• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024

بازگشت چین به جایگاه خود در صنعت سرب و روی

  • کد خبر : 40172
  • 25 بهمن 1402 - 7:46
بازگشت چین به جایگاه خود در صنعت سرب و روی
کشور چین پس از یک دوره کوتاه و بی‌سابقه وارونگی در الگوی واردات و صادرات سرب و روی طی سال گذشته میلادی، دوباره به جایگاه خود تحت عنوان واردکننده خالص فلز روی در مقابل روند افزایشی واردات سرب این کشور برگشت.

کشور چین پس از یک دوره کوتاه و بی‌سابقه وارونگی در الگوی واردات و صادرات سرب و روی طی سال گذشته میلادی، دوباره به جایگاه خود تحت عنوان واردکننده خالص فلز روی در مقابل روند افزایشی واردات سرب این کشور برگشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، تعطیلی کارخانه‌های ذوب ‌روی در غرب و کندی حمل‌ونقل لجستیک، منجر به رکورد‌زنی پریمیوم این فلز در بازار فیزیکی روی شد؛ در این میان چین با صادرات خود، نقش تنظیم‌کننده بازار جهانی را ایفا می‌کند.

مشکلات موجود برای واحد‌‌های ذوب روی هنوز به قوت خود باقی است؛ به‌ طوری که شرکت نایرستار «Nyrstar» ماه گذشته اعلام کرد که فعالیت کارخانه‌ خود در بودل هلند را به حالت تعلیق درآورده‌ است. تقاضای فلز روی در بازارهای غربی و به‌ طور عمده در بخش ساخت‌وساز، با کاهش همراه بوده که همین امر چین را به خریدار اصلی عمده مازاد فلز روی بازار غرب تبدیل کرده‌ است.

در سال ۲۰۲۲، وارونگی واردات و صادرات برای فلز سرب نیز بنا به دلایل مشابه با وارونگی بازار فلز روی اتفاق افتاد اما این روند تاکنون نتوانسته است به روند سابق برگردد. میزان صادرات سرب چین در سال ۲۰۲۳، بیشتر افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود که این روند تا مدتی ادامه‌دار باشد.

روال عادی معاملات روی

در حالی‌ که تقاضای فلز روی در نتیجه دو عامل پریمیوم بالا در بازار فیزیکی و عرضه محدود در بورس فلزات لندن «LME» در غرب بالا بود، صادرات روی تصفیه شده از چین در سال ۲۰۲۲ با افزایشی چشمگیر به ۸۱ هزار تن رسید که این میزان در سال ۲۰۲۱ برابر با پنج هزار تن بوده است. در سال ۲۰۲۳ با توجه به فراوانی عرضه در بازارهای غربی، میزان صادرات چین به تنها ۹ هزار تن برگشت. موجودی انبار بورس فلزات لندن از حدود ۲۷ هزار و ۷۵۰ تن در ماه ژانویه ۲۰۲۳، به ۲۲۳ هزار و ۲۲۵ تن در پایان ماه دسامبر سال مذکور رسید.

در پی افزایش چشمگیر پریمیوم معاملات نقدی تا ۲۱۸ دلار بر تن در ماه ژوئن ۲۰۲۲، تفاوت قیمت پایه معاملات سه ماهه با قیمت معاملات نقدی بورس فلزات لندن در وضعیت کانتنگو قرار گرفته است. در اواسط سال گذشته میلادی، واردات روی چین شروع به افزایش کرد و آمار کلی واردات در این سال به میزان ۳۸۰ هزار تن در مقایسه با سال پیش از آن، رشد ۵ برابری داشته‌ است. این کشور که از آن در سال ۲۰۲۲  به عنوان صادرکننده خالص یاد می‌شد، به یک واردکننده خالص با حجم واردات ۳۷۱ هزار تن تبدیل شد.

هیچ شواهدی دال بر تغییر در روند الگوی‌های تجاری چین در آینده نزدیک وجود ندارد و با بررسی بازارهای غرب می‌توان نتیجه‌ گرفت که فلز روی موجود در این بازارها، مازاد بر میزان تقاضا است.

اختلاف قیمت‌ معاملات نقدی با معاملات سه‌ماهه فلز روی در بورس فلزات لندن، وضعیت کانتنگوی خود را حفظ کرده است و قیمت سه‌ ماهه آتی روی که در حال حاضر بالغ بر دو هزار و ۳۶۰ دلار بر تن معامله می‌شود، با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به ابتدای ماه ژانویه رو‌به‌رو شد که این امر منجر به عدم تمایل برای معامله فلز روی نسبت به سایر فلزات شده‌ است. بورس فلزات لندن طی روزهای ابتدایی ماه فوریه ۲۰۲۴، پس از آنکه موجودی انبار روی در پایان ماه ژانویه سال جاری میلادی کاهش پیدا کرده بود، با جهش ۲۰ هزار تنی به بیش از ۲۰۰ هزار تن رسید.

