• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024

برداشت‌های مهم از کنفرانس بین‌المللی بازیافت باتری لیتیوم‌یونی

  • کد خبر : 21113
  • 23 خرداد 1402 - 15:10
برداشت‌های مهم از کنفرانس بین‌المللی بازیافت باتری لیتیوم‌یونی
چشم‌انداز بازار جهانی خودروهای الکتریکی (EV)، اهمیت بازیافت باتری و چالش‌های موجود در زنجیره ارزش باتری، از جمله موضوعات مهم مورد بحث در کنفرانس بین‌المللی بازیافت باتری لیتیوم‌یونی چین بود که طی روزهای 15 تا 19 می 2023 در شانگهای چین برگزار شد.

چشم‌انداز بازار جهانی خودروهای الکتریکی (EV)، اهمیت بازیافت باتری و چالش‌های موجود در زنجیره ارزش باتری، از جمله موضوعات مهم مورد بحث در کنفرانس بین‌المللی بازیافت باتری لیتیوم‌یونی چین بود که طی روزهای ۱۵ تا ۱۹ می ۲۰۲۳ در شانگهای چین برگزار شد.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، نمایندگانی از تولیدکنندگان مطرح خودروها، شرکت‌های تولیدکننده سلول باتری، شرکت‌های بازیافت‌کننده باتری و دیگر شرکت‌‌های تجاری از بیش از ۲۲ کشور جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، هند، کره‌جنوبی، ژاپن، فرانسه و سوئد در این کنفرانس حضور داشتند. شرکت‌کنندگان حاضر در این کنفرانس موضوعاتی چون رونق بازار خودروهای الکتریکی و اهمیت روزافزون اقتصاد دورانی در سراسر جهان و نقش صنعت بازیافت باتری در آن‌ها را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

ادامه روند تسلط چین بر بخش تولید خودروهای الکتریکی در جهان

اکثر شرکت‌کنندگان حاضر در این رویداد معتقد بودند که روند تسلط چین بر بخش تولید خودروهای الکتریکی در جهان با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت. به گفته هانس اریک ملین، مدیرعامل شرکت تحقیقاتی «Circular Energy Storage» مستقر در لندن، حدود ۶۷ درصد از خودروهای الکتریکی سبک (LEV) که طی سال ۲۰۲۲ در بازار جهانی عرضه شدند، در کشور چین تولید شده‌اند که معادل تقریبا ۶ میلیون از این خودروها است.

یی دنگ، از وزارت اکولوژی و محیط‌زیست چین (MEE) عنوان کرد: صنعت خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو در چین، وارد مرحله رشد بسیار سریعی شده است. مقدار تولید و فروش خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو در سال ۲۰۲۲، به ترتیب ۷٫۰۶ میلیون و ۶٫۸۹ میلیون بود که نسبت به سال ۲۰۲۱، حدود ۹۶٫۹ درصد و ۹۳٫۴ درصد افزایش داشت.

به گفته یی دنگ‌، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ تعداد فروش خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو در سراسر جهان از ۲۵ میلیون خودرو فراتر رود؛ این در حالی است که حجم فروش در چین ممکن است عدد ۱۳ میلیون خودرو را نیز پشت سر بگذارد. بر همین اساس حجم تولید و استفاده از باتری در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

یی دنگ، با استناد به داده‌های ارائه شده توسط اتحادیه نوآوری باتری خودروها در چین مطرح کرد که کل حجم تولید باتری در چین در سال ۲۰۲۲، حدود ۵۴۵٫۹ گیگاوات ساعت بود که نسبت به سال ۲۰۲۱، حدود ۱۴۸٫۵ درصد افزایش داشت؛ در حالی که حجم کل باتری‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی، حدود ۲۹۴٫۶ گیگاوات ساعت بود که ۹۰٫۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشت.

ملین خاطرنشان کرد: سهم چین در بازار جهانی خودروهای الکتریکی نه تنها به دلیل محبوبیت این خودروها در بازار داخلی چین بلکه به دلیل افزایش حجم صادرات به اروپا و بازارهای نوظهور روند صعودی به خود خواهد گرفت. شرکت «Circular Energy Storage» پیش‌بینی کرد که سهم باتری‌های استفاده شده در خودروهای سبک ساخت چین که در بازار اروپا عرضه می‌شود، در سال ۲۰۲۹ به حدود ۲۵ درصد خواهد رسید.

