• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024

اروپا به دنبال تقویت اهداف تعیین شده برای بازیافت باتری‌ها

  • کد خبر : 24998
  • 14 مرداد 1402 - 11:09
اروپا به دنبال تقویت اهداف تعیین شده برای بازیافت باتری‌ها
سران دولت‌های‌ کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از تصویب قوانین مربوط به باتری‌ها، تصمیم گرفتند که اهداف سختگیرانه‌تری برای بازیافت باتری‌ها در کشورهای عضو این اتحادیه اجرایی شود.

سران دولت‌های‌ کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از تصویب قوانین مربوط به باتری‌ها، تصمیم گرفتند که اهداف سختگیرانه‌تری برای بازیافت باتری‌ها در کشورهای عضو این اتحادیه اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، روز پنجشنبه ۱۳ جولای ۲۰۲۳، شورای اروپا این قوانین را پس از تصویب اصلاحیه دستورالعمل باتری اتحادیه اروپا توسط اعضای پارلمان اروپا در ماه ژوئن ۲۰۲۳ به تصویب رساند.

این قوانین قبل از انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا توسط شورا و پارلمان اروپا امضا خواهد شد و طبق گفته اتحادیه اروپا، ۲۰ روز پس از انتشار آن لازم‌الاجرا خواهد بود.

از جمله تغییرات اساسی ذکر شده در قوانین به‌روز شده مرتبط با باتری‌ها، می‌توان به اهداف رسمی تعیین شده جهت بازیافت آن‌ها اشاره کرد. در قانون به‌روز شده تولیدکنندگان موظف هستند برای تامین مواد اولیه جهت تولید باتری‌ها، از قراضه باتری‌های قابل حمل تا پایان سال ۲۰۲۷، حدود ۶۳ درصد و تا پایان سال ۲۰۳۰، حدود ۷۳ درصد استفاده کنند.

در این قانون همچنین استفاده از قراضه باتری‌های وسایل حمل‌ونقل سبک دارای توان کمتر از ۷۵۰ وات تعیین شده است. میزان استفاده از قراضه باتری این خودروها به منظور تامین مواد اولیه جهت تولید باتری‌ها تا پایان سال ۲۰۲۸، حدود ۵۱ درصد و تا پایان سال ۲۰۳۱، حدود ۶۱ درصد تعیین شد. به علاوه میزان بازیافت لیتیوم از قراضه باتری‌ها تا پایان سال ۲۰۲۷، باید به ۵۰ درصد و تا پایان سال ۲۰۳۱، باید به ۸۰ درصد برسد.

علاوه‌براین، حداقل میزان اجباری محتوای بازیافتی نیز برای باتری‌های صنعتی، باتری‌های اسید سرب قابل شارژ (SLI) و باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی (EV) مشخص شد. این مقدار در ابتدا برای کبالت ۲۶ درصد، سرب ۸۵ درصد، لیتیوم ۶ درصد و  نیکل ۶ درصد تعیین شد.

هدف‌گذاری اتحادیه اروپا برای بازیافت قراضه باتری‌های بیشتر

اقدام اتحادیه اروپا به بازیافت بیشتر قراضه باتری از دیدگاه مقرراتی، هم‌زمان با سرمایه‌گذاری‌های گسترده در تاسیسات جدید برای بازیافت باتری‌ها در اروپا صورت می‌گیرد؛ هرچند که بسیاری از این واحدها برای تامین قراضه باتری‌ها با مشکل مواجه شده‌اند.

فقدان ظرفیت فرآوری قراضه باتری‌ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به این معنی است که بیشتر فلزات موجود در باتری‌های فرسوده تولید شده در این کشورها که با عنوان مواد اولیه خرد شده از قراضه باتری‌ها از جمله فلزاتی چون لیتیوم، کبالت، نیکل و مس شناخته می‌شود، به آسیا و بازارهایی مانند کره‌جنوبی صادر می‌شود.

ارزیابی‌های موسسه «Fastmarkets» برای فلزات موجود در باتری‌های فرسوده نیکل کبالت منگنز و باتری‌های نیکل کبالت آلومینیوم، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری با شرط تحویل کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار، شاخص قیمت کبالت با خلوص استاندارد موسسه «Fastmarkets»، فلزات موجود در باتری‌های فرسوده نیکل کبالت منگنز و باتری‌های نیکل کبالت آلومینیوم، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری با شرط تحویل نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار و قیمت رسمی نقدی نیکل بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه ۱۲ جولای ۲۰۲۳، رقم ۷۳ تا ۸۰ درصد را نشان داد که نسبت به رقم ۷۰ تا ۷۵ درصد ثبت شده قبلی، ۳ تا ۰٫۰۵ درصد افزایش داشت.

اگرچه افزایش راه‌اندازی پروژه‌های ظرفیت فرآوری بیشتر، به طور طبیعی تقاضا برای فلزات موجود در باتری‌های فرسوده را در اروپا افزایش خواهد داد اما ناظران بازار معتقدند قوانینی مانند دستورالعمل به‌روز شده بازیافت باتری‌ها، موجب افزایش فشارها برای حفظ بیشتر فلزات موجود در باتری‌های فرسوده به جهت فرآوری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش خواهد یافت.

ترزا ریبرا، وزیر گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر اسپانیا بیان کرد: باتری‌های با عمر مفید طولانی حاوی منابع قابل بازیافت ارزشمند زیادی هستند و باید بتوان به جای تکیه بر کشورهای ثالث برای تامین مواد اولیه، آن‌ها را به جهت استفاده مجدد بازیافت کرد.

به گفته وی، اجرای قوانین جدید، رقابت‌پذیری در صنعت باتری اروپا را ارتقا می‌دهد و شرایط را برای تولید باتری‌های زیست‌پایشی و گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم می‌کند.

اگرچه انتقال فلزات موجود در باتری‌های فرسوده بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا صادرات این مواد به دلیل عدم امکان مشاهده اطلاعات و کد تعرفه کالا در سیستم بین‌المللی عملکرد استانداردسازی کنترل شناسایی و طبقه‌بندی محصولات همچنان با چالش مواجه است اما از سوی دیگر، فعالان بازار انتظار دارند فلزات موجود در باتری‌های فرسوده در نهایت به عنوان زباله (قراضه) خطرناک در اتحادیه اروپا بر چسب‌گذاری ‌شوند که این موضوع روند صادرات این مواد به خارج از این اتحادیه را بسیار دشوارتر خواهد کرد.

 انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=24998

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.