا واقع در جنوب ایتالیا، آینده راه‌اندازی مرکز اصلی شرکت‌های «Glencore» و «Li-Cycle» برای بازیافت فلزات حیاتی مورد استفاده در تولید باتری‌ها ممکن است در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

به گفته سخنگوی شرکت «Glencore»، پس از رد درخواست برای سرعت بخشیدن برای راه‌اندازی پروژه بازیافت توسط دولت منطقه‌ای جزیره ساردینیا واقع در جنوب ایتالیا، آینده راه‌اندازی مرکز اصلی شرکت‌های «Glencore» و «Li-Cycle» برای بازیافت فلزات حیاتی مورد استفاده در تولید باتری‌ها ممکن است در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، سخنگوی شرکت «Glencore» در روز دوشنبه دوم اکتبر ۲۰۲۳ عنوان کرد: اگر درخواست برای تمدید زمان فرایند صدور تاییدیه راه‌اندازی واحد بازیافت، منجر به تاخیر در جدول زمانی ساخت این پروژه بازیافتی شود، شرکت «Glencore» ممکن است گزینه‌های جایگزین دیگری را برای ساخت یک مرکز فرآوری مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری در اروپا در نظر بگیرد.

شرکت‌های «Glencore» و «Li-Cycle» در ماه می ۲۰۲۳ اعلام کردند که مرکز بازیافت واقع در شرکت «Portovesme» در محل تاسیسات موجود سرب و روی و هیدرومتالورژی شرکت «Glencore»، قرار است به بزرگ‌ترین منبع فرآوری و بازیافت باتری لیتیومی در اروپا تبدیل شود. پیش‌بینی می‌شود این واحد بازیافتی در اواخر سال ۲۰۲۶ تا اوایل سال ۲۰۲۷ به مرحله بهره‌برداری برسد.

گفتنی است شرکت‌های «Glencore» و «Li-Cycle» در اواخر ماه سپتامبر ۲۰۲۳ اعلام کردند که تمایل دارند راه‌اندازی پروژه بازیافت مذکور را با استناد به اینکه توسعه مراحل ساخت آن به خوبی در حال انجام شدن است، سرعت ببخشند. درخواست این دو شرکت شامل طرح‌هایی مانند تغییر زمان تولید کربنات لیتیوم بازیافتی به نیمه اول سال ۲۰۲۴ تا فرآوری حدود ۱۱ هزار تن فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در سال است.

پیش‌بینی می‌شود‌ در فاز دوم این طرح، ظرفیت فرآوری این تاسیسات به ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تن در سال فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده معادل ۳۶ گیگاوات ساعت انرژی باتری‌های لیتیوم‌یونی برسد.

رد روند درخواست سرعت بخشیدن برای راه‌اندازی پروژه توسط دولت منطقه‌ای ساردینیا به دلیل تصمیم این دولت برای ارائه ارزیابی کامل اثرات زیست‌محیطی پروژه مذکور انجام شد و شرکت‌ «Glencore» این اقدام را بسیار ناامیدکننده توصیف کرد.

سخنگوی شرکت «Glencore» در همین رابطه تاکید کرد: این اقدام با استراتژی کشور ایتالیا به منظور بررسی درخواست برای سرعت بخشیدن در جهت راه‌اندازی پروژه‌های مرتبط با مواد اولیه حیاتی و در راستای مدل‌های کسب‌وکار دورانی در تناقض است.

یکی از خصوصیات برجسته شرکت «Portovesme»، توانایی ساخت یک تاسیسات پالایش فلزات موجود در باتری‌ها و تحویل آن بر اساس یک جدول زمانی است که سریع‌تر از ساخت و راه‌اندازی یک پروژه نوپا خواهد بود. گفتنی است این مرکز بازیافت می‌تواند به منبع قابل‌توجهی برای تولید مواد اولیه حیاتی از جمله لیتیوم کربنات مورد استفاده در تولید باتری‌ها در اروپا تبدیل شود.

سخنگوی شرکت «Li-Cycle»در زمان انتشار این اعلامیه تاکنون، به سوالات مطرح شده درباره این پروژه پاسخی ارائه نداده است.

جزئیات جدید در رابطه با راه‌اندازی این مرکز بازیافت در زمانی منتشر شده است که شرکت‌های بزرگ تولید باتری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد داشتند در بحبوحه معرفی اهداف سختگیرانه‌تر برای بازیافت مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری‌ها از سال ۲۰۲۷ و تلاش برای طبقه‌بندی فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده با برچسب پسماندهای خطرناک و در نتیجه قطع روند صادرات این مواد به کشورهای خارج از سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، به بازیافت مواد اولیه موجود در باتری‌های مستهلک شده بپردازند.

اگرچه تولید فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در قاره اروپا به طور فزاینده‌ای در حال افزایش بوده اما همچنان تعداد مصرف‌کنندگان و متقاضیان این مواد در کشورهای عضو این قاره سبز کم است.

این وضعیت قرار است در سال‌های آینده در میان انبوهی از سرمایه‌گذاری‌های جدید که شامل برنامه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های «Glencore» و «Li-Cycle» است، تغییر پیدا کند.

شرکت «Eramet» مستقر در فرانسه و شرکت ارائه‌دهنده خدمات عمومی سازمانی با نام «Suez» در اواخر ماه سپتامبر ۲۰۲۳ اعلام کردند که بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یونی را از سال ۲۰۲۵ از طریق واحدهای تولیدی در صنایع پایین‌دستی به منظور استخراج فلزات از باتری‌های مستهلک شده در سال ۲۰۲۷ آغاز خواهند کرد.

سایر شرکت‌ها مانند شرکت تولیدکننده مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری در آلمان با نام «BASF» و شرکت «Tozero» درصدد هستند که واحدهای تولیدی در فاز آزمایشی برای فرآوری فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده را راه‌اندازی کنند.

افزایش حجم تقاضا برای اسفاده از فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده در بازار کشورهای عضو اتحادیه اروپا، باعث شد که موسسه «Fastmarkets» سیستم ارزیابی قیمت فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده بازار داخلی اتحادیه اروپا را در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ راه‌اندازی کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=32155

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم
17اردیبهشت
آیا روند افزایش تدریجی قیمت نیکل ادامه خواهد یافت؟
17اردیبهشت
نقش کلیدی قراضه فولاد در فرایند کربن‌زدایی در کره‌جنوبی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.