وی افزود: حجم صادرات خودروهای الکتریکی، عمر مفید باتری این خودروها را در سطح جهانی تغییر داده است. این موضوع بر بازار بازیافت باتری در اروپا تاثیر خواهد گذاشت؛ چراکه در این بازار، حجم کمتری از قراضه تولید سلول باتری وجود دارد که این موضوع می‌تواند موجب ایجاد رقابت در هر دو بازار در اروپا و آسیا شود.

نرخ بهره‌برداری از ظرفیت در صنعت بازیافت باتری چین

یوهان فریدنر، متخصص بخش الکتروشیمیایی در شرکت «Norsk Hydro» مطرح کرد: در حال حاضر مقدار تولید خودروهای الکتریکی در بازار، وضعیت میزان عمر مفید باتری این خودروها را در آینده مشخص خواهد کرد. با بازیافت باتری‌ها، از تبدیل شدن آن‌ها به زباله جلوگیری می‌شود و به همین دلیل وابستگی به مواد اولیه استخراج شده از معادن کاهش می‌یابد. همچنین با رشد مصرف باتری، اهمیت بازیافت آن افزایش خواهد یافت.

بازار خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو از سال ۲۰۱۵ به بعد به سرعت در حال رشد است. به گفته یی می، با در نظر گرفتن طول عمر باتری‌ها که به طور معمول پنج تا هشت سال است، تعداد زیادی از باتری‌ها که طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در چین تولید شدند، اکنون دیگر فرسوده محسوب می‌شوند.

تا ماه اکتبر ۲۰۲۲، حدود ۶۱ شرکت بازیافت و فرآوری باتری لیتیوم یونی در چین راه‌اندازی و ساخته شده است. به گفته یی می، ظرفیت برنامه‌ریزی‌ شده تاسیسات فرآوری قراضه باتری‌های لیتیومی که ارزیابی‌های تاثیرات زیست‌محیطی را دریافت کرده‌اند، حدود ۱٫۹۶ میلیون تن بوده است؛ در حالی که این شرکت‌ها ظرفیت پردازش باتری بیش از چهار میلیون تن را برنامه‌ریزی کرده بودند.

وی تصریح کرد: نرخ بهره‌برداری از ظرفیت در صنعت بازیافت باتری چین، با در نظر گرفتن چشم‌انداز کنونی بازار بسیار پایین است. در حالت ایده‌آل، اگر بتوان قراضه‌های باتری را به طور موثر بازیافت کرد، تخمین زده می‌شود که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ بتوان از مواد بازیافتی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از حجم تقاضای چین برای لیتیوم و کبالت را تامین کرد. حجم فعلی مواد اولیه بازیافتی، تنها ۳ تا ۶ درصد از حجم تقاضای داخلی را تامین می‌کند.

شرکت «Circular Energy Storage» معتقد است که بازار بازیافت باتری در وضعیت کمبود عرضه قرار دارد و در این وضعیت هم باقی خواهد ماند.

ملین خاظرنشان کرد: چین در مقایسه با سایر نقاط جهان، هم در ظرفیت پیش فرآوری و هم در ظرفیت بازیابی مواد نقش پیشرویی را ایفا می‌کند اما این ظرفیت‌ها نسبت به حجم قراضه موجود در بازار جهانی هنوز بسیار کمتر است.

افزایش سهم بازار باتری‌های فرسوده در زنجیره ارزش باتری

موسسه «Fastmarkets» تاکید کرد که بازار باتری‌های با طول عمر مفید بالا هنوز یکپارچه نیست. به علاوه، داده‌های مهم در این صنعت مانند استعلام سلامت باتری‌ها، عمدتا غیرقابل دسترس، ناقص و غیرقابل اتکا هستند.

به گفته ویلیام برگ، بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت «Cling» مستقر در استکهلم، یک شرکت نوپا مبتنی بر اقتصاد دورانی که به سمت استفاده از پایداری زیست‌محیطی و تولید بر مبنای آن در زنجیره تامین باتری حرکت می‌کند، می‌تواند باعث افزایش سهم ارزش باتری‌های فرسوده در بازار شود.