با توجه به نظرسنجی رویترز در ماه ژانویه ۲۰۲۴، تمامی تحلیلگران شرکت‌کننده به اتفاق آرا معتقدند که بازار معاملات روی در سال جاری میلادی با مازاد عرضه مواجه خواهد بود. چنین برداشت می‌شود که چین، بخشی از این مازاد را همانند سال‌های قبل از ۲۰۲۲ که میزان واردات سالیانه فلز روی بین ۴۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تن بود، به خود اختصاص دهد.

صادرات؛ روند جدید تجارت سرب چین

طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، چین به صورت پیوسته وارد‌کننده خالص سرب تصفیه‌ شده به شمار می‌رفت اما این روند در سال ۲۰۲۱ تغییر پیدا کرد و این کشور به صادرکننده خالص این محصول تبدیل شد. صادرات سرب از آن پس روند صعودی را طی کرده است که میزان آن از ۹۵ هزار تن در سال ۲۰۲۱، به ۱۱۶ هزار تن در سال ۲۰۲۲ و همچنین ۱۸۸ هزار تن در ۲۰۲۳ رسیده است. کل صادرات سرب چین در سال گذشته میلادی، به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۷ رسیده‌ است.

وارونگی الگوی تجارت سرب همانند آنچه که در بازار فلز روی رخ داد، در وهله اول بازارهای غربی به منظور تنظیم بازار به شمار می‌رفت که در نتیجه وقفه‌ تولید کارخانه‌های ذوب فلز و مشکلات در گلوگاه‌های لجستیکی، با کمبود فلز مواجه بودند. برخلاف بازار روی، تجارت سرب به الگوی سابق خود برنگشت بلکه با واردات حداقلی، حجم صادرات این محصول حتی طی ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرد.

به نظر می‌رسد بخشی از صادرات سال گذشته، مستقیما سر از انبارهای بورس فلزات لندن در تایوان درآورده‌ باشد. نسبت موجودی انبارهای سرب در انبارهای بورس فلزات لندن نسبت به مقدار تقاضای بازار چین در انتهای سال ۲۰۲۳، به ۲۵ درصد رسید که این مقدار در ابتدای سال تقریبا برابر با صفر بود.

قسمتی از این صادرات، تحت عنوان جایگزین صادرات مواد دیگر در بازارهای آسیایی مورد ‌استفاده قرار‌ گرفته‌ است و تداوم روند این جایگزینی، بر موجودی انبار بورس فلزات لندن تاثیر غیرمستقیم می‌گذارد.

در حال حاضر حجم زیادی از سرب به انبارهای بورس فلزات لندن در سنگاپور سرازیر می‌شود؛ به نحوی که به میزان ۴۳ هزار تن برای تحویل سرب از این انبارها حواله‌های خرید صادر شده‌ است.

موجودی انبار بورس فلزات لندن با افزایشی چشمگیر از ۲۵ هزار و ۱۵۰ تن در آغاز سال ۲۰۲۳، به ۱۴۴ هزار و ۴۲۵ تن در روز هشتم فوریه ۲۰۲۴ رسیده‌ است.

صادرات فلز روی در چین که در ابتدا تنظیم‌کننده بازار غرب به شمار می‌رفت و دچار کمبود عرضه بود، هم‌اکنون به سمت تغییر ساختار تجاری خود در حال حرکت است.

شایان ذکر است که افزایش صادرات سرب تصفیه‌ شده از چین با افزایش فروش باتری علی‌الخصوص باتری‌های مورد ‌استفاده در وسایل نقلیه هم‌زمان شده‌ است. حجم صادرات این نوع باتری‌ها در سال ۲۰۲۳، به میزان قابل‌توجه ۲۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ رشد پیدا کرده است.

این کشور بزرگ‌ترین بازار وسایل نقلیه برقی را داراست و اگرچه اکثر برندهای خودروهای الکتریکی هنوز از باتری‌های سرب اسید برای عملکرد‌های جانبی نظیر استارت‌زنی و روشنایی وسایل نقلیه استفاده می‌کنند اما این میزان در مقایسه با مصارف آن در خودروهای معمولی با موتور احتراق داخلی بسیار کوچک‌تر است.

با روند کاهشی میزان تقاضا برای باتری‌های سرب اسید در چین، گمان می‌رود که مازاد این باتری‌ها و فلز سربی که برای ساخت آن مورد استفاده قرار‌ می‌گرفت، در بازار‌های جهانی به فروش برسد.

کشور چین، سهم بزرگی از زنجیره تامین باتری خودرو‌های برقی را به خود اختصاص داده و این موضوع سبب نگرانی سیاست‌گذاران غربی شده‌ است؛ همچنین افزایش صادرات سرب نشان می‌دهد که چین در بازار زنجیره تامین باتری‌های قدیمی نیز در حال ارتقای جایگاه خود است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40172

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.