ملین در ادامه مطرح کرد: به نظر می‌رسد باتری‌هایی که عمر مفید آن‌ها به پایان رسیده و بازیافت می‌شوند، بر بازار تسلط خواهند یافت. تا سال ۲۰۳۰، در مجموع حدود ۹۵ گیگاوات ساعت باتری با عمر مفید طولانی برای استفاده مجدد و بازیافت در بازار جهانی در دسترس خواهد بود. در حال حاضر فقط حدود ۲۰ گیگاوات ساعت از این باتری‌ها همچنان از میان باتری‌هایی هستند که از تاریخ ضمانت‌نامه آن‌ها باقی مانده و مابقی همه از میان باتری‌های فرسوده خواهد بود.

دلایل متفاوتی وجود دارد که باید باتری‌های با عمر مفید طولانی را بازیافت کرد. به عنوان مثال، می‌توان گفت که اگر امکان تعویض باتری‌های با طول عمر مفید طولانی به دلایلی که در ضمانت‌نامه‌ آن قید شده فراهم باشد، شرکت‌های تولیدکننده این باتری می‌توانند باتری مورد نظر را بازیافت کنند. در ادامه از این باتری‌های بازیافت شده می‌توان در سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی ثابت استفاده کرد. برخی شرکت‌های نوپا هم از این باتری‌ها در دستگاه‌های تنظیم برق استفاده می‌کنند.

اکثر شرکت‌کنندگان حاضر در این کنفرانس، متفق‌القول بر یکپارچه‌سازی زنجیره ارزش باتری‌ها با تعیین فرایندهای تدارکات کارآمدتر، مقررات شفاف‌تر و ابزارهای بررسی قیمت‌ مناسب‌تر تاکید کردند.

در همین راستا موسسه «Fastmarkets»، سیستم ارزیابی هفتگی قیمت خود مبتنی بر ارائه شاخص‌های سودآوری فلزات موجود در باتری‌های فرسوده با شرط تحویل محصول به بنادر کره‌جنوبی را برای بخش در حال رشد بازیافت باتری‌ها در آسیا راه‌اندازی کرد.

گفتنی است که کره‌جنوبی، یکی از کشورهای عمده واردکننده فلزات موجود در باتری‌های فرسوده خودروهای الکتریکی و همچنین یکی از واردکنندگان قراضه باتری‌های با طول عمر مفید طولانی به منظور فرآوری و بازیافت فلزات موجود در این باتری‌ها در بازار داخلی رو به رشد خود است.

آخرین ارزیابی‌ موسسه «Fastmarkets» برای فلزات موجود در باتری‌های فرسوده نیکل کبالت آلومینیوم و نیکل کبالت منگنز مبتنی بر شاخص‌های سودآوری و با شرط تحویل کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار و قیمت کبالت با خلوص استاندارد موسسه «Fastmarkets» و فلزات موجود در باتری‌های فرسوده نیکل کبالت آلومینیوم و نیکل کبالت منگنز مبتنی بر شاخص‌های سودآوری و با شرط تحویل نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار و شاخص سودآوری قیمت رسمی بازار فیزیکی نیکل بورس فلزات آنلاین در روز چهارشنبه ۳۱ می ۲۰۲۳، رقم ۶۱ تا ۶۸ درصد را نشان داد که نسبت به رقم ۶۰ تا ۶۸ درصد اعلام شده در یک هفته قبل تاریخ مذکور افزایش یافت.

آکیهیتو فوجیتا، مدیر موسسه تحقیقاتی «Nomura» خاطرنشان کرد که ایجاد تعادل بین استفاده مجدد و بازیافت باتری‌ها بسیار مهم است. استفاده مجدد از باتری از دیدگاه تولیدکنندگان تجهیزات اصلی سودآورتر از فرایند بازیافت است اما به گفته آکیهیتو، استفاده مجدد از باتری‌ها راه‌حلی مناسب برای پایداری زیست‌محیطی نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=21113

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی
مدیرعامل شرکت «Anglo American» مطرح کرد:

تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟
11اردیبهشت
